Jump to content

  • Ta hjälp av slumpen när du skriver låtar

    När du kör fast i låtskrivandet kan du ta hjälp av det slumpmässiga i ditt musikskapande. Eva Hillered visar hur du hjälper slumpen på traven för att lyfta dina låtar.

    Eva Hillered

    slump_ingang.thumb.jpg.e3eddb945047df43b577ec615aaee961.jpg

    Det finns mycket inom låtskriveri som man kan lära sig rent tekniskt, till exempel hur man bäst bygger upp en bra låtstruktur – vi kan studera vad det finns för gemensamma drag hos sånger som blir stora hittar, hur man bäst presenterar en historia i miniformat och så vidare.

    Det finns dock en sida av hantverket som kanske är det mest fantastiska, och som gör att vi som börjat göra låtar blir nästan lite beroende av att skriva: Låtskriveriet ger en kick, en känsla av att det uppstår magi, och jag tror att det är väldigt viktigt att ge det som man kan kalla slumpen ett stort utrymme.

    Ta hjälp av slumpen
    Precis som man måste ha koll på sitt språk, på struktur, rimschema och att text och musik sitter bra ihop, så måste man ge en möjlighet för slumpen att lägga sig i för att en låt ska få en dragningskraft och kännas unik. Det finns massor av roliga exempel på hur det här kan gå till. Här är några konkreta tips:

    1. Var öppen för det som sker där du är. Det du ser och hör i ögonblicket kan ge impulser till din låttext.

    Daniel Lanois, som inte bara är en världsberömd producent utan också en fantastisk låtskrivare, talar om att han har en massa lösa idéer som han låter ligga och vänta, tills något händer i verkligheten som gör att låtidén plötsligt kan paras ihop med en bra textidé.

    John Lennon satt ofta och spelade på gitarren samtidigt som han hade tv:n på. Då och då blev han berörd av ord som sedan hamnade i hans låttexter.

    Själv satt jag en gång i en skivbolagsstudio och höll på med en låt till min andra solo-cd. Versen var jättebra, liksom refrängen, men jag kom inte vidare. Då tittade jag bara ut genom fönstret där jag satt, det var ett galler för fönstret och solen sken. Jag började skriva ner det jag såg, utan tanke på om det skulle passa till låten: ”Se hur solen smeker taken, jag är inte riktigt vaken än, jag ser genom galler, jag har inte riktigt landat än i din varma famn, jag drömmer om ett annat land…”.

    2. Öppna en bok, sätt fingret slumpvis på en fras och skriv ner den.

    Det här kan man ju tycka är lite hokus-pokus, men Ane Brun, som jag intervjuade för min bok Lathund för låtskrivare, berättade att hon ofta gör så och att den fras hon råkar peka på oftast knyter an till henne på ett magiskt sätt. Det viktiga är att du hittar något som inspirerar. När väl lusten att skriva går igång har du startat din ”låtskrivarmotor”.

    3. Var vaken för de små detaljerna i vardagen, roliga uttryck, felsägningar, ovanliga uttryck…

    Jag hälsade på vänner över nyår och såg ett ljus som min kompis placerat utomhus på ett bord täckt av snö. På ljusets förpackning stod det: ”This fire floats on water”. Mitt låtskrivarjag gick igång direkt – vilken bra låttitel! Motsatsord är alltid intressanta i en låt. Direkt dök en melodi upp till orden ”My fire floats on water”.

    När jag åkte till USA strax därefter träffade jag den fantastiska låtskrivaren Janni Littlepage som har haft flera stora hitlåtar på den amerikanska marknaden. Vi skrev färdigt låten ”My Fire Floats on Water” efter min låtidé. Janni berättade om en otroligt vital 90-årig kvinna som är hennes vän och inspiratör, en konstnär som valt att i alla år leva ensam och följa sin passion istället för att gifta sig. Sången kom att handla om henne. Och nu ska vi försöka få Dixie Chicks att köpa låten … vi får se hur det går! I vilket fall blev det en väldigt bra låt.

    Som låtskrivare har man stor nytta av att förhålla sig öppen och vara vaken inför allt som händer runt omkring. Att skriva en låt är lite som att lägga ett pussel, ofta går det bra i början men sedan kommer man till en punkt där man saknar några bitar. Det finns ett uttryck som heter synkronicitet (Carl Gustav Jung myntade begreppet), och i stora drag handlar det om att den inre världen av tankar, önskningar och känslor korresponderar med den yttre, även om det sällan är uppenbart. I benådade stunder inträffar något i det yttre som gör att vi plötsligt kan uppfatta detta samband. Då uppstår känslan av att allt hör ihop, att man har tur och flyt. Det här får man ofta uppleva som låtskrivare – när man oväntat hittar den sista, överaskande pusselbiten som tillför låten en knivsudd magi.

    blatt_streck.png.8607eaa79061c329297decb096fd1502.png

    I serien:

    1. Gör din första låt i 6 steg
    2. 5 steg som förbättrar din låt
    3. Så skriver du en riktigt bra låttext, del 1
    4. Så skriver du en riktigt bra låttext, del 2
    5. Så hittar du ämnen till dina låtar
    6. Så hittar du rytmen i texten
    7. Ta hjälp av slumpen när du skriver låtar (denna)
    8. Co-writing – så skriver du låtar med andra
    9. Tricken som får dig att växa som låtskrivare
    10. Låtskrivaren bakom Avicii och SHM avslöjar vägen till framgångarna

    blatt_streck.png.8607eaa79061c329297decb096fd1502.png

    Eva_Hillered.jpg.e97920d58632e9692f832e5e72a2cdba.jpg
    Om artikelförfattaren
    Eva Hillered är en Grammis­nominerad artist/låtskrivare/pedagog och författare till boken Lathund för låtskrivare (Prisma/ Norstedts). www.evahillered.se

     

    Uppdaterat 2020-12-11: Boken finns även att köpa digitalt här på Studio:

     

    • Tack! 1

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

×
×
  • Create New...