Jump to content
Annons

The Beatles eller The Rolling Stones


Valle

Recommended Posts

Annons
  • Svar 107
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Beatles!

Min kusin introducerade mig den eminenta gruppen när jag var typ 12 och det var mycket därför jag började spela och skriva musik.

Den kreativitet och variation som Beatles stod för är grym.

Stones är inte dåliga, men mer ett tradionellt rockband tycker jag

Link to comment
Dela på andra sajter

har alltid gillat beatles mer även om Stones gjort en och annan bra låt.

gillar framförallt tidiga beatles, när de lirade i hamburg och de första plattorna.

måste bara tipsa om The kaisers som låter väldigt mycket som tidiga Beatles:

Los Shaker (Uraguays Beatles)- break it all

Link to comment
Dela på andra sajter

Varken eller...

Gillar inget av banden, helt enkelt. Jag har inte ens någon "greatest hits"-skiva med något av dem...

ARGH!!! Claes! Är det sant! 😉

Jag vågar påstå att man oftast, kanske inte alltid, kan härleda en persons/artists/musikers/producents influenser till just någon av dessa två grupper — som, så att säga, den minsta gemensamma nämnaren. Jag vet att det finns fler infulenser, men jag tror att dessa två utmärker sig mest.

Edit: stafvel

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Varken eller...

Gillar inget av banden, helt enkelt. Jag har inte ens någon "greatest hits"-skiva med något av dem...

ARGH!!! Claes! Är det sant! 😛

Jag vågar påstå att man oftast, kanske inte alltid, kan härleda en persons/artists/musikers/producents influenser till just någon av dessa två grupper — som, så att säga, den minsta gemensamma nämnaren. Jag vet att det finns fler infulenser, men jag tror att dessa två utmärker sig mest.

Edit: stafvel

Jag går utanför alla ramar - det vet du väl...? 😉

Redan på den tiden var det mer Beach Boys och Motown som var mina preferenser. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Beatles!

Min kusin introducerade mig den eminenta gruppen när jag var typ 12 och det var mycket därför jag började spela och skriva musik.

Den kreativitet och variation som Beatles stod för är grym.

Stones är inte dåliga, men mer ett tradionellt rockband tycker jag

? Det var ju Beatles som var mera traditionella, i samma anda som tex Hollies o Swingin Blue Jeans. Stones däremot, så länge Brian Jones var med, var väldigt experimentella, som tex fuzzbassen i Satisfaction. De använde zitar och tvärflöjt långt före Beatles. Stones milstolpar är de mest gigantiska i pophistorien. Beatles var ruskigt bra, men la av 1970. Stones har hela tiden sen de började spelade på fullsatta jättearenor världen runt. Inget band, engen artist har haft en karriär som har varit en tiondel av den Stones haft och fortfarande har. Inget band kommer nånsin att komma i kapp heller sen när de slutligen ruttnat bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att man kan jämföra dessa på samma vecka. Beatles är ju så mycket bättre än det mesta annat som funnits i musikhistorien och helt unika.

Rolling Stones känns mer som ett band som råkade vara först med sin grej, men det hade lika gärna kunnat varit något annat band vilket som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

De använde zitar och tvärflöjt långt före Beatles.

Häftigt. Hade jag ingen aaning om. Alltid trott att Harrison var först där på Norwegian Wood...

Brian jones och Harrison var till indien samtidigt och lärde sig spela zitar av Ravi Shankar som efteråt sagt att Jones var den bättre eleven av de två. Brian Jones spelade alla instrument han fick tag i efter tio minuter.

Fast sen Brian Jones dog slutade de experimentera. Han var på sätt o vis hela Stones. På slutet började ju Beatles gå ur normerna helt och gjorde Sergeant Pepper, kanske den mest innovativa LPn i historien. Sorgligt nog knäckte den Brian Wilsson i Beach Boys så att han var tvungen att ligga å knarka i sängen i många år innan han reste sig. DEt han inte visste var att Beatles hade Beach Boys LP Pet Sounds som förebild, eller som spark i röven att våga gå ifrån den traditionella brittpopen. De såg Brian Wilsson som en gigant, eftersom Pet Sounds var den första popskivan som inte lät likt all annan Cliff Rickard-pop. Men tyvärr knäcktes Brian av Sergeant Pepper. Jag tycker de tidigare Beatles är de bästa, stämsången slår alla rekord, där har Beach Boys ingen chans, det hörde ju Wilson förstås.

En av de allra bästa med Beatles tycker jag är "And your bird can sing!. Kommer även ihåg när jag hörde "She loves you" första gången. Harrison gör ett kortare riff efter refrängen som ger mig gåshud. Att spela det lika läckert kan ingen människa.

http://www.youtube.com/watch?v=TyhlP9yBAic...h?v=TyhlP9yBAic

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

För mig blir det Beatles. Många grymt bra låtar. Men ska tilläggas även en del skitlåtar som aldrig borde ha hamnat på platta. Stones har jag aldrig varit någon större fan av. Finns några låtar som är okej men alltid tyckt de är överskattade och borde ha pensionerat sig för flera decennier sedan. Alltså hur kul kan det vara spela Satisfaction idag? Finns nån av deras låtar som kraterfacet Keith tröttnade på redan tidigt 60-tal som de alltid spelar på sina konserter. Fy fan va sunkigt det lär kännas. Men det glömmer väl han på scenen efter att först ha halsat nån flarra virre. :rolleyes:

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Båda. Tycker att de är två helt olika grupper så klart men... både har sina låtar/perioder som är helt underbara.

Mycket diplomatiskt, Hellpig! Kom igen nu... Beatles eller Stones! :rolleyes:

(Eftersom jag råkar veta vilket KISS-fan du är, så tror jag att det rinner övervägande Beatles-blod i dina ådror 😉)

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Får väl bli Stones då. Inte speciellt märkvärdig eller begåvad utöver det mänskliga. Någon gud är jag i alla fall inte, så Beatles går bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brian jones och Harrison var till indien samtidigt och lärde sig spela zitar av Ravi Shankar som efteråt sagt att Jones var den bättre eleven av de två. Brian Jones spelade alla instrument han fick tag i efter tio minuter.

Fast sen Brian Jones dog slutade de experimentera. Han var på sätt o vis hela Stones.

har nyligen lyssnat på en ljudbok om Mick Jagger och i den stod det att Brian Jones var en väldigt duktig musiker men han kunde inte skriva låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte välja 🙂

Två gigantiska o inflytelserika band som är ruggigt bra, på olika sätt.

Man kan likna Beatles som pop-pionjärer och Stones som samma inom rock tycker jag.

Beatles införde väl stämsång o ackordsharmonier som gick utanför det traditionella för den tiden o förbajsat vilka bra låtar!

Stones kan ju liknas vid ett skolexempel på rockstjärnor 😛 ... OCH bra låtar så förbajsat...

...nä jag kan inte välja.

Synd att inte KISS fanns med som val 😄 Paul o Gene är stora Beatles-fans medans Ace gillar Keith Richards, perfekt mix eller ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...