Jump to content
Annons

Religiös musik är fördärvbringande!


Valle

Recommended Posts

en större del av dagens populärmusik bygger till stor del på exempelvis Stax, Motown och den tidens låtskrivare, som utgick mycket från gospel och blues, om ni så vill "religös musik".

Jag tycker det är viss skillnad på s.k. klagosång och, om ni så vill, "religös musik".

min bäste herre, vad skulle alla stackars metal-band och satanister göra utan motpolen "gud". jag tycker vissa ska tacka gud för att deras musik finns, eller ska jag säga för att de kan lägga sin energi, skapande och livsluft på nåt de inte tror finns.

i många avseenden är jag inte troende, men när jag hör Sam Cooke i A Change Is Gonna Come finns ingen tvekan att denna musik bygger på att se möjligheter, i rakt nedstigande led från något större som vill alla människor något bättre. i den låten tror jag mer på vad Sam Cooke sjunger, än någonsin hur guds ord tolkades för tvåtusen år sen.

det är naturligtvis svårt för dig att sätta dig in i vad klagosången betyder för folk som utövar den, så varför spekulerar du? vad har den religiösa musiken i sin fria form någonsin gjort människor för ont i modern tid? nada.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 201
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

EDIT: dessutom struntade du i att svara på kärnan i mitt inlägg, vill du vara snäll och göra det?

...är du allvarlig? Ja!

Låter du den där enda procenten av världens alla kristna påverka din syn på religiösa människor? Jag talar inte nödvändigtvis om nämnd religionsgrupp.

Vem har krass människosyn egentligen? Vet inte! Gud? Satan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta men har vi inte åsikts och yttrandefrihet??

Det är väl det som hela FRA-kritiken går ut på.

Jag tycker det ska vara OK att föredra t ex diktatur, anarki, monarki eller nåt annat spännande.

Om allt ska godkännas av den "vita" demokratisk/ateistiska staten är vi illa ute.

Det finns andra människor där ute i världen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du, innan du vräker ur dig fler angrepp mot all världens religion, borde ta reda på vad t.ex. kristendomen verkligen står för.

Som någon tidigare har nämnt så skrevs bibeln för länge sedan av många olika människor. Det var alltså inte gud själv i egen hög person som formulerade sig själv, och därav kan eventuellt vissa delar ha blivit lite missriktande, missvisande eller what ever, och vad vet jag och just därför tror jag att många av de kristna som lever idag tar vissa delar med en nypa salt. Att det dessutom sitter otaligt många humanister, ateister osv som lusläser och gör att för att vrida och försöka misstolka meningar i bibeln gör knappast saken bättre.

Ta vilken bok som helst och ge den till 500 olika personer som ska göra allt för att misstolka meningar och budskap så kommer det nog komma fram ganska mycket som författaren inte själv menat.

Att "religioin dödar" är precis samma sak som att säga att "sport dödar", "böcker och filmer dödar", "musik dödar" osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du, innan du vräker ur dig fler angrepp mot all världens religion, borde ta reda på vad t.ex. kristendomen verkligen står för. Som någon tidigare har nämnt så skrevs bibeln för länge sedan av många olika människor. Det var alltså inte gud själv i egen hög person som formulerade sig själv, och därav kan eventuellt vissa delar ha blivit lite missriktande, missvisande eller what ever, och vad vet jag och just därför tror jag att många av de kristna som lever idag tar vissa delar med en nypa salt. Att det dessutom sitter otaligt många humanister, ateister osv som lusläser och gör att för att vrida och försöka misstolka meningar i bibeln gör knappast saken bättre.

Många av dina argument har redan behandlats ovan. Men:

1. Mitt syfte är inte att diskutera enskilda religionsgrupper. Att på uppmaning fördjupa mig i en religion som du väljer ut åt mig är därför helt uteslutet.

2. Du säger att vissa tar delar av religiösa skrifter med en nypa salt. Och de som inte gör det, då?

3. @ "Att det dessutom sitter otaligt många humanister, ateister osv som lusläser och gör att för att vrida och försöka misstolka meningar i bibeln gör knappast saken bättre." Till skillnad från hur de troende själva (miss)tolkar sina religiösa skrifter, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du, innan du vräker ur dig fler angrepp mot all världens religion, borde ta reda på vad t.ex. kristendomen verkligen står för. Som någon tidigare har nämnt så skrevs bibeln för länge sedan av många olika människor. Det var alltså inte gud själv i egen hög person som formulerade sig själv, och därav kan eventuellt vissa delar ha blivit lite missriktande, missvisande eller what ever, och vad vet jag och just därför tror jag att många av de kristna som lever idag tar vissa delar med en nypa salt. Att det dessutom sitter otaligt många humanister, ateister osv som lusläser och gör att för att vrida och försöka misstolka meningar i bibeln gör knappast saken bättre.

Många av dina argument har redan behandlats ovan. Men:

1. Mitt syfte är inte att diskutera enskilda religionsgrupper. Att på uppmaning fördjupa mig i en religion som du väljer ut åt mig är därför helt uteslutet.

2. Du säger att vissa tar delar av religiösa skrifter med en nypa salt. Och de som inte gör det, då?

3. @ "Att det dessutom sitter otaligt många humanister, ateister osv som lusläser och gör att för att vrida och försöka misstolka meningar i bibeln gör knappast saken bättre." Till skillnad från hur de troende själva (miss)tolkar sina religiösa skrifter, eller?

Vad är då syftet med denna tråd? Att Kritisera alla av världens 80-90% Religiösa för att dom tror på något du inte verkar tro på, eller att dom som FRA Stina vill uttrycka sina åsikter med hjälp av musik?

//Strangelove

Redigerat av Strangelove
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du, innan du vräker ur dig fler angrepp mot all världens religion, borde ta reda på vad t.ex. kristendomen verkligen står för. Som någon tidigare har nämnt så skrevs bibeln för länge sedan av många olika människor. Det var alltså inte gud själv i egen hög person som formulerade sig själv, och därav kan eventuellt vissa delar ha blivit lite missriktande, missvisande eller what ever, och vad vet jag och just därför tror jag att många av de kristna som lever idag tar vissa delar med en nypa salt. Att det dessutom sitter otaligt många humanister, ateister osv som lusläser och gör att för att vrida och försöka misstolka meningar i bibeln gör knappast saken bättre.

Många av dina argument har redan behandlats ovan. Men:

Jasså? Nämn några

1. Mitt syfte är inte att diskutera enskilda religionsgrupper. Att på uppmaning fördjupa mig i en religion som du väljer ut åt mig är därför helt uteslutet.

Jag tycker att du borde ha någon som helst aning om vad du pratar om bara.

2. Du säger att vissa tar delar av religiösa skrifter med en nypa salt. Och de som inte gör det, då?

Det är just den lilla minoritet av religiösa personer som någon tidigare pratade om.

3. @ "Att det dessutom sitter otaligt många humanister, ateister osv som lusläser och gör att för att vrida och försöka misstolka meningar i bibeln gör knappast saken bättre." Till skillnad från hur de troende själva (miss)tolkar sina religiösa skrifter, eller?

Precis. Det är inte de "snälla, toende" som misstolkar och tjallar med de sk. mänskliga rättigheterna.

Redigerat av tAUG
Link to comment
Dela på andra sajter

haha, coolt att bandet STRYPER nämns, jag gillade dem när jag var liten :rolleyes:

http://www.youtube.com/watch?v=6sYMa9rUhSc...feature=related

skitbra låt liksom.

Ja, jag var kristen. Var ganska glad att det fanns kristen musik som var lite aggro, så man slapp känna sig som ett jävla ufo när man inte gick runt och sjöng halleluja varje dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Vallhagen (så att du inte tror att jag nonchalerade ditt inlägg) samt många andra tråddeltagare:

Jag hade ingen aning att den här tråden skulle explodera som den gjorde, vilket ju är hur spännande och kul som helst. Och trots att jag försöker göra mitt bästa så hinner jag inte riktigt med i svängarna — det är trotts allt tuffa ämnen. Dessutom verkar några av mina svar passeras obemärkt, varför samma fråga/missförstånd upprepar sig. Men eftersom jag vill hålla liv i den här tråden, så har jag i efterhand tagit mig friheten att rada upp några huvudpunkter/förtydligande baserade på frågor som ställs i den här tråden. Se det inledande inlägget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle, du slår in en redan öppen dörr.

Du får redan säga vad du vill om kristen musik och dessutom är är den redan allmänt betraktad som annorlunda. Fråga vilken kristen som helst om de känt sig utpekade för den. Och det är väl inte respektlöst men kanske ouppfostrat att säga vad man vill om deras val. Är det här som du slåss för?

Jaha, kör hårt. ha det så bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det är väl inte respektlöst men kanske ouppfostrat att säga vad man vill om deras val. Är det här som du slåss för?

Varför är det mindre ouppfostrat att t.ex. säga vad man vill om någons politiska partitillhörighet?

Jag slåss inte för något — försöker bara chitt-chatta lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Varför är det mindre ouppfostrat att t.ex. säga vad man vill om någons politiska partitillhörighet?

Mindre laddat kanske. :rolleyes:

Få partianhängare hoppas väl att komma till partihögkvarteret efter döden och möta partiets skapare. :rolleyes:

Redigerat av friend
Link to comment
Dela på andra sajter

Och det är väl inte respektlöst men kanske ouppfostrat att säga vad man vill om deras val. Är det här som du slåss för?

Varför är det mindre ouppfostrat att t.ex. säga vad man vill om någons politiska partitillhörighet?

Varför är det mindre ouppfostrat att säga vad man vill om någons klädstil?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det mindre ouppfostrat att t.ex. säga vad man vill om någons politiska partitillhörighet?

Mindre laddat kanske. 🙂

Få partianhängare hoppas väl att komma till partihögkvarteret efter döden och möta partiets skapare. :rolleyes:

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det mindre ouppfostrat att t.ex. säga vad man vill om någons politiska partitillhörighet?
Få partianhängare hoppas väl att komma till partihögkvarteret efter döden och möta partiets skapare. :rolleyes:

:rolleyes: Poäng för den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det är väl inte respektlöst men kanske ouppfostrat att säga vad man vill om deras val. Är det här som du slåss för?
Varför är det mindre ouppfostrat att t.ex. säga vad man vill om någons politiska partitillhörighet?

Varför är det mindre ouppfostrat att säga vad man vill om någons klädstil?

Hmmm... Med all respekt, tAUG! Nu vet jag inte om det är du eller jag som tappar kontrollen över begreppen här (förmodligen jag)...

Men "mindre ouppfostrat" = "mer uppfostrat". Så om jag förstår din motfråga på min motfråga (till laxlaxlax) rätt, så undrar du varför det är mer uppfostrat att säga vad man vill om någons klädstil? I så fall, mer uppfostrat än vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, coolt att bandet STRYPER nämns, jag gillade dem när jag var liten 😄

http://www.youtube.com/watch?v=6sYMa9rUhSc...feature=related

skitbra låt liksom.

Ja, jag var kristen. Var ganska glad att det fanns kristen musik som var lite aggro, så man slapp känna sig som ett jävla ufo när man inte gick runt och sjöng halleluja varje dag.

Haha, ja du Fidde, vi har nog en del gemensamt i vår bakgrund...

Sen fanns det ju förresten Jerusalem också 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, coolt att bandet STRYPER nämns, jag gillade dem när jag var liten 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=6sYMa9rUhSc...feature=related

skitbra låt liksom.

Ja, jag var kristen. Var ganska glad att det fanns kristen musik som var lite aggro, så man slapp känna sig som ett jävla ufo när man inte gick runt och sjöng halleluja varje dag.

Haha, ja du Fidde, vi har nog en del gemensamt i vår bakgrund...

Sen fanns det ju förresten Jerusalem också 🥰

Rez Band var ju lite rello oxå. Dessutom bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, coolt att bandet STRYPER nämns, jag gillade dem när jag var liten 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=6sYMa9rUhSc...feature=related

skitbra låt liksom.

Ja, jag var kristen. Var ganska glad att det fanns kristen musik som var lite aggro, så man slapp känna sig som ett jävla ufo när man inte gick runt och sjöng halleluja varje dag.

Haha, ja du Fidde, vi har nog en del gemensamt i vår bakgrund...

Sen fanns det ju förresten Jerusalem också 🥰

Rez Band var ju lite rello oxå. Dessutom bra 🙂

Ja, va fan...sen var där ju Impellitteri— som först var ett kristet band, sen inte...(?)

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)

Hörrö ni ni. 😉

Bara för diskussionens skull, kan ni inte ta och lyssna på min låt The Balance

och se hur den ligger i sammanhanget.

Jag har nämligen inte diskuterat texten utifrån trådaspekten med någon eftersom ingen har

sett den i det sammanhanget. I alla fall har ingen sagt nått om den aspekten.

Skulle vara riktigt kul att se hur ni uppfattar den med trådbakgrunden. 😉

Redigerat av friend
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för diskussionens skull, kan ni inte ta och lyssna på min låt The Balance

och se hur den ligger i sammanhanget. Skulle vara riktigt kul att se hur ni uppfattar den med trådbakgrunden. 😉

Jag återkommer (om du anser att ett utlåtande från min sida kunde vara intressant 😉) ...

Link to comment
Dela på andra sajter

avskaffa du religion, valle, så går jag och avskaffar vatten. kanske skulle avskaffa luft när jag ändå håller på. är ju ändå bara massa skit i luften vi andas.

Avskaffa religion!? Nu läser du mitt inledande inlägg igen, annars får du gå och leka någon annan stans!

Avskaffa religion...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...