Jump to content
Annons

Vad heter instrumentet i låten?


beastmode

Recommended Posts

Sökte lite lätt efter en liknande tråd men hittar inget och startar därför en egen. Här är en tråd som alla kan använda!

I The Gatherings "Mandylion" spelas det väldigt fina melodier med ett instrument jag inte kan namnet på. Även i Mendeeds introspår "All that we have become" på skivan "This war will last forever" förekommer det. Så vad heter instrumentet? Finns det någon plugg för det? :rolleyes:

Hoppas någon annan kan få användning för tråden också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
I The Gatherings "Mandylion" spelas det väldigt fina melodier med ett instrument jag inte kan namnet på. Så vad heter instrumentet? Finns det någon plugg för det? :rolleyes:

Hej hej.

Menar du låten eller plattan Mandylion? Live eller skiva? På live versionen spelar de Theremin vill jag minnas.

Får leta vidare.. Rolig tråd!

The gathering är ett fantastiskt bra band för övrigt! Jag gillar både deras gamla, mer hårdrocks orienterade material, och deras nyare elektroniska sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej.

Menar du låten eller plattan Mandylion? Live eller skiva? På live versionen spelar de Theremin vill jag minnas.

Får leta vidare.. Rolig tråd!

The gathering är ett fantastiskt bra band för övrigt! Jag gillar både deras gamla, mer hårdrocks orienterade material, och deras nyare elektroniska sound.

Hej!

Låten jag menar är Mandylion, från skivan Mandylion Reissue. Tack för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är liiite lättare att kunna hjälpa till om man får höra lite... 😆

Är det en theremin, så är den ganska så lätt att känna igen. Det är det där ljudet du hör i alla gamla svartvita sci-fi-filmer... 😉

http://www.youtube.com/watch?v=harrpb2rvfk

http://www.youtube.com/watch?v=lX8vrt3j1xc

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man benda tonen på en flöjt (lyssna på Ian Andersson i Jethro tull). Jag tycker dock att ljudet låter uppenbart synthigt, spelsättet låter mer som synth som härmar flöjt, än flöjt. Möjligtvis att det är samplat, men låter det inte mer som synth?

Det borde väll inte vara alltför svårt för de synthprogrammerings-kunniga här på forumet att slänga ihop ett liknande ljud. Jag kan det nog inte. Vågar man gissa fyrkantsvåg med en liten skvätt brus? Aningen vass, metallisk diskant, FM synthes möjligtvis?

Vill minnas att keyboardspelaren i the Gathering spelade på en Roland JD800 under denna period. Kan det vara på den synthen ljudet är spelat?

Annars har ju the Gathering en officiell hemsida. Du får väl skriva till dem och fråga i värsta fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...