Jump to content
Annons

Träna upp muskulaturen i fingrarna ?


Ekstasis

Recommended Posts

Nu är det så...att jag bytt till betydligt grövre strängar på min gitarr än vad jag är van vid, och det är lite mer än vad mina fingrar orkar med...så jag undrar..finns det nått bra sätt att träna upp styrkan i fingrarna förutom det uppenbara "att spela mera", typ när man ser på tv eller så... jag vill kunna spela samtidigt som jag är avslappnad utan att behöva få kramper i fingrarna osv... Har för mig det finns ett redskap som man kan använda för att träna upp musklerna i fingrarna..kommer bara inte ihåg vad den heter dock..

Köpes helst online..så om ni vet nått ställe som säljer så vore det bra.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om man klättrar (typ seriöst i hall på vägg då alltså) så får man ju tokigt starka fingrar + att det är galet roligt

Klättrade några få gånger för ett år sen, en gång i kanske 4 timmar, kom hem och försökte spela gitarr = omöjligt. För det första kunde jag ju knappt lyfta gitarren, men man märkte att det tog bra på de muskler man använder vid spel. Dock finns kanske en risk att man skadar fingrarna eller så om man är lite dålig, skulle gärna vilja veta lite mer om det...

... det här var ju egentligen inte alls vad du ville veta. Nåja.

Redigerat av aka_Basse
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att det finns nåt som heter Grip Master eller liknande. Kolla med Musikbörsen, Jam eller 4Sound.

Jag läste mycket om den där Grip Master men det visade sig att den hade fått väldigt mycke kritik för att man förstörde sina fingrar med den, så det blev inget köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är skeptisk till principen. Jag brukar säga att man blir bra på det man övar på. Om man övar på att klämma på en grip master så blir man bra på att klämma på en grip master.

Dessutom ska man alltid vara mycket vaksam på att man inte gör destruktiva övningar. Det är många musiker som skadat sig av övning, vissa har aldrig återhämtat sig.

Själv fick jag hålla upp med pianospelet i ett år och är bara väldigt tacksam att det inte var oåterkalleligt.

Mitt tips är metodisk gitarrövning med mer fokus på uthållighet. Bygg upp dig långsiktigt. Ett tips är att köra mer fysiskt krävande grejer varannan dag så musklerna får 48 timmar på sig att reparera sig(ala bodybuildingprincipen).

Om du anar att du inte spelar så ekonomiskt kan det finnas anledning att ta några privatlektioner för nån som tittar på att effektivisera din teknik också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också hört talas om folk som förstört fingrarna med Grip Master och det är klart att man kan göra det om man gör övningar 3 timmar per dag.

Tanken, tycker jag, är väl att man ska göra det kanske en 10-15 minuter några gånger i veckan och kanske som uppvärmning 5 minuter innan repet. Sen tycker jag att man ska se till att man utför det så likt det instrument man spelar. Jag brukar till exempel ställa upp den så att jag håller den mot tummen (om du förstår) och trycker med fingerspetsarna så det blir som att jag spelar på en hals. Se även till att du inte har en som är för tung att trycka ner.

Men precis som Tofumannen säger så tycker jag inte att det ger något att bara trycka på en Grip Master oavbrutet, se upp med destruktiva övningar och självklart måste ju underarmens muskler få vila och stretchas också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som påverkar den reella "styrkan" i greppen är förstås också högt/lågt guran hänger. Samma hävstångsprincip som gäller så mycket annat..fingrarna (åtmintone mina :rolleyes: ) sitter ju på en förlängning av armen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla svar..men är dock ganska kluven...om det är värt att köpa en såndär Gripmaster..den verkar ju få utstå en hel del negativ kritik osv...

Har ändå dock svårt att förstå hur man lyckas "förstöra" fingrarna med den, då måste man använda den extremt mycket eller så...Annars tror jag musklerna borde byggas upp snabbare med en Gripmaster...

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela mer! Annars finns det många olika Kung-Fu trick att bli stark både här och där. Kolla in nån sajt. Jag vill inte rekomendera nått själv (trettiosju år av kampsport) eftersom det är på egen risk.

Men framför allt spela mer. Har du fler gitarrer kan du kanske srtänga en med ett mellantinga mellan din "gamla" strängtjocklek ock din "nya".

Edit; felräkning.

Redigerat av Stinkey Zwei
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns diverse grejer du kan köpa men ingen av dem fungerar egentligen, eftersom det i princip inte är rätt muskler som jobbar, dessutom behövs det oftast statisk träning, och det finns det inga manicker till vad jag har sett.

en bra övning:

börja på första bandet, ta en F med pekfingret, tryck så hårt du kan i 5 sekunder, lägg till nästa finge på F# osv tills alla 4 fingrar sitter och pressar, observera att du inte ska släppa trycket när du tar en ny ton. när alla fyra fingrarna sitter där släpper du pekfingret och flyttar ner en sträng och tar en Bb i fem sekunder, sen kommer långfingret på B osv. Hela tiden trycker du så hårt du kan, med alla fingrar. När du kört hela vägen till 6:e sträng tar du en paus och börjar om från början men denna gången startar du med pekfingret på F#. kör hela vägen igen, vila igen, flytta pekfingret till G och så kör du sista

en annan övning är att du tar ett barré med pekfingret på 8:e sedan spelar du noterna så att de låter helt rent och håller tonen i fem sekunder. Byt till nästa finger osv tills du har kört igenom alla fyra fingrar. Tummen håller du för övrigt i "hitch hike" position hela tiden bakom halsen. Viktigt att fingrarna inte rör vid varandra när du gör övningen så att inte flera fingrar hjälper till att hålla ner strängarna. När du så småningom klarar att spela rent på 8:e band, flyttar du ner till 9:e osv.

Det tar hårt på fingrarna i början så ta det lugnt

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela mer! Annars finns det många olika Kung-Fu trick att bli stark både här och där. Kolla in nån sajt. Jag vill inte rekomendera nått själv (trettiosju år av kampsport) eftersom det är på egen risk.

Men framför allt spela mer. Har du fler gitarrer kan du kanske srtänga en med ett mellantinga mellan din "gamla" strängtjocklek ock din "nya".

Edit; felräkning.

Joo..heh...får sitta och sträng-benda några timmar om dagen kanske..då lär man blir stark! 😄

Men är ju å andra sidan inte speciellt roligt heh..

Men som sagt..nått i stil med gripmaster vore annars vettigt..något man kan använda medans man gör något annat..t.e.x kollar på tv..osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns diverse grejer du kan köpa men ingen av dem fungerar egentligen, eftersom det i princip inte är rätt muskler som jobbar, dessutom behövs det oftast statisk träning, och det finns det inga manicker till vad jag har sett.

en bra övning:

börja på första bandet, ta en F med pekfingret, tryck så hårt du kan i 5 sekunder, lägg till nästa finge på F# osv tills alla 4 fingrar sitter och pressar, observera att du inte ska släppa trycket när du tar en ny ton. när alla fyra fingrarna sitter där släpper du pekfingret och flyttar ner en sträng och tar en Bb i fem sekunder, sen kommer långfingret på B osv. Hela tiden trycker du så hårt du kan, med alla fingrar. När du kört hela vägen till 6:e sträng tar du en paus och börjar om från början men denna gången startar du med pekfingret på F#. kör hela vägen igen, vila igen, flytta pekfingret till G och så kör du sista

en annan övning är att du tar ett barré med pekfingret på 8:e sedan spelar du noterna så att de låter helt rent och håller tonen i fem sekunder. Byt till nästa finger osv tills du har kört igenom alla fyra fingrar. Tummen håller du för övrigt i "hitch hike" position hela tiden bakom halsen. Viktigt att fingrarna inte rör vid varandra när du gör övningen så att inte flera fingrar hjälper till att hålla ner strängarna. När du så småningom klarar att spela rent på 8:e band, flyttar du ner till 9:e osv.

Det tar hårt på fingrarna i början så ta det lugnt

mvh

Jo det där funkar nog...ska prova det..men undrar hur lång tid det tar innan man ser något resultat av detta ?

Känns som det borde finnas något effektivare sätt...eller så kanske det inte gör det...som du säger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som nämndes ovan så rekommenderar även jag dig att köra legatoövningar (hammer-ons och pulloffs) med så lite plektrum som möjligt. Knåpa ihop en övning som passar dig där alla vänsterfingrar får jobba lika mycket och du får garanterat en riktig fingerworkout. Efter ett tag blir det jobbigt och du klarar inte att hålla tempot. Tänk på att ha rätt teknik och INTE trycka ner mer än som behövs. Sträva efter att det ska låta högt och rent och spela gärna till metronom. Efter en vecka klarar du övningen längre och kanske klarar ett högre tempo. Det ger garanterat resultat och mer fingerstyrka.

Det som Funkymonk nämnde har jag aldrig hört om förut, jag tror det är bättre att sträva efter god teknik samtidigt som man gör övningen. Du blir garanterat trött i fingrarna även om man använder minsta möjliga tryck på strängarna. Då lär du muskelminnet snabbare.

Jag har aldrig provat Grip master (finns 3 olika motstånd) men jag tror att det ger bättre resultat att öva på gitarren. En grip master är inte en gitarrsträng.

Öva på!

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är nästan inga muskler alls i en hand, och inga alls i fingrarna.

(Lite anatomi skadar inte för musiker...)

Link to comment
Dela på andra sajter

magpie: självklart ska man köra teknikövningar! Men de övningar jag nämner är inte teknikövningar, det är ren styrketräning för gitarrister, och det var det trådskaparen ville väl? att få starkare fingrar så han slipper få kramp.

Dessa övningar är tänkta som en del i vänstra handens uppvärmning och tar 5-10 min att utföra. Det är hård träning men det ger resultat efter bara 3-4 dagar. Efter två veckor har du riktigt starka fingrar som gör att du kan spela länge utan att bli trött, och kan då dessutom koncentrera dig på dina teknikövningar.

Det är nästan inga muskler alls i en hand, och inga alls i fingrarna.

(Lite anatomi skadar inte för musiker...)

Vill inte vara besserwisser "men" det finns massor med muskler i handen! Det är dessutom dessa som brukar vara otränade och ge kramp. Flexorer, extensorer och adduktorer för fingrar och handled utspringer huvudsakligen från underarmens två ben ulna och radius, samt överarmens epicondylus medialis humeri och skickar senor ner till fingrarna och handleden. Dessa jobbar mycket när man spelar gitarr. Sedan har vi muskler som sitter i handen, som är ytterst aktiva vid gitarrspel. När man får kramp så får man det i musklerna och inte i senorna och det är oftast i handen (och handens muskler) som man får ont. Exempel på handens muskler:

thenarmuskulatur

hypothenarmuskulatur

m. abductor digiti minimi

m. flexor digiti minimi brevis

m. opponens digiti minimi

mm. lumbricales

m. adductor pollicis

m. flexor pollicis brevis

m. abductor pollicis brevis

m. opponens pollicis

mm. interossei palmares

mm. interossei dorsales

mvh

edit: gripmaster och liknande produkter tränar i stort sätt bara underarmens flexorer. Detta är inte tillräckligt. Dessutom tränar den dynamiskt och inte statiskt. När du spelar vill du ha statisk uthålighet. Den tränar överhuvudtaget inte tummens muskler, vilka råkar vara de som jobbar mest när man spelar gitarr (med bra teknik)

gripmaster har jag dessutom provat. Den var alldeles för klen för en stark gitarrist och tränade fel muskler på ett felaktigt sätt.

Redigerat av funky monk
Link to comment
Dela på andra sajter

Sådärja, vissa har koll på muskelnamnen 😲

Man brukar ju säga att skickliga musiker är som riktiga atleter. Med skillnaden att det är massor med små muskler som arbetar. Jo det låter som styrkeövningar, men jag tänkte mest att muskelminnet kanske lär sig fel eftersom det går ut på att toktrycka. Jag föreslog att kombinera en spelövning som automatiskt ger uthållighet och styrka vilket smittar av sig på speltekniken. En lång legatoövning är ordentligt jobbig för vem som helst.

Är det en myt eller fanns/finns det vikter som fästs på fingrarna? Har för mig jag sett det.

Man gör som man vill, bara man kommer vidare i sitt spel och inte känner sig begränsad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns diverse grejer du kan köpa men ingen av dem fungerar egentligen, eftersom det i princip inte är rätt muskler som jobbar, dessutom behövs det oftast statisk träning, och det finns det inga manicker till vad jag har sett.

en bra övning:

börja på första bandet, ta en F med pekfingret, tryck så hårt du kan i 5 sekunder, lägg till nästa finge på F# osv tills alla 4 fingrar sitter och pressar, observera att du inte ska släppa trycket när du tar en ny ton. när alla fyra fingrarna sitter där släpper du pekfingret och flyttar ner en sträng och tar en Bb i fem sekunder, sen kommer långfingret på B osv. Hela tiden trycker du så hårt du kan, med alla fingrar. När du kört hela vägen till 6:e sträng tar du en paus och börjar om från början men denna gången startar du med pekfingret på F#. kör hela vägen igen, vila igen, flytta pekfingret till G och så kör du sista

en annan övning är att du tar ett barré med pekfingret på 8:e sedan spelar du noterna så att de låter helt rent och håller tonen i fem sekunder. Byt till nästa finger osv tills du har kört igenom alla fyra fingrar. Tummen håller du för övrigt i "hitch hike" position hela tiden bakom halsen. Viktigt att fingrarna inte rör vid varandra när du gör övningen så att inte flera fingrar hjälper till att hålla ner strängarna. När du så småningom klarar att spela rent på 8:e band, flyttar du ner till 9:e osv.

Det tar hårt på fingrarna i början så ta det lugnt

mvh

Bästa tipset, helt klart.

Det finns inget som heter snabba resultat. Att bli bättre och starkare ÄR segt och den som är villig att offra mest är också den som vinner mest.

Du måste ändå hålla med om att detta varken är tids- eller planeringskrävande.

aoly - stating the obvious since the början

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill också uppmana till försiktighet vad gäller Gripmaster. För ca 14-15 år sedan köpte jag en i tron att den kunde vara bra som uppvärmningsredskap, istället kände jag mig oftast stel och trött i handen efter att ha suttit med den en stund. Tillslut fick jag riktigt ont i lederna och orkade knappt spela på över en vecka. Efter det använde jag den aldrig igen. Det är möjligt att andra har bättre erfarenheter eller att produkten har förbättrats över åren men enligt min erfarenhet skall man nog först och främst kanske prova andra övningar, som de utmärkta förslag som givits ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mmm...blir ingen gripmaster iallafall...det verkar vara en ganska urusel produkt..som tillför mer skada än nytta...

Hur som helst...det bör kanske nämnas...det är en 8 strängad gitarr jag kör mer...så man får ta riktigt jävla hårt när man kör bare ackord..det är dock igen omöjlighet..förhoppningsvis så kan man träna upp styrkan hyffsat snabbt..för som det är just nu..begränsas mitt spelade rätt mycket av det......det blir sjukt enkelt att spela på min 6 strängad sedan...det är det positiva... heh..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nästan inga muskler alls i en hand, och inga alls i fingrarna.

(Lite anatomi skadar inte för musiker...)

Mycket fel.

Vill inte vara besserwisser "men" det finns massor med muskler i handen! Det är dessutom dessa som brukar vara otränade och ge kramp.

Mycket rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Lite sent inhopp - törs man fråga hur pass mycket grövre strängar du satt på, går man från ex.vis .009 - .042 till .011 - .050 kan ju felet ligga i att gitarren behöver justeras om - i allmänhet räcker det med att dra åt dragstången lite, gissningsvis 1/4 - 1/2 varv.

Efter en justering ska det inte vara våldsamt mycket jobbigare att spela än med de tunnare strängarna - lite skillnad blir det ju förstås.

Sedan kan byte av strängtyp innebära stor skillnad i spelbarhet - slipade strängar ( typ jazz-gitarr ) är avsevärt trögare att spela på än vanliga "normala" strängar.

Rock on !

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite sent inhopp - törs man fråga hur pass mycket grövre strängar du satt på, går man från ex.vis .009 - .042 till .011 - .050 kan ju felet ligga i att gitarren behöver justeras om - i allmänhet räcker det med att dra åt dragstången lite, gissningsvis 1/4 - 1/2 varv.

Efter en justering ska det inte vara våldsamt mycket jobbigare att spela än med de tunnare strängarna - lite skillnad blir det ju förstås.

Sedan kan byte av strängtyp innebära stor skillnad i spelbarhet - slipade strängar ( typ jazz-gitarr ) är avsevärt trögare att spela på än vanliga "normala" strängar.

Rock on !

Per

jag kör från 0085 upp till 080.

Den breda halsen leder till att man får trycka på strängarna hårdare.

På en 6 strängad hals, når man ju runt med tummen runt hela halsen, på en 8 strängad får man trycka betydligt hårdare.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Bend en massa, strängarna på gitarren alltså. Öva bends massor, och vibraton. Ta finger för finger, då kommer de bli starkare och dessutom starkare för rätt sak. Du kommer få bra kontroll över strängarna då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Sedan kan byte av strängtyp innebära stor skillnad i spelbarhet - slipade strängar ( typ jazz-gitarr ) är avsevärt trögare att spela på än vanliga "normala" strängar.

Jo har läst på en hel del om strängar, det främsta som skiljer mellan olika tillverka är strängspänningen, t.e.x GHS som jag använder mig av har en tjockare kärna i strängarna, vilket producerar mer spänning i strängarna, desto mer spänning desto obekvämare är att spela. Det bästa är ju att finna en balans mellan bar spänning/sustain och bekvämlighet.

Vanligaste sträng typen är Nickel Roundwound strängar, främsta skälet till det är att de främst låter bättre, Flatwound strängar är bekvämare men låter inte lika ljust/klart i soundet som roundwound.

Om man väll lägga sig någonstanns mellan bra ton och komfort rekommenderar jag Halfwound strängar som är en sorts blanding mellan roundwound och och flatwound.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bend en massa, strängarna på gitarren alltså. Öva bends massor, och vibraton. Ta finger för finger, då kommer de bli starkare och dessutom starkare för rätt sak. Du kommer få bra kontroll över strängarna då.

Joo..det låter ju lagom kul, men det är nog bra styrketräning kanske 😛

Jag tror faktiskt funky monk's förslag var bättre, och mer skonsamt för fingrarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bend en massa, strängarna på gitarren alltså. Öva bends massor, och vibraton. Ta finger för finger, då kommer de bli starkare och dessutom starkare för rätt sak. Du kommer få bra kontroll över strängarna då.

Joo..det låter ju lagom kul, men det är nog bra styrketräning kanske 🙂

Jag tror faktiskt funky monk's förslag var bättre, och mer skonsamt för fingrarna.

Jag fattar egentligen inte vad det är du vill komma fram till.

Vill du bli stark i fingrarna för att spela gitarr så ska du väl göra sånt som är jobbigt när man just spelar gitarr? Det finns inga genvägar, legaton, bends, barré osv. som redan nämnts är the shit.

Och nej det är inte kul att jobba upp styrka i fingrarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...