Jump to content
Annons

Mastrin i Logic 8


kolin

Recommended Posts

Annons

Det finns en bunt eq och comp/limiters som funkar till mastring i Logic.

Om det är Logic Studio(vet ej om den finns till Express) du har så följer ju Waveburner med som är ett program man lägger upp en master på och kan skriva in koder i filer med, samt lägga effekter och fadar mellan låtar.

EDIT: såg att fler hunnit svara samma sak..

Redigerat av bergis
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter och läser bruksanvisningen till Logic 8 i väntan på min nyinköpta iMac. Försöker hitta något om en mastringfunktion.

Logic är ett DAW program så något avsnitt om mastring lär du inte hitta i manualen då mastring inte är en funktion utan ett det är ett arbetssätt samma som mixning , inspelning , uppmickning , editering osv osv.

Finns specifika böcker om mastring tex Bob Katz - Mastring Audio

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fick jag flera snabba och bra svar... Jag har köpt det dyra programmet och utgår då att waveburner finns med. Vad jag menade med funktion var att jag sett att det finns speciella mmastringsprogram att köpa, tyckte då att det borde finnas med någon färdig plugg med EQ/kmopressor och lite grejer med några bra presets?

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Här hittar du support för programmet Waveburner. Manual bland annat.

Edit: Lägger in ett svar på din efterföljande fråga. Ja, det finns en del pluggar i Logic som funkar för mastring. Jag har bland annat använt kompressorn och den vanliga channel EQ. Tycker däremot Logic/Waveburner saknar en smidig plugg för att justera stereobilden och en allsidig brickwall limiter.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

perhman (oregistrerad)
Sitter och läser bruksanvisningen till Logic 8 i väntan på min nyinköpta iMac. Försöker hitta något om en mastringfunktion. är det någon som vet om det finns någon sådan i Logic 8?

Kolin

Enklast är väl att testa de olika mastrings-preseten som finns i Logic. Pröva vilket som kommer närmast ditt önskade sound och skruva till ytterligare om det behövs.

Perhman

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta nu lite, killar! Menas mastering eller mastering? Många Logic-användare mastrar i Logic. Med detta menar jag att det finns pluggar för detta i själva Logic utan att man behöver blanda in Waveburner. De flesta proffs jag sett jobba i Logic gör masteringen där. Vad menar jag? Jo, det finns ju den delen i masteringprocessen där man pillar till sterofilerna med t ex multibandskompressor, eq, limitering mm. Alla dessa och fler därtill finns i Logic. Faktum är att det finns ett stort antal färdiga masteringpresets med färdiginställda effektkedjor för diverse musik- och låtstilar. Vissa av dessa är ganska bra att utgå ifrån om man, som jag, lätt känner sig lite bortkommen i denna fas. Detta är alltså den ena typen/ halvan av mastering.

Den andra typen/ halvan är den där man lägger in koder, text mm och kanske bränner ut en originalmaster. Dessa delar kan inte Logic utan här måste man, i så fall, gå över i Waveburner. Naturligtvis har man även i detta program tillgång till diverse pluggar. Jag uppfattar skillnaderna i arbetssätt såsom härrörandes från vilka preferenser man har vad gäller arbetsflödet.

Kan nämna att jag, från två olika branschproffs, blivit rekommenderad att lägga upp masteringpaketet på mastern när mixning skall påbörjas. Det menas att man då snabbar på arbetet och fortare når resultat. Har inte provat själv ännu då min gamla dator inte orkade med det. Nu har jag dock en ny så vänta bara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer vad du säer wonderboy. Men de pluggar som finns tillgängliga i Logic finns också i Waveburner, så har man tänkt sig att sätta flera låtar i ett sammanhang och kanske eventuellt bränna resultatet till en cd-r finns en poäng i att göra det i Waveburner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer vad du säer wonderboy. Men de pluggar som finns tillgängliga i Logic finns också i Waveburner, så har man tänkt sig att sätta flera låtar i ett sammanhang och kanske eventuellt bränna resultatet till en cd-r finns en poäng i att göra det i Waveburner.

Absolut! Ville visa dels på att vi ibland bara menar den ena eller andra halvan av det hela paket vi kallar mastering. Har också sett duktigt folk som gör den ljudmässiga delen helt och hållet i Logic och det andra i Waveburner. När jag frågat och fått svar på varför, tolkar jag det som att valet har styrts av bekvämlighet eller skillnader i arbetssätt. Ingen har angett någon ljudmässig aspekt som skulle skilja sig mellan programmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg ett tips i något nummer av studio att företaget iZotope ger ut en gratis guide till mastring. Givetvis vill de väl att man köper/använder Ozone men guiden är tänkt att fungera i alla program!

Bra mycket introduktion till mastring enligt mig.

http://ps139.com/vs880ex/pages/OzoneMasteringGuide.pdf

Sen tror jag inte riktigt på att mixa med hela masteringsviten igång på mastern.. Dels för att mastringen ska ju framhäva själva mixen, inte skapa den.. Jag tycker absolut att man ska arbeta mot en kompressor från början till slut men sen bör masteringen göras sperarat, och gärna av någon annan med fräsha öron!

Edit: Som Pehrman skrev, det finns ett antal channelstrips-preset på masterbussen som du kan leka med.. perfekt i kombination med masteringsguiden från ozone! Jag hade föredragit att du leker med en utbouncad 24bits wav av din mix som du sen importerar i ett nytt session! lycka till!

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag har läst runt lite om mastering i Logic och Waveburner.

Men jag vet inte om jag fattar riktigt 🙁 Kan någon hjälpa mig?

Om jag nu fattat det rätt, så kan jag antingen välja att

1) Mastra någon enskild låt jag gör genom att lägga på master-pluggar på Master-kanalen (Output 1-2 i min, antar jag?) och ställa in dem som jag vill, och sedan bounca låten till en fil, som då är mastrad och inte behöver mastras vidare i Waveburner mer än att jag importerar - de spår jag mastrat i Logic - in i Waveburner och ställer in avstånd mellan låtarna, ev fade-outs, lägger dit CD-text ISRC-koder, mm? och sedan bränner ut min CD som ska till CD-dupliceringsbolaget.

2) Mastra flera låtar samtidigt i Logic genom att först bounca dem från respektive Logic-projekt, importera dem efter varandra - eller i separata spår - i Logic och därefter editera och lägga på mastering-effekter, för att sedan bounca ut allt som en enda fil (eller en fil per mastrad låt i projektet) och importera i Waveburner och slutföra med att sätta upp regioner, mellanrum osv och trycka ut min CD som ska till CD-dupliceringsbolaget.

3) Bounca låtarna jag vill mastra från respektive projekt och sedan importera dem i Waveburner och köra hela mastringen i Waveburner och sen bränna ut CD som ska till CD-dupliceringsbolaget.

Och att valet mellan alternativen beror helt på hur jag själv vill jobba och inte påverkar ljudet olika i slutändan?

Har jag fattat rätt, eller är jag ute och seglar i min lilla optimistjolle nu? 😊

Sen undrar jag också, om jag ska ha ut mina låtar både på CD och mp3 (till iTunes t.ex), hur gör jag då? Mastrar jag enbart i Logic? Eller kan jag mastra i Waveburner och få ut spåren (med ISRC eller vad som nu behövs i mp3 för att identifiera en låt, jag har ingen koll alls) som mp3 också?

Om jag ska göra flera mastringar av samma låt (om man nu nånsin gör det, jag läste i någon länk att detta var en nackdel med att mastra i sin sequencerprogramvara direkt, om man ville göra en ny master någon gång ), får jag problem om jag gör mastringen i Logic, eller är det så enkelt att man sätter in en bus per masterversion innan Masterbussen och använder dessa bussar (en för varje masteringtillfälle) som mastering-buss (med effekter) och kör alla kanaler genom varje masterversionsbuss för varje master, eller att jag bara kopierar Logicprojektet för varje master-version?

Jag är lite villrådig och vet inte riktigt om jag fattat rätt och vad jag borde satsa på, eller vad jag ska tänka på om jag ska välja sätt. Är det någon här som kan hjälpa mig, snälla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska mastra en helhet, en skiva eller flera låtar för samma release, så rekommenderas att du mastrar låtarna sida vid sida, alltså inte var för sig. Då skapar du bara massa problem med att du kan behöva återgå och öppna upp projekt när du märker att en låt är lägre än övriga, eller basigare osv.

Gör så här:

1. Exportera samtliga låtar för projektet från Logic, självklart i ett okomprimerat format (t.ex. wav). Ha inte allt för mycket "lull-lull" på masterkanalen, lämna lite möjligheter.

2. Importera i waveburner. Importera i rätt ordning, så du kan lyssna och jämföra hur det fungerar ihop. Sen mastrar du även i waveburner. På så sätt får du helheten direkt, samt att du lättare kan hitta problemområden när du lyssnar och jämför mellan flera låtar. I detta steg går du även igenom låtarna och kollar att dom är vettigt taggade, samt att du anger ISRC-nummer t.ex. Waveburner är ett extremt smidigt program när man väl lär sig det, man får mycket gratis.

3. Bränn direkt på skiva i waveburner, eller exportera som en enda stor fil.

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast är väl att testa de olika mastrings-preseten som finns i Logic. Pröva vilket som kommer närmast ditt önskade sound och skruva till ytterligare om det behövs.

Perhman

Precis, sånna finns det. Tycker iofs inte att de brukar låta så roligt och de brukar väl ha fel upplägg också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret Freddy. Det hjälpte mig att få ordning på mina funderingar.

Vet du eller någon annan här hur man bör gå tillväga när man vill releasa i mp3? Jag vill ju gärma mastra i Waveburner helst då jag tycker att den arbetsgången passar mig bäst, oavsett vilket format jag sedan ska släppa i. När folk köper ett album på t.ex iTunes så vill jag att hela albumet ska "hänga ihop" i ljudåtergivning o så (som man ju får till enklast om man mastrar hela albumet i Waveburner i mitt fall), oavsett om folk köper enstaka låtar eller hela albumet.

Jag hittade ingen möjlighet att köra ut låtarna som mp3 från Waveburner, så jag är nyfiken på hur man går till väga, så att all nödvändig info finns i mp3-filerna efter att man skapat dem. Iofs så vet jag att ska man releasa via t.ex CDBaby så ska man ladda upp materialet i högupplöst format och inte som mp3, men jag tänker att det kanske finns tillfällen då man behöver skapa mp3-versionerna själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, sånna finns det. Tycker iofs inte att de brukar låta så roligt och de brukar väl ha fel upplägg också.

Jag tycker inte heller att de färdiga inställningar jag testat nu är så bra. Fast det är väl nog så att varje mastring är mer eller mindre unik, så man kan använda dem som utgångspunkt och ändra inställningarna för att få det ljud man vill ha tänker jag. Det hänger nog mest på vilket arbetssätt man känner sig trygg med att jobba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nyfiken och ställer frågan igen som jag ställde ovan 🙂

Vet någon här hur man bör gå tillväga när man vill releasa i mp3? Jag vill ju gärna mastra i Waveburner helst då jag tycker att den arbetsgången passar mig bäst, oavsett vilket format jag sedan ska släppa i. När folk köper ett album på t.ex iTunes så vill jag att hela albumet ska "hänga ihop" i ljudåtergivning o så (som man ju får till enklast om man mastrar hela albumet i Waveburner i mitt fall), oavsett om folk köper enstaka låtar eller hela albumet.

Jag hittade ingen möjlighet att köra ut låtarna som mp3 från Waveburner, så jag är nyfiken på hur man går till väga, så att all nödvändig info finns i mp3-filerna efter att man skapat dem. Iofs så vet jag att ska man releasa via t.ex CDBaby så ska man ladda upp materialet i högupplöst format och inte som mp3, men jag tänker att det kanske finns tillfällen då man behöver skapa mp3-versionerna själv.

Redigerat av Masselito
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nyfiken och ställer frågan igen som jag ställde ovan 🙂

Vet någon här hur man bör gå tillväga när man vill releasa i mp3? Jag vill ju gärna mastra i Waveburner helst då jag tycker att den arbetsgången passar mig bäst, oavsett vilket format jag sedan ska släppa i. När folk köper ett album på t.ex iTunes så vill jag att hela albumet ska "hänga ihop" i ljudåtergivning o så (som man ju får till enklast om man mastrar hela albumet i Waveburner i mitt fall), oavsett om folk köper enstaka låtar eller hela albumet.

Jag hittade ingen möjlighet att köra ut låtarna som mp3 från Waveburner, så jag är nyfiken på hur man går till väga, så att all nödvändig info finns i mp3-filerna efter att man skapat dem. Iofs så vet jag att ska man releasa via t.ex CDBaby så ska man ladda upp materialet i högupplöst format och inte som mp3, men jag tänker att det kanske finns tillfällen då man behöver skapa mp3-versionerna själv.

Mp3-exportering är inte möjligt i waveburner eftersom det är ett mastringsprogram så att säga. Men den funktion har flera önskat och nog skulle jag också tycka det vore smidigt.

Ska du göra mp3:or så behöver du exportera låtarna separat (efter du ställt in helheten), sen lyfta in dom i något program för mp3-konvertering. T.ex. Logic eller itunes. Där taggar du även låtarna när du gör om dom till mp3:or.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Freddy. Nu hänger det äntligen ihop för mig hur jag bör gå till väga. Jag tänkte tidigare på att man lär få dra in dem i t.ex Logic efter mastring och exportera dem, men jag var osäker på om jag missade något viktigt då, så jag tänkte det är nog bäst att fråga här i forumet så man inte gör något tokigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...