Jump to content
Annons

Någon som testat eller hört något om sE Electronics - sE2200T


SoloNo1

Recommended Posts

Vi ska nu köpa in en billig men hyffsad mikrofon, vi kommer framförallt att använda den till sång som det är tänkt, vet ej om denna mikrofon är hyffsat ny då det inte står mycket om den på nätet?

4sound tar nästan 6000:- för denna medans musikbörsen tar 4.735:-, finns denna mikrofon ännu billigare tro?

Ser även att denna på Thomann ligger på 5000:- ungefär SE ELECTRONICS Z 3300A

Tacksam för svar!

Här hittade jag sE2200T för ett pang pris, 3324:-

Någon som handlat ifrån denna shop?

http://se.musicianuniversity.com/Studio/sE...2200T-TUBE.html

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ser att ni inte får nåt svar... Varför vill ni ha just den där micken? För att det är en rörmick kanske?

Vad har ni för mick förut?

Några högst personliga och säkert fördomsfulla tankar: Jag skulle inte lagt så pass mycket pemgar på ett sånt märke, jag skulle satsat på en AKG eller en Röde.

Och rör i micken skulle jag inte satsa alls på, hellre ha den möjligheten i en preamp, och då möjligheten att välja bort röret om man vill, och det vill man ofta om man får möjligheten att höra hur tyst och snyggt det blir utan rör. Så mjukt, stort och snyggt som jag föreställer mig att en bra rörmick låter så låter mina Röde NT2-A.

För några år sen tog jag hem en kina-rör-mick som var typ dubbelt så dyr som den ADK51 jag använde då, för att få bättre ljud. Kommer tyvärr inte ihåg märket. Den såg skitflott ut, hade preamp i en särskild låda, med ett vred så man kunde ändra karaktär i tio olika lägen. Den låg i ett vräkigt alucase. Men, det gick ganska fort att konstatera att denna rörmick konstigt nog lät rejält mycket sämre än min gamla billiga ADK 51, det fanns inte ett tvivel. Så jag lämnade snabbt tillbaka den.

Vore jag ni skulle jag gå på nåt mer beprövat. Skriv lite mer vad ni har och vad ni är ute efter så får ni säkert ett gäng goda råd från de andra här i forumet. Svenska Line Audio gör ju inte bara den fantastiska lilla CM3. Jag känner att jag har typ fördomar mot kinabyggda grejer. (Vet inte ens om Se Electronics är byggda där) men kvalitet i mickar, det är typ AKG. Kinaljud eller tyskt ljud, det är frågan.

Nu har jag bumpat lite, nu får de som kan nåt skriva mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

?

Vad jag menar är att om du inte använde en preamp efter rörmicken så förstår jag att den lät dåligt...

Jag hade samma lilla Behringer som till ADKn. Jag hade faktiskt tre likadana Behringer Shark med preamp o kompressor mm, så jag riggade bägge mickarna samtidig med lurarna på skallen. Den dyrare rörmicken väsnades betydligt mer och lät absolut fulare på alla vis.

Har ingen nån erfarenhet av just den här omfrågade sE2200T? Det är ju mycket pengar ändå liksom typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

2200T har jag inte hört, men deras z5600a och Gemini är kanonbra rörmicar.

Jag kör mycket med z5600a själv. :rolleyes:

sE Electronics är kinesiskt, men inte alls samma stuk som alla OEM-micar som förekommer i parti och minut som olika "märken", utan de utvecklar och tillverkar enbart sitt eget fabrikat i egen fabrik, med fast anställda, i stället för OEM-fabrikernas typiska sweatshop-arbetare som jobbar nästan dygnet runt ett halvår i taget och sedan byts ut av andra.

För de som är misstänksamma av sig, kan jag nämna att jag inte säljer sE Electronics längre, på grund av att de har bytt svensk distributör - men jag tycker fortfarande om flera av deras produkter ändå och rekommenderar dem gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick låna hem sE2200T nyligen, men hann tyvärr inte testa den innan det var dags att lämna tillbaka den 😳

Varianten utan rör (sE2200) gillade jag dock, även om jag upplevde den som ganska vass i diskanten. Funkade riktigt bra på en turkisk Saz iaf, säkert mycket just p.g.a. diskanten. Den lät däremot inte så skoj på den röst jag testade spela in då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag har en SE 2200 som vi kör som rumsmick. Har även provat och spela in akustisk gitarr och även lite sång. Jag personligen tycker att den ger ett väldigt diskantigt ljud men inte överdrivet mycket. Utan en otroligt prisvärd mikrofon.

//Stoffe

KR Studio HB

www.krstudio.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore jag ni skulle jag gå på nåt mer beprövat. Skriv lite mer vad ni har och vad ni är ute efter så får ni säkert ett gäng goda råd från de andra här i forumet. Svenska Line Audio gör ju inte bara den fantastiska lilla CM3. Jag känner att jag har typ fördomar mot kinabyggda grejer. (Vet inte ens om Se Electronics är byggda där) men kvalitet i mickar, det är typ AKG. Kinaljud eller tyskt ljud, det är frågan.

Line Audio köper (som så många andra) in kapslar från något asiatiskt land (Japan tror jag att jag läste i någon intervju). Om inte annat så skvallrar prislappen om det. Det betyder naturligtvis inte att det är något fel på mickarna - ville bara reflektera över det där med fördomar om kina-grejor.

Men så länge man är öppen med var prylarna tillverkas (som Studio Projects t ex) så ser jag inget fel i att bygga på Kina-delar. Det fula är när tillverkare försöker få det att se ut som att de bygger helt och hållet i USA eller Europa (och sätter priserna därefter) men ändå köper från Kina - som Lauten t ex. Blue har väl också blivit ett Kina-märke efter att de blev uppköpta om jag inte är felinformerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Line Audio köper (som så många andra) in kapslar från något asiatiskt land (Japan tror jag att jag läste i någon intervju). Om inte annat så skvallrar prislappen om det. Det betyder naturligtvis inte att det är något fel på mickarna - ville bara reflektera över det där med fördomar om kina-grejor.

Lite skillnad på Japan och Kina va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Line Audio köper (som så många andra) in kapslar från något asiatiskt land (Japan tror jag att jag läste i någon intervju). Om inte annat så skvallrar prislappen om det. Det betyder naturligtvis inte att det är något fel på mickarna - ville bara reflektera över det där med fördomar om kina-grejor.

I LineAudios fall är det enbart kapslarna som kommer från Asien. Resten (både elektronik och hölje) är konstruerat och tillverkat i Sverige. Kapslarna gallras noga så att det inte skiljer i ljud mellan dem.

Men så länge man är öppen med var prylarna tillverkas (som Studio Projects t ex) så ser jag inget fel i att bygga på Kina-delar. Det fula är när tillverkare försöker få det att se ut som att de bygger helt och hållet i USA eller Europa (och sätter priserna därefter) men ändå köper från Kina - som Lauten t ex. Blue har väl också blivit ett Kina-märke efter att de blev uppköpta om jag inte är felinformerad.

Jag har för mig att BLUE får vissa saker tillverkade i Kina, men att själva mikrofonerna byggs i USA, förutom de billigaste. Vet tyvärr inte alla detaljer där.

Sedan finns det ju många företag som köper OEM-micar som de får sitt namn tryckt på, medan andra, som t ex Studio Projects och Sontronics, gör egna konstruktioner som sedan tillverkas hos OEM-fabrikerna, med hårdare krav på komponentval och kvalitetskontroll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några högst personliga och säkert fördomsfulla tankar: Jag skulle inte lagt så pass mycket pemgar på ett sånt märke, jag skulle satsat på en AKG eller en Röde.

Vore jag ni skulle jag gå på nåt mer beprövat.

Ja det är faktiskt rätt fördomsfulla tankar.

Tycker det skrivs väldigt mycket på det här forumet där skribenterna i fråga faktiskt inte vet vad de pratar om.

Har själv en z5600 och valde den före Rödes motsvarande dito K2.

Och tyskt eller kina ljud? what?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är faktiskt rätt fördomsfulla tankar.

Tycker det skrivs väldigt mycket på det här forumet där skribenterna i fråga faktiskt inte vet vad de pratar om.

Har själv en z5600 och valde den före Rödes motsvarande dito K2.

Och tyskt eller kina ljud? what?

Ni som är mer erfarna och redan kan allt, ponera att ni var i början av er karriär för, då för hemskt länge sen, skulle ni då ha valt en mick ni inte provat och jämfört mot andra beprövade?

Kinadiskant är ju ett begrepp på mer än detta forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valde en SE framför en AKG

Lånade hem 1st AKG C414 ( C12 kapsel ), 1st AKGC214 och en se4400a.

Gillade SE micken över de andra så jag bestämde mig för den.

Vad tror du om just rörmicken då? Att modellen utan rör fått bra recensioner behöver inte betyda att rörmicken också är lika bra. Jag tror man kan bli besviken på rörmickarna.

Ingen annan svarade i tråden utom jag. Nu gormar alla och skäller på mig! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som är mer erfarna och redan kan allt, ponera att ni var i början av er karriär för, då för hemskt länge sen, skulle ni då ha valt en mick ni inte provat och jämfört mot andra beprövade?

Kinadiskant är ju ett begrepp på mer än detta forum.

Visst, kanske lät lite väl surt från mitt håll där. Sorry för det.

Men faktum är att folk på detta ställe gärna berättar för allt och alla om sina b1or och hur bra de är utan att ha några referenser alls.

Men att prova mickarna är nog något som alla skulle rekommendera. Framförallt när det börjar handla om lite mera pengar.

Kan påpeka att jag absolut inte besitter några större kunskaper utav värde. Brukar hålla mig från att sitta och berätta för andra hur och vad de ska göra just pga det.

Redigerat av Dogbuerner
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror du om just rörmicken då? Att modellen utan rör fått bra recensioner behöver inte betyda att rörmicken också är lika bra. Jag tror man kan bli besviken på rörmickarna.

Ingen annan svarade i tråden utom jag. Nu gormar alla och skäller på mig! 😉

tja! Tror absolut den är värd att testa. Men jag skulle inte köpa utan att testa hemma i lugn och ro först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta gärna exakt var CM3,s grejer tillverkas du som vet allting.

I den skånska idyllen Rinkaby - förutom då kapseln... 😉

Komponenterna på kretskortet kommer antagligen också från Asien, precis som komponenterna till i princip all elektronik i hela världen... 😄

Konstruktion, montering och tillverkning av skal och kretskort, är däremot helylleskånskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här hittade jag sE2200T för ett pang pris, 3324:-

Någon som handlat ifrån denna shop?

Jag rekommenderar inte att köpa mick utan att testa först.

Men det är det ni planerar göra tycker jag ni ska följa Nilssons råd och skaffa en mick som andra känner till. Annars går den inte att sälja vidare om ni skulle vilka det.

Akg 414 och Neumann TLM103 (bra allroundmickar) går att hitta beggade för 6000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Musicianuniversity som det frågades om ser helskumt ut i mina ögon.

Inte ett ord om vad det egentligen är för bolag bakom, inte ett ord om var i världen de finns. (Jag har letat).

Jag kan tänka mig att de finns i USA och att du därför åker på att betala både frakt, tull och moms på alltihop. Men som sagt, det vore ju lugnare om de skrev ut sånt.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär ja, nu har det kommit lite svar, får man låna hem mickar för test ifrån affären bara sådär? Man är väl ändå tvungen att betala och lämna tillbaks ifall man inte är nöjd?

Om säljaren är seriös och man visar att man själv är seriös borde det gå att få loss micken under en helg åtminstone.

Erbjud dig betala hyra för testperioden.

Ett sätt att få en hint om hur en viss mick låter jämfört med en annan är att lyssna på andras inspelningar. Utöver Claes micktestsite finns det två andra ställen som kan vara bra att kolla in:

The listening sessions

Studio auditions sessions

Link to comment
Dela på andra sajter

Om säljaren är seriös och man visar att man själv är seriös borde det gå att få loss micken under en helg åtminstone.

Erbjud dig betala hyra för testperioden.

Ett sätt att få en hint om hur en viss mick låter jämfört med en annan är att lyssna på andras inspelningar. Utöver Claes micktestsite finns det två andra ställen som kan vara bra att kolla in:

The listening sessions

Studio auditions sessions

Bra tips. StudioAuditions kände jag inte till. Det är alltid bra att ha fler att referera till när man ska avgöra hur de olika micarna kan låta, eftersom det ju alltid är olika röster och olika rum som används, så att olika detaljer kan komma fram på de olika testinspelningarna som har gjorts.

Lägger genast till den länken också i Kontrollrummets Wiki, under mikrofoner. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...