Jump to content
Annons

Religiös musik är fördärvbringande!


Valle

Recommended Posts

Det är ju jävligt ointressant att få veta att det är nån kemikaliebrist i hjärnan som gör att man tappar fotfästet när orsaken är att man tappat en anhörig. Det är inget kul att förklara känslan av att vara nykär som ett kliniskt sjukdomstillstånd heller.

så om nåt inte är kul eller tillräckligt "intressant" kan man bortse från det även om det råkar kunna vara helt sant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 201
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det finns kapitel i bibeln som kan sägas beskriva homofobi och kvinnoförtryck. De flesta kristna samfund, som inte är fundamentalistiska och då snarare sekter, har tagit officielt avstånd från dessa kapitel och/eller tolkningar av bibeln.

så det finns vare sig homofobi eller motstånd mot kvinnopräster i svenska kyrkan?

Hej DP.

Faktum är (ja, faktum), att SK generellt är öppnare och mer toleranta relativt mångfald än ett tvärsnitt av svenska folket i övrigt. Enkelt uttryckt är alltså en större andel ickesvenskkyrkliga svenskar skeptiska till homosexuella än vad svenska kyrkans representanter är. Jag tror jag nämnt det i nån tidigare tråd inom ämnet.

Därmed inte sagt att det inte fortfarande finns ett jobb att göra inom SK för fortsatt förbättrad tolerans. Där finns en hel del förstoppad högkyrklighet fortfarande. Jag vill bara ha sagt att man är på väg.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju jävligt ointressant att få veta att det är nån kemikaliebrist i hjärnan som gör att man tappar fotfästet när orsaken är att man tappat en anhörig. Det är inget kul att förklara känslan av att vara nykär som ett kliniskt sjukdomstillstånd heller.

så om nåt inte är kul eller tillräckligt "intressant" kan man bortse från det även om det råkar kunna vara helt sant?

Visst hajjade du andemeningen med mitt inlägg. Du måste inte hålla med, men det där är bara ordmärkeri.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag tror egentligen inte att debatten har gett särskillt mkt över huvud taget 😆

Jo då.

Det resulterade att en del lyssnade på min låt, The Balance. 😉🙂

Jorå ett par gånger och många med mig men du lyssnade aldrig på min/våra. Men det är väl så det går till för det finns nån slags missionärs grej inbyggd i de flesta olika religiösa trosinriktningar, en slags teknik som innebär att man kastar ut ett bete\\\" som ska locka och inbjuda till dialog. Ett slags enkelriktat mandomsprov eller ett stadium som man i många trossamfund måste eller bör gå igenom för att nå full status. Jag vidhåller att faktum är att vi tar inte er på allvar (och det komiska är att vi är mänga fler än ni) och att ni ser på oss från \\\"ovan\\\". Kort sagt det blir en ojämlik diskussion som grundar sig på en orealistiskt idé om hur världen ser ut och fungerar där båda parter vill frälsa motparten. Det tragiska/komiska är att vår syn på saken iom. nästintill världsomfattande majoritet är den som gäller och oftast är det vi som vill frälsa er från er själva (typ vi vill inte att nån ska behöva uppleva ytterligare ett Knutby) i en situation där ni initierat diskussionen från början.

Missade du ögonblinket på smilien. 😉

Vad har dina och andras låtar med att göra i en tråd där religiös musik var på tapeten?

Det är väl som att i en tråd om humor säga att nån inte läste din uppsats om kanelbullar.

Jag slängde in en låt som tar upp ämnen i bibeln (som inte är en bahái skrift) och en del citat från bahái skrifterna

för att visa på hur jag skriver i vissa fall när religiom är del av temat.

Jag tror på Gud, min musik är inte klassad som religiös musik.

Jag har lyssnat på en del låtar då jag har dykt på kompositör med frågan om vad folk tycker,

men en hel del av musiken här är elektronisk beat baserad musik och jag är inte tillräckligt bevandrad där för att vara till nån nytta.

Jag håller just på att jobba med en text (nej, det är inte en religiös text) till en forum medlem som ville ha hjälp.

I övrigt lyssnar jag just nu inte på musik alls, inte ens min egen, eftersom mina barn har tagit över sterion.

Den är inkopplad till TV och med barn i ålder 3-13 och med barnprogram på 24 timmar dygnet och OS

gissa hur mycket jag hinner använda den. En kompis var uppe idag och ville att jag skulle bränna två låtar

som han hade spelat in till ett bröllop. Grannarna trodde nog att jag slog den så som de skrek. 😄

Men på mångad är skolan igång och jag kan få tillbaka kontrollen över tekniken. 😆

Sen är det väl så att jag ramlade in på forumet vid en tidpunt då jag ska släppa min musik och då är jag väl väldigt självcenterad 😉

i fråga att jag gärna hoppas på goda och positiva omdömen om min musik eftersom det är lite lätt oroligt om hur det ska gå.

Är man på ett musikforum kan man väl tänka sig att omdömen om musik blir mer tekniska och mer genomgående än om man är på

ett matforum, trädgårdforum eller ett föräldraforum där man talar om barn och ungdom och det är därför jag vill ha era omdömen.

Sen om du tycker att jag har en bessewisser attityd så kommer den mer av att jag är så som person och

inte pga att jag är bahái.

Jag ser fortfarande ut som en hamnbuse, som en bekant sa, med snaggat hår, avkliptp t-shirt och en massa tatueringar,

men jag har slutat att supa och slå ned folk på stan eftersom det inte är förenligt med Tron.

I alla fall mår jag mycket bättre av att avstå från det och säkert en hel det andra människor också. 😆

Föresten är de människor som tror på Gud eller liknande i majoritet och ateister i minoritet, men skit det samma.

Det finns fler folk som är sjuka än det finns läkare, men jag hoppas att läkarna inte ger upp för det

för jag vill gärna ha hjälp av dem när jag blir sjuk. 😎

Lite lätt vid sidan av vad jag skrev men ok det är inte lätt alltid det ska gudarna veta. Men en sak förbryllar mig vad är det som kommer dig att tro att mina låtar har ett speciellt icke religiöst anslag. När du inte vet nåt om det hur kan du då så tvärsäkert tycka att min och kanske andras musik här inte har nåt att göra i en tråd som den här?

Det du säger om att troende är i flertal det stämmer inte dessvärre det är en myt bland troende. Man kan inte heller jämställa gud med en läkare för mirakel som kommer ur tro och religion är ytterst sällsynta och även då det skulle kunna ha varit nåt övernaturligt fenomen inblandat så blir det väldigt svårt att vetenskapligt belägga att det var på grund av en inblandning av nåt gudaväsen. I övrigt tycker jag att du ska läsa igen det jag skrev för det handlar om att vi tycks leva i parallella världar med varsin uppfattning om hur verkligheten ter sig.

Men det blir ju lite skitsamma med läkare eller gud för ingen av dom kan göra min fru frisk från hennes MS men jag sätter nog förr en femma på vetenskapen om jag ska vara ärlig.

Kan inte hitta var jag skrev att du är en besserwiser och när jag lyssnade på din låt så struntade jag fullständigt i om du så trodde på kalle anka. På den här typen av forum hör det till att man lyssnar på andras för att folk ska lyssna på ens eget, jag hinner inte alltid med det själv heller och då får man räkna med surt efter eller att folk slutar lyssna.

Jag betraktar inte tvärtemot de flesta troende icke troende som sjuka eller icke sjuka eller troende som sjuka för den delen där är den riktigt stora skillnaden. Men jag och dom flesta andra icke troende känner inget behov av att predika vikten av religiös avhållsamhet och hur underbart det är för er. Den typen av dialog brukar vara enkelriktad ända till då en troende börjar nåt slags missionärsläge.

OBS! detta är inte skrivet i en aggressiv ton det kan vara lite svårt att förmedla det i skrift men så är det. Det är oxå helt ok om du av nån anledning behöver ett bollplank för din situation och ditt mående/funderingar inför skivsläppet men det blir ju så svårt om gud ska blandas in och vad han har med det att göra det förstår jag inte. Om du mår bra i din tro så blir jag jätteglad men jag kan inte se kopplingen till din tro detta forum och det vi gör här. Sen kan jag förstå att det blir nån slags komma ut ur garderoben effekt om man går från icke till troende men det går att tona ner det räcker om man nämner det i sin presentation men sen är vi nog mer intresserade i första hand av din musik och även din person som musiker/låtskrivare etc.

Jag tycker det är bra med ett öppet forum dit många typer av människor kommer korta som tjocka unga som gamla ju fler färger ju bättre män som kvinnor kristna som ateister, typ ju fler kockar ju bättre soppa.

Lycka till med skivan och ha det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är (ja, faktum), att SK generellt är öppnare och mer toleranta relativt mångfald än ett tvärsnitt av svenska folket i övrigt.

ändå är det väl tillåtet för en präst eller biskop inom sv kyrkan att vägra prästviga kvinnor eller att viga homosexuella?

uppdatera mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju jävligt ointressant att få veta att det är nån kemikaliebrist i hjärnan som gör att man tappar fotfästet när orsaken är att man tappat en anhörig. Det är inget kul att förklara känslan av att vara nykär som ett kliniskt sjukdomstillstånd heller.

så om nåt inte är kul eller tillräckligt "intressant" kan man bortse från det även om det råkar kunna vara helt sant?

Visst hajjade du andemeningen med mitt inlägg. Du måste inte hålla med, men det där är bara ordmärkeri.

tjing

om du bara ser ordmärkeri så hajjade du inte andemeningen i mitt inlägg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju jävligt ointressant att få veta att det är nån kemikaliebrist i hjärnan som gör att man tappar fotfästet när orsaken är att man tappat en anhörig. Det är inget kul att förklara känslan av att vara nykär som ett kliniskt sjukdomstillstånd heller.

så om nåt inte är kul eller tillräckligt "intressant" kan man bortse från det även om det råkar kunna vara helt sant?

Visst hajjade du andemeningen med mitt inlägg. Du måste inte hålla med, men det där är bara ordmärkeri.

tjing

om du bara ser ordmärkeri så hajjade du inte andemeningen i mitt inlägg

Du härmas 😎 ? Oj.

Då svarar jag på frågan i stället: Nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är (ja, faktum), att SK generellt är öppnare och mer toleranta relativt mångfald än ett tvärsnitt av svenska folket i övrigt.

ändå är det väl tillåtet för en präst eller biskop inom sv kyrkan att vägra prästviga kvinnor eller att viga homosexuella?

uppdatera mig

Det jag egentligen refererar till (men jag orkar inte slita fram källan, hoppas det är ok), är en 3-5 år gammal utredning som visar det jag säger.

Svar på din förljdfråga: En stor förändring idag (sen något 10-tal år, lite osäker på året) är att SK vägrar viga kvinnoprästmotståndare till präster. Den tänkta prällen får faktiskt ge skriftligt på det. Det finns (gubevars) en drös med kvinnoprästmotståndare kvar - inte minst i GBG-trakten och på västkusten - men det är en tidsfråga innan de pensioneras.

Man viger inte homopar ännu, men SK utfärdar en välsignelse. Denna välsignelse skall (notera "skall") erbjudas inom varje pastorat*. Alltså måste åtminstone en församlingsknuten präst erbjuda den "servicen". Det finns tjurnackar där oxå, men som sagt, hjulen snurrar.

Edit: Fan jag läste din fråga slarvigt; Det är biskopen som viger prästen, och biskopen har ingen rätt att vägra prästviga någon av skälet att hon är kvinna (EDIT: tog bort en parentes efter dubbelkoll). Däremot så finns det ett litet fint (utåt sett märkligt) kryphål; Biskopen har rätt att neka att viga, och han/hon behöver inte ge något argument alls, han kan hävda tystnadsplikt. Så där finns en teoretisk möjlighet till missbruk. EDIT: men det landar i en teoretisk möjlighet; INGEN verksam biskop i dagens sverige har något alls emot kvinnlig prästvigning.

tjing

* Edit: Ändrade från "församling" (felaktigt) till "pastorat" (rätt). Småpetigt kanske, men vafan, rätt kan ju få vara rätt.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

det är en tidsfråga innan de pensioneras.

men dom tillåts vara verksamma tills den dagen

INGEN verksam biskop i dagens sverige har något alls emot kvinnlig prästvigning.

liksom INGEN verksam s- eller fp-politiker skulle fundera i främlingsfientliga tankebanor

men tack för uppdateringen

det verkar gå framåt iaf

eller bort från den kristna grunden om man ska vara bokstavstrogen

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

det är en tidsfråga innan de pensioneras.

men dom tillåts vara verksamma tills den dagen

Så är det.

Som lite utifrån-människa kan man ju påverka lokalt; om man i något sammanhang har med kyrkan att göra (vigsel, dop...) kan man ju fråga prällen om han/hon är för eller emot kvinnor i kyrkan. Svarar han fel kan man be honom dra och välja en annan präst i stället. Jag har vänner som gjort så, och jag finner det vettigt.

eller bort från den kristna grunden om man ska vara bokstavstrogen

Ett par steg från den fundamentalistiska bokstavstron, japp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par steg från den fundamentalistiska bokstavstron, japp.

det intressanta är ju vilket som ligger närmast gud

dom rigida ursprungsregler som nedtecknats i bibeln eller dom sekulära anpassningar till ett modernt samhälle som kyrkan tvingats göra för sitt eget existensberättigande under 1900-talet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par steg från den fundamentalistiska bokstavstron, japp.

det intressanta är ju vilket som ligger närmast gud

dom rigida ursprungsregler som nedtecknats i bibeln eller dom sekulära anpassningar till ett modernt samhälle som kyrkan tvingats göra för sitt eget existensberättigande under 1900-talet?

Är det verkligen det som är den intressanta frågan? Det känns mest som ett dilemma för den kyrkliga sandlådan: Vem tror bäst och mest sant. Äldst runsten vinner? Jag vet inte om man liksom kan tävla på det sättet.

Men mitt svar: Självklart är det senare. Vad tycker du? När bibeln sammanställdes så var den styrd av den tidens kultur och intressen, om den sattes ihop idag skulle den skilja sig en del. Religionen fyller ju ingen funktion alls om den inte verkar i aktuell nutid.

Link to comment
Dela på andra sajter

När bibeln sammanställdes så var den styrd av den tidens kultur och intressen, om den sattes ihop idag skulle den skilja sig en del. Religionen fyller ju ingen funktion alls om den inte verkar i aktuell nutid.

nu verkar du utgå från att tolkningen av bibeln idag INTE är styrd av tidens kultur å intressen?

så som du ställer upp frågorna så måste du ju utgå från att gud inte existerar eller åtminstone inte har med bibeln att göra

alt att gud också är styrd av tidens kultur å intressen - både då å nu

å därmed långt ifrån en gud

Link to comment
Dela på andra sajter

När bibeln sammanställdes så var den styrd av den tidens kultur och intressen, om den sattes ihop idag skulle den skilja sig en del. Religionen fyller ju ingen funktion alls om den inte verkar i aktuell nutid.

nu verkar du utgå från att tolkningen av bibeln idag INTE är styrd av tidens kultur å intressen?

så som du ställer upp frågorna så måste du ju utgå från att gud inte existerar eller åtminstone inte har med bibeln att göra

alt att gud också är styrd av tidens kultur å intressen - både då å nu

å därmed långt ifrån en gud

Nu får jag lite grann den där känslan att antingen så förstår jag inte vad du menar... eller tvärtom?

Självklart är nutidens tolkning av bibeln styrd (eller åtminstone starkt påverkad) av just nutiden. Jag tyckte det var precis så jag skrev (eller: menade). Och det är så det ska (måste) vara. Samtidigt så är det en viss tids människor som har sammanställt bibeln. Det är liksom inte gud som skrivit den. Det skedde ett urval; vissa texter togs med, vissa gjorde det inte. Om nån redaktör satte ihop den idag, så skulle den knappast bli identisk.

Något resonerande försök till "bevisföringsresonemang" kring huruvida gud finns eller inte har jag ingen lust att ge mig in i, en sån diskussion leder aldrig nånstans alls.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

människor som har sammanställt bibeln. Det är liksom inte gud som skrivit den. Det skedde ett urval; vissa texter togs med, vissa gjorde det inte. Om nån redaktör satte ihop den idag, så skulle den knappast bli identisk.

Något resonerande försök till "bevisföringsresonemang" kring huruvida gud finns eller inte har jag ingen lust att ge mig in i, en sån diskussion leder aldrig nånstans alls.

tjing

nej

det handlar mer om bibeln verkligen är guds ord om man nu utgår från att gud finns

om det är guds ord så varför skulle det vara ok med kvinnopräster idag men inte förr?

har gud ändrat sig?

eller tycker gud det är ok att man tolkar hans ord lite olika beroende på vilken tid å samhälle man lever i?

det kanske snarare är koranen som är guds ord

Link to comment
Dela på andra sajter

har gud ändrat sig?

eller tycker gud det är ok att man tolkar hans ord lite olika beroende på vilken tid å samhälle man lever i?

Tja, kanske det. Du besitter nog inte samma åsikter idag som du hade som 7-åring. Gud kanske blitt äldre och visare, vem vet.

Var vill du komma? Jag hajjar faktiskt inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något resonerande försök till "bevisföringsresonemang" kring huruvida gud finns eller inte har jag ingen lust att ge mig in i, en sån diskussion leder aldrig nånstans alls.

Jag tror att det där nog är enklare än man vågar medge.

Som med alla abstrakta och immateriella fenomen så kan man ju faktiskt , om man vill, bara föreställa sig en (egen) gud — och vips, så har man en rykande färsk gud. T.ex: föreställ dig ett objekt, vad som helst ur tomma intet — för det var väl så det började "på riktigt". Ge sedan objektet attribut och egenskaper, gärna några av övernaturlig karaktär, namnge objektet "gud" — voilà! Om du vill "tro" på den, gör det, andra gör så. Vill du förkasta den och skapa en ny, gör det, andra gör så. Vill du bygga vidare på någon annans "föreställning" och anpassa den till att möta just dina värderingar, gör det, andra gör definitivt så. Vill du varken "tro", skapa ny eller bygga vidare på någon befintlig "gud" — fine! Det finns många som inte heller vill det.

Det finns säkert de som tycker att ovanstående är ett orättvist och löjligt — eller RESPEKTLÖST — resonemang. Och... ja visst! Kanske! Men en sak är säker: klart som fan (pun intended) att gud finns! "Den" är ju resultatet av enskilda individers föreställningar. Och att "bevisa bort" en föreställning är ju ganska svårt. Om man sedan vill, måste eller bör "tro" på dessa föreställningar, eller om man inte vill medge att gud är en föreställning, något abstrakt eller ogripbart — det är en annan historia.

Alltså:

Finns gud? Absolut! Det finns t.o.m. flera stycken!

Kan det bevisas? Behövs inte!

Case closed!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Något resonerande försök till "bevisföringsresonemang" kring huruvida gud finns eller inte har jag ingen lust att ge mig in i, en sån diskussion leder aldrig nånstans alls.

Jag tror att det där nog är enklare än man vågar medge.

Som med alla abstrakta och immateriella fenomen så kan man ju faktiskt , om man vill, bara föreställa sig en (egen) gud — och vips, så har man en rykande färsk gud. T.ex: föreställ dig ett objekt, vad som helst ur tomma intet — för det var väl så det började "på riktigt". Ge sedan objektet attribut och egenskaper, gärna några av övernaturlig karaktär, namnge objektet "gud" — voilà! Om du vill "tro" på den, gör det, andra gör så. Vill du förkasta den och skapa en ny, gör det, andra gör så. Vill du bygga vidare på någon annans "föreställning" och anpassa den till att möta just dina värderingar, gör det, andra gör definitivt så. Vill du varken "tro", skapa ny eller bygga vidare på någon befintlig "gud" — fine! Det finns många som inte heller vill det.

Det finns säkert de som tycker att ovanstående är ett orättvist och löjligt — eller RESPEKTLÖST — resonemang. Och... ja visst! Kanske! Men en sak är säker: klart som fan (pun intended) att gud finns! "Den" är ju resultatet av enskilda individers föreställningar. Och att "bevisa bort" en föreställning är ju ganska svårt. Om man sedan vill, måste eller bör "tro" på dessa föreställningar, eller om man inte vill medge att gud är en föreställning, något abstrakt eller ogripbart — det är en annan historia.

Alltså:

Finns gud? Absolut! Det finns t.o.m. flera stycken!

Kan det bevisas? Behövs inte!

Case closed!

Ja det där sade allt om dig och ingenting mera 😉 Du bevisar bara din okunnighet om både religion och människan i största allmänhet. Nej jag är inte religiös, nej jag är inte ateist heller. Men såna här förenklade resonemang hör man ofta från de som inget vet. Hur kan jag säga det? Har läst väldigt mycket om religion, filossofi, psykologi etc. Ju mindre man vet desto enklare svar brukar man komma med. Det här är dina fördomar som var och inget mer. Ta och lär dig lite mer. Nej jag säger inte du ska bli religiös eller nåt sånt men ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man vet. Få inte en hjärtsnörp nu av mitt inlägg. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mindre man vet desto enklare svar brukar man komma med. Det här är dina fördomar som var och inget mer. Ta och lär dig lite mer. (...) ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man vet.

Hmmm... ska man ha det där i åtanke när man läser dina svar här på forumet i övrigt också? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

har gud ändrat sig?

eller tycker gud det är ok att man tolkar hans ord lite olika beroende på vilken tid å samhälle man lever i?

Tja, kanske det. Du besitter nog inte samma åsikter idag som du hade som 7-åring. Gud kanske blitt äldre och visare, vem vet.

Var vill du komma? Jag hajjar faktiskt inte.

ja gud är ju allsmäktig så han kan ju knappast ha haft fel när han talade om för mose å dom andra vad som skulle gälla

förhållandet "äldre å visare" gäller ju knappast för en allsmäktig gud så jämföra med hur en människa växer upp gäller ju inte

slutsatsen är egentligen att tolkning å tillämpning av bibeln torde ligga närmare guds intentioner vid tidpunkten när det skrevs ner än nu idag efter revideringar å omtolkningar

så vem är guden den religiöse idag säger sig älska?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det där sade allt om dig och ingenting mera 😏 Du bevisar bara din okunnighet om både religion och människan i största allmänhet. Nej jag är inte religiös, nej jag är inte ateist heller. Men såna här förenklade resonemang hör man ofta från de som inget vet. Hur kan jag säga det? Har läst väldigt mycket om religion, filossofi, psykologi etc. Ju mindre man vet desto enklare svar brukar man komma med. Det här är dina fördomar som var och inget mer. Ta och lär dig lite mer. Nej jag säger inte du ska bli religiös eller nåt sånt men ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man vet. Få inte en hjärtsnörp nu av mitt inlägg. 😑

med tanke på hur mycket mer du säger dig veta så sa ditt inlägg förvånandsvärt lite rent konkret

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ja det där sade allt om dig och ingenting mera 😏 Du bevisar bara din okunnighet om både religion och människan i största allmänhet. Nej jag är inte religiös, nej jag är inte ateist heller. Men såna här förenklade resonemang hör man ofta från de som inget vet. Hur kan jag säga det? Har läst väldigt mycket om religion, filossofi, psykologi etc. Ju mindre man vet desto enklare svar brukar man komma med. Det här är dina fördomar som var och inget mer. Ta och lär dig lite mer. Nej jag säger inte du ska bli religiös eller nåt sånt men ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man vet. Få inte en hjärtsnörp nu av mitt inlägg. 😑

med tanke på hur mycket mer du säger dig veta så sa ditt inlägg förvånandsvärt lite rent konkret

Och vad hade du tänkt dig då att jag ska göra? Skriva en uppsats här? Ingen är intresserad läsa allt för långa inlägg heller. Eller var ditt inlägg som i ganska vanlig ordning ett inlägg bara för att hålla dina fingrar igång och inte heller säga så mycket?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ju mindre man vet desto enklare svar brukar man komma med. Det här är dina fördomar som var och inget mer. Ta och lär dig lite mer. (...) ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man vet.

Hmmm... ska man ha det där i åtanke när man läser dina svar här på forumet i övrigt också? 😉

Nja..det kanske man ska akta sig för 😑 Nä men som sagt var det lästa är alltid lätt misstolka. Jag har insett att jag kanske låter låtit lite hårdare än det var menat och är väl bäst använda lite mera av smileys så det inte misstolkas för mycket. Men sen är jag sån även i vanliga fall att jag låter mer allvarligare och kan låta hårdare än det är menat ibland. Det är iofs sig inte konstigt med min bakgrund och allt jag varit med om. Men oftast är det som sagt var inte menat det. Men ibland så.. 😏 Men det är det väl för alla nån gång då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

har gud ändrat sig?

eller tycker gud det är ok att man tolkar hans ord lite olika beroende på vilken tid å samhälle man lever i?

Tja, kanske det. Du besitter nog inte samma åsikter idag som du hade som 7-åring. Gud kanske blitt äldre och visare, vem vet.

Var vill du komma? Jag hajjar faktiskt inte.

ja gud är ju allsmäktig så han kan ju knappast ha haft fel när han talade om för mose å dom andra vad som skulle gälla

förhållandet "äldre å visare" gäller ju knappast för en allsmäktig gud så jämföra med hur en människa växer upp gäller ju inte

slutsatsen är egentligen att tolkning å tillämpning av bibeln torde ligga närmare guds intentioner vid tidpunkten när det skrevs ner än nu idag efter revideringar å omtolkningar

så vem är guden den religiöse idag säger sig älska?

Jag är uppriktig och inte alls näsvis eller bitchig, men jag förstår fortfarande inte var du vill komma och varför? Idén att 2000 år gamla stentavlor är guds enda och sannaste sanning, är en ganska typisk åsikt hos de boksavstroende. Tillhör du dem? Tror du att gud skrivit bibeln?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad hade du tänkt dig då att jag ska göra? Skriva en uppsats här? Ingen är intresserad läsa allt för långa inlägg heller. Eller var ditt inlägg som i ganska vanlig ordning ett inlägg bara för att hålla dina fingrar igång och inte heller säga så mycket?

det behöver ju inte vara långt som en uppsats för att innehålla nåt

din kritik faller ju rätt platt när du presterar ännu mindre själv

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är uppriktig och inte alls näsvis eller bitchig, men jag förstår fortfarande inte var du vill komma och varför? Idén att 2000 år gamla stentavlor är guds enda och sannaste sanning, är en ganska typisk åsikt hos de boksavstroende. Tillhör du dem? Tror du att gud skrivit bibeln?

nej huruvida jag är troende eller inte spelar mindre roll

det jag diskuterar är huruvida bibeln är (direkt eller indirekt) guds ord eller inte

är det dom bokstavstroende som ligger närmast gud å hans budskap eller är det dagens friare tolkningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...