Jump to content
Annons

Akustisk gitarr - mono eller stereo?


Tophe

Recommended Posts

Jag är på att köpa ett par nya mikrofoner. Troligtvis två CM3'or för att spela in akustisk gitarr.

Men jag har aldrig riktigt fått rätsida på hur folk brukar göra med akustisk gitarr...

Alla tidningar, filmer och tutorials jag hittat i ämnet visar hur man spelar in gitarr, med EN mikrofon.

Men när jag lyssnar på plattor så låter det som de flesta ändå spelar in i stereo.

Så vad är praxis? Om jag har en låt med 2 akustiska gitarrer, bas, trummor, en elgitarr, sång och keyboards.

Är det vanligast att man spelar in i sterero ändå? Eller blir det en tydligare mix med monospår?

Om jag ska spela in en ensam gitarr så tycker jag själv att stereo låter absolut bäst.

Nu vet jag ju att det inte finns ett "rätt" sätt att göra det på. Men det finns ju oftast lösningar som de flesta tycker är bra.

Hur gör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

brukade lira in med med två stycken "pennor" förut, det funkade, och man fick bra bredd, detta funkar bäst i ett arr där du har flera bas/lägre mellanregistersinstrument =)!

nu förtiden kör jag mest in på en stormembranare, oftast en TLM103a genom en rörpreamp (i mitt fall TLA 5051) och om jag vill ha bredd dubbar jag den och breddar ut, det blir jävligt snyggt om det är tajt =) man kan även variera spelsätten och få en roligare låt =)

lyssna gärna på den senaste produktionen då jag gjorde så med Simon Strömstedt =)

Hoppas det hjälper!

Link to comment
Dela på andra sajter

brukade lira in med med två stycken "pennor" förut, det funkade, och man fick bra bredd, detta funkar bäst i ett arr där du har flera bas/lägre mellanregistersinstrument =)!

nu förtiden kör jag mest in på en stormembranare, oftast en TLM103a genom en rörpreamp (i mitt fall TLA 5051) och om jag vill ha bredd dubbar jag den och breddar ut, det blir jävligt snyggt om det är tajt =) man kan även variera spelsätten och få en roligare låt =)

lyssna gärna på den senaste produktionen då jag gjorde så med Simon Strömstedt =)

Hoppas det hjälper!

Claes brukar propagera för att använda två mickar, en kardioid mot ljudföremålet (ha!) och en 8-kopplad i sidled bakom. Det blir en sorts monostereo som ska vara väldigt bred. Fast om det är bra på ak gitarr vete 17. Claes bör nog beskriva själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar alltid köra stereo, mest på rutin, för det blir nästan alltid bra. Är man osäker kan man ju köra en stormembranare framför som om man spelade in mono, och komplettera med nån annan mick bakom, på halsen, över axeln eller vad man nu vill, som man bara använder om man tycker det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

m/s (mid/side) uppmickning brukar jag föredra. Alltså en stormebranare/småmebranare med njure karaktär (mid) och en stormembranare med 8-kopplad karaktär (som side). Sen sätter man upp dem som på bliden på denna länk http://www.wikirecording.org/Mid-Side_Microphone_Technique

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack ska ni ha för bra hjälp och vänliga erbjudanden!

Nu har jag lite mer kött på min smala musikerben....

Jag hittade den här artikeln också:

http://www.humbuckermusic.com/acguitrectec.html

Riktigt bra, med ljudexempel och bilder.

Han visar också hur det blir när man spelar upp det i mono, med tanke på fasfel.

Min favorit där är Space Pair, version A. Alltså en mic på 12:e och en mot stallet.

Hoppas få klart mitt lilla rum snart så jag kan testa! har lånat hem ett par CM3'or för att prova.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Tack ska ni ha för bra hjälp och vänliga erbjudanden!

Nu har jag lite mer kött på min smala musikerben....

Jag hittade den här artikeln också:

http://www.humbuckermusic.com/acguitrectec.html

Riktigt bra, med ljudexempel och bilder.

Han visar också hur det blir när man spelar upp det i mono, med tanke på fasfel.

Min favorit där är Space Pair, version A. Alltså en mic på 12:e och en mot stallet.

Hoppas få klart mitt lila rum snart så jag kan testa! har lånat hem ett par CM3'or för att prova.

Usch, ingen av de där inspelningarna lät ju bra. Det enda som var godkänt var XY-uppmickningen, men den lät också lite "instängd" och inte naturligt.

Jag tror på att micka rakt, på rätt avstånd, rätt placering och med rätt mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, ingen av de där inspelningarna lät ju bra. Det enda som var godkänt var XY-uppmickningen, men den lät också lite "instängd" och inte naturligt.

Jag tror på att micka rakt, på rätt avstånd, rätt placering och med rätt mick.

hehe.. ja, att micka RÄTT är nog alltid bästa lösningen. Jag tycker det låter som han spelar på en riktigt kass gitarr på inspelningarna.

Men man får en bra bild av vad de olika mick-positionerna gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Jag spelar alltid in i mono.

Fast det är kanske för att mitt ljudkort inte tillåter mer än en mikrofon åt gången..

Du kan ju alltid spela in det en gång till med annan mickposition 😏 Men då gäller det att man är tajt 😎

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag kor nastan alltid mono. Tycker det ar svarare att fa in acke i en mix om den ar inspelad i stereo. Om jag far en acke inspelad i stereo slutar det nastan alltid med att jag valjer den sida som later bast och struntar i den andra. Det kanns som att stereoinspelning av acke ger en onodig bredd pa ett litet instrument. Det later nastan onaturligt, speciellt om man ar nara. Om jag vill ha bredd sa ska det vara strangarna som ska vara i stereo och det har jag aldrig fatt nan snygg spridning pa. Da dubbar jag hellre. Om gitarren ar ensam eller bland valdigt fa instrument kan det vara snyggt om den ar stereomickad ibland. Jag ar kanske ingen stereokille overlag heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Jag kor nastan alltid mono. Tycker det ar svarare att fa in acke i en mix om den ar inspelad i stereo. Om jag far en acke inspelad i stereo slutar det nastan alltid med att jag valjer den sida som later bast och struntar i den andra. Det kanns som att stereoinspelning av acke ger en onodig bredd pa ett litet instrument. Det later nastan onaturligt, speciellt om man ar nara. Om jag vill ha bredd sa ska det vara strangarna som ska vara i stereo och det har jag aldrig fatt nan snygg spridning pa. Da dubbar jag hellre. Om gitarren ar ensam eller bland valdigt fa instrument kan det vara snyggt om den ar stereomickad ibland. Jag ar kanske ingen stereokille overlag heller.

Jag håller med dig till 100%.

Jag tror på att dubba två mono, om man vill ha stereo.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Men om man spelar in gitarr och sång samtidigt kanske man kan micka med två mickar en för sång (nära munnen)och en för gitarr (vid gitarrhålet).

På så sätt borde väl sångmicken även ta upp gitarr ungefär i huvudhöjd (så som man själv brukar höra gitarren om ni förstår vad jag menar) och då skapa en slags stereoeffekt på gitarrspåret. Jag kanske är helt ute och cyklar?

Är det någon som har testat detta eller brukar köra så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man spelar in gitarr och sång samtidigt kanske man kan micka med två mickar en för sång (nära munnen)och en för gitarr (vid gitarrhålet).

På så sätt borde väl sångmicken även ta upp gitarr ungefär i huvudhöjd (så som man själv brukar höra gitarren om ni förstår vad jag menar) och då skapa en slags stereoeffekt på gitarrspåret. Jag kanske är helt ute och cyklar?

Är det någon som har testat detta eller brukar köra så?

Jo, men det blir ju bara stereo om du panorerar ut dem. I så fall får du ju sången nästan bara åt ena hållet och gitarren åt det andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat en del nu med två CM3'or. Testade även med en Cm3 och en Studio Proj. B1.

Dubbning är inte ett alternativ tyvärr. Det blir inte bra i den musik jag spelar in.

Två cm3'or låter riktigt trevligt. Skulle vara kul att prova ett par redigt bra pre-amps för att se vad som händer.

Med B1 vid stallet och cm3 vid 12:e, 14:e så lät det lite mer öppet. Svårt att avgöra om jag gillar det lite tajtare soundet

hos två småmembranaren bättre än det aningen mer övertonsrika men mindre samlade soundet med två olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag köpte tre Line Audio CM3 idag som jag testade ihop med en Röde NT2-A på akustisk gitarr. CM3orna körde jag i stereo, helt utpanorerade, genom en ART DPSll stereopreamp med möjlighet till rör och med digital utgång som jag kopplade till portastudions digitala ingång. Röden körde jag mono direkt på mickingången på portan. Efter att rattat lite gain så blev ljudet helt makalöst. Min gamla Epiphone lät som en Gibson. Stängde jag av Röden blev ljudet sämre, likaså om jag stängde av två eller den ena CM3an. Bäst ljud var med preampens väljare på just "rördrift och ak guitar".

Jag ämnar ha CM3orna även vid närmickning av trummor, så jag köpte även mickfästen för trumsargen. Kom på att det gick så här bra att sätta ihop det hela i ett paket på bara ett stativ. Fy f-n vad bra det lät. Varmt, stort, brett, perfekt bas, mid och diskant, all eq helt på noll. Rekomenderas. Och att CM3 ska låta tråkigt har jag svårt att förstå.

post-8284-1232577117_thumb.jpg

post-8284-1232577232_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Elof, mono om det är en kompgitarr. Stereo om det är en sologitarr eller att den ska ta väldigt stor plats i mixen.

Precis min erfarenhet! När jag läser tråden slås jag av just detta: Det är ju skillnad på vad för funktion, plats och sound en akustisk gitarr skall ha. Sen finns det nylonsträngat, stålsträngat, 6- och 12-strängat, med eller utan plektrum, nagel- eller fingertoppsanslag. Alla de här sakerna känner jag att man bör tänka igenom kontra hur man har tänkt sig att gitarren skall låta i den färdiga mixen. Det finns ju låtar där ack guran närmast har en percussiv roll och man nästan bara hör de rytmiska anslagen. Sen finns de låtarna där t ex en tolvsträngad är själva "motorn" i ljudbilden. Jag tycker det känns som om två ganska olika sätt att planera för avseende mickning och alla de saker jag nämner ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Guitar Nilsson: Upp med ljudklipp! 🙂

Hehe, ditt stativ med mickar ser ut som rena roboten 🙁

Men upp med ljudklipp är du jättesnäll, man blir nyfiken på hur det kan låta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Jag är också jättenyfiken på hur det låter om heer Nilsson's mickning. Det ser riktigt intressant ut!

Synd att jag bara har två preamps.

Skulle gärna prova att använda min Studio Project B1:a i mitten och CM3 på A/B.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt vid spakarna en gång då gitarristen tog fram sin gura (stålsträngad), och sa att "det är en stereo-gitarr". 🙁

Undertecknad smyg-himlade lite med ögonen först, men jag märkte snart att det var nåt skumt .. för när man linade gitarren så fick man bara med de tre tjockaste strängarna. Men, med en två-ledar sladd (stereo) så hördes alla. Var bara det att de tre tjockare strängarna hamnade i vänster kanal och de tre tunnare i höger. 🙂 Jag trodde det satt två mickar i lådan, men det kan inte heller ha stämt, för isoleringen mellan vänster och höger kanal var total - noll överhörning.

Skumma var att den var ny (1995) alltså en modern och väldigt välbyggd sak, och kostade 15 papp då (kollade upp det). Gubben som lirade var inte heller den typen som plockar isär saker och bygger om hemma själv. Om karln drog ett rakt ackord, så blev man sjösjuk i kontrollrummet .. gick från ena väggen och slutade vid den andra. Så fort han började spela Ringa-ranga komp så flydde folk ur kontrollrummet. (det var innan jag kom på att jag borde panna till mitten).

Jag har aldrig hört om andra gitarrer som har sån inbyggd mickning, och jag ser inte heller någon direkt praktisk tillämpning. Må vara att man kan reglera balansen mellan höga och låga strängar separat, kontrollera basen bättre och så .. men ... att "bara ta fram, koppla in och köra" går ju inte med en sån gura. Helt sjukt.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Nilsson: Upp med ljudklipp! 🙂

Hehe, ditt stativ med mickar ser ut som rena roboten 🙁

Men upp med ljudklipp är du jättesnäll, man blir nyfiken på hur det kan låta!

Ja, men va f-n jag är så förb dyslektiskt med datafiler och format och allt sån där att jag håller på att få informations-stress-nervous-breakdown. Jag är jävligt glad att jag kommit så långt att jag fattar portan någorlunda.

Har nyss suttit och kollat på jumbo-Epiphonen och bestämt att jag ska låta tillverka två små u-profiler som jag ska skruva fast på gitarrens "horn". Sen kan jag fästa trummickshållarna och två CM3 där. Det kommer nog att se lite sjukt ut, men det kommer inte att vara i vägen och liveljudet kommer att bli i världsklass. Att jag gör skruvhål i gitarren gör inget om jag får det ultimata ljudet. I studion behöver jag inte vara blickstilla heller, stormembranarn en bit bort reagerar ju inte på små rörelser.

post-8284-1232629544_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt vid spakarna en gång då gitarristen tog fram sin gura (stålsträngad), och sa att "det är en stereo-gitarr". 🙁

Undertecknad smyg-himlade lite med ögonen först, men jag märkte snart att det var nåt skumt .. för när man linade gitarren så fick man bara med de tre tjockaste strängarna. Men, med en två-ledar sladd (stereo) så hördes alla. Var bara det att de tre tjockare strängarna hamnade i vänster kanal och de tre tunnare i höger. 🙂 Jag trodde det satt två mickar i lådan, men det kan inte heller ha stämt, för isoleringen mellan vänster och höger kanal var total - noll överhörning.

Skumma var att den var ny (1995) alltså en modern och väldigt välbyggd sak, och kostade 15 papp då (kollade upp det). Gubben som lirade var inte heller den typen som plockar isär saker och bygger om hemma själv.

Jag har aldrig hört om andra gitarrer som har sån inbyggd mickning, och jag ser inte heller någon direkt praktisk tillämpning. Må vara att man kan reglera balansen mellan höga och låga strängar separat, kontrollera basen bättre och så .. men ... att "bara ta fram, koppla in och köra" går ju inte med en sån gura. Helt sjukt.

Kan vara en typ "enmansbandsgura" där vitsen är att köra de tre bassträngarna i en separat bas-stärkare, ev med octaver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom igen då Nilsson! Bjurra på en ljudfil då!

Jag ska nog ta och köpa mig en Art Tube MP så jag kan köra tre mickar och testa lite jag med!

På måndag blir det test på jobbet med två Cm3'or och en Milab. Ska bli kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom igen då Nilsson! Bjurra på en ljudfil då!

Jag ska nog ta och köpa mig en Art Tube MP så jag kan köra tre mickar och testa lite jag med!

På måndag blir det test på jobbet med två Cm3'or och en Milab. Ska bli kul!

Jag vet ju fan inte hur man får ut ljudet ur portan, in i datorn och iväg till forumet. Jag är för gammal och söndersupen för att fatta sånt modernt! 🙂

Fast jag har specialskrivit en kort instrumental för två guror, jumbowestern och nylonare... Jag kanske borde gå upp och spela in... men f-n strängarna är gamla och halvdöa de med.

Jag dricker Irish Coffe på Paddy och Gevalia kokkaffe. Paddy är den goaste visky som finns absolut! 🙂 :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...