Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ja, efter en session som slutade upp med tvÄ helt fantastiska lÄtar sitter man ÀndÄ och funderar: Vart Àr bredden?!

Vi har ljudet precis som vi vill det, vi har stÀdat med EQ, jobbat flitigt och slipat...allt lÄter toppen...men vart Àr bredden som man hör i sÄ otroligt mÄnga professionella produktioner? Bifogar inga lÄtexempel just nu, vill mest fÄ fram kÀrnan av min fundering till en diskussion.

Det kÀnns alltid som att hur man Àn panorerar och dubbar, hur mycket "widener"-pluggar man testar osv. sÄ nÄr man aldrig fram till den dÀr riktiga bredden och det luftiga soundet pÄ kontemporÀra popproduktioner. Lyssna pÄ Goo Goo Dolls, Nick Lachey, Avril Lavigne och liknande produktioner fÄr att fÄ en uppfattning om vad jag menar (tror nog de mer insatta ÀndÄ förstÄr)...

FrĂ„gan Ă€r om denna "bredd" jag refererar till Ă€r omöjlig att fĂ„ till i en hemstudio, hur bra grundljud man Ă€n fĂ„r till? Är detta helt och hĂ„llet en frĂ„ga om dyra mickar, dyr outboard/pluggar osv? Är det i ett professionellt mastringsarbete som detta tas fram? Eller gĂ„r det att relatera till helt grundlĂ€ggande kunskaper om hantverket "mixning"?

HjÀlp mig reda ut detta...!

Redigerat av ThirusLiljedahl
Annons
Postat

Testa Sonalksis StereoTools. Sjuuukt bra stereo-imaging som gör den mest platta mixen milsvid! LÄter kanonbra helt enkelt.

http://www.sonalksis.com/index.php?section_id=107

Postat (redigerat)

Det blir lite som att be Pernilla Wiberg berÀtta *exakt* hur hon bÀr sig Ät för att Äka sÄ otroligt fort i slalom som hon gör. Det har tagit henne 10-15 Är av 8 timmar om dagen trÀning att ens förstÄ det sjÀlv, och det som funkar för henne funkar inte alltid för nÄgon annan heller.

Det Àr lite av en konst, en förmÄga, en förstÄelse, nÄgot man mÄste strÀva sig fram till. Om Wiberg ens skulle lyckas formulera i ord, i nÄgra fÄ meningar, hur hon bÀr sig Ät för att Äka som hon gör, sÄ innebÀr ju inte det att man sjÀlv förstÄr det, Ànnu mindre klarar av det. VÀgen till att göra det man vill Ästadkomma, krÀver att man förstÄr hur man gör i detalj. Och för att förstÄ i detalj sÄ mÄste erövra den detaljkunskapen sjÀlv. Man streta sig fram genom snön sjÀlv, göra alla misstag pÄ vÀgen, förstÄ vad som Ästadkommer vad, hur det blir om man gör si, eller sÄ, eller so. Gradvis bli bÀttre, och bÀttre och bÀttre.

De som Ästadkommit den bredd eller dom egenskaper som du talar om, har inte fÄtt lÀra sig det pÄ nÄgon skola eller av kollegor eller sÄ. De har gÄtt den tunga vÀgen frÄn scratch och provat sig fram, stretat och strÀvat. Om man tror att "det hÀr" borde ju funka rÀtt bra, och sen blir det skit, man trodde fel eller misslyckades med just den grejen, dÄ vet man det. DÄ lÀr man sig av det, minns det och funderar pÄ hur man tÀnkte frÄn början och hur det egentligen blev och hur skillnaden dÀr emellan ser ut i huvet, och i tekniken. PÄ sÄ sÀtt blir man bÀttre. Ett misstag, Àr ett steg framÄt/uppÄt pÄ resan, och en expert Àr en sÄn som gjort flest misstag av alla.

Det kan kÀnnas tungt, men tyngden Àr vad som gör mÄlet sÄ ljuvt i slutÀndan.

Redigerat av Opus99
Postat

Jag Àr vÀl medveten om att det krÀver lÄng trÀning innan man kan fÄ fram liknande produktioner, frÄgan handlar mer om det ligger i sjÀlva mixologin, i utrustningen eller i mastringen? Det kanske inte gÄr att utesluta nÄgot led i produktionen, men gÄr det att lyfta fram en specifik del för att pÄ ett enklare sÀtt fÄ klarhet i att uppnÄ det jag skriver om?

Det kÀnns som att "widener"-pluggar inte riktigt Àr den bÀsta lösningen, om man sÀger sÄ. Tack för tipset dock, tugboat, jag ska testa...!

Postat (redigerat)

Det Àr som att laga en matrÀtt. Det hÀnger inte pÄ riset, eller fisken, eller citronen, eller pepparn, eller saltet, elle sÄsen. Utan det hÀnger pÄ hur alla dom faktorerna vÀgs av mot varandra. TÀnk delikatess tÀnkande. Det sitter i huvet, i tÀnket, metodiken och uppmÀrksamheten. Det Àr en salig blandning av frekvensbalanser, panorering, spÄrbredd, chorus, fasrelation, och inte minst illusion. Om du t.ex. lÀgger en distad gitarrmatta i full stereo, och sen lÀgger virveln i mono och gör virvelreverbet smalt, sÄ lÄter gitarrerna bredare. En illusion.

Bredden kommer av mixningen, definitivt. (om inte av sjÀlv inspelningen, förstÄs). Mastring kan bara öka eller minska helhetsbredden, men det Àr i mixningen som matrÀtten tillverkas. Sen ska man inte förvÀxla "bredd" med "djup" eller "Fyllighet" .. det Àr lÀtt att man gör det. Det som lÄter fylligt kan uppfattas som fett&brett men det Àr inte alltid det Àr sÄ.

Redigerat av Opus99
pme (oregistrerad)
Postat
Det Àr som att laga en matrÀtt. Det hÀnger inte pÄ riset, eller fisken, eller citronen, eller pepparn, eller saltet, elle sÄsen. Utan det hÀnger pÄ hur alla dom faktorerna vÀgs av mot varandra. TÀnk delikatess tÀnkande. Det sitter i huvet, i tÀnket, metodiken och uppmÀrksamheten. Det Àr en salig blandning av frekvensbalanser, panorering, spÄrbredd, chorus, fasrelation, och inte minst illusion.

Bredden kommer av mixningen, definitivt. (om inte av sjÀlv inspelningen, förstÄs). Mastring kan bara öka eller minska helhetsbredden, men det Àr i mixningen som matrÀtten tillverkas. Sen ska man inte förvÀxla "bredd" med "djup" eller "Fyllighet" .. det Àr lÀtt att man gör det. Det som lÄter fylligt kan uppfattas som fett&brett men det Àr inte alltid det Àr sÄ.

AnvÀnder man fisk kan det aldrig bli bra.

Postat

Bredden sitter ocksÄ i DA-omvandlarna. Ett billigt ljudkort lÄter smalare och plattare. Det blev otroligt tydligt nÀr jag bytte ljudkort frÄn Audiophile 2496 till Presonus Firepod

Elof (oregistrerad)
Postat
Bredden sitter ocksÄ i DA-omvandlarna. Ett billigt ljudkort lÄter smalare och plattare. Det blev otroligt tydligt nÀr jag bytte ljudkort frÄn Audiophile 2496 till Presonus Firepod

Fast det har ju inget med det hÀr att göra, eftersom trÄdskaparen antagligen lyssnar pÄ sin mix och andra mixar han jÀmför med genom samma DA.

DAn har inte heller nÄgot att göra med hur bred mixen blir om man mixar i datorn, det Àr bara lyssningen som sköts genom den.

Summeringen av allt sker Ă€ndĂ„ i programmet, sĂ„ det skulle bli exakt lika brett vilket ljudkort man Ă€n hade, om man bara mixade i datorn. 🙂

Postat

Det skrivs ofta i press om hur nya stjÀrnskott och Àven rutinerade har spelat in under enkla förhÄllanden med en laptop, ett par mikrofoner och ett minimum av kringutrustning. Jag har tagit del av t ex Lahles, Maia Hirasawas och Black Eyed Peas redogörelser för hur de spelat in under dessa förhÄllanden. Lyssnar man pÄ deras produktioner tycker jag att det lÄter alltifÄrn ok till superbra. Dock har de alla fÄtt hjÀlp vid mix och mastering. Mix har gjorts nÄgon annanstans, pÄ annan utrustning. Jag förmodar att det varit i nÄgon slags studiomiljö och att man dÀr har den utrustning som krÀvs för att fÄ till det. Jag tror inte att det bara handlar om artisternas ev osÀkerhet inför mixning. Det handlar ocksÄ om vad duktigt yrkesfolk kan tillföra och om tillgÄng till relevant urtustning. Jag vill inte med detta pÄstÄ att det inte skulle kunna gÄ att Ästadkomma ett gott slutresultat pÄ egen hand men tror att det finns mÄnga vinster med att utföra mix och master med hjÀlp utifrÄn. Ett hinder för detta Àr givetvis ekonomi. BetÀnk dock att det idag Àr köparens marknad och att proffsens prislappar numera gÄr att förhandla om. Det Àr krig för att överleva idag och mÄnga Àr beredda att gÄ rÀtt lÄ(n)gt för att fÄ ett jobb.

Postat

Ju mer ljudkÀllornas karaktÀr (frekvens, djup etc), eller summan av ljudkÀllornas karaktÀrer, skiljer sig frÄn varandra i höger och vÀnster kanal, desto "bredare" sound.

Ju fler ljudkÀllor som inkrÀktar pÄ varandras utrymmen i ljudbilden (höger, vÀnster, bak, fram, snett osv), desto mer "klumpat" sound riskerar man.

SÄ kallade "stereo-tools" Àr förklÀdda EQ/Multibandskompressorer... gÄr det, sÄ gÄr det.

Postat
Ju mer ljudkÀllornas karaktÀr (frekvens, djup etc), eller summan av ljudkÀllornas karaktÀrer, skiljer sig frÄn varandra i höger och vÀnster kanal, desto "bredare" sound.

Ju fler ljudkÀllor som inkrÀktar pÄ varandras utrymmen i ljudbilden (höger, vÀnster, bak, fram, snett osv), desto mer "klumpat" sound riskerar man.

SÄ kallade "stereo-tools" Àr förklÀdda EQ/Multibandskompressorer... gÄr det, sÄ gÄr det.

Precis - men mÄnga "stereo tools"-pluggar brukar ofta leka med fasförskjutning, nÄgot man helst ska vara lite försiktig med...

Det Ă€r kanske ocksĂ„ dags för lite "less is more" och "kill your darlings"-snack, om man ska försöka reda ut mysteriet med "bredd" och "balanserad mix"...? 😉

Postat (redigerat)
Jag förmodar att det varit i nÄgon slags studiomiljö och att man dÀr har den utrustning som krÀvs för att fÄ till det. ett jobb.

Det skulle kÀnnas mycket bÀttre om du tog reda pÄ sÄdana fakta, istÀllet för att förmoda, om du ska uttala dig om sÄdant. Annars kan alla tycka eller tro vad de vill Ät höger och vÀnster.

.. sen kan man basera en vettig stÄndpunkt, baserad pÄ fakta, och inte Äsikter.

Om man nu tycker sÄnt spelar roll. Ljudteknik för mig Àr vad ornitologer Àr för fÄglarna

Redigerat av laxlaxlax
Postat
Fast det har ju inget med det hÀr att göra, eftersom trÄdskaparen antagligen lyssnar pÄ sin mix och andra mixar han jÀmför med genom samma DA.

DAn har inte heller nÄgot att göra med hur bred mixen blir om man mixar i datorn, det Àr bara lyssningen som sköts genom den.

Summeringen av allt sker ÀndÄ i programmet, sÄ det skulle bli exakt lika brett vilket ljudkort man Àn hade, om man bara mixade i datorn. :rolleyes:

Helt korrekt att det inte direkt pÄverkar resultatet, men dÀremot indirekt. Det Àr svÄrt att sitta och korrigera nÄgonting som man faktiskt inte hör i lyssningen.

Elof (oregistrerad)
Postat
Helt korrekt att det inte direkt pÄverkar resultatet, men dÀremot indirekt. Det Àr svÄrt att sitta och korrigera nÄgonting som man faktiskt inte hör i lyssningen.

Ja det Àr klart. Har man en bÀttre DA sÄ hör man ju förhoppningsvis tydligare vad som hÀnder nÀr man sitter och knÄpar.

Postat
Det skulle kÀnnas mycket bÀttre om du tog reda pÄ sÄdana fakta, istÀllet för att förmoda, om du ska uttala dig om sÄdant. Annars kan alla tycka eller tro vad de vill Ät höger och vÀnster.

.. sen kan man basera en vettig stÄndpunkt, baserad pÄ fakta, och inte Äsikter.

Om man nu tycker sÄnt spelar roll. Ljudteknik för mig Àr vad ornitologer Àr för fÄglarna

Hej 3lax!

DÄ jag inte hade tillgÄng till skivorna och inte hittade det jag sökte pÄ nÀtet, vÄgade jag inte sÀga tvÀrsÀkert att det var sÄ. Letar efter det numret av DIGIzine dÀr Black Eyed Peas redogör för hur de spelade in 4 lÄtar, i sin helhet, i olika hotellrum under pÄgÄende turné med hjÀlp av en bÀrbar mac och en m-box, hittar den dock inte just nu. De sa nÄnting om att de tog dessa lÄtarna till Glenwood place/ log eller nÄgot liknande, dÀr skivan skulle ha mixats. Jag tror det handlade om skivan "Monkey Business"? Jag vill gÀrna ha stöd av fakta nÀr jag skriver sÄdana hÀr inlÀgg. Eftersom jag inte lÀngre har tillgÄng till de artiklar jag lÀst ville jag uttrycka mig lite försiktigare.

Vad gÀller de tvÄ svenska artisterna sÄ grundar jag det pÄ vad som framkommit i intervjuer med dem. Om inte annat torde det framgÄ av information i resp cd-booklet. I övrigt beklagar jag om Du, eller nÄgon annan, kÀnner sig lurad - det var absolut inte meningen. Meningen med mitt inlÀgg var att visa pÄ att, Ätminstone en del, av de artister som Àr gör-det-sjÀlvare lyfter vidare sitt projekt nÀr det drar ihop sig till mixning. Anledningarna till detta kan vara mÄnga. Ett av detta skulle kunna vara att bl a fÄ till den bredd i ljudbild som trÄdskaparen efterlyser. Sen, som jag tidigare sagt, vet jag inte om det verkligen Àr sÄ.

Jag menade inte att det skulle se ut som en Äsikt, kan faktiskt inte Ànnu förstÄ att det uppfattades som en Äsikt. En Äsikt, för mig Ätminstone, Àr nÀr jag pÄstÄr att jag tycker bÀttre om en sak Àn en annan. HÀr anförde jag endast sÄdant jag lÀst mig till. FÄr dock erkÀnna att jag inte faktagranskat, t ex genom att leta upp skivorna och lÀsa var de har mixats. Det finns sÀkert nÄgon hjÀlpsam forumist som kan kolla sin skivsamling och ge besked i dessa fall.

Postat

Tror det hÀnger mycket pÄ att ge plats i mixen.. ligger det 2 acke-gitarrer panorerade 100% höger/vÀnster som slÄss med ett sÄngspÄr som ligger i samma frekvensomrÄde fast i mitten av mixen sÄ blir det nog gröt och mono-kÀnsla ÀndÄ. spelar nog ingen roll om man har en UREI eller NEVE kompressor som jobbar.

Postat

Jag vet precis hur du menar. 😛

Men Ă„ andra sidan har jag ingen aning om hur man Ă„tgĂ€rdar det đŸ˜±

Har hört inspelningar frÄn porta som lÄter kanon vs inspelning i "dyr" studio som lÄter anus.

BÄde brett Ä smalt.

AnvÀnd pluggar sparsamt , fÄ instrument, bra musiker och panoreringar och fÄ spÄr.

Ju fler spÄr desto mer flaskhals..(tycker jag efter diverse trixande).

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Sen finns det ju dom som fĂ„r en enda akustiskt gura att lĂ„ta som en massiv vĂ€gg frĂ„n vĂ€nster till höger med lagom mycket reverb, inte en gnutta för mycket. Typ tips emottages tacksamast jag mĂ€ 😏

Postat

Ett tips som jag har fÄtt med mig pÄ vÀgen Àr att det spelar ingen roll vilka instrument/pluggar/apparatur eller vilket pris det Àr pÄ dina grejer som avgör hur dina produktioner lÄter. En stor avgörande faktor Àr, som Opus Àr inne pÄ, kunskapen, kÀnnedom om vad man hÄller pÄ med och förstÄelse för vad som hÀnder just nÀr man gör en viss förÀndring i nÄgon plugg eller liknande.

Ännu en liknelse:

Vad gör en kass snickare med en 60.000:- borrmaskin? Han kan inte hantera den för att han har inte nog med kunskap om allt runtomkring. Han kanske vÀljer fel spikar, virke eller vet helt enkelt inte hur man bygger.

Jag tror om nu nÀr du har öppnat frÄgan sÄ kommer du att prova, testa, greja och dona... Om 3 Är sÄ Àr det sjÀlvklart för er hur man gör!

Postat
Ett tips som jag har fÄtt med mig pÄ vÀgen Àr att det spelar ingen roll vilka instrument/pluggar/apparatur eller vilket pris det Àr pÄ dina grejer som avgör hur dina produktioner lÄter. En stor avgörande faktor Àr, som Opus Àr inne pÄ, kunskapen, kÀnnedom om vad man hÄller pÄ med och förstÄelse för vad som hÀnder just nÀr man gör en viss förÀndring i nÄgon plugg eller liknande.

Ännu en liknelse:

Vad gör en kass snickare med en 60.000:- borrmaskin? Han kan inte hantera den för att han har inte nog med kunskap om allt runtomkring. Han kanske vÀljer fel spikar, virke eller vet helt enkelt inte hur man bygger.

Jag tror om nu nÀr du har öppnat frÄgan sÄ kommer du att prova, testa, greja och dona... Om 3 Är sÄ Àr det sjÀlvklart för er hur man gör!

Absolut, jag har svÄrt att tro att det ligger i utrustningen i sig...har hört nog med folk som sitter pÄ svindyr utrustning och sen lÄter det skit om allting ÀndÄ.

Hur tÀnker ni alla kring panorering av instrument nÀr man söker bredd? Utan att leta efter generella svar som inte finns: Detta med att panorera 100%...Àr det egentligen nÄgonsin sjÀlvklart att panorera trummornas overheadmickar 100%, tvÄ ackegitarrer 100% osv...? Eller nÀr man dubbar distgitarrer, Àr det 100% som gÀller för att uppnÄ bredd? Koppla gÀrna era svar till den pÄgÄende diskussionen!

Postat
Detta med att panorera 100%...Àr det egentligen nÄgonsin sjÀlvklart att panorera trummornas overheadmickar 100%, tvÄ ackegitarrer 100% osv...? Eller nÀr man dubbar distgitarrer, Àr det 100% som gÀller för att uppnÄ bredd? Koppla gÀrna era svar till den pÄgÄende diskussionen!

det finns inga sjÀlvklara enkla svar pÄ det

dels spelar det roll vad du vill ha för ljudbild

dels vad som spelas Ä hur det lÄter - spelar ackegurorna samma sak eller olika

dels vilken mickteknik du anvÀnt om du mickat stereo

x/y Ä rotf som OH lÀgger Ätminstone jag alltid helt utpanorerat

a-b kan ibland kÀnnas för brett

framförallt ska du fundera pÄ vad du vill uppnÄ - inte pÄ vad man "ska"

Elof (oregistrerad)
Postat
Absolut, jag har svÄrt att tro att det ligger i utrustningen i sig...har hört nog med folk som sitter pÄ svindyr utrustning och sen lÄter det skit om allting ÀndÄ.

Hur tÀnker ni alla kring panorering av instrument nÀr man söker bredd? Utan att leta efter generella svar som inte finns: Detta med att panorera 100%...Àr det egentligen nÄgonsin sjÀlvklart att panorera trummornas overheadmickar 100%, tvÄ ackegitarrer 100% osv...? Eller nÀr man dubbar distgitarrer, Àr det 100% som gÀller för att uppnÄ bredd? Koppla gÀrna era svar till den pÄgÄende diskussionen!

En viktig grej för mig Ă€r iaf att bestĂ€mma mig för vilka spĂ„r som ska utgöra bredden och fĂ„ ligga lĂ€ngst ut. Är det gitarrer, nĂ„n synt, sĂ„ngdubbar ihop med tamburiner? Brukar nĂ€stan aldrig panorera ut OH 100% eftersom det helt enkelt Ă€r maxbredden man kan fĂ„ (utan konstiga stereobreddspluggar som jag Ă€ndĂ„ aldrig rör), dĂ„ har man inte sĂ„ mycket mer att jobba med sen om tex refrĂ€ngen ska kĂ€nnas bred. Om versen redan Ă€r ganska bred, dĂ„ Ă€r det mycket svĂ„rare att fĂ„ nĂ„gon superbredd i refrĂ€ngen eftersom kontrasten helt enkelt inte kan bli sĂ„ stor. Som folk redan sagt sĂ„ kan det ocksĂ„ hjĂ€lpa att dubba med lite olika ljud, olika mickplaceringar, avstĂ„nd osv.

Postat
En viktig grej för mig Ă€r iaf att bestĂ€mma mig för vilka spĂ„r som ska utgöra bredden och fĂ„ ligga lĂ€ngst ut. Är det gitarrer, nĂ„n synt, sĂ„ngdubbar ihop med tamburiner? Brukar nĂ€stan aldrig panorera ut OH 100% eftersom det helt enkelt Ă€r maxbredden man kan fĂ„ (utan konstiga stereobreddspluggar som jag Ă€ndĂ„ aldrig rör), dĂ„ har man inte sĂ„ mycket mer att jobba med sen om tex refrĂ€ngen ska kĂ€nnas bred. Om versen redan Ă€r ganska bred, dĂ„ Ă€r det mycket svĂ„rare att fĂ„ nĂ„gon superbredd i refrĂ€ngen eftersom kontrasten helt enkelt inte kan bli sĂ„ stor. Som folk redan sagt sĂ„ kan det ocksĂ„ hjĂ€lpa att dubba med lite olika ljud, olika mickplaceringar, avstĂ„nd osv.

Precis. Stereobredd Ă€r ju nĂ„gonting relativt, sĂ„ om allt Ă€r brett sĂ„ blir ingenting brett. 😉 Smalna in trummorna sĂ„ lĂ„ter maxpannade gurorna fetare, t ex.

Postat

ThirusLiljedahl:

Kan du posta nÄgon specifik Go Go Dolls, Avril, eller liknande lÄt dÀr du pekar ut vilket/vilka instrument du tycker lÄter bra? Jag tror det skulle underlÀtta! Hur som helst sÄ fÄr jag kÀnslan av att du menar Àr hur man fÄr en varm och rik ljudbild, inte hur man fÄr saker och ting att lÄta i stereo/ hur man panorerar osv? SjÀlv gör jag elektronisk musik, sÄ jag har inte sÄ mycket erfarenhet av inspelning o.dyl. men jag har givetvis stött pÄ liknande problem med syntar osv. För mig har det vÀldigt ofta varit en mastrings och effekt frÄga!

Till att börja med sÄ Àr effekter som reverb, delay, chorus, EQ, pÄ varje enskild kanal starka vapen (vilket du förmodligen vet). Dvs UNIKA effektinstÀllningar för varje instrument. Tex. nÀr jag försöker feta till mina pianoslingor brukar jag dels lÀgga pÄ lite delay som panoreras ut i sidorna och Big-hall-reverb. Klipper ev. bort en bit av högfrekvensomrÄdet nÄgonstans efter 10k och uppÄt. Resultatet brukar bli ett piano med en bredd utan att man tÀnker pÄ delayen.

Reverb Àr vÀldigt viktigt pÄ strÄkar enligt mitt tycke och smak. Framför allt om man anvÀnder elektroniska strÄkar.

Bas-slingor brukar för mig bestÄ i princip av delar 2. Del 1&2: en bra lÄgfrekvent dov bas och en högfrek. bas dÀr lÄgfrek omrÄdet Àr bortklippt. NÀr man lyssnar lÄter det som om 1&2 Àr samma instrument men med en rikare ljudbild dÄ man tex kan behÄlla basljudet i mitten medan diskantljudet panoreras ut Ät sidorna.

Ovan pÄ det ska hela lÄten givetvis ha en master-kanal dÀr man ocksÄ ska anvÀnda EQ (öka lÄgfrekventa omrÄdet och högfrek. dvs loudness) och en compressor för att pressa upp alla nivÄer.

Postat

Kom att tÀnka pÄ en jÀmförelse, som jag anvÀnder om jag ska göra breda fetto-saker.

Om man gjort enkel datorgrafik, som ska se 3D ut .. t.ex. utsikt över horisonten frĂ„n en bil som kör, att man ska uppfatta "djup" .. att de (skitdĂ„ligt gjorda) trĂ€d som Ă€r nĂ€ra susar förbi fort och de trĂ€d som ska se lĂ„ngt borta ut Ă€r bĂ„de mindre i storlek och tar lĂ€ngre tid pĂ„ sig att passera frĂ„n vĂ€nster till höger skĂ€rmkant etc etc. Det gĂ€ller att fĂ„ till illusionen. Ögonen Ă€r skitbra pĂ„ att se om nĂ„t inte stĂ€mmer. Gör man bara lite lite lite fel, om trĂ€den i fjĂ€rran rör sig bara aaaaningens för sakta, eller aaaaaaningens för fort, i relation till trĂ€den i förgrunden, eller om trĂ€den i fjĂ€rran Ă€r för smĂ„, för stora .. eller har för tydliga detaljer i grenarna, eller för bluddriga detaljer ... dĂ„ ser fĂ„r man ingen 3D effekt, utan bara nĂ„t skumt. Man mĂ„ste göra det sĂ„ man fĂ„r till den dĂ€r optiska illusionen som hjĂ€rnan köper.

TĂ€nker man sĂ„, dĂ„ tror jag man har nĂ€stan halva nyckeln till tĂ€nkandet man kan göra breda och djupa ljudbilder av. Öronen Ă€r ocksĂ„ ap-bra pĂ„ att snappa upp om nĂ„t lĂ„ter off i ljudlandskapet. Ska man fĂ„ till bredden mĂ„ste man fĂ„ till "djupet" med, annars blir det bara platt vĂ€gg av ljud och lĂ„ter inte stort och dĂ„ försvinner halva kĂ€nslan av bredd med. Det hĂ€nger liksom ihop. SĂ„ det handlar nog mycket om dimensioner, hur de klingar för sig, ihop, hur mycket bas, diskant, hur mycket proximity effekt som hörs i spĂ„ren .. och att man anvĂ€nder sig av de fasfel man fĂ„r pĂ„ ett smart sĂ€tt. Oftast sĂ„ försöker och försöker jag, och efter ett tag sĂ„ ... tycker man att man fĂ„tt till det sĂ„ bra man kan .. och sen bara "rĂ„kar" man sĂ€nka 2-3 db av diskant pĂ„ pianot eller nĂ„t ... och BOM .. sĂ„ Ă€r det precis som att man tagit pĂ„ sig 3D brillorna, blir tokdjupt och brett pĂ„ en gĂ„ng. Ofta Ă€r det bara nĂ„got litet skit som finns i vĂ€gen .. nĂ„t "trĂ€d" som rör sig för fort, för sakta, har fel ljus pĂ„ sig .. men fĂ„r man bara till det sĂ„ klickar till liksom. Men att veta var man ska leta .. det Ă€r inte sĂ„ lĂ€tt alla gĂ„nger

Postat

Bra och intressant diskussion. MĂ„nga som bidragit. 🙂

Vill bara pÄpeka att de avskyvÀrda "stereobreddarna" har (som det mesta andra) en plats och en funktion. De enklaste verktygen, individuella nivÄreglar och panorering för vÀnster/höger, Àr nÄgot jag anvÀnder i princip varje dag. Av nÄgon konstig anledning finns de hÀr verktygen inte lÀtt tillgÀngliga i varenda program utan Àr ofta dolda i nÄgon form av plugg med ett flashigt namn.

En annan mycket anvÀndbar teknik Àr att justera balansen mellan mid och side. Ju mer side desto bredare stereobild. Och det utan att introducera ytterligare fasförskjutningar. Justerar man Ät andra hÄllet blir effekten densamma som att panorera in vÀnster och höger mot mitten.

Och sedan finns det sjÀlvklart en massa andra varianter av stereobreddning dÀr man anvÀnder sig av fördröjningar och eq, dvs de som gett begreppet stereobreddning en om inte dÄlig sÄ Ätminstone fadd bismak. Och de kanske man snarare ska betrakta som specialeffekter.

Postat

Stereobreddning pÄ fÀrdig mix, blir liksom ... att ta ett fotografi och stretcha ut det, som att strÀcka ut ett 4:3 TV program över en 16:9 skÀrm. Proportionerna kÀnns off, trumsetet lÄter 3 meter brett, avstÄnden mellan instrument blir större, och i mitten blir det vekare ljud. Jag tycker det hÀr Àr nÄgot man har 100% bÀttre kontroll över i mixningen, men inte efterÄt.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Stereobreddning pÄ fÀrdig mix, blir liksom ... att ta ett fotografi och stretcha ut det, som att strÀcka ut ett 4:3 TV program över en 16:9 skÀrm. Proportionerna kÀnns off, trumsetet lÄter 3 meter brett, avstÄnden mellan instrument blir större, och i mitten blir det vekare ljud. Jag tycker det hÀr Àr nÄgot man har 100% bÀttre kontroll över i mixningen, men inte efterÄt.

Stereobreddning vid mastering dÄ?

Funkar det?

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.