Jump to content
Annons

Vilka började med musik innan datans intrång?


Neosus

Vilka började med musik innan datans intrång?  

160 röster

  1. 1. Vilka började med musik innan datans intrång?

    • Började spela långt före datorns tid
      126
    • Började spela instrument samtidigt när jag skaffade en dator
      14
    • Började med musik när jag skaffade coola musikprogram till datorn
      14


Recommended Posts

Katla (oregistrerad)

Dator? Vad är det? 🙂

Använder faktiskt inte datorn till musik. Eller nja.. Cakewalk 3.0 ibland eftersom jag saknar en midisequencer som hårdvara.

Började med banjo 1992, gick vidare till gitarr 1997 och elgitarr 1998.

Fann möbelorglar coola och skaffade en 1998. Skaffade en sitar 1999.

Skaffade en massa olika stränginstrument 2000. (cittra, balalajka mfl..)

Spelade i några rockband. Samma år fann jag en Korg MS10 på annons.

Har sedan 2002 varit en ensam musiker och bytt ut gitarrerna mot gamla synthar.

Vill idag inget hellre än att spela i ett Pink Floyd/Radiohead inspirerat band som basist. Är bandmänniska.

Datorn har ingen plats i mitt musikskapande eftersom den hämmar mig kreativt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo eftersom jag spelade gura sedan jag va 10 så va ju det före datorn så såklart man skapade musik men spelade dessvärre inte in nåt på grund av okunskap 😄

nu är det däremot bara dator som gäller ... men vem skulle tacka nej till en fet analog studio? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Visste inte vad en dator var när jag började med musik. Det var kassettband som gällde då.

😆

Jag har en kassettbandare kopplad till min mixer. 😄 Ska man inte ha det ? 😉

Utan att nånsin blivit virtous, har jag klinkat nåt instrument i 30 år. började som 6-7-åring med blockflöjt o piano. Blev som 6-åring relegerad från rytmiken 😆 då jag klappade takt som jag ville. Elgura sen -81 nånting.

Första demon spelades in -84 (20-årsjubileum för en månad sen), väldigt analogt.

Dator och musik anser jag fortfarande vara nåt nytt för mig (även om liiiiite snabbkommandon börjar sitta i fingrarna. En sak i taget)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började spela piano och gitarr innan datorerna tog över men fortfarande använder jag inte datorn att skapa musik med utan att dokumentera musiken man skapar på vanliga (höll på att skriva riktiga 😆) instrument 😆

Edit: Stavfel

Redigerat av Aquiesce
Link to comment
Dela på andra sajter

första bandare på 60-talet börjar pergamentiseras. (öh finns det ordet?)

nära, permanet-magnet

du behöver en elektrisk tvål

för avmagnetisering, (Elfa om ingen annan har den)

LÄS ANVISNING N O G A,

gör du fel är det bara att kasta...

--(...och nu åter till ordinarie program.)--

när jag började spela gura, var "HiTech" trä rakt igenom 😉

det är bättre prylar idag, men mer spelglädje igår!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag kommer inte ihåg när jag spelade in min första låt. Det var dock innan termen "multimediadator" fanns i varje datorpulares "ordbok".

Men en av de första var när jag och en polare satt och spelade på leksaksinstrument (när jag var liten)

Det var panflöjt i plast, blockflöjt, bongotrumma och xylofon. Och det lät skit-bra *skämta*

Spelade in den på ett kassetband vanligt och ljudkvaliten var helt okej. Och det tog inte många minuter att spela in låten.

Datorer fanns dock då, men det var inget som jag använde till ljud- och musikproduktion till då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Började med en mac performa med s/v 21" och cubase 2.5. Baskaggen skulle alltid vara på översta spåret för bästa tajthet. Haha

Men vad skönt det är att slippa göra program i akaien och spara på disketter, och midi dumpningar osv... fyfan det var jobbigt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
godscent (oregistrerad)

började i ett tremanna punkband typ -84, fortsatte och hängde på indie vågen

87-94. hade sen paus i ett år innan jag köpte min första dator och började skapa musik i det riktigt usla programmet "digital orchestrator plus". som tur var fick jag börja jobba i pro tools något år senare och det sitter jag med än idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från blockflöjt ca -72 till barryton, piano, elorgel, gitarr, bas, synthar varemellan jag testade farfars klarinett, tvärflöjt, fiol och nyckelharpa (!). Halva släkten är musiker på hel eller deltid. Började i band ca -83 på piano/keyboard och slutade ca -92. Runt -87 köptes en grym 4-kanalare som genererade mer brus än inspelat ljud. Sedan med Amigan började jag med trackers men senare inköptes Bars'n Pipes ca -91, det var grejer det.

När jag slutade i bandet höll jag upp nästan helt med spelandet tills för ca 3 år sedan när jag märkte vad som hänt på datorfronten och med inspelningsprogrammen. Som tur var hade jag behållt alla grejerna från mina aktiva dagar. Så nu sitter man här och försöker föreviga lite gamla låtar fast det blir mest nya.

Dator till inspelning tycker jag är perfekt. Snabbt och lätt kan man spela in sina alster efter en enmans jamsession på synthen eller guran.

Jo jo 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började programmera musik på en Sord M5 när jag var 4-5 år, dvs 83-84. Fast det gick bara att göra enstämmig musik på den. Andra bullar blev det när jag ett par år senare fick en C64 och kunde göra musik i flera stämmor med grymma basar och skrikiga leadtoner. Ytterligare några år efter det så köpte jag mig en Amiga och en sampler och började experimentera med trackers och att programmera mina egna effekter och sådant. Först efter det så började jag spela "riktig musik" i "riktiga band" 😉 Och då var jag väl 13-14 år. Dröjde inte lång tid innan jag började spela in den "riktiga musiken" på datorn med, i Samplitude Studio på Amigan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Började spela runt 90-91 kanske. Det fanns en kille i klassen som hade någon Atari

som han köpt efter det att jag fick honom att börja spela piano. (keyboard)

aaah det var härliga tider.

😉 Inga förinspelade fusk samplingar som flyttas runt av någon som inte ens kan spela ett riktigt instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lirat orgel sedan jag var 10. Blir väl inte mycket av den grejen nuförtiden men lite hammond och kyrkorgel brukar jag försöka klämma in....

Skall spela bla. november rain på ett bröllop här i vår! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

1986 började jag spela piano, då var jag bara sju år och jag visste inte vad en dator va för nåt. Senare när jag var kanske 9 fick jag min första dator en comondore 64 (vet inte hur det stavas). Jag har faktiskt kvar den, med en del orginal spel på kasset band. 😉 Så man kan väl säga att jag började tidigt med data musik. 🙂

//AEM

Link to comment
Dela på andra sajter

Visste inte vad en dator var när jag började med musik. Det var kassettband som gällde då.

😉

tacka vet jag rullband hade en fostex r8

Men snackar vi började med musik nu? Eller inspelningsutrustning?

1980. Jag föddes.

1984. Jag spelade in mig och mina bröder på en Toshiba 1/4" rullbandare, klippte bandet och kopierade fram och tillbaka mellan rullband och kassett.

1986. Alla hade Nintendo. Jag hade min C64.

1987. Jag började privatlektioner i piano.

1988. Jag började spela blockflöjt, för musikskolan lät mig inte välja trummor det första året.

1989. Äntligen trummor.

1990. Satt vid brorsans Amiga 500. Upptäckte ett program som heter Soundtracker. Köper trumset.

1992. Köper den första synten, Roland D-20.

2005. Skriver en liten lista på Studio-forumet. Den blir ganska trist.

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Hahströms orgelkurs 1974. Där någonstans borde jag väl ha insett att det är lika bra att lägga av. Men icke inpirerad av att Brian Eno kunde vara jämlike med Rober Fripp och ändå bara kunde spela med pekfingrarna så blev det istället en Interkontinental orkesterorgel. Följt av en Sony rullbandspelare. -Den där modellen som stod på höjden, hade fyra ingar och möjlighet till sound-on-sound eko och delay. Följt av en Roland sh3.

I bandet jag så småningom hamnade i fanns även Stringer och korg MS20. Första studioinspelningen var en singel i en 8-kanalsstudio där vi tillbringade 150 timmar. Jo det händer rätt mycket på de lätarna 😛

Första stora studion var MNW;s 1982. Deras utrustning då bestod av en 24-kanalsbandare och ett plåtreverb på vinden. Ungefär.

Min första sequencer var en Yamaha qx7; tvåspårs. Följt av en qx5, 8-spårs som klocksynkades mot en Fostex 8-kanalare. Klocksynten gav dessutom överhörning så två kanaler försvann på bandare

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Inte fan hade man dator på 60-talet, nä det var vanliga förstärkare när man väl kommit ner från hattaskarna och träbitarna till gitarr på vinden (resegrammofonen vi spelade till var gul, skitfin!).

Byggde min första egna förstärkare som specialarbete på teknis i början av 70-talet (någon som minns när man lödde transistorer en och en för hand?). Man blev aldeles gul om händerna av att etsa kretskort, skönt att slippa det. Man kan väl knappast kalla det dator, men fina förvrängare blev det! Fuzzen lät underbart, jag behövde bara spela två ackord så blev det godkänt 😲

Sedan gjorde vi ett annat arbete om elektronisk musik, spelade bland annat in skalor på rullband och klippte och klistrade ihop låtar. Lät som fan, men kul hade vi.

Datorn har jag pysslat med sedan 80-talet, men till musiken har jag inte använt den förrän i förra veckan eler nåt (att skapa alltså, lyssna har jag ju gjort på datorn, spelat över 700 LP på hårddisken).

Link to comment
Dela på andra sajter

Analog direktkontakt eller Digital skymmning ? Började 1977 när punken kom.

Då var det replokalen och gig som gällde. Då var det en social grej med polarna,

man festa lira jamma mm. Nu verkar många sitta själva hemma framför XP och

söka inspiration.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag började med musik på 70-talet. Inga datorer inom räckhåll, även om de väl funnits i ett par decennier minst och var stora som frysskåp. Spelade istället in på en monofonisk analog bandspelare.

Jag var en liten en sjöng och spelade klassisk gitarr, bongos, tamburin, triangel, maracas, munspel, leksakssaxofon & melodica.

Det stora lyftet kom när jag dels köpte ett Sony TC-U2 stereokassettdäck och dels beställde världens sämsta elgitarr, en japansk "Clearsound GT-1", via postorder från Hobbex. Jag hade dock inte förstärkare för att få fram distat ljud, varför jag kopplade IN elgitarren i kassettdäckets hörlursUTgång. Det slutade med att kassettdäcket endast återgav monofonisk ljud från och till därefter, men vilken go dist det blev... 😆 Har kvar den ännu. Senare skaffade familjen Elka Leslie-elorgel, med inbyggt komp. Wow!

I samma veva köpte jag en Sony ECM-99 stereokondensatormik. Samma som tydligen Grateful Dead användt vid liveinspelningar har jag läst mig till. Inspirerad av vad den första miken kunde ville jag ha en ännu bättre och som även var bättre riktad framifrån. Det blev en Sony ECM-290F elektret kondensatormik mono. Jag tappade den senare i ett bord och den blev tillbucklad upptill. Jag lät testa den i ett ljudlabb, med utmärkta resultat, 20-18 kHz spikrakt. Köpte den till idiotiskt fyndpris för 480 kr efter beställning hos numera nedlagda Ackes. Såg långt senare att den betingade flera tusen... Dessa mikar är de jag har än idag.

Slet en sommar 1985 och köpte jag en portastudio, Yamaha MT2X. Det var ett lyft såklart, nu kunde vi spela in spår efter spår. Provade maskinen för ett litet tag sedan och blev förvånad att den inte gick. Det har den ju alltid gjort. Det verkar som en effektbox legat på playknappen, så den varit nedtryckt i evigheter. Men strömmen har ju inte varit i, den har inte varit på... Synd. Funkar ju annars utmärkt som mixer.

Skaffade första pc:n, ett stationärt specialbygge 1997. Bestyckat med två hd, varav en specialombyggd Seagate SCSI-III UltraWide till A/V-standard, medelst omlöddning och applicering av en tunn sladd förbi kontrollfunktionen. Ljudkortet ett Turtle Beach Pinnacle Digital, bundlat med "Digital Orchestrator Plus", musikinspelningsprogram med notutskrift.

Nyligen skaffat första bärbara pc:n nånsin. Väntar in ljudkortet till Sverige, när det nu kommer... Skall lägga upp hemsida så småningom. Spela in en massa nya låtar under året och föra över barndomssynderna från kassett till CD.

Tänker låta Cubase LE som ingår med ljudkortet vara tillräckligt för mig, åtminstone till en början. Är egentligen inte så intresserad av plug-ins, mjuvarusynthar och det... Ljudkortet och pc:n i övrigt skall klara att ta emot instrument via vanlig analog line in och sång via mik. Sex gitarrspår, bas, sång i stereo, bakgrundssång, nåt blås eller stråkar eventuellt, orgel/piano & diverse slagverk. Live alltså! Vad blir det? 12-16 audiospår och kanske nåt via MIDI.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
musik (oregistrerad)

Hej!

Undrade bara om någon mer har någon erfarenhet av distorsion från annat än gitarrförstärkare. Som jag och mitt kassettdäck...

Gruppen Redbone fick i början av 70-talet sitt genombrott delvis beroende på att de kopplade en elgitarr till en orgel och fick fram ett ljud som inte liknade något annat, men närmast som en kombination av leslie och wah-wah. Till exempel.

Och vad hade Flash and the Pan eller Zapp varit utan sina vocoders/röstförvrängare?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...