Jump to content
Annons

Musikalisk kvalité, proffs vs. amatörer


JJRockford

Recommended Posts

Syftet med Ramones musik? Jag tror det många ggr har tänkts och funderat på hur en massa artister har tänkt sig meningen med sin musik och hur de skulle lägga upp karriären, när det i verkligheten inte finns nån djupare mening alls. Man är ju bara några typer som hugger sina instrument och spelar, sen låter det som det låter. En gissning med Ramones är att de sket helt i andra tidigare bands sound, och om det de gjorde var punk eller nåt annat. De bara öste på och hade kul.

Gabba Gabba Hey!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Men om man ska definiera kvalitet på det sättet så är det ju helt ointressant.

hur?

varför?

är inte säker på att jag förstår vad du menar

Det enda som nånsin spelar nån roll är ju om det låter som man vill att det ska låta.

ja

men det behöver ju inte betyda hög kvalitet

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att det är skillnad på "ljudkvalitet" och "musikalisk kvalitet".

Ljudkvalitet går att kvantifiera genom mätningar av brusnivå, eventuell överstyrning etc - medan musikalisk "kvalitet" aldrig kan bli annat än en smakfråga. Dessa begrepp ska inte blandas ihop, eftersom det inte handlar om samma sak.

Helt oavsett smak, så har man bäst ljudkvalitet när allting är perfekt inspelat så att det låter exakt som verkligheten - alltså helt ofärgat. Allt annat är sämre ljudkvalitet per definition, eftersom man har förändrat det ursprungliga ljudet på ett eller annat sätt.

Om en genre SKA låta "skitigt", så handlar det om att man fixar till sämre ljudkvalitet - men det påverkar ju inte musikinnehållet, utan den musikaliska kvaliteten är lika hög/låg (beroende på vem man frågar 😛 ) som innan man bestämde sig för att skita ner ljudet. Skillnaden är att det skitiga ljudet (sämre ljudkvaliteten) är något som är rätt för den aktuella genren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att det är skillnad på "ljudkvalitet" och "musikalisk kvalitet".

Ljudkvalitet går att kvantifiera genom mätningar av brusnivå, eventuell överstyrning etc - medan musikalisk "kvalitet" aldrig kan bli annat än en smakfråga. Dessa begrepp ska inte blandas ihop, eftersom det inte handlar om samma sak.

Nja... Om ett band spelar väldigt otajt och släpande eftersom de inte kan spela tajt även om de vill tycker jag det är sämre spelmässig kvalitet än om takten sitter som ett smäck i alla instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja... Om ett band spelar väldigt otajt och släpande eftersom de inte kan spela tajt även om de vill tycker jag det är sämre spelmässig kvalitet än om takten sitter som ett smäck i alla instrument.

...fast då är vi egentligen inne på en tredje kvalitetsaspekt.

* Ljudkvalitet

* Musikalisk kvalitet

* Skicklighet hos musikerna

Musiken kan vara svinbra, men dåligt framförd. Är det dålig musikalisk kvalitet då...?

Nu börjar det bli besvärligt igen... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt oavsett smak, så har man bäst ljudkvalitet när allting är perfekt inspelat så att det låter exakt som verkligheten - alltså helt ofärgat. Allt annat är sämre ljudkvalitet per definition, eftersom man har förändrat det ursprungliga ljudet på ett eller annat sätt.

per din definition menar du?

det är ju fan ingen naturlag 😛

om en bil skulle vara så lite förvanskad som möjligt skulle den inte vara en bil

en gitarr som låter burkig å bumlig i verkligheten kan skruvas till så den låter öppnare å klarare - skulle det vara sämre kvalitet för slutproduktionen menar du?

att raffinera något kan också vara att höja kvaliten

Link to comment
Dela på andra sajter

per din definition menar du?

det är ju fan ingen naturlag 🙂

Jodå! 😛😛

en gitarr som låter burkig å bumlig i verkligheten kan skruvas till så den låter öppnare å klarare - skulle det vara sämre kvalitet för slutproduktionen menar du?

Jag menar att perfekt ljudkvalitet på en inspelning innebär att man återskapar det ursprungliga ljudet så att det är så nära verkligheten som möjligt. Om gitarristen har skruvat och pillat i flera år för att få fram just det där burkiga och bumliga ljudet, så ska man ju inte förstöra hans möda genom att förändra originalet. Det är ju hans konstnärliga frihet som avgör vilket ljud han vill ha på sin gitarr. Om man däremot har ett problem i studion eller har valt fel mic, som orsakar att det blir ett burkigt och bumligt ljud, så är det en annan femma...

att raffinera något kan också vara att höja kvaliten

Ok, det har du ju helt rätt i - så min definition var kanske inte helt perfekt, men jag tror att du förstår hur jag menar ändå... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiken kan vara svinbra, men dåligt framförd. Är det dålig musikalisk kvalitet då...?

Nu börjar det bli besvärligt igen... 😏

då tänker du mer "musiken" som verket - inte det som ljuder

Självklart! Jag har hört en hel del låtar där jag hade önskat att någon annan sjöng eftersom musiken är bra, men sångaren är hemsk. Ingen nämnd och ingen glömd... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att perfekt ljudkvalitet på en inspelning innebär att man återskapar det ursprungliga ljudet så att det är så nära verkligheten som möjligt. Om gitarristen har skruvat och pillat i flera år

ah

jag tänkte (men nämnde tyvärr inte) att jag tänkte på en akustisk gura

som dessutom kan låta väldigt olika beroende på var lyssningspositionen är - därmed också mickpositionen

ang tillskruvat ljud så hänger ju det mycket på om det funkar i sitt sammanhang

ett ljud som nån skruvat till under hur många år som helst men som inte passar till helheten är knappast av hög kvalitet - eller kan det vara det? 😏

konstnärlig frihet behöver inte betyda bra kvalitet heller 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

vi får helt enkelt bestämma oss för vad vi gemensamt anser är kvalitetskriterier

om du menar en sak å jag en annan så pratar vi hela tiden förbi varann

jag har inget facit - bara mina åsikter

egentligen är kvalitetsaspekten likadan gällande allt

kvaliten på en bil är en mängd olika kriterier som når upp till en viss nivå man bestämt

det är alltså subjektivt på det sättet

men är man bara överens om kriterierna så kan man få en mer objektiv måttstock

väldigt få skulle nog påstå att bmw är en bil med dålig kvalitet

hur bra betalt har man då?

definiera "lätt leva" 😏

Jo, men vad anser du vara bra kvalitet då? Jag har svårt att bestämma mig. Det blir massa luddighet hela tiden. 😉

Ja, som fattig student som inte tar lån så kan jag säga att jag klarar mig bra med 1000-1500 kronor efter att hyran är betald. Man behöver inte jobba mycket för att få ihop till det precis.

Man kan lätt dö på ett deltidsjobb också (då har man all tid i världen:)

/Döende deltidaren Kruger

Hahaha. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

I alla andra sammanhang handlar hög kvalitet om att uppnå eller överträffa förväntningarna hos den som ska bedöma kvaliteten. Kvalitet är sålunda helt subjektivt. Varför skulle detta kriterium för kvalitet helt plötsligt sluta gälla för att vi pratar om musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ramones hit och Ramones dit, vem bryr sig om dom? Lägg ner för fan JJRockford man kan tro att du sitter och skriver i ett tält på gärdet för 35 år sedan. Du glömmer bort att folk är idioter och det är inte troligt att dom tänker sluta vara det bara för att det passar din världsbild och idé om hur friiiii kulturen kommer bli bara vi slipper dom onda skivbolagen...

Bra musik behöver inte vara dyr, men sånt som folk fildelar och lyssnar på mest - Lady Gaga, Katy Perry och Agnes - är produktioner med jättebudget.

Så japp, för att gå hem i stugorna krävs proffs från sirapsfabrikerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joo visst...

Basshunter?

Allt handlar om vad som ges åt folket.

Basshunter är undantaget som bekräftar regeln. Hur många andra hemmaproduktioner ligger på topplistan? Inte en jävla enda, och ingen har heller gjort det sen båtten anna låg där för tre år sedan.

Och vadå "ges åt folket"? Slopa det där jävla von oben-snacket - folk är inte lurade, dom gillar skiten!

Link to comment
Dela på andra sajter

nej! 😄

inte bättre rent kvalitetsmässigt

mer rätt! för ändamålet

inte alltid samma sak - är du med på hur jag tänker?

Jag fattar ditt resonemang. Vi har olika syn på vad bra ljudkvalité är. Jag menar att bra ljud är lika med "rätt" ljud i sammanhanget, det gör inte du?

I en popproduktion varken kan eller bör man alltså sträva efter bra ljudkvalité eftersom inga inspelade ljud i en modern poplåt låter naturligt. Eller? Vad är bra ljudkvalité? En distad gitarr innebär per automatik dålig ljudkvalité? Sång där man skär allt under 300hz och allt över 5000hz också dålig ljudkvalité (även om det är inspelat med en U87 genom ett neve-bord)?

Kan en digital synth ha dålig ljudkvalité?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ujuj .. vilket ämne att skapa en tråd i. Det här lär bli hetskt.

Ja du hajar, jag var tvungen att dubbelkolla så jag inte är moderator i den här delen av forumet... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Basshunter är undantaget som bekräftar regeln. Hur många andra hemmaproduktioner ligger på topplistan? Inte en jävla enda, och ingen har heller gjort det sen båtten anna låg där för tre år sedan.

Och vadå "ges åt folket"? Slopa det där jävla von oben-snacket - folk är inte lurade, dom gillar skiten!

Heh, så folk är inte alls påverkade av PR samt grupptryck? Du tror att det som spelas i radion inte skulle ändras om folket röstade fram låtar?

Vem är von oben?

Redigerat av zagabar
Link to comment
Dela på andra sajter

Basshunter är undantaget som bekräftar regeln. Hur många andra hemmaproduktioner ligger på topplistan? Inte en jävla enda, och ingen har heller gjort det sen båtten anna låg där för tre år sedan.

Så har det väl varit dom senaste 100 åren ?! :rolleyes: Det har väl aldrig varit hemmaproduktioner på listorna!? Eller hur/vad menar du med "hemmaproduktioner" ?

Robbie Williams senaste album gjorde han i sin hemstudio ☺️ (i detta fallet studio i proffsklass som ligger i RW's hus).

Annars är det väl som någon var inne på tidigare, kvalitet är i betraktarens öron. Rent allmänt hållet brus och störningsfritt (fritt från ljud som inspelaren inte hade tänkt skulle vara med).

Kan dra en liten parallell från bilvärlden. Firma 1 & 2 gjorde bilar i samma fabrik på samma platform. Firma 2 hade färre fel per bil och material med bättre känsla i men dom fick ställa flera tusen bilar på gården för åtgärd för att kunderna klagade på kvaliten. Firma 1 sålde sina bilar utan några som helst klagomål från kunderna. Dvs Firma 2's kunder hade högre förväntningar på sin produkt än Firma 1 hade. Alltså tyckte Firma 2's kunder att dom hade sämre kvalitet när antalet fel per bil ändå var färre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många andra hemmaproduktioner ligger på topplistan? Inte en jävla enda, och ingen har heller gjort det sen båtten anna låg där för tre år sedan.

I Sverige den jag direkt tänker på är Joze Gonzalez , kanske inte riktigt samma kommersiella framgång men ändock.

I USA/Övriga Europa å Världen är det fler än vad man tror om du med Hemmaproduktion menar en dator/mick/ inspelat i ett rum, mixat i burken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Heh, så folk är inte alls påverkade av PR samt grupptryck? Du tror att det som spelas i radion inte skulle ändras om folket röstade fram låtar?

Vem är von oben?

Du är en drygputte, eftersom du tror att det räcker med kapital och smart PR för att bestämma vad som går hem i stugorna.

Och visst, jag är en drygputte eftersom jag anser att folk i allmänhet är idioter och får exakt det dom förtjänar.

Nöjd?

Och vadå rösta? Skärp dig för fan, vi som genomlevt proggen pallar inte mer av den varan. Ska du föreslå en alternativ melodifestival också, gå och glo på när Jan Hammarlund sitter och ylar i ett tält?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...