Jump to content
Annons

Är man totalt talanglös eller?


yonaz666

Recommended Posts

Frustration mina vänner frustration!!!!

Vafalls är man totalt talanglös?

Jag lirar i ett band och vi har speat tsm snart i 2 år och ja de är ungefär så länge jag lirat gitarr över huvudtaget!

på 2 år har vi bara lyckats klämma ut 1 låt! jag förstår mig på grundläggande musikteori etc etc men lusten att skapa har typ försvunnit för de brukar aldrig komma ngt bra från gitarren hur mycket jag än spelar. När jag fummlar runt me skalor etc tycker jag bara de låter helt kasst! Vaf*n ska man ta sig till? denna kännsla av hopplöshet och frustration tar kål på lusten att försöka sig på att skapa en låt 🙂 arrrgh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förstår precis hur du känner. Jag har varit inne i en sån fas på tok för länge nu. Tycker allt jag gör låter ganska värdelöst vilket gör att jag tappar lusten till att göra något över huvud taget. Det blir ju en ond cirkel detdär.

Normalt sett brukar det gå över för mig ganska snabbt, men det har det inte gjort nu. Har ärligt talat ingen aning om hur man tar sig tillbaka.

Jag sitter iofs och spelar andras låtar. Har gett mig på andra musikstilar som jag inte varit i närheten av innan. Och visst är det kul. Men det ger mig inte min skaparlusta tillbaka för fem öre.

Och som de flesta vet så kan man inte lägga av med musik när man väl börjat, så det är väl ingen idé att ens tänka den tanken 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår precis hur du känner. Jag har varit inne i en sån fas på tok för länge nu. Tycker allt jag gör låter ganska värdelöst vilket gör att jag tappar lusten till att göra något över huvud taget. Det blir ju en ond cirkel detdär.

Normalt sett brukar det gå över för mig ganska snabbt, men det har det inte gjort nu. Har ärligt talat ingen aning om hur man tar sig tillbaka.

Jag sitter iofs och spelar andras låtar. Har gett mig på andra musikstilar som jag inte varit i närheten av innan. Och visst är det kul. Men det ger mig inte min skaparlusta tillbaka för fem öre.

Och som de flesta vet så kan man inte lägga av med musik när man väl börjat, så det är väl ingen idé att ens tänka den tanken 🙂

sjukt jobbigt! HITLER 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Förr eller senare lossnar det. Men släpp frustrationen grabbar. Den hindrar er bara. När man minst av allt anar det börjar man spela på en melodi, riff och känner där har jag det! och då brukar det lossna rejält. Jag säger det för jag har själv varit i den sitsen att inget kommer, allt låter likadant etc. Men när det väl släpper har det varit värt det. Så kör på bara tills lossnar 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Talang och inspiration/lust hänger ju inte ihop riktigt. Så du kan nog vara lugn, du har säkert gott om talang, och bara saknar lust just nu 🙂

Är det kanske som du säger att det kan vara att ditt ungänge drar ner lusten eller så ... det kan ju vara sjysta människor men ibland funkar det bara inte för alla. Kanske kan vara något att fundera över.

Sen är ilska och irritation ganska bra stoff att göra musik av. Det kanske en och annan metallrockare skriver under på 😛

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också inne i en sån period just nu... men det är bara för att jag oftast lirar själv numer, och för att livet för övrigt är lite allmänt tråkigt just nu, hehe...

Många gånger har det svackan gett med sig när jag låtit musiken vara ett tag, kanske till och med åkt iväg nånstans, behöver inte vara långt bort.

Det är viktigt att uppleva nått helt annat för en stund.

Till slut känner man hur kroppen skriker efter efter gitarren, och musik skapandet. 😛 speciellt om man varit borta en längre period.

Sen när man sätter sig ned å plinkar ett tag så smäller de bara till och man har kommit på världens bästa låt!

Ett tips är att lyssna mycket på musik också, upptäcka andra musikstilar, sånna du inte brukar lyssna på.

Men det lossnar nog ska du se. 🙂

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså du har ju bara spelat i två år säger du, och förväntar dej att låtarna ska spruta ur dej?! Lär dej spela andras låtar som som du gillar och fundera på hur dom är uppbyggda och vad exakt det är som gör att dom är bra.

Att öva skalor och förstå sej på musikteori har inget med kreativitet att göra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså du har ju bara spelat i två år säger du, och förväntar dej att låtarna ska spruta ur dej?! Lär dej spela andras låtar som som du gillar och fundera på hur dom är uppbyggda och vad exakt det är som gör att dom är bra.

Att öva skalor och förstå sej på musikteori har inget med kreativitet att göra!

+1

Jag kan inget om noter skalor och sånt tröökigt. Ändå kan jag sitta och komma på låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

för mig funkar det så att när jag vill sätta mig och göra en låt, så går det inte. Istället dyker de upp när jag gör något helt annat. Har hänt att jag varit tvungen att smita ut från föreläsningssalen för att gå in på toan och lite diskret nynna in en låtmelodi i telefonminnet, för att jag inte ska glömma bort den.

Att försöka "klämma ut" låtar kanske inte är en jättebra idé. Man kan locka fram dem med saker som kärlek, hat, tristess, frustration, luftombyte etc. men man vet aldrig när de kommer. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Alltså du har ju bara spelat i två år säger du, och förväntar dej att låtarna ska spruta ur dej?! Lär dej spela andras låtar som som du gillar och fundera på hur dom är uppbyggda och vad exakt det är som gör att dom är bra.

Att öva skalor och förstå sej på musikteori har inget med kreativitet att göra!

+1

Jag kan inget om noter skalor och sånt tröökigt. Ändå kan jag sitta och komma på låtar.

Räcker bara att titta på noter så zzzzzzzzzzzzz. Såååå förbannat trist det bara kan bli. 😛 Försökte för länge sen lära mig men det var så tråkigt att jag hellre hade lagt av och spela överhuvudtaget än lära mig noter. Finns gott om erkänt duktiga musiker som inte kan ett skit om noter. Så det är inget måste.

Link to comment
Dela på andra sajter

I slutändan så kommer ni att ha lärt er musikteorin hur ni än gör, bara inte på samma sätt som andra...

Aja, att lyssna på ny musik som man tycker är bra brukar hjälpa mig att få inspiration till nya låtar. Men jag har haft otroligt jobbigt hela sommaren med att hitta inspiration, en jobbig tid var/är det. Precis som diehard sa så låtar allting som jag hittar på likadant. Typ: "Äsch det gjorde jag ju i den låten.", "Bah, nu är det ett plagiat på g..." Man har snöat in sig på ett område, nu måste man upptäcka ett annat område för att utvecklas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag är också inne i en sån period nu när allt känns värdelöst och det inte känns bra de idéer jag fått fram. T.o.m de låtar jag en gång tyckte var bra att bygga vidare på känns helt tomma nu. Men det blir väl bättre med tiden.

Jag ska skala en potatis istället 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag är också inne i en sån period nu när allt känns värdelöst och det inte känns bra de idéer jag fått fram. T.o.m de låtar jag en gång tyckte var bra att bygga vidare på känns helt tomma nu. Men det blir väl bättre med tiden.

Jag ska skala en potatis istället 😛

Meddela oss när de är kokta och middagen klar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså du har ju bara spelat i två år säger du, och förväntar dej att låtarna ska spruta ur dej?! Lär dej spela andras låtar som som du gillar och fundera på hur dom är uppbyggda och vad exakt det är som gör att dom är bra.

Att öva skalor och förstå sej på musikteori har inget med kreativitet att göra!

Nja inte spruta ut kanske men lite mer produktiv än 1 låt på 2 år kanske 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag är också inne i en sån period nu när allt känns värdelöst och det inte känns bra de idéer jag fått fram. T.o.m de låtar jag en gång tyckte var bra att bygga vidare på känns helt tomma nu. Men det blir väl bättre med tiden.

Jag ska skala en potatis istället 😆

Meddela oss när de är kokta och middagen klar. 😛

jag har redan ätit... 😛 Det blev 2 ägg och hårdbröd med leverpastej på. 😎

Det är för att jag ska behålla min snygga kropp som jag äter så. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv många låtar. Skit i om dom blir bra eller inte. När du skrivit en 5-6 skitlåtar så kanske vinden vänder. Brukar vara så för mig.

Men kom ihåg att det alltid ska vara roligt. Skriv inte för skrivandets skull. Då blir det varken bra eller roligt, och har du inte roligt.. så ja, what's the point? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv många låtar. Skit i om dom blir bra eller inte. När du skrivit en 5-6 skitlåtar så kanske vinden vänder. Brukar vara så för mig.

Men kom ihåg att det alltid ska vara roligt. Skriv inte för skrivandets skull. Då blir det varken bra eller roligt, och har du inte roligt.. så ja, what's the point? 🙂

du har så rätt! min gitarr lärare hade samma tips fasst han sa att han skulle verkligen försöka göra en skitdålig låt! och att de senare skulle vända ja vi få se! btw diggar din avatar!

Link to comment
Dela på andra sajter

på 2 år har vi bara lyckats klämma ut 1 låt! jag förstår mig på grundläggande musikteori etc etc men lusten att skapa har typ försvunnit för de brukar aldrig komma ngt bra från gitarren hur mycket jag än spelar. När jag fummlar runt me skalor etc tycker jag bara de låter helt kasst! Vaf*n ska man ta sig till? denna kännsla av hopplöshet och frustration tar kål på lusten att försöka sig på att skapa en låt

En (1) låt på två år är ingen bra ratio alls — det skulle ta er ungefär 25 fantastiska år att skriva en fulllängdare!

Låt någon annan fixa fram låtarna åt er, så kan ni i bandet koncentrera er på vad ni är bra på.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Något som verkligen kan strypa kreativiteten är att ha för höga krav på sig själv. Låt allt bara komma och försök inte kritisera dig själv. Ett bra sätt att komma ur det är att lyssna på många låtar här på forumet. 🙂 90% är väldigt mediokert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det här är lite intressant, för det ställer frågan på sin spets vad musik egentligen handlar om, och är. Är musik skickliga konstruktioner gjorda inom snäva ramar för att få musikskaparen att framstå som en jävulsk talang? eller är musik en reflektion av vad du känner, tycker och tänker? och viljan att få ur dig det.

Vill du göra en superhit, bli rik, banal, uthängd i media och jagad av blondiner med IQ Skrattmås, ja då kan det nog vara tufft ibland. Men om jag vore du, så skulle jag nog ägna mig åt vad musik egentligen handlar om: att uttrycka vad man känner och tycker om något, just här, och nu.

Med andra ord: sjung om hur jävla misslyckad och talanglös allt skit känns .. utgå ifrån sången, ord, säg/sjung vad du tycker och känner, låt gallan flöda lite å bara go with the flow, sätt dig ner och bara känn, låt känslan bara ta över, och använd dig av det som blir ... gör musik av det du känner, tycker och tänker. För det, är du.

Om du inte tycker du är någon sångare, så prova ändå att liksom "kompositionssjunga" .. led med rösten på något sätt i alla fall, så du får ord och fraser att spela efter. Att börja från ackord eller riff är ofta mer fruktlöst än man tror. Men att starta ifrån känslan, ord, texter och sångslingor .. det är ofta lättare.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Något som verkligen kan strypa kreativiteten är att ha för höga krav på sig själv. Låt allt bara komma och försök inte kritisera dig själv. Ett bra sätt att komma ur det är att lyssna på många låtar här på forumet. 🙂 90% är väldigt mediokert.

Men hur ofta jämför man sigsjälv med de som är "sämre"? Det finns ju alltid de som är sämre, men det gör väl inte min musik bättre?

Det är klart att man inte ska ha på tok för höga krav på sigsjälv. Men om man känner att man blivit bättre och bättre under ett antal år, och sedan går allting helt plötsligt bara utför, då jämför man ju sig med sigsjälv när man var på topp. Eller iaf gör jag det.

Att jämföra sig med andra är livsfarligt. Bara här på forumet finns ju underbarn som är 19 bast och ligger på en nivå som jag aldrig under min livstid kommer att uppnå. Skulle man jämföra sig med sådana så är det ju lika bra att lägga ner med en gång. Man måste ju alltid ha sigsjälv som utgångspunkt tycker jag, och sedan finna inspiration i andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Något som verkligen kan strypa kreativiteten är att ha för höga krav på sig själv. Låt allt bara komma och försök inte kritisera dig själv. Ett bra sätt att komma ur det är att lyssna på många låtar här på forumet. 🙂 90% är väldigt mediokert.

Men hur ofta jämför man sigsjälv med de som är "sämre"? Det finns ju alltid de som är sämre, men det gör väl inte min musik bättre?

Det är klart att man inte ska ha på tok för höga krav på sigsjälv. Men om man känner att man blivit bättre och bättre under ett antal år, och sedan går allting helt plötsligt bara utför, då jämför man ju sig med sigsjälv när man var på topp. Eller iaf gör jag det.

Att jämföra sig med andra är livsfarligt. Bara här på forumet finns ju underbarn som är 19 bast och ligger på en nivå som jag aldrig under min livstid kommer att uppnå. Skulle man jämföra sig med sådana så är det ju lika bra att lägga ner med en gång. Man måste ju alltid ha sigsjälv som utgångspunkt tycker jag, och sedan finna inspiration i andra.

Nu var jag inte fullt allvarlig med mitt inlägg och ska inte tas på sånt allvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara här på forumet finns ju underbarn som är 19 bast och ligger på en nivå som jag aldrig under min livstid kommer att uppnå. Skulle man jämföra sig med sådana så är det ju lika bra att lägga ner med en gång. Man måste ju alltid ha sig själv som utgångspunkt tycker jag.

Håller med. Beethoven var ju känd för att kasta sin pianostol runt i rummet när han inte fick till det nå bra. Men talangmässigt är han ju nära nog oslagen än idag. Så .. vi är ju alla där vi är och gör allt vi kan. Det är ett faktum som aldrig förändras i livet.

Om en tynglyftare tar i precis allt han har, och lyfter 150 kg, och en annan tyngdlyftare tar i allt han har och lyfter 100 kg, så ska man ju faktiskt minnas att båda presterar lika mycket - nämligen allt dom kan. Tränar man sig starkare, så lyfter man ju inte längre 150 kg, utan då lyfter man 180 kg istället .. och då är ju 180 kg lika tungt för en, som 150 kg var innan. Så motståndet och svårigheterna är alltid lika tuffa - hur bra/stark man än blir. Fråga Beethoven.🙂

Det finns dom som vill lyfta tyngre för att vinna beundran av andra, bli bättre än andra som dom säger .. men det är ju bara bristande självförtroende, att försöka vinna andras gillande. Det funkar inte så i praktiken.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv många låtar. Skit i om dom blir bra eller inte. När du skrivit en 5-6 skitlåtar så kanske vinden vänder. Brukar vara så för mig.

Men kom ihåg att det alltid ska vara roligt. Skriv inte för skrivandets skull. Då blir det varken bra eller roligt, och har du inte roligt.. så ja, what's the point? 😮

du har så rätt! min gitarr lärare hade samma tips fasst han sa att han skulle verkligen försöka göra en skitdålig låt! och att de senare skulle vända ja vi få se! btw diggar din avatar!

haha tack tack 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett säkert sätt att fastna i låtskriandet är (för mig) att försöka skriva på mitt huvudinstrument, (gitarr). Fingrarna liksom automatiskt harvar runt i samma akordsföljd runt runt och det känns som alla låtar redan är gjorda. Ett tips, byt instrument, lek med en keyboard till exempel, man behöver inte kunna spela klaviatur för att kunna hitta på en cool melodislinga eller en ackordföljd till en vers eller refräng! Har du sen möjlighet att spela in det kan du bygga på med ett enkelt trumkomp för att sedan bygga vidare med fler teman osv. Sen är det bara att ta med iden till replokalen!!

Lycka till!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett säkert sätt att fastna i låtskriandet är (för mig) att försöka skriva på mitt huvudinstrument, (gitarr). Fingrarna liksom automatiskt harvar runt i samma akordsföljd runt runt och det känns som alla låtar redan är gjorda. Ett tips, byt instrument, lek med en keyboard till exempel, man behöver inte kunna spela klaviatur för att kunna hitta på en cool melodislinga eller en ackordföljd till en vers eller refräng! Har du sen möjlighet att spela in det kan du bygga på med ett enkelt trumkomp för att sedan bygga vidare med fler teman osv. Sen är det bara att ta med iden till replokalen!!

Ett väldigt bra tips! Jag märker själv att jag skriver mycket roligare ackordföljder på piano än på gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...