Jump to content
Annons

Thomanns eget märke


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
Hej!

Är Thomanns eget märke bra?

:musik

Är Behringer bra?

Frågan är lite underligt ställd då det finns hur många produkter som helst, vissa av dom är väldigt prisvärda, andra rent skräp.

Link to comment
Dela på andra sajter

NU när jag tänker efter så har vi faktiskt en harley benton liggandes på skolan. En SG-kopia. Den är inte mycket att hänga i julgranen kan jag tycka. Fast kan beror på att ingen orkar göra något åt den 😄 Intoneringen stämmer inte alls 🙂 Men snygg är den iofs 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Harley Benton har ett par basar som är riktigt riktigt prisvärda.

http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbb400tbk_ebass.htm

http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbb...tring_ebass.htm

Jag har själv testat 5-strängarn och den låter riktigt bra och är helt ok att spela på... jag ska själv skaffa en sån inom kort.

Gitarrerna har jag hört ska vara riktigt bottennapp däremot.

Link to comment
Dela på andra sajter

En klient till mig skaffade benton bassen, 8 månader senare så dog elektroniken i den.

En polare skaffade benton 7-strängade, stallet gick sönder inom en månad.

Om man är händig och kan reparera saker själv så kan en benton vara värd, annars blir det faktiskt billgiare att köpa en cort/schecter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla (eller åtminstone en förkrossande majoritet av) sådana "egna märken" är standardprodukter från någon av de stora kinesiska fabrikerna som kör med OEM-tillverkning, där man får eget tryck på produkterna om man beställer ett visst antal. Väldigt billigt, men oftast utan kvalitetskontroll om man inte betalar extra för det.

Vissa beställare är engagerade i utvecklingen och gör egna modifieringar, specificerar bättre komponenter eller en total ombyggnad av elektroniken, noggrann kvalitetskontroll etc (exempelvis Studio Projects och Sontronics) som fördyrar men också förbättrar produkterna, men de flesta köper alltså bara fabrikens billigaste standardprodukter och får tryckt sin egen logga på dem... Att kvalitetskontrollen är obefintlig gör förstås att det är en chansning att köpa, eftersom det kan skilja mycket mellan individer, så att en kan låta helt ok, medan nästa av samma modell låter helkasst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Att kvalitetskontrollen är obefintlig gör förstås att det är en chansning att köpa, eftersom det kan skilja mycket mellan individer, så att en kan låta helt ok, medan nästa av samma modell låter helkasst...

Många gamla fördomar som inte stämmer längre....

Link to comment
Dela på andra sajter

Att kvalitetskontrollen är obefintlig gör förstås att det är en chansning att köpa, eftersom det kan skilja mycket mellan individer, så att en kan låta helt ok, medan nästa av samma modell låter helkasst...

Många gamla fördomar som inte stämmer längre....

Utan kvalitetskontroll blir det så - och de som säljs billigast har inte genomgått någon kvalitetskontroll. De beställare som är villiga att betala lite mer till fabriken, får sina micar kontrollerade enligt de kriterier som sätts upp. Fler detaljer som ska kontrolleras = högre pris. I Kina betalar man för varje liten del i processen, om man vill ha något extra utöver en container med prylar.

Bo Hansén (som är med här i forumet) gjorde ju en serie egna micar med en kinesisk modell som grund, där han plockade ut hela elektroniken och ersatten med en helt egen konstruktion. Höljet var det kinesiska, liksom kapslarna - och jag har för mig att han sade att han fick kassera hälften av kapslarna för att de låg för långt ifrån de krav han ställde på ljudet. Bo - rätta mig om jag kommer ihåg fel...

Sedan är det förstås skillnad mellan olika fabriker också. 797 Beijing tillhör de bästa (och dyraste) OEM-tillverkarna, medan Soundking tillhör de sämsta (och billigaste). De som säljer brandade OEM-produkter brukar dock vara väldigt tystlåtna angående vilken fabrik de har köpt från... 😉

Sedan finns det ett gäng andra tillverkare, som t ex Actron, Feilo, Shuaiyin, Feng Lei, Everlux etc...

sE Electronics har också kört OEM-tillverkning tidigare, men gick ifrån det för ett bra tag sedan, för att enbart utveckla sitt eget varumärke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Utan kvalitetskontroll blir det så - och de som säljs billigast har inte genomgått någon kvalitetskontroll..

Som sagt många gamla fördomar, finns ingen fabrik idag som inte har kvalitetskontroll, och de flesta av dessa OEM fabriker tillverkar produkter enligt väldigt höga specifikationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan kvalitetskontroll blir det så - och de som säljs billigast har inte genomgått någon kvalitetskontroll..

Som sagt många gamla fördomar, finns ingen fabrik idag som inte har kvalitetskontroll, och de flesta av dessa OEM fabriker tillverkar produkter enligt väldigt höga specifikationer.

Ok - då har alltså mina källor fel, trots att de ganska nyligen har haft kontakt med ett par av fabrikerna för att eventuellt köpa in mikrofoner - och då fått reda på att de hos vissa fabriker får betala extra för sådana extra arbetsmoment... 😆😆

Vilken distributör eller butik jobbar du hos, eftersom du anser dig ha sådan bra koll på hur det ligger till...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Millenium Thomanns eget märke? Köpte några mickstativ från thomann, både K&M och millenium. Upptäckte att flera av delarna var identiska. Kanske från samma fabrik. På millennium-stativen stod det tillverkade i EU och på K&M tillverkade i Tyskland, om jag minns rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En klient till mig skaffade benton bassen, 8 månader senare så dog elektroniken i den.

En polare skaffade benton 7-strängade, stallet gick sönder inom en månad.

Om man är händig och kan reparera saker själv så kan en benton vara värd, annars blir det faktiskt billgiare att köpa en cort/schecter.

Det är ju faktiskt tre års garanti på deras prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
En klient till mig skaffade benton bassen, 8 månader senare så dog elektroniken i den.

En polare skaffade benton 7-strängade, stallet gick sönder inom en månad.

Om man är händig och kan reparera saker själv så kan en benton vara värd, annars blir det faktiskt billgiare att köpa en cort/schecter.

Alla (eller åtminstone en förkrossande majoritet av) sådana "egna märken" är standardprodukter från någon av de stora kinesiska fabrikerna som kör med OEM-tillverkning, där man får eget tryck på produkterna om man beställer ett visst antal. Väldigt billigt, men oftast utan kvalitetskontroll om man inte betalar extra för det.

Vissa beställare är engagerade i utvecklingen och gör egna modifieringar, specificerar bättre komponenter eller en total ombyggnad av elektroniken, noggrann kvalitetskontroll etc (exempelvis Studio Projects och Sontronics) som fördyrar men också förbättrar produkterna, men de flesta köper alltså bara fabrikens billigaste standardprodukter och får tryckt sin egen logga på dem... Att kvalitetskontrollen är obefintlig gör förstås att det är en chansning att köpa, eftersom det kan skilja mycket mellan individer, så att en kan låta helt ok, medan nästa av samma modell låter helkasst...

Jag kan ju tillägg att jag testat 3 stycken av Thomanns egna 5-strängade modell HBB500TBK och ingen av dem har gjort mig besviken. Kalas ljud, inte en enda repa och ingen av dem har gått sönder ännu så vitt jag vet. Som sagt så har jag hört att gurorna deras suger fett eftersom dom är snea och vinda och inte går att intonera ens från början. Jag har också hört av en kompis som ringde och surrade med Thomann om deras eget märke och som grävde lite djupare i allt detta (recensioner med mera), att just Kina modellerna är de billigare men att några av deras modeller tillverkas i Korea, och det är dom modellerna man ska koncentrera sig på eftersom dom har högre kvalitet än Kina grejjerna. Så det är ju bara ringa till Thomann och fråga om modellen är Kina eller Korea tillverkad innan man beställer. Kanske ger en lite större säkerhet att få ett bra exemplar.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Tackar för era erfarenheter!

Det återstår att se om deras cellos är tillverkade i Kina eller Korea då. De har ju även märken som O.M.Mönnisch, M Stigl och Gewa som märken på detta förutom Thomann. Och Gewa rekommenderas ju t.o.m. av erfarna cellobyggare. Men ändå är Thomanns cellos dyrast i den kvartetten - kanske en indikation?

Dessutom har de ju Höfner cellos för de som vill ha riktiga grejer... 😄

TILLÄGG för den intresserade /Thomanns priser för Celloset/:

Alfred Stingl AS 060 C: 3865;-.

Alfred Stingl B-ware: 4326;-.

Alfred Stingl AC 160 C: 4815;-.

Alfred Stingl AS 260 C: 7730;-.

O.M: Mönnich : 4815;-.

Gewa Allegro: 6448;-.

Gewa Ideale: 7924;-.

Yamaha VC5S: 8994;-.

Thomann 2M: 6558;-.

Thomann 3W: 7361;-.

Thomann 3 WF: 10608;-.

Höfner H5: 11531;-.

Höfner H 4/2: 18357;-.

Höfner H 4/3: 22130;-.

Höfner H 4/8: 57102;-.

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för era erfarenheter!

Det återstår att se om deras cellos är tillverkade i Kina eller Korea då. De har ju även märken som O.M.Mönnisch, M Stigl och Gewa som märken på detta förutom Thomann. Och Gewa rekommenderas ju t.o.m. av erfarna cellobyggare. Men ändå är Thomanns cellos dyrast i den kvartetten - kanske en indikation?

Dessutom har de ju Höfner cellos för de som vill ha riktiga grejer... 😉

:musik

24 likadana inlägg på en minut, det måste vara rekord - den där stamningen borde du göra nåt åt Musik... 😉😎

Eller är det din Poltergeist som slagit till igen? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Raderade inläggen - ja, det måste vara rekord! 😎

Hur dig det till, musik? Något som du såg hände?

Ja. Knappen fastnade. Inte tangentbordsknappen alltså, utan den där "skicka svar". Sen fick jag "specialavstänga" datorn. Tack för raderingen.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
/Thomanns priser för Celloset/:

Alfred Stingl AS 060 C: 3865;-.

Alfred Stingl B-ware: 4326;-.

Alfred Stingl AC 160 C: 4815;-.

Alfred Stingl AS 260 C: 7730;-.

O.M: Mönnich : 4815;-.

Gewa Allegro: 6448;-.

Gewa Ideale: 7924;-.

Yamaha VC5S: 8994;-.

Thomann 2M: 6558;-.

Thomann 3W: 7361;-.

Thomann 3 WF: 10608;-.

Höfner H5: 11531;-.

Höfner H 4/2: 18357;-.

Höfner H 4/3: 22130;-.

Höfner H 4/8: 57102;-.

Vilken spännvidd! Verkar som om Thomann ligger bra till prismässigt och därmed förhoppningsvis även kvalitetsmässigt, om man åtminstone vill slippa det allra värsta bottenskrapet. Eller?

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...