Jump to content
Annons

Vem fan är originell?


Valle

Recommended Posts

Originalitet... smaka på ordet. Ger bismak, inte sant? Och alldeles strax ger det kväljningar, eftersom jag jag använder ordet ganska frekvent nedan, tillsammans med en jävla massa svordomar.

Jag har alltid varit, freely speaking, en jävla medelmåtta när det gäller min artistiska förmåga — alltså själva utövandet. Annat är det däremot med min kreativa förmåga, där är jag, lika freely speaking, förbannat jävla duktig. Om jag får säga det själv. Men det fanns en tid då jag inte brydde mig om att stanna upp och värdera mina artistiska egenskaper och kvaliteten på mina låtar. Jag la ner alldeles för mycket tid och tankeverksamhet på att drömma och på att forma mig efter andras kriterier på hur en originell artist skulle vara. Juuust det: andras kriterier...

Om jag hade prioriterat min tid annorlunda hade jag kanske varit en ny Thomas DiLeva, eller något i den stilen. Kanske till och med en ny Per Gessle (eller hur? apropå originalitet). Fast å andra sidan är jag, så här i efterhand, helt nöjd med hur saker och ting har utvecklats genom åren. Och det har jag att tacka för: dels begreppen originalitet och originell, dels alla de A&R-personer och övriga talangjägare som, kanske medvetet, kanske omedvetet, missbrukar nämnda begrepp.

Det är riktigt komiskt egentligen. Bolagen (t.ex. managers, skivbolag, förlag, tävlings-TV etc) vräker ur sig sina gyllene "tips" och "råd" till sugna drömmare om hur dessa ska vara, göra och bete sig för att "lyckas i karriären". Det talas om styrka i rösten, konsten att övertyga, förmågan att trigga känslor, röra sig rätt etc. Och så långt är det faktiskt helt OK. Men när 'bolagen' så börjar svänga sig med oooh, du måste oxå vara orrgineeell... ooh..., då Ladies and Gentlemen, då händer det jävlar i det saker — inte! För när det är dags att lansera en ny artist, förmåga eller talangtävlingsvinnare, som så noggrant handplockats av bolagens motsvarande A&R-personer, så ska det visa sig att det nya stjärnskottet är precis lika O-originellt som allt annat runtomkring! En kopia, alltså! Bra jobbat, Mr. talangjägare!

Vad fan innebär det att vara originell i en bransch där ändå ingen är särskilt originell?

Eller, vad menas med originell överhuvudtaget — i "vår" bransch?

Vill ni veta vad jag tror? [alla: neeeeeeej!]

OK! Då ska jag berätta vad jag tror:

För 'bolagen' betyder originell ungefär "inom rådande mode", och har alltså inget direkt med unikum eller att vara sig själv att göra — vilket ju självklart är en mer korrekt beskrivning. Här avses först och främst vinst samt, motsägelsefullt nog, efterfrågan. En artist som drar in fina stålar är alltså originell. När efterfrågan minskat till olönsam nivå blir artisten o-originell — oavsett hur originell han eller hon än är... Capisce?

Jag säger inte att (alla) 'bolagen' saknar kunskap om vad som egentligen är innebörden av begreppet originell, för så är det nog inte. Vad jag tror jag försöker säga är att artister, musiker och låtskrivare som ännu inte kommit upp ur startgroparna inte ska lägga ner för mycket energi på att följa andras kriterier på hur en originell artist ska vara. Man ska vara sig själv, som man själv vill vara, och skita i vad 'bolagen' anser är originellt. Först då är man originell — men ironiskt nog ointressant för 'bolagen'. Men det betyder ändå inte att man inte har möjligheten att utveckla en karriär.

Det här forumet har drygt 15 000 medlemmar. Träd fram — du som tror att du är originell, eller du som tror att du har receptet på "Originell Artist".

Om ni pallar!

Och trevlig Fredag på er, era billiga kopior!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller med dig tror jag, om bolagens definition på originell artist. En originell artist är nog sällan poppis hos den stora massan men när artisten blir det, då kommer det 582 kopior och suddar ut det originella. Om jag är originell? Tsk. Jag räknar mig inte ens som artist så frågan är osbolet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är minsann originell och unik, precis som Vallhagen (och hur originella var vi då...? 😆 ).

Jag är nämligen världsbäst på att vara mig! 😎

När det sedan gäller musiken, så är jag säkert ganska originell också, eftersom jag gör musik som jag själv gillar, utan att bry mig om eventuella trender - och det gör antagligen att skivbolag/förlag skulle vara totalt ointresserade av mig... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog ganska säker på att jag är originell som person, men som musiker, hm, jag är ju inte ens en musiker!

Jag känner inte ens ett behov av att se mig som musiker och jag har faktiskt aldrig drömt om att bli stjärna. Genom min styvfars och min brors arbeten har jag haft ganska stor insyn i branschen (både finkultur och pop) och det är inte mycket jag tycker om av det jag sett (och i så fall endast inom finkulturen då). Att sitta på middag med jönsar med otroliga egon och noll kontakt med verkligheten (och många gånger noll bildning och verklighetsförankring) är efter ett tag inte stimulerande. Genom min mors arbete har jag under min uppväxt fått sitta på ett antal middagar med fantastiska entreprenörer, visionärer och utvecklare. De har många gånger haft mindre egon men nästan uteslutande varit oerhört intressanta att lyssna på.

Ser förövrigt fram emot den dagen då våra stora skivbolag går i KK. Kommer öppna en champagneflaska för var och ett som kraschar. Såg idag att de nu lyckats få in en EU prop. om att förlänga upphovsrätten till 95 år (med motiveringen ”att skydda de små”)!!! Vad är det för människor som tycker Gessle är viktigare att skydda än de människor som faktisk räddar liv eller uppfinner saker som gör livet bättra för oss människor (de skyddas i 20 år).

Så, tillbaka till frågan. Originell? Ja som person, som musiker, nej (och vem f-n ÄR det egentligen?)! OCH vem VILL egentligen beblanda sig med dessa människor?

Själv spelar jag in för att jag tycker det är kul/har ett behov av att göra låtar, att lära mig programmen och för att jag finner ett nöje i att läsa detta forum och att utbyta tips och råd om hur man kan få det hela att låta bättre. Men proffsmusiker (och då som "originell" pajas), when Hell freezes over! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

det var ju inte så orginellt om ni alla säger att ni är orginella på samma sätt är ni väl inte så orginella 😆 man ska vara lite pshykistkt sjuk för att vara orginell och man måste vara ett mysterium.. och jäkligt skum som gör att folk blir intresserade av en om man tar ingmar stenmark som ett exempel han var orginell ^^ även john macenrow.. men tänk på att ingmar stenmark skulle inte varit orginell om ingen pratade med honom för då skulle han bara varit en duktig skidåkare.. jag tror att när de menar att man ska vara orginell så ska man vara säg själv till 100% och leva i sin egen värld alltid 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser förövrigt fram emot den dagen då våra stora skivbolag går i KK. Kommer öppna en champagneflaska för var och ett som kraschar. Såg idag att de nu lyckats få in en EU prop. om att förlänga upphovsrätten till 95 år (med motiveringen ”att skydda de små”)!!! Vad är det för människor som tycker Gessle är viktigare att skydda än de människor som faktisk räddar liv eller uppfinner saker som gör livet bättra för oss människor (de skyddas i 20 år).
Det ena behöver väl inte utesluta det andra...?
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja din frågeställning var väl inte heller speciellt orginellt. 🙂 Men en bra fredagstråd och viktig att diskutera. Konstigt att inte vi andra har tänkt på den. Vi är tydligen inte originella alls, vi resten 😆

Nä men hur som helst som person brukar folk säga jag är originell och det stämmer fan i mig. Inte för att jag går runt och tänker på det så mycket men visst, ibland gör man det. Det vågar jag påstå alla originella gör då och då. Det är bara hälsosamt. 😑 Jag har ju aldrig passat in i de konventionella mönstren. Som yngre försökte man. Men hur mycket man än ansträngde sig funkade det inte. Till sist insåg man att man ville det heller. Det var inte mig det var fel på som inte passade in.

Men som musiker? Njä kan nog inte påstå det. Jag gör det jag vill göra och skiter i vad andra tycker. Eller inte helt. Om någon tycker det är bra så blir man ju glad förstås. Det gäller ju alla. Men om det är originellt eller inte, det har ingen betydelse. Det enda som betyder något är att jag blir nöjd med det jag har gjort och att jag kan stå för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser förövrigt fram emot den dagen då våra stora skivbolag går i KK. Kommer öppna en champagneflaska för var och ett som kraschar. Såg idag att de nu lyckats få in en EU prop. om att förlänga upphovsrätten till 95 år (med motiveringen ”att skydda de små”)!!! Vad är det för människor som tycker Gessle är viktigare att skydda än de människor som faktisk räddar liv eller uppfinner saker som gör livet bättra för oss människor (de skyddas i 20 år).
Det ena behöver väl inte utesluta det andra...?

Menar du dricka "champagne"? 🙂

Blir nog faktiskt champagne/mousserande (bra vecka på jobbet) ikväll!

Eller, menar du "att skydda även verkliga innovatörer"?

Nej, det är inte bra för vare sig konsumenten eller samhället om entreprenörerna kan luta sig tillbaka efter sin framgång (det finsn massor med problem att lösa och utvecklingen ska gå framåt).

20 år är "lagom" och sen är det bra om företaget får möta hård/sund/lika konkurrens igen. Dvs; investera, lös problem, tjäna pengar, investera, lös problem, tjäna pengar ... ... ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Unikt är inte så jävla unikt för allt är unikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl på ur vems synvinkel man ser det, alla har ju olika preferenser i och med olika erfarenhet. Om det är orginell ur majoritetens sätt att se så ser jag mig själv som väldigt oorginell men vem har rätt att bestämma vem som är orginell eller inte? Musikpoliser (Ingen referens till antipiratorganisationer) har vi nog av ändå med som tycker att man måste känna till sina rötter inom repsektive stil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är både originell som musiker och ett riktigt orginal som människa. Alldeles för mycket.

När Gyllene Tider omskrevs i Expressen första gången skrev de om mitt dåvarande band samtidigt i samma lilla artikel. "Veckans två bästa kassetter kommer från High Numbers i Ljusne, och Gyllene Tider i Halmstad"... Så just då var jag lika framgångsrik som Gessle. Han drog snabbt ifrån. Men jag har lyckats bättre än Elvis och John Lennon i alla fall.

Jag önskar nog att jag gjort mer som skivbolagen ville, jag lyssnade inte på nånting. Haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

men vem har rätt att bestämma vem som är orginell eller inte

Du och jag, t.ex! Men den av oss som först säger "originell" men egentligen syftar på "en i stora mängden", den är jävligt snett på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

men vem har rätt att bestämma vem som är orginell eller inte

Du och jag, t.ex! Men den av oss som först säger "originell" men egentligen syftar på "en i stora mängden", den är jävligt snett på det.

Men vad är orginalitet för oss, om det inte är ett uns av nyskapande som utmärker i en annars överbefolkad genre så är det ju ett helt unikt musicerande av det slag ingen tidigare hört. Orginalitet är ju inte allitd av godo heller då en totalt omusikalisk person kan komponera sjuka slingor utan dess like men det gör det ju inte per automatik till njutbar orginalet vilket jag antar är det som syftas på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad är orginalitet för oss, om det inte är ett uns av nyskapande som utmärker i en annars överbefolkad genre så är det ju ett helt unikt musicerande av det slag ingen tidigare hört. Orginalitet är ju inte allitd av godo heller då en totalt omusikalisk person kan komponera sjuka slingor utan dess like men det gör det ju inte per automatik till njutbar orginalet vilket jag antar är det som syftas på.

En liten sidonot bara: Begreppet omusikalisk har vi diskuterat sönder i en annan av mina IQ-befriade trådar. Där kom vi fram att till och med stora Jumbo Jets var musikaliska.

Skitsamma...

Originalitet behöver inte nödvändigtvis betyda 1 av 6 000 000 000. Det är att lyckas jobba så mycket med sig själv att man skapar ett personligt signum. Björk och DiLeva tycker jag representerar, åtminstone till viss del, den originalitet jag syftar på. Jag vågar satsa en tjuga på att ingen av dessa två artister brydde sig ett skit om vad bolagen tyckte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är ett felriktat mål att sträva efter att själv vara originell. Om man inte gör sån musik som andra tycker är originell utan att försöka så må så vara, hellre det än att göra nånting fejkat. Jag skulle inte säga att jag gör så himla originell musik; det är inte direkt mainstream, men det är ingenting som inte liknar mycket annat.

Björk tycker jag var ett bra exempel på en originell artist. Liksom en som man tydligt känner igen och har svårt att jämföra direkt med nån annan. Animal Collective är nog annars det mest originella bandet jag känner till. Jag har aldrig hört nån som gjort nåt som låter i närheten av deras grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

När är musik originell undrar jag.. lixom?

Typ.. är musik originell bara för att det finns grejer i det som ingen begriper?

Eller..typ..? Jag bara undrar....lixom?

*tuggar tuggummi*

😛

Fast de va iofs kanske inte huvudfrågan här... Men jag bara undrar ändå........lixom!

🙂

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Animal Collective är nog annars det mest originella bandet jag känner till. Jag har aldrig hört nån som gjort nåt som låter i närheten av deras grejer.

Ta reda på vilka deras influenser är och du kommer snart höra vilka de liknar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Animal Collective är nog annars det mest originella bandet jag känner till. Jag har aldrig hört nån som gjort nåt som låter i närheten av deras grejer.

Ta reda på vilka deras influenser är och du kommer snart höra vilka de liknar.

Grejen är att de låter inte som sina influenser. Eller har du motbevis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...