Jump to content
Annons

Munspel och tonarter


Daniel H

Recommended Posts

Annons

Det beror på...

Har du ett kromatiskt munspel, så finns alla skalans toner - men om du har exempelvis ett Bluesharp, så är det stämt på ett speciellt sätt. Kromatiska är svårare att "benda" toner med, så de passar bäst när man ska spela helt "rakt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står Major Diatonic på det, vet inte om det är någon hjälp. Det var Harmonika Mike som rekommenderade det. Men blir det att låta konstigt om jag spelar med det i "fel" tonart?

Det beror på vad du ska spela för musik. Ska du spela blues i C är det ett F-munspel som gäller om jag nu inte fattat helt fel. Är ingen munspelare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står Major Diatonic på det, vet inte om det är någon hjälp. Det var Harmonika Mike som rekommenderade det. Men blir det att låta konstigt om jag spelar med det i "fel" tonart?

Om det skulle vara C som grundton betyder det antagligen att den "vanliga" skalan finns, dvs CDEFGAB (en del kallar den 7:e tonen B andra kallar den H). Det innebär att det "saknas" en del toner, C# D# F# G# A#, dvs de svarta tangenterna. Alternativ stavning på de svarta tangerna är, Db Eb, Gb, Ab, Bb (en del kallar sänkt H för B, andra tycker att tonen heter sänkt 😉. Det går med andra inte att spela alls melodier. Hur mycket som går att spela beror på vilken tonart du har som grund och vilken typ av skala du arbetar med. Om det låter skumt eller bra hör du ju lätt själv.

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Det står Major Diatonic på det, vet inte om det är någon hjälp. Det var Harmonika Mike som rekommenderade det. Men blir det att låta konstigt om jag spelar med det i "fel" tonart?

Tjena.

Då tar vi det igen: Med ett C-spel så lirar du melodier och visor med kompet i C-dur.(Första position,straight harp)

I Blues och rock så lirar kompet i G-dur.(Second position/Cross harp)

Vidare så finns det 2 moll positioner.

C-spel, då lirar kompet i D-moll.(Third position,eller tredje position som vi säger i Sverige..)

C-spel,då lirar kompet i A-moll.(Fourth position,eller fjärde position).För att du skall förstå så går det att lira på ett G-spel här,då blir det följdaktligen tredje position.Kanske låter lite virrigt,men det är så det funkar.

Det finns några positioner till men munspelet blir allt för begränsat för att göra nåt vettigt på i de positionerna,såvida du inte köper ett chromatiskt,men det är en annan historia.

Som en liten fotnot kan jag säga att chromatiska munspel är grymma i moll positionerna,då får du tillträde till ett helt annat lir..Däremot så är dom väldigt dyra.

Hoppas du blev lite klokare,och lycka till med "speleriet".Nu utgår jag ifrån att du har köpt ett "Major Diatonic"..Populärt kallat blues munspel.

Mvh

Micael

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...