Jump to content

Eva Hillered

Medlem
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutralt

About Eva Hillered

  • Rank
    På gång

About me

My music online

Recent Profile Visitors

953 profile views
  1. Om du vill utvecklas som låtskrivare kan jag rekommendera flera bra kurser i sommar. Till exempel på Kreta, Singer Songwriter eller International Songwriting Retreat, i en liten fiskeby som heter Lendas. Två lärare, en svensk och en engelskspråkig, man får lära sig en massa verktyg som kan förbättra låtskrivandet och man skriver en ny låt varje dag i låtskrivarpar eller själv. Likaså finns det en bra sångkurs på Ljusterö i Stockholm skärgård. Man får sjunga solo och i grupp och det avslutas med en konsert där alla som vill får sjunga den låt dom blivit coachade i för publik. Vi jobbar med Ko
  2. Det finns en jättebra svensk bok: - där du lär dig MASSOR! Det är ju lite pinsamt, men det är alltså JAG som har skrivit den, men jag vet att det inte finns så mycket i ämnet på marknaden och jag förvånas över att min bok hittills bara sålt i 5.000 ex, många har ingen aning om att den finns.Jag kan allt om låtskriveri både utifrån artist perspektiv (grammisnominerad, 8 utgivna CD, lärt ut låtskriveri i över 15 år), men det här med marknadsföring har jag hittills aldrig lärt mig. Roligare vore ju om någon annan än jag själv skrev det här. men i vilket fall. Jag har också skrivit massor av a
  3. Michel Zitron i en av Studios plåtningar. Foto: Johanna Hanno. Det är roligt att tala om låtskriveri med Michel Zitron, låtskrivare och producent, delaktig i låtar och produktioner med artister som Pauline, Jasmine Kara, Avicii och Swedish House Mafia. Han brinner för att skriva bra låtar och producera musik och när vi ses i hans studio, blir det ett samtal om hårt arbete, inspiration, kontakter – och vikten av att gå på krogen. Jag är imponerad av det jag har hört, trots att Michel Zitron skriver i en annan genre än min egen. Många av de begåvade låtskrivare och musiker jag har stöt
  4. Om du har skrivit låtar ett tag har du säkert upptäckt att vissa delar av låtskrivarprocessen är mycket enklare än andra. Kanske har du massor av idéer och halvfärdiga låtar som ligger i byrålådan och som du tycker är jättesvåra att göra färdiga. Kanske får du hur många musikaliska idéer som helst, men tycker att det går trögt att skriva text. Du kanske har lätt för att skriva en berättelse från början till slut med konkreta, vardagsnära iakttagelser, eller så skriver du alltid utifrån känslostämningar och använder uteslutande bildspråk. Det kan finnas många anledningar til
  5. Ett plus ett är ofta mer än två! Att skriva en låt ihop med en annan person blir ett allt vanligare framgångskoncept – I USA är det nästan mer regel än undantag att stora hitlåtar skrivs av minst två låtskrivare. För dem som lever på att leverera låtar till andra är co-writing ofta ett måste. Den vanligaste formen för co-writing är att man delar rättigheterna i lika många delar som personer som deltar i co-writen, oavsett om någon varit betydligt mer aktiv än övriga. Flera av de artister jag talat med rekommenderar att du förbereder dig inför ett möte med en idé av något slag – en te
  6. Det finns mycket inom låtskriveri som man kan lära sig rent tekniskt, till exempel hur man bäst bygger upp en bra låtstruktur – vi kan studera vad det finns för gemensamma drag hos sånger som blir stora hittar, hur man bäst presenterar en historia i miniformat och så vidare. Det finns dock en sida av hantverket som kanske är det mest fantastiska, och som gör att vi som börjat göra låtar blir nästan lite beroende av att skriva: Låtskriveriet ger en kick, en känsla av att det uppstår magi, och jag tror att det är väldigt viktigt att ge det som man kan kalla slumpen ett stort utrymme. T
  7. Foto © 2011 J. Ronald Lee Antingen har man lätt för att skriva musik och spela in snygga musikbakgrunder, eller så har man börjat skriva låtar utifrån texter – kanske genom att modifiera sitt gamla dagboksskrivande till låttexter. Det är så det oftast ser ut, vi har våra styrkor som låtskrivare i antingen musiken eller texten, och det är få som är lika starka på båda områdena. Gemensamt för oss alla är att vi måste försöka få till en helhet, ett lyckligt äktenskap mellan text och musik. Och som i alla relationer måste man ibland kompromissa genom att offra ett favorituttryck, eller g
  8. Som lärare och ledare för låtskrivarseminarier möter jag ständigt en massa låtskrivare på olika nivåer, och för de allra flesta skapar textarbetet då och då problem. Kampen för att verkligen bli nöjd med en låt brukar för de flesta ligga på textsidan. Om du tycker att det är lätt att få till melodier och snygga ackordföljder, så beror det förmodligen på att du har hållit på mycket med detta. Då har du både en tillit till din förmåga att improvisera och skapa musik och lätt för att uttrycka känslor och stämningar i toner. Anser du dig själv svag på att skriva texter, finns det egentli
  9. För att få till en riktigt bra sångtext med ett personligt språk är ett bra råd att du först bara skriver ner alla associationer och tankar som dyker upp utifrån din grundidé, utan att redigera. När du har en grovskiss av din text kan du gå in och finslipa och kanske få till ett ännu bättre språk med hjälp av de grundprinciper och verktyg som jag presenterar. Om du inte kommer på någonting lysande i stunden – sätt en parentes runt ordet eller frasen och gå vidare. Du kan återkomma dit senare. Ibland hjälper det inte att anstränga sig i en kreativ process, utan det är snarare bättre att lu
  10. 1. En bra grundidé Utgå från någonting som du själv har upplevt eller en känsla eller tanke som är viktig för dig. När du har skrivit av dig under ditt första inspirationsrus, fundera på hur du ska vinkla din idé. Kanske kan du berätta utifrån ett nytt perspektiv som inte är så vanligt – då är det lättare att få uppmärksamhet när du vill förmedla din sång. Om du själv är berörd av någonting så finns det troligen många andra som också blir det. Lyssnarna vill höra om ditt hörn av verkligheten. Om du vill kunna framföra din egen musik så måste du kunna stå för varje ord. Det är inte detsa
  11. Bild: Pixabay Om du känner dig nöjd och stolt så är du förälskad i din egen skapelse. Och när man är förälskad så ser man som bekant inte några skavanker eller fel. Följ de här stegen för att förbättra din låt, och kolla om den håller när du granskar din förälskelse med kritiska öron. 1. Vila Försök glömma din darling, låt sången vila i minst tre dagar, gärna en vecka. 2. Gå igenom låtstruktur och dynamik Lägg orden åt sidan och lyssna först bara på hur energin i musiken böljar. En riktigt bra låt drar ditt intresse in i låten med en stark start och håller ditt intresse
  12. Att skriva en låt är ett pusslande med text, melodi, ackord, rytm och form. Själva pusslandet är en fascinerande lek och du kan börja i vilken ände du vill. Det finns inga rätt eller fel, men det kan löna sig att pröva nya vägar för att få inspiration. Inspirationen är igångsättaren och om du vill pröva att låta mig guida dig i den här låtskrivarprocessen ska du hela tiden följa det spår som känns mest inspirerarande för dig. Få sånger skriver sig själva, även om de flesta låtskrivare då och då får uppleva lyckan av hur en låt bara ”dimper ned”, helt färdig. Ibland kör man fast på et
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.