Jump to content
Annons

METALLICA


slejnard

Recommended Posts

Allt efter "Puppets" har varit rena skitet!!! Cliff bidrog nog med mer än vad de flesta har en aning om...

Ingen snack om saken!!

Håller absolut med. Cliff var kung! Han dog ju i Sverige så alltså är det vi stackars svenskars fel att vi aldrig mer får höra så bra plattor som kill em all och ride the lightning. Jag tycker ändå att den nya är många snäpp bättre än St anger.

det var nog det dummaste jag hört.. så det är vårat fel att cliff dog av en bussolycka?

märkligt..

Nej det var ett skämt. Är ju svårt att skoja med skrift. Men absolut ett skämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Allt efter "Puppets" har varit rena skitet!!! Cliff bidrog nog med mer än vad de flesta har en aning om...

Ingen snack om saken!!

Håller absolut med. Cliff var kung! Han dog ju i Sverige så alltså är det vi stackars svenskars fel att vi aldrig mer får höra så bra plattor som kill em all och ride the lightning. Jag tycker ändå att den nya är många snäpp bättre än St anger.

det var nog det dummaste jag hört.. så det är vårat fel att cliff dog av en bussolycka?

märkligt..

Nej det var ett skämt. Är ju svårt att skoja med skrift. Men absolut ett skämt.

det är därför det finns smileys...

metallica vägrar åldras med värdighet..

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Så jäkla dålig tycker jag ändå inte att skivan är. Låten som snurrar på p3 känns oinspirerad och konstigt första singel val tycker jag. Finns betydligt bättre låtar än så på skivan. Inget som går till historien som deras bästa skiva kanske men den funkar helt klart. Bästa som dom släppt på sisådär 15 år i alla fall, om man bortser från B sidan på Garage inc dvs 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker skivan är riktigt bra. Att använda ord som "skit" eller "skräp" är både orättvist och onödigt. Den kanske inte är lika bra som på den gamla goda tiden, men man behöver inte överdriva missnöjet tycker jag. Det är lite väl starka ord 😱

När jag nu fick tillbaka mina lurar på reparation och verkligen lyssnat igenom platta så tycker jag den är riktigt bra. Gillar soundet på både gitarrerna och trummorna. Bra ös och sköna riff. Och Hetfield är bra som vanligt.

Mina 2 cent.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag tycker skivan är riktigt bra. Att använda ord som "skit" eller "skräp" är både orättvist och onödigt. Den kanske inte är lika bra som på den gamla goda tiden, men man behöver inte överdriva missnöjet tycker jag. Det är lite väl starka ord 😱

När jag nu fick tillbaka mina lurar på reparation och verkligen lyssnat igenom platta så tycker jag den är riktigt bra. Gillar soundet på både gitarrerna och trummorna. Bra ös och sköna riff. Och Hetfield är bra som vanligt.

Mina 2 cent.

Tja..man använder de ord som man själv tycker överrenstämmer med sina åsikter. Det som är skit för den ene är guld för den andre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tycker man att det är skräp ska man verkligen uttrycka sig så och jag tror att folk på detta forum har ganska god uppfattning om musik även om smaken alltid är som baken.

MEN jag har fått en känsla av att det har blivit lite trend att såga metallica. Pga alla deras konstiga utsagor de senaste åren (napster, some kind of monster osv...) sågar folk allt dem gör lite av slentrian. Det är bara en känsla jag fått...

Ni vet, lite som att man måste hata sin hemstad när man är runt 20... Man vet inte riktigt varför, eller om man själv verkligen gör det men alla andra gör det...

Ja ni fattar. Jag slentriansågade också när jag hört 2 min av nya singeln, mest pga att jag var så jävla besviken på st anger. Men nu har jag gett Death Magnetic en chans och tycker den är rå, inspirerad och fantastisk.

Och snälla klaga inte på bandets sätt att jobba i studion, mixen är väl sin sak men gubbarna i bandet vet vad dem gör. Sök "making death magnetic" på tuben så ska ni få se på tight kompgitarrspel och långa solopassager som spelas snortight. Visst klipps och klistras det här och var men gör inte ni det? De har säkert också fixat till någon ton med autotune men i videorna som ligger uppe tycker jag inte james sjunger sådär snett...

Nu orkar jag inte försvara dem mer

EDIT: Tyvärr finns de inte längre "This video is no longer available due to a copyright claim by Warner Music Group" EDIT igen jo ett par finns kvar

Redigerat av hullan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet är ju det sämsta jag nånsin hört!!!

Hur fan har dom mixat och mastrat?

Jävligt illa måste jag säga... går ju knappt att lyssna på...

Verkligen pinsamt måste jag säga...

Tror dom bara kört med limiter på allt... haha...

Det distar nått fruktansvärt...

O ja, jag började fundera över om albumet var slut efter andra låten. Det som är tragiskt är att Guitar Hero-versionen av albumet låter mycket bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

vizay (oregistrerad)

Vart otroligt besviken av en mängd olika anledningar.

* Sjukt dåligt rent tekniskt sett, det distar och låter askass. Mixningen är dessutom helt jävla off så sången dränks många gånger i all gitarronani. Inget fel med just onanin men jag är mer ute efter helheten man brukar kalla för en "bra låt"

* Materialet är svagt framfört, Hetfield har definitivt gjort bättre ifrån sig sångmässigt, men som någon sade så är han ju 25 år äldre...kanske dags att börja supa och knarka igen? 😆 *ironi*

* Stilen. Tycker det känns som dom inte riktigt kunnat bestämma sig riktigt för åt vilket håll dom vill dra, några grejer känns som försök till att vara blytungt medans annat flirtar mer åt baladhållet á la nothing else matters. Resultatet blir mest spretigt om man frågar mig.

* Avsaknad av något riktigt utstickande materialmässigt. Det mesta känns gammalmodigt och "det där har jag hört förut"-aktigt. Har väl kanske lite att göra med ovanstående punkt och att dom verkar vela lite inför ett konkret sound.

Överlag var jag mycket mer nöjd över st:anger som jag tycker får oförtjänt mycket stryk utan anledning. Det var hårt, brutalt, naket och in your face. Det fyllde sin funktion och gjorde det ganska väl.

Jag besparar mig för övrigt kommentarer som att jag har fel och dyl.

Detta är en samling av mina egna åsikter, ni andra får tycka precis som ni vill 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Vart otroligt besviken av en mängd olika anledningar.

* Sjukt dåligt rent tekniskt sett, det distar och låter askass. Mixningen är dessutom helt jävla off så sången dränks många gånger i all gitarronani. Inget fel med just onanin men jag är mer ute efter helheten man brukar kalla för en "bra låt"

* Materialet är svagt framfört, Hetfield har definitivt gjort bättre ifrån sig sångmässigt, men som någon sade så är han ju 25 år äldre...kanske dags att börja supa och knarka igen? 😛 *ironi*

* Stilen. Tycker det känns som dom inte riktigt kunnat bestämma sig riktigt för åt vilket håll dom vill dra, några grejer känns som försök till att vara blytungt medans annat flirtar mer åt baladhållet á la nothing else matters. Resultatet blir mest spretigt om man frågar mig.

* Avsaknad av något riktigt utstickande materialmässigt. Det mesta känns gammalmodigt och "det där har jag hört förut"-aktigt. Har väl kanske lite att göra med ovanstående punkt och att dom verkar vela lite inför ett konkret sound.

Överlag var jag mycket mer nöjd över st:anger som jag tycker får oförtjänt mycket stryk utan anledning. Det var hårt, brutalt, naket och in your face. Det fyllde sin funktion och gjorde det ganska väl.

Jag besparar mig för övrigt kommentarer som att jag har fel och dyl.

Detta är en samling av mina egna åsikter, ni andra får tycka precis som ni vill 🙂

Finns inget som rätt eller fel. Man ska aldrig behöva försvara varför man gillar något som andra gillar såga. Jag gillar verkligen inte den plattan men om andra gillar den och tycker den betyder något för dem, vem är då jag eller någon annan att ifrågasätta det? Jo jag vet om man gillar något andra gillar såga får man försvara sig varför man gillar det. Men det gäller så mycket här i världen man får vara beredd på försvara sig inför andra. Så trött på behöva göra det. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är faktiskt lite förvånad över den dåliga kritiken plattan har fått på det här forumet. Typ överallt annars firar man att Metallica återgått till det dom gör bäst.

Själv gillar jag plattan tusen gånger bättre än Load/Reload/St Anger. Två saker jag inte gillar: texterna och den horribla produktionen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är faktiskt lite förvånad över den dåliga kritiken plattan har fått på det här forumet. Typ överallt annars firar man att Metallica återgått till det dom gör bäst.

Själv gillar jag plattan tusen gånger bättre än Load/Reload/St Anger. Två saker jag inte gillar: texterna och den horribla produktionen!

Om jag ska va ärlig så tycker jag hela musiken känns påklistrad på nått sätt.. det känns inte ärligt.. Dom är äldre nu och har säkert inte samma åsikter eller vilja att göra vissa grejer på samma sätt som förr. Den här skivan känns faktikst lite som om dom gett folk va dom vill ha igen, det gamla Metallica...

Men det låter inte bra tycker jag... Visst det är inte som gamla helt å hållet, det är mer... vad ska man säga? Krångel i musiken.. Jag fastnar inte riktigt för det iaf.

Hetfields röst är ju långt ifrån underbar här.. Låter rätt mesigt tycker jag.. Han sjunger lite som en pop-punkare á la Good Charlotte eller vafan dom alla heter....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Lite sent ute här men tycker ändå inte man ska börja tycka för mycket om något som bara varit ut i nån vecka.

jag har nu lyssnat igenom Metallicas nya från början till slut ett antal gånger och här är min åsikt.

LÅTARNA

Första låten hade varit ett hyffsat spår på nästan alla metallica plattor. Det känns lite att gamla metallica är tillbaka.

Unforgiven 3 är inte så dålig som alla säger. Den är inte i närheten så bra som de klassiska balladerna som One, fade to Black, Unforgiven, hero of the day (Ja jag gillar den faktiskt) m.m.

Men den största skillnaden på denna skiva jämfört med de tidiga alstren är väl egentligen att det nya metallica är ett band som lever på olika håll i världen och har olika intressen etc. De repar inte ihop och skriver inte låtar ihop (förutom de månaderna innan inspelningen, då de repar ihop sig). Jag tyror att detta är den största anledningen till att låtarna aldrig blir lika bra.

Visst var det nog så här under den svarta skivan också men då var de mer hungriga på ett annat sätt.

STUDIORELATERAT

Hur jag än försöker så gillar jag inte ljudet. Rick Rubin är en grym producent men här måste han ha misslyckats.Rätta mig om jag har fel.

Gitarrljudet är extremt jobbigt. Låter lite som när jag körde min gibson igenom en MIC100(billig preamp) på full GAIN och lite output 2 gånger.

Det blir ett väldigt starkt ljud men det liksom gnisslar lite om ljudet 😎 lite som frigolit 😮🙂

Hoppas ni förstår vad jag menar. Är kass på att förklara mig skriftligt.

En annan sak, som för mig är obegriplig, är hur en så skön bassist som Rob Trujillo kan få så lite utrymme.

Dov, distad och låg skulle man kunna beskriva basen. Vilket är konstigt eftersom de bara är 4 i bandet så borde basen få en större roll. Men det är väl vanans makt. Alla som hört Rob Trujillo i andra band vet att han spelar väldigt bra.

Trummorna då som jag upplever som extremt höga. Virveln distar. Cymbalerna tror jag också distar ibland. Är detta verkligen meningen? Ja såklart det är men det låter inte bra i mina öron.

Kom på mig själv att tappa bort basen när jag lyssnade. tack vare bastrumman tar ut alla andra basljud. Tråkigt.

POSITIVT

Kirk har äntligen börjat få spela solo igen. Oavsett vad Bob Rock eller de andra metallica medlemmarna tycker om gitarrsolon på 2000-talet så är det en del av metallicas sound. Och hans spelstil passar perfekt till metallicas musik. Såg en rikitgt pinsam debatt här på forumet om hur bra Kirk är som gitarrist jämfört med maidens gitarrister(tror jag det var). Fattar inte hur människor kan tro att allt måste vara indelat i sämre o bättre. Ett gitarrsolo är oftast inte bra eller dåligt bara för att en gitarrist är bra eller dålig 😲

Jo jag menar att många som lyssnar på musik ser nog inte ett solo som hur tekniskt bra det är utan hur bra melodier det är. och hur bra en melodi är har ju oftast med bakgrundsmusiken att göra. En skön ackordsrunda kan ju vilken gitarrist som helst lira sköna solon till....öh... nästan). Hoppas ni förstår mitt resonemang.

Ursäkta gitarrsidospåret.

En annan positiv sak är att de faktiskt försökt att göra en klassisk platta igen. Även om det inte i mina ögon lyckades.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte lyssnat så himla mycket, mest radion.. Men jag tycker väl inte att det va så himla skitdåligt. Men jag ska ta och lyssna igenom plattan nån gång innan jag börjar tycka saker 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

va kul att det dykit upp en tråd om denna skiva. Dock så är det konstigt att det inte är mer kritik mot ljudet. Jag tycker skivan är bra, jag gillar faktiskt alla deras skivor men på de två senaste har ju ljudet ställt till det en hel del. och i båda fallen har det mest gällt trummorna. St. Anger hade ju den där ringande virveln utan sejja, den här skivan har nåt slags distad trumljud som tar bort all akustik och känsla. komprimerat på nåt sätt så att det aldrig svänger sen är dom för högt mixade men det är bara Rick Rubins trademark . Gitarrerna låter ofta bra tycker jag, förutom i introt på the day that never comes där solo gitarren låter som från en tidig multieffekt pedal ungefä. för övrigt är dom lite torra kanske och basen är för obefintlig, hade behövt distinktion.

Det känns ofta som att det borde svänga mer än det gör men ljudet sätter stopp för det. Blir nog svinbra live...

Vad gäller många av låtarna, inte minst the day that never comes så känns det som att dom först bestämt trumtakt och sen bara klämt in riff i det. Inte speciellt genomtänkt och alla virvelprickar känns lite krystade för att det ska bli lite ...and justice över det hela.

I stort ger jag skivan en 4/5 och jämfört med metallicas 80 tal får den en 1/5

Link to comment
Dela på andra sajter

va kul att det dykit upp en tråd om denna skiva. Dock så är det konstigt att det inte är mer kritik mot ljudet. Jag tycker skivan är bra, jag gillar faktiskt alla deras skivor men på de två senaste har ju ljudet ställt till det en hel del. och i båda fallen har det mest gällt trummorna. St. Anger hade ju den där ringande virveln utan sejja, den här skivan har nåt slags distad trumljud som tar bort all akustik och känsla. komprimerat på nåt sätt så att det aldrig svänger sen är dom för högt mixade men det är bara Rick Rubins trademark . Gitarrerna låter ofta bra tycker jag, förutom i introt på the day that never comes där solo gitarren låter som från en tidig multieffekt pedal ungefä. för övrigt är dom lite torra kanske och basen är för obefintlig, hade behövt distinktion.

Det känns ofta som att det borde svänga mer än det gör men ljudet sätter stopp för det. Blir nog svinbra live...

Vad gäller många av låtarna, inte minst the day that never comes så känns det som att dom först bestämt trumtakt och sen bara klämt in riff i det. Inte speciellt genomtänkt och alla virvelprickar känns lite krystade för att det ska bli lite ...and justice över det hela.

I stort ger jag skivan en 4/5 och jämfört med metallicas 80 tal får den en 1/5

Oj jag förväntade mig låg poäng med den kritiken 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

va kul att det dykit upp en tråd om denna skiva. Dock så är det konstigt att det inte är mer kritik mot ljudet. Jag tycker skivan är bra, jag gillar faktiskt alla deras skivor men på de två senaste har ju ljudet ställt till det en hel del. och i båda fallen har det mest gällt trummorna. St. Anger hade ju den där ringande virveln utan sejja, den här skivan har nåt slags distad trumljud som tar bort all akustik och känsla. komprimerat på nåt sätt så att det aldrig svänger sen är dom för högt mixade men det är bara Rick Rubins trademark . Gitarrerna låter ofta bra tycker jag, förutom i introt på the day that never comes där solo gitarren låter som från en tidig multieffekt pedal ungefä. för övrigt är dom lite torra kanske och basen är för obefintlig, hade behövt distinktion.

Det känns ofta som att det borde svänga mer än det gör men ljudet sätter stopp för det. Blir nog svinbra live...

Vad gäller många av låtarna, inte minst the day that never comes så känns det som att dom först bestämt trumtakt och sen bara klämt in riff i det. Inte speciellt genomtänkt och alla virvelprickar känns lite krystade för att det ska bli lite ...and justice över det hela.

I stort ger jag skivan en 4/5 och jämfört med metallicas 80 tal får den en 1/5

Som du tror jag oxå att det blir bra live..!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet är ju det sämsta jag nånsin hört!!!

Hur fan har dom mixat och mastrat?

Jävligt illa måste jag säga... går ju knappt att lyssna på...

Verkligen pinsamt måste jag säga...

Tror dom bara kört med limiter på allt... haha...

Det distar nått fruktansvärt...

Du har laddat ner nån halvkass torrent? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Apropå Metallicas nya skiva. Clipping Death har gjort en hyllningslåt till hela det albumet. Ni kan hitta den här: http://www.myspace.com/clippingdeath

MASTERED BY MUPPETS

End of session day, Rubin works away:

I'm your source of song-destruction

Tunes that hurt you ear, poor sound engineer

Leaving spikes on my instruction

Trust me you will see

Volume's all you need

Dedicated to

How I'll limit you

Compressing faster

Limit your Master

Your albums sell faster

With a loud Master

Master

Mastered by muppets, brickwalling your dreams

Clipping, distorting and smashing extremes

Ruined by me, you can't hear a thing…

Just peaking snares, and auto-tuned screams

Mastered

Mastered

Rubin's my name, and I'll hear you scream

Bastard

Bastard

Need to mix this way, never you dismay

"Loud" makes death magnetic clearer

Gain monopoly, ritual Waves L3

Squash your tracks til it's severe

Gate and you will see

More and more dB

Dedicated to

How I'm killing you

Compressing faster

Limit your Master

Your albums sell faster

With a loud Master

Master

Mastered by muppets, brickwalling your dreams

Clipping, distorting and smashing extremes

Ruined by me, you can't hear a thing…

Just peaking snares, and auto-tuned screams

Mastered

Mastered

Rubin's my name, and I'll hear you scream

Bastard

Bastard

Master, Master, where's the version I've been after?

Bearded, Bastard, you promised only lies

Blaster, Blaster, recorded on a ghetto blaster?

Laughter, laughter, laughing at those highs

Peak to me!

Lars ain't worth all that – "natural" kick and hats

Kirk adds wah without a reason

Never ending phrase, Jaymz goes on for days

Rob, your shirt is out of season…

I'll record til 5 (then)

I will help you buy

Sandals that suit you

Now you look cool too

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ska jag vara helt ärlig så har nya skivan INTE rullat mycket sen tråden startades.

skål!

Nej inte här heller. Får bara huvudvärk av den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå Metallicas nya skiva. Clipping Death har gjort en hyllningslåt till hela det albumet. Ni kan hitta den här: http://www.myspace.com/clippingdeath

MASTERED BY MUPPETS

End of session day, Rubin works away:

I'm your source of song-destruction

Tunes that hurt you ear, poor sound engineer

Leaving spikes on my instruction

Trust me you will see

Volume's all you need

Dedicated to

How I'll limit you

Compressing faster

Limit your Master

Your albums sell faster

With a loud Master

Master

Mastered by muppets, brickwalling your dreams

Clipping, distorting and smashing extremes

Ruined by me, you can't hear a thing…

Just peaking snares, and auto-tuned screams

Mastered

Mastered

Rubin's my name, and I'll hear you scream

Bastard

Bastard

Need to mix this way, never you dismay

"Loud" makes death magnetic clearer

Gain monopoly, ritual Waves L3

Squash your tracks til it's severe

Gate and you will see

More and more dB

Dedicated to

How I'm killing you

Compressing faster

Limit your Master

Your albums sell faster

With a loud Master

Master

Mastered by muppets, brickwalling your dreams

Clipping, distorting and smashing extremes

Ruined by me, you can't hear a thing…

Just peaking snares, and auto-tuned screams

Mastered

Mastered

Rubin's my name, and I'll hear you scream

Bastard

Bastard

Master, Master, where's the version I've been after?

Bearded, Bastard, you promised only lies

Blaster, Blaster, recorded on a ghetto blaster?

Laughter, laughter, laughing at those highs

Peak to me!

Lars ain't worth all that – "natural" kick and hats

Kirk adds wah without a reason

Never ending phrase, Jaymz goes on for days

Rob, your shirt is out of season…

I'll record til 5 (then)

I will help you buy

Sandals that suit you

Now you look cool too

MASTERED BY MUPPETS ?! Clipping Death?! :rolleyes:😆😆 Helvete va roligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå Metallicas nya skiva. Clipping Death har gjort en hyllningslåt till hela det albumet. Ni kan hitta den här: http://www.myspace.com/clippingdeath

MASTERED BY MUPPETS

End of session day, Rubin works away:

I'm your source of song-destruction

Tunes that hurt you ear, poor sound engineer

Leaving spikes on my instruction

Trust me you will see

Volume's all you need

Dedicated to

How I'll limit you

Compressing faster

Limit your Master

Your albums sell faster

With a loud Master

Master

Mastered by muppets, brickwalling your dreams

Clipping, distorting and smashing extremes

Ruined by me, you can't hear a thing…

Just peaking snares, and auto-tuned screams

Mastered

Mastered

Rubin's my name, and I'll hear you scream

Bastard

Bastard

Need to mix this way, never you dismay

"Loud" makes death magnetic clearer

Gain monopoly, ritual Waves L3

Squash your tracks til it's severe

Gate and you will see

More and more dB

Dedicated to

How I'm killing you

Compressing faster

Limit your Master

Your albums sell faster

With a loud Master

Master

Mastered by muppets, brickwalling your dreams

Clipping, distorting and smashing extremes

Ruined by me, you can't hear a thing…

Just peaking snares, and auto-tuned screams

Mastered

Mastered

Rubin's my name, and I'll hear you scream

Bastard

Bastard

Master, Master, where's the version I've been after?

Bearded, Bastard, you promised only lies

Blaster, Blaster, recorded on a ghetto blaster?

Laughter, laughter, laughing at those highs

Peak to me!

Lars ain't worth all that – "natural" kick and hats

Kirk adds wah without a reason

Never ending phrase, Jaymz goes on for days

Rob, your shirt is out of season…

I'll record til 5 (then)

I will help you buy

Sandals that suit you

Now you look cool too

Hehe, bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...