Jump to content
Annons

Nu vill jag reda ut detta med "bredd"!


Recommended Posts

Stereobreddning vid mastering då?

Funkar det?

Jag tycker att justering av stereobild hör mastring till. Oftast handlar det om att vrida rätt på en skev stereobild eller samla ihop mixen in mot mitten. Men varför inte lite breddning på ett eller ett par spår på en album? För att få dem att smälta in bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mycket intressanta inlägg, och jag inser att jag numera syftar till att uppnå både bredd och djup.

Opus99, mycket intressant liknelse där, jag tror det är kärnan till vad jag är ute efter. För att följa upp ditt inlägg så kommer vi in på en lite ny bana: Finns det några tekniker för detta med att "lura" örat som i princip alltid funkar? Tekniker i stil med "om du panorerar ut en dubbad acke till höger och vänster och lägger chorus på ena kanalen så uppfattas det som mycket större" och dylikt?

Jag tänker att precis lika maffig som känslan är när man hör en dubbad och panorerad distad elgitarr för första gången ("wow vad fett det blir") borde det ju finnas mängder med andra väl beprövade knep och varför inte posta lite sådana tekniker i denna tråd?

Fortsätt posta, detta har blivit mycket intressant och jag tror att det är fler än jag som har lärt sig något nytt!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag tycker att justering av stereobild hör mastring till. Oftast handlar det om att vrida rätt på en skev stereobild eller samla ihop mixen in mot mitten. Men varför inte lite breddning på ett eller ett par spår på en album? För att få dem att smälta in bättre.

Måste nog erkänna att frågan var lite så där dumt ställd...

Väntade liksom på att få gör ett inlägg från kanten för att sedan näta den... sorry Opus.

Jag kör gärna stereobreddare om jag hyr in mig hos en bra masteringstudio.

Dom har sådana där tuffa analogaprylar från obskyra tyska tillverkare som gör grejer med ljudet så man baxnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det är inte FIFA 2009 du sitter framför! 🙂

Har varit i fjällen precis och på kvällen blev det en hel del Fifa 99 (och Whiskey som tillbehör)... lite färgad av detta helt klart! 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att justering av stereobild hör mastring till. Oftast handlar det om att vrida rätt på en skev stereobild eller samla ihop mixen in mot mitten. Men varför inte lite breddning på ett eller ett par spår på en album? För att få dem att smälta in bättre.
Måste nog erkänna att frågan var lite så där dumt ställd...

Väntade liksom på att få gör ett inlägg från kanten för att sedan näta den... sorry Opus.

hehe 🙂

Stereojustering efter mixning funkar ju, det går att göra. För mig känns det bara lite som att .. typ tycka att akustiska gitarren är lite för ljus och därför sänka diskanten .. på hela mixen.

Och sen är det lite att jag tror det man egentligen är ute efter, är djup, och "stort" snarare än bara brett. Och det blir inte så djupt och stort om man försöker få till det genom att "sträcka ut bilden". Men det är klart, det skulle kunna göra saken något bättre, om mixningen är bristande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...