Jump to content
Annons

Religiös musik är fördärvbringande!


Valle

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)

Vers:

Jag har en telefon den går upp till guds hus

och när det ringer på den ja då svarar jag som så

hallå hallå hallå vem ere som ringer på

ere frälsningsarmen nä då lägger jag på

Föööööööör

Chorus:

Jag är så lycklig jag är så lycklig

Måndag Tisdag Onsdag Torsdag hela veckan lång

Jag är så lycklig jag är så lycklig

hela veckan lång helt by my own 😲

Fan de e la ena riktigt fina rader

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 201
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det är ju som att säga att Henning Mankells böcker är grunden till all ondska, och den får folk att mörda varandra!!!
Är inte det vad man faktiskt skulle kunna påstå att diverse "religiösa verk" är upphov till?

Men det är så långsökt att det nästan är fel (eller nåt fan vet jag). För att en människa ska dö i förtid behövs det en människa som är född med den magnifika fria viljan. Det tråkiga är dessa påvar och präster och allt sånt, som också är födda med den fria viljan, indoktrinerar en massa konstigheter som de själva diktat ihop i folk.

Jag tror vi menar samma sak... du stör dig bara på att jag ger religionen skulden för krig och mord, du vill att jag ska ge människan skulden.

Men OK, vi ger väl påvarna och prästerna skulden då... och alla som använder musiken för att sprida dess "konstigheter"...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Fattar inte varför någon blir förbannad för en text. Det finns ju ett val att inte lyssna på det man inte gillar att höra. Men att slösa energi på bli förbannad.? Ja då har man inte mycket bättre för sig. Ganska patetisk bli förbannad för något sådant. Alla har rätt skriva de låttexter de vill och tror på. Vad är problemet?

Leta reda på och se "Jesus Camp", en dokumentär om evangelisterna i USA som har ett Jesus Camp under somrarna för att - uttryckligen - indoktrinera kristendomen i sina barn, eftersom "musilmerna gör det", så kommer du också att bli förbannad. Om du ser alla åsikter som kristendomen banar väg för(homofobi, antiabort för att det är emot gud osv osv) så borde du bli förbannad. Det är inte bara så att de sjunger om Jesus och tralalala, de sprider fullständigt vidriga värderingar.

Sen finns det ju självklart olika grader av hjärntvättning och kontroll bland olika kristna samfund, men de har ju alla gemensamt att de baserar sina liv på en 2000 år gammal bok som förespråkar homofobi och kvinnoförtryck.

Nä har redan sett den dokumentären på tv. Sjukt, ja. Förbannad? Nä varför skulle jag bli det? Vad skulle det tjäna till bli det? Det förändrar inget. Sen bor inte jag i detta land heller, tack och lov. Och sen behöver man inte vara kristen för att ha sådana åsikter. Finns gott om de som har dem utan att vara kristen, muslim, nazist etc. Sen vet du ju inte vad jag har för åsikter. Jag kan ju vara en kvinnohatande homofob. Sen det där med hjärntvätt, vad tror du alla samhällen handlar om? En liten grupp med dogmer bildar en sekt. En stor sekt bildar ett samhälle.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Öh...vad hände med att respektera andra människor åsikter? 😄 Alla får tro på vad fan dom vill! (Kanske ska tillägga: så länge ingen annan blir skadad, eftersom annars kommer någon att komma med något dumt argument...) Alla har dessutom rätt att stå för vad dom tror på! Skriva låtar, berätta för grannen, osv. Ska Nisse, som precis har blivit troende, hålla käften därför att någon kanske tar illa upp av hans tro?

En av mina allra största favoritmusiker heter Neal Morse, och han spelade gitarr, sjöng och skrev musik till ett band som heter Spock's Beard. För några år sedan blev han troende, hoppade av bandet och startade en solokarriär där han bara skrev kristen musik. Men jag lyssnar lika mycket på honom idag som tidigare, därför att jag älskar musiken han skriver, och jag respekterar hans tro, även om jag inte delar den!

Vet du vad som BORDE göra dig förbannad? Band som spelar vit makt-musik och liknande, som uppmanar till rasism och andra idiotier. Inte låtar där sångaren sjunger om att Gud älskar alla barn. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att se hur religionsfrihet går stick i stäv med demokratiska värderingar.

Nisse har rätt att fritt välja vilken religion han vill tillhöra och utöva. Friheten/rättigheten som sådan ryms inom ramarna för dagens demokrati. Men Nisses religion kan innehålla element som inskränker på t.ex. kvinnans rätt att få tycka, tänka, handla på samma sätt som mannen. Visst har vi väl en 'bug' i systemet där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh...vad hände med att respektera andra människor åsikter? 😄 Alla får tro på vad fan dom vill! (Kanske ska tillägga: så länge ingen annan blir skadad, eftersom annars kommer någon att komma med något dumt argument...) Alla har dessutom rätt att stå för vad dom tror på! Skriva låtar, berätta för grannen, osv. Ska Nisse, som precis har blivit troende, hålla käften därför att någon kanske tar illa upp av hans tro? [../..]

Vet du vad som BORDE göra dig förbannad? Band som spelar vit makt-musik och liknande, som uppmanar till rasism och andra idiotier. Inte låtar där sångaren sjunger om att Gud älskar alla barn. 🙂

Tro (inklusive tänka tyst) får du göra så mycket du vill! Men varför ska jag respektera en åsikt (ur någon religion) som jag anser direkt eller indirekt strider mot t.ex. mänskliga rätigheter?

Som jag dels var inne på inledningsvis:

Varför klankar vi ner på FRA-Stina, helt offentligt, och anklagar henne för att vilja skada demokratin?

Varför idiotförklarar vi Satanist-Nisse, helt offentligt, när han sjunger om att "I'd sell my soul to fuck his [satans] sister"?

Varför (för att ta ditt exempel) uppmanar vi varandra, helt offentligt, att med alla medel sätta käppar i hjulet för Linas vit makt-musik?

Däremot, när Olle sjunger om sin gud/religon — då ska vi hålla käften och lyssna! Eller skita i att lyssna! That's it! Att anklaga Olle för att vilja skada demokratin, eller påstå att han är en naiv idiot, eller — oj, oj, oj — sätta käppar i hjulet för hans musik, DET får "vi" INTE! För då har "vi" ingen respekt!

Igen, jävla hyckleri!

Och for the record: jag är inte "förbannad" (att "satan går lös i mig" var snarare en passande ordlek än en förklaring att jag skulle vara "förbannad"). Jag känner mig riktigt klar, sund, pigg och glad med anledning av det här ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

So what, nazister vill förbjuda demokrati men demokratin tillåter nazister.

Hela frågeställningen är en klassiker och lär inte nå nya höjder på studios forum. Tror jag.

Poäng! Skillnaden ligger väl dock i att vi låter religionen "sig hållas", medan vi protesterar nazzen. Även religionen borde i så fall få en minst lika kryddig lusing som den nazzen får.

Och, jäpp, jag tror inte heller vi kommer att skapa historisk problemlösning i och med den här tråden. Men det är både roligt och intressant! Oh ja, jävlar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... det skulle nog bli ganska glest i skivhyllorna om allt som inte går i linje med våra demokratiska tankegångar skulle rensas bort... Det beror hela tiden på från vilken sida man ser saker å ting. Så länge man inte blir tvingad att lyssna på nåt så känns det, för min del, ganska harmlöst...

Ja det är klart. Ska man ta bort alla texter som inte faller inom ramen för demokratiska samhällen blir d et bara instrumentalmusik kvar. Vi kan inte ha texter om tjejer som blir utpekade som sexuella objekt till exempel för många tjejer vill inte bli utpekade som sådana och då är sådana texter ett övergrepp på andra medborgare så de ska bort. Det skulle nog alla vi tjejer applådera, åtminstone spontant. Inga texter om våld heller (nu börjar hiphopparna verkligen få problem) för våld är inte förenligt med ett demokratiskt samhälle.

Fast vi kan inte ha endast instrumentalmusik heller och förbjuda texter för att minska på yttrandefriheten är inte förenligt med ett demokratiskt samhälle. Därför är ett förbud mot religiösa texter inte förenligt med ett demokratiskt samhälle.

Demokratin är demokratins största fiende, för där kan totalitära idéer som att förbjuda religiös musik bli verklighet om tillräckligt många tycker likadant men sådana idéer passar bäst i diktaturer som Sovjetunionen och DDR.

Fast samhället verkar genom alla tekniska system som ska övervaka oss vara på väg mot ett "svenskt DDR" så åsikten ligger kanske i tiden. När FRA avlyssnar tokfransar som Ulf Ekman och låtsas att det har med antiterroristverksamhet att göra kan man ju börja undra. Det skulle inte förvåna mig om någon av Ohlys mer aggressiva partikollegor skulle applådera ett rent religionsförbud i sann Leninistisk anda; eller varför inte Bodström eller någon av Reinfeldts kollegor. De verkar ju känna sig hotade av religiöst prat i telefon eftersom de ville juridiskt institutionalisera sådan avlyssningsverksamhet. Regeringen är inte sen heller, att kräva av FRA att marknadsföra sig bättre så att folket får en "korrekt" (tillrättalagd) bild av deras verksamhet. Nej nu spårar jag ur. Tillbaka till mixerfönstret. Jag ska skriva en text om Guds kärlek eller nåt sånt tror jag. Eller Mohammeds oantastliga visdom. Eller Tupacs gudomlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att se hur religionsfrihet går stick i stäv med demokratiska värderingar.

Nisse har rätt att fritt välja vilken religion han vill tillhöra och utöva. Friheten/rättigheten som sådan ryms inom ramarna för dagens demokrati. Men Nisses religion kan innehålla element som inskränker på t.ex. kvinnans rätt att få tycka, tänka, handla på samma sätt som mannen. Visst har vi väl en 'bug' i systemet där?

Men att sjunga om Guds kärlek är väl inte detsamma som t.ex. inskränka på kvinnans rättigheter? Nisse är inte kvinnohatare därför att han tror på Gud, inte heller uppmanar han till det genom att sjunga om Gud?

Hammerfall sjunger "heavy metal warrior's will reign forever". Borde inte dom få göra det, därför att dom som inte lyssnar på heavy metal kan känna sig utpekade? Inskränker Hammerfall på musiklyssnares rättigheter genom att sjunga att heavy metal är den bästa musiken i världen?

Eller har Hammerfall helt enkelt rätt att sjunga, tycka och tänka hur fan dom vill? Och drivas med, med tanke på deras usla texter, men det är en annan historia. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att sjunga om Guds kärlek är väl inte detsamma som t.ex. inskränka på kvinnans rättigheter? Nisse är inte kvinnohatare därför att han tror på Gud, inte heller uppmanar han till det genom att sjunga om Gud?

Nä, men han sjunger och står stolt upp för en religion som (beroende på religion) innehåller förtryck. Att du och Nisse menar att han inte uppmanar till detta genom att sjunga om Gud är väl skit samma — det finns ju där ändå.

På dig låter det som att vit-makt-Nazze endast behöver hitta på en gud som delar hans visioner, för att han ska kunna sjunga om sin "religion" ostört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tro (inklusive tänka tyst) får du göra så mycket du vill! Men varför ska jag respektera en åsikt (ur någon religion) som jag anser direkt eller indirekt strider mot t.ex. mänskliga rätigheter?

Du kanske inte tänkt på det, men "mänskliga rättigheter" är lika påhittade som vilken religion som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tro (inklusive tänka tyst) får du göra så mycket du vill! Men varför ska jag respektera en åsikt (ur någon religion) som jag anser direkt eller indirekt strider mot t.ex. mänskliga rätigheter?

Du kanske inte tänkt på det, men "mänskliga rättigheter" är lika påhittade som vilken religion som helst.

Mänskliga rättigheter i all ära men vad är poängen utan mänskliga skyldigheter?

Det finns kapitel i bibeln som kan sägas beskriva homofobi och kvinnoförtryck. De flesta kristna samfund, som inte är fundamentalistiska och då snarare sekter, har tagit officielt avstånd från dessa kapitel och/eller tolkningar av bibeln. De kan också göra det då vi lever i en annan tid med andra värderingar och normer än när bibeln skrevs. Dessa kapitel står skrivna i det gammla testamentet som i regel inte heller följs av merparten religösa i vårat land dvs de kristna. Möjligtvis att vissa judar ännu rättfärdigar dessa tidsmässigt bundna kapitel vilket jag har svårt att tro iaf i vårat sekulariserade samhälle. Så jag tycker inte du behöver oroa dig för några demokratiska eller mänskligarättighets brott vad gäller kristen musik. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)

Jag är bahái och det som ni klankar på och framhåller som ett påhopp på de mänskliga rättigheterna

stämmer inte för oss och hur vi beter oss.

Det är lite sorgligt att ihop klumpas med en massa människor som inte följer vare sig

sunt förnuft eller de föreskrifter som de har i sina trosuppfattningar.

Jag är inte en fanatisk religiös översittare som vill döda er som inte tror på Gud.

Varför ska jag då sammanblandas med dem, bara för att en del av er har dåliga erfarenheter av religiösa människor? 🙁

Det är som att säga eftersom Hitler var vegetarian, så måste alla vegetarianer vara nazister.

Tänk också på omvärldens felaktiga bild om hur svenskar lever. Att de bara knullar runt, slåss och super.

Visst fins det sådana i Sverige, men inte är de i majoritet.

Sen kan ni ta och lyssna på min låt, som jag tog och la upp, The Balance och säg sen

om detta är den typen av religiös musik som förtrycker och uppmanar till mord på otrogna.

Fast jag tippar att ni inte vågar lyssna eftersom låten inte bekräftar era påståenden. 🙂

Come on. I dare ye. 🙂

Men att sjunga om Guds kärlek är väl inte detsamma som t.ex. inskränka på kvinnans rättigheter? Nisse är inte kvinnohatare därför att han tror på Gud, inte heller uppmanar han till det genom att sjunga om Gud?

Nä, men han sjunger och står stolt upp för en religion som (beroende på religion) innehåller förtryck. Att du och Nisse menar att han inte uppmanar till detta genom att sjunga om Gud är väl skit samma — det finns ju där ändå.

På dig låter det som att vit-makt-Nazze endast behöver hitta på en gud som delar hans visioner, för att han ska kunna sjunga om sin "religion" ostört.

Och var hittar du detta förtryck i bahái tron då?

Jag uppmanar dig att presentera dessa uppgifter, för jag kan minsann inte finna dem. 😑

Är det sedan så att du inte menar oss och vår trosuppfattning, så ber jag dig att inte dra in oss och andra som inte står för detta i diskussionen,

vilket är vad ni gör när ni skriver på detta sätter.

Jag tycker det är trist och ganska sorgligt att det ska behöva ske år 2008.

Redigerat av friend
Link to comment
Dela på andra sajter

fördärvande? för vem? religiös musik funkar precis som all annan musik, ett frivilligt forum där folk som gillar det kan samlas kring det.

en större del av dagens populärmusik bygger till stor del på exempelvis Stax, Motown och den tidens låtskrivare, som utgick mycket från gospel och blues, om ni så vill "religös musik".

inga revolutionerade fakta här, men fakta. personligen tycker jag att det är patetiskt att bygga sina musikaliska visioner kring hat och growlande, det är ett krystat självändamål. det tillsammans med avsaknáden av nyanser, melodier och sympatiska drag.

dock icke fördärvbringande, det är ju när allt kommer omkring inte farligare än dansbandsmusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
fördärvande? för vem? religiös musik funkar precis som all annan musik, ett frivilligt forum där folk som gillar det kan samlas kring det.

en större del av dagens populärmusik bygger till stor del på exempelvis Stax, Motown och den tidens låtskrivare, som utgick mycket från gospel och blues, om ni så vill "religös musik".

inga revolutionerade fakta här, men fakta. personligen tycker jag att det är patetiskt att bygga sina musikaliska visioner kring hat och growlande, det är ett krystat självändamål. det tillsammans med avsaknáden av nyanser, melodier och sympatiska drag.

dock icke fördärvbringande, det är ju när allt kommer omkring inte farligare än dansbandsmusik.

Hej och välkommen till forumet. 🙂

Bra med lite eftertanke och lugn i tankeverksamheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är bahái och det som ni klankar på och framhåller som ett påhopp på de mänskliga rättigheterna

stämmer inte för oss och hur vi beter oss.

Det är lite sorgligt att ihop klumpas med en massa människor som inte följer vare sig

sunt förnuft eller de föreskrifter som de har i sina trosuppfattningar.

Jag är inte en fanatisk religiös översittare som vill döda er som inte tror på Gud.

Nu vet jag inte vad bahái är eller står för — och jag bryr mig inte (om det handlar om religion). Ingen hoppar på dig eller klumpar ihop dig med någon.

Poängen (min poäng) ovan handlar om att budskapen genom religiös musik (text/sång) har någon sorts fri passage genom hela åsiktsdjungeln. Ingen — förutom anhängare av andra religioner, kanske — får tala om för dig att du är "fel på det" med din religion. Man ska vara tyst, och det ska accepteras. BASTA! Alltmedan det att tala eller sjunga varmt (no pun intended) om Satan, eller om den vita rasen, inte åtnjuter samma s.a.s. ostördhet. Jag tycker att religiösa budskap borde få ifrågasättas med exakt samma kraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

en större del av dagens populärmusik bygger till stor del på exempelvis Stax, Motown och den tidens låtskrivare, som utgick mycket från gospel och blues, om ni så vill "religös musik".

Jag tycker det är viss skillnad på s.k. klagosång och, om ni så vill, "religös musik".

Link to comment
Dela på andra sajter

ähhh, Religionen dödar inte.

Fanatiker som ser det som deras ensamrätt att tolka religonen är det som verkligen dödar.

Fanatismen är farlig, oavsett om det handlar om religion, politik eller för all del fotboll.

Men religös musik suger. Som om det skulle vara kul att pådyvlas en massa religösa åsikter.

edit: tillägg; Gillar inte heller musiker som propagerar för droger.

Redigerat av tomazopantera
Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Nu vet jag inte vad bahái är eller står för — och jag bryr mig inte (om det handlar om religion). Ingen hoppar på dig eller klumpar ihop dig med någon.

Poängen (min poäng) ovan handlar om att budskapen genom religiös musik (text/sång) har någon sorts fri passage genom hela åsiktsdjungeln. Ingen — förutom anhängare av andra religioner, kanske — får tala om för dig att du är "fel på det" med din religion. Man ska vara tyst, och det ska accepteras. BASTA! Alltmedan det att tala eller sjunga varmt (no pun intended) om Satan, eller om den vita rasen, inte åtnjuter samma s.a.s. ostördhet. Jag tycker att religiösa budskap borde få ifrågasättas med exakt samma kraft.

Du får väl klaga på vad du vill om bahái Tron, fast jag tycker väl att det är lämpligt då att sätta sig in i den. Men det är upp till dig.

Bahá'u'lláh säger att som bahaíer vi måste ifrågasätta Tron och inte blint tro och anamma våra fäders tro.

Man kan inte kalla sig bahái om man inte sätter sig in i Tron och finner att detta är något som man känner är rätt och riktigt.

Detta är ett arbete som vi måste göra på ett individuellt plan och utan påverkan av andra.

Att vara bahái är att sluta ett personligt förbund med Gud och enbart med Gud.

Vi har inga präster, ledare, "äldre" eller liknande, Vi har inga alls som leder och talar om vad vi ska göra och tycka.

Vi får inte ens tala om för andra baháier att de borde göra si eller så och att de gör "fel", även om de har misstolkat vad som står i skrifterna.

Allt är under eget ansvar och av fri vilja. Ingen är mer värd än andra och vi får inte gå runt och tycka att vi är bättre.

Vi ska leva som vanliga människor i det samhälle som vi bor i och försöka vara en göd medmänniska och ett gott exempel i samhället.

Vi måste följa lagar och förordningar även om de strider mot vår Tro och stödja den sittande regeringen, även om man personligen inte röstat fram dem.

Vi får inte prata illa om grannar och förra vidare skvaller och dyl. och får INTE pracka på andra vår religion.

Vi ska respektera andras trosuppfattning och inte så split, utan verka för samförstånd mellan människor, religiösa utövare och med agnostiker.

Sen får andra tycka illa om oss och säga att vi har fel, vilket det ofta görs i tex. Iran av ledare och prästerskap, men det är var och ens rätt att göra.

Fri vilja råder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att sjunga om Guds kärlek är väl inte detsamma som t.ex. inskränka på kvinnans rättigheter? Nisse är inte kvinnohatare därför att han tror på Gud, inte heller uppmanar han till det genom att sjunga om Gud?

Nä, men han sjunger och står stolt upp för en religion som (beroende på religion) innehåller förtryck. Att du och Nisse menar att han inte uppmanar till detta genom att sjunga om Gud är väl skit samma — det finns ju där ändå.

På dig låter det som att vit-makt-Nazze endast behöver hitta på en gud som delar hans visioner, för att han ska kunna sjunga om sin "religion" ostört.

...är du allvarlig? Låter du den där enda procenten av världens alla kristna påverka din syn på religiösa människor? Vem har krass människosyn egentligen?

Som friend så riktigt påpekar (passande namn förresten!) så är fan majoriteten av världens alla kristna helt normala människor, utan förutfattade värderingar om varken kvinnor, buddister eller för all del trångsynta forummänniskor.

Det är inte religion som är problemet med världen - det är trångsynta människor som du som visar NOLL respekt för andra människor och deras tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

...världens alla kristna påverka...

OBS! VARNING FÖR MISSRIKTNING!

Jag har inte utpekat/anklagat någon specifik religionsgrupp!

Nej, inte någon specifik. Men du har utpekat ALLA religionsgrupper som någonsin har och kommer att finnas!

Religion dödar! Religion förtrycker! Religion inskränker! Religion/religionsfrihet i sig går stick i stäv med våra demokratiska tankegångar. Ändå tillåter vi religiös "musik"...

🙂

EDIT: dessutom struntade du i att svara på kärnan i mitt inlägg, vill du vara snäll och göra det?

Redigerat av Micke H
Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
...världens alla kristna påverka...

OBS! VARNING FÖR MISSRIKTNING!

Jag har inte utpekat/anklagat någon specifik religionsgrupp!

Kanske det skulle vara bättre i detta fall.

Det skulle isåfall vara lättare att hålla med dig, vilket jag tror att jag bla. till stor del gör. 🙂

Jag kan nämna några inriktningar som jag tycker har grov missat budskapet i deras "original" religion:

Guds barn, Maranata, Livets ord, Moon rörelsen, Scientology, Klu Klux Klan och

hemma vid, där tack och lov detta har marginaliserats, IRA och Unionisterna, samt alla muslimska, judiska och kristna fanatiker.

(listan kunde vara längre och jag kan ha missat någon viktig falang)

Sen motsätter jag mig mot all "högre" inblandning och påverkan av så kallade guds utsände och liknande.

Märk dock att detta är min egen åsikt och jag talar inte för andra baháier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh...vad hände med att respektera andra människor åsikter? 😑 Alla får tro på vad fan dom vill! (Kanske ska tillägga: så länge ingen annan blir skadad, eftersom annars kommer någon att komma med något dumt argument...) Alla har dessutom rätt att stå för vad dom tror på! Skriva låtar, berätta för grannen, osv. Ska Nisse, som precis har blivit troende, hålla käften därför att någon kanske tar illa upp av hans tro? [../..]

Vet du vad som BORDE göra dig förbannad? Band som spelar vit makt-musik och liknande, som uppmanar till rasism och andra idiotier. Inte låtar där sångaren sjunger om att Gud älskar alla barn. 🙂

Tro (inklusive tänka tyst) får du göra så mycket du vill! Men varför ska jag respektera en åsikt (ur någon religion) som jag anser direkt eller indirekt strider mot t.ex. mänskliga rätigheter?

Som jag dels var inne på inledningsvis:

Varför klankar vi ner på FRA-Stina, helt offentligt, och anklagar henne för att vilja skada demokratin?

Varför idiotförklarar vi Satanist-Nisse, helt offentligt, när han sjunger om att "I'd sell my soul to fuck his [satans] sister"?

Varför (för att ta ditt exempel) uppmanar vi varandra, helt offentligt, att med alla medel sätta käppar i hjulet för Linas vit makt-musik?

Däremot, när Olle sjunger om sin gud/religon — då ska vi hålla käften och lyssna! Eller skita i att lyssna! That's it! Att anklaga Olle för att vilja skada demokratin, eller påstå att han är en naiv idiot, eller — oj, oj, oj — sätta käppar i hjulet för hans musik, DET får "vi" INTE! För då har "vi" ingen respekt!

Igen, jävla hyckleri!

Och for the record: jag är inte "förbannad" (att "satan går lös i mig" var snarare en passande ordlek än en förklaring att jag skulle vara "förbannad"). Jag känner mig riktigt klar, sund, pigg och glad med anledning av det här ämnet.

Jag trodde faktiskt du tappat humöret av nån anledning igår kväll, men nu är du där igen.

Vilka är de här människorna som yvigt beskrivs som "vi"? Ingår jag? Du?

Du är ju faktiskt inte ensam i universum om att spy på s k "kristen pop", eller reagera på den sektistiskt utförda religionsutövningen. Det är nog fler som skräms av Carola än Iron Maidens harmlösa gamla satanistflirt idag.

Problemet i såna här diskussioner är att de blir galet ospecifika. Det finns massor med sätt att utöva religion (eller politik, eller leva livet ...), men här drar du allt med religiös botten över en kam. "Skit oxå, han sjöng ordet GUD, varför reagerar 'vi' inte, människor!!!"

Liksom alla politiker inte är nazister, är inte alla kristna fascistoida fundamentalister.

Och; om man plockar bort alla religiösa artister (nån nämnde Bob Marley) och dessutom alla som i sin musik tangerar politik (som du oxå ogillar) då är det rätt mycket bra som försvinner.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Du är ju faktiskt inte ensam i universum om att spy på s k "kristen pop", eller reagera på den sektistiskt utförda religionsutövningen. Det är nog fler som skräms av Carola än Iron Maidens harmlösa gamla satanistflirt idag.

Problemet i såna här diskussioner är att de blir galet ospecifika. Det finns massor med sätt att utöva religion (eller politik, eller leva livet ...), men här drar du allt med religiös botten över en kam. "Skit oxå, han sjöng ordet GUD, varför reagerar 'vi' inte, människor!!!"

Liksom alla politiker inte är nazister, är inte alla kristna fascistoida fundamentalister.

Och; om man plockar bort alla religiösa artister (nån nämnde Bob Marley) och dessutom alla som i sin musik tangerar politik (som du oxå ogillar) då är det rätt mycket bra som försvinner.

tjing

Jepp. Håller med. 🙁

(Marley ref. Det var nog jag det 🙂 Han har ju Irländska rötter han 😑 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...