Jump to content
Annons

S2L

Medlem
  • Antal inlägg

    63
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Monterey Bay, CA
  1. Tack för tipsen. Som jag ser så är Acronis TrueImage enbart för PC, vilket inte kommer lösa mina Mac-problem. Däremot så kommer jag antagligen att ladda ner trial-versionen för min PC... så tack för tipset! Om vi förutsätter att jag vill göra en disk-backup på min Mac, skulle ditt sistnämnda förslag vara ett säkert kort om jag lägger över all backup-data från en extern hårddisk till Mac? Ja, att göra regelbundna backups på projekten är en del av min veckorutin. Men det är ju som sagt det här med att göra en fullt fungerande backup på hela logic-paketet (med sina 50Gb eller vad det nu är) som jag har funderat på. Jag har ingen riktig möjlighet att experimentera nu när jag inte har tillgång till skivorna. Ja, det är som sagt det enklaste att göra. Men frågan är om det kommer att fungera? Behöver bekräftelse från någon som prövat detta.
  2. Jo, det är klart. Men så du menar att det inte kommer innebära något problem med systemfiler som (möjligen) Logic och drivrutinerna använder? Då menar jag om backup'en skulle vara själva Logic katalogen som sitter på hårddisken och inte hela datorns innehåll. Det är ju t ex inte så stabilt när man tar en manuell backup på en PC.
  3. Jag har länge oroat mig för att förlora all information och material vid en eventuell dataförlust på min MBP. Sedan har jag även ett väldigt aktivt schema för hur jag reser och förflyttar mig med min PC och Mac som båda fyller olika funktioner i mitt arbete och musikproduktion. Att jag förlorar informationen på min PC kan jag leva med, men med min Mac är det däremot helt otänkbart. Jag har Logic Studio installerat på en stationär såväl som den bärbara - båda med "samma" licens. Nu när jag reser och förflyttar mig så mycket i Nordamerika så har det inte varit möjligt att bära med mig alla skivor för programvarorna jag använder - och tanken slog mig att det skulle innebära rena helvetet om jag skulle förlora data på min Mac eller om jag rentav blir bestulen på datorn. Så min fråga är följande; vad är det bästa sättet att göra en backup (ghost) på det befintliga så att jag kan återställa informationen och innehållet om något skulle hände? Är det möjligt att lägga in en ghost på en annan Mac om jag förlorar den här datorn? Vet inte riktigt hur licensieringen fungerar, men om jag förstått det rätt så gäller det att man har registrerat samma namn på både datorn och Logic - stämmer det? Skulle verkligen uppskatta lite tips på hur jag kan säkerställa att kunna "gå tillbaka" om något skulle hända, både om jag skulle formatera den här datorn, och om jag skulle vilja lägga över samma information på en annan MBP.
  4. S2L

    Quantum leap ra

    det är väl dom andra två också.. är inte wizoo bara percussion? motu ethno har även 8 gb instrument och loops osv.. medan dom andra har bara hälften.. njaa det lutar mot motu faktiskt.. 🙂 Ja precis, Wizoo är bara perc. Att en produkt är gammal behöver inte nödvändigtvis betyda att den är dålig, så missförstå mig inte :-)
  5. S2L

    Quantum leap ra

    please tell me all about it! darbuka är den enda anledningen till att jag inte kan gå över till att exklusivt köra intel-mac. har irriterat mig i en evighet. vem ger isf ut produkten? har inte wizoo gått i graven? tror det är avid/m-audio som numera har rättigheterna till originalet iaf. och jag som har svurit en ed på att aldrig någonsin köpa en m-audio-produkt igen... (toontrack vore ju nöten) Nu menade jag att det kommer en uppföljare av Darbuka där samma musiker spelar, dock ej under samma bolag som förut. Kan inte gå in på den tekniska biten, eftersom programmerarna ännu inte satt igång arbetet. Dock ska det spelas in över 160 instrument, så det kommer behövas mankraft från mellanöstern. Med andra ord är det de bästa av de bästa som spelar på sina inhemska instrument. Darbuka har gått förvånansvärt bra, och jag är säker på att det kommer allt fler ethno/oriental-inspirerade pluggar och moduler framöver. Ayoub ( http://www.sonicstate.com/news/shownews.cfm?newsid=6344 - http://www.ayoub-music.de/Demo%20Pa2x800500%20Seite.htm ) har fått exklusivavtal att använda några få samplingar till sin samplings-USB(64MB/128MB) till Korg PA-serien, som du kan lyssna i länken.
  6. S2L

    Quantum leap ra

    Eh, jo men den är gammal. Sedan kan man inte jämföra den med Wizoo... 😄😉
  7. Underbart Fredrik! Sånt här vill jag höra mer av!
  8. Är det en hårddisk (Pocket Media Drive) till Slimline eller Elite?
  9. Youtube har alldeles för dålig kvalitet för att man ska nyttja det som "hämtningskälla" av musik (samt videorelaterat material). Samtidigt är det ett effektivt sätt att marknadsföra och göra reklam på. Exempelvis att lägga upp en låt med en stillbild som gör reklam för en viss produkt eller tjänst. Och det är visserligen ganska svårt att hindra folk från att ladda upp skyddat material. Fast det har dock utvecklats sofistikerade system som upptäcker att skyddat material (bilder) laddas upp på en viss webbsida, så det kommer säkerligen dyka upp system som analyserar ljud&bild-material som laddas upp på Youtube och liknande sidor. Det är bara en fråga om tid, och hur pass villig "industrin" är att det systemet ska implementeras.
  10. S2L

    Quantum leap ra

    Wizoo Darbuka är visserligen samplad och spelad av mellanösterns eliter. En fågel viskade att en uppföljare skulle kunna komma... 🙂
  11. S2L

    orientalisk

    Det finns i princip väldigt få böcker som behandlar ämnet orientalisk musik i den bemärkelse att analysera olika regioner och deras musik. De tre grundläggande Maqam's som styr den orientaliska musiken härstammar från tre olika regioner, den Gregiska, Arabiska och Turkiska (Makam - ej Maqam). Från dessa regioner öppnar olika genres upp okänt antal (tusental) många Ajnas, dvs sets á Trichord, Tetrachord och Pentachord. För att besvara din fråga... Det finns en sida som heter Maqam World (http://www.maqamworld.com) som jag har samarbetat med, och där finner du mycket information om den Arabiska musiken och dess kvartstoner. Jag håller på att författa en bok på svenska om ämnet, men då det finns få (i princip inga) personer som sitter på kunskaper om orientalisk musik(historia) i Sverige så har jag fått jobba själv och gräva i gamla böcker på arabiska, turkiska och persiska och några engelska för att forska kring ämnet. Ett universellt lexikon (encyklopedi) som heter The Garland Encyclopedia of World Music som finns i 10 band är den absolut bästa källan till kunskapsförvärv! Volym 6 "The Middle East" är en bibel på över 1000 sidor om orientalisk musik där alla regioner tas upp (dock ej den Grekiska tonaliteten). Att köpa hela bandet är ganska dyrt, ca 25 000 - 30 000 SEK men du kan säkert hitta volym 6 för någon tusenlapp. Det mest intressanta är t ex en by som finns ute i öknen i något land där en sorts nomadfolk vandrat igenom området. Dessa hade med sig ett egettillverkat instrument som byfolket tillverkar. Skillnaden blir tonaliteten som kommer att skilja deras instrument med nomadfolkets. Ett nytt instrument har fötts. Såna här studier kan man endast göra genom att prata med folket där nere, som t ex i Armenien där Limondjian's system är något av en helt annan värld av noter och notsystem! Något vi i väst inte har lärt oss så mycket om. Det ligger en komplexitet i orientalisk musik som gör att man kliar sig i huvudet och tänker på hur de kunnat göra sådana sofistikerade system med så enkla medel.
  12. S2L

    orientalisk

    Tyvärr så levererar inte Quantum Leap RA särskilt mycket för orientalisk musik. Den må ha "allt", men inte i orientaliska svängar. Ex låter Duduk'en inte tillfredställande, sedan finns det så många varianter av Duduk (armenisk, arameic-syrisk, iran-turkisk, turkiet-turkisk, bandari, kurd-assyrisk osv. Deras är i princip en standard turkiet-turkisk Duduk. Även likadant med Zurna och Santoor. Santoor är främst persiskt, medan araberna spelar Kanoon vilket låter helt olika. Så om man verkligen vet hur dessa instrument ska låta så är egentligen ingen av dessa nämnda pluggar bra eftersom de är ett rent hopkok av västerländsk-importerade orientaliska instrument, dvs inga instrument från hjärtat av Beirut, Aleppo, Bandar Abbas eller Kairo. Oj, nu blev jag imponerad. Fan, vad kul det vore att ha en sån koll på (för mig) exotiska instrument. Jag använder själv RA, men utan att ha någon egentlig koll på samplingarnas "bakgrund". Jag blandar hejvilt i min okunskap och det kanske är det som är min "räddning". Orientalisk musikhistoria, orientaliska instrument och kvartstoner är väldigt intressant att lära sig mer om. Nu är ämnet min specialitet eftersom jag djupdykt (och gör fortfarande) i ämnet orientalisk musik. Korrekt. Det kan jag absolut hålla med om. Men det lämpar sig inte särskilt bra för en person som sysslar med orientalisk musik. Men det är alltså ändå en smaksak, att t ex blanda en Nay från Iran med en Egyptisk Kanoon i en Armenisk komposition skulle nog inte falla mig i smaken, medan en "västerlänning" kan tycka att det låter fräckt.
  13. S2L

    orientalisk

    Tyvärr så levererar inte Quantum Leap RA särskilt mycket för orientalisk musik. Den må ha "allt", men inte i orientaliska svängar. Ex låter Duduk'en inte tillfredställande, sedan finns det så många varianter av Duduk (armenisk, arameic-syrisk, iran-turkisk, turkiet-turkisk, bandari, kurd-assyrisk osv. Deras är i princip en standard turkiet-turkisk Duduk. Även likadant med Zurna och Santoor. Santoor är främst persiskt, medan araberna spelar Kanoon vilket låter helt olika. Så om man verkligen vet hur dessa instrument ska låta så är egentligen ingen av dessa nämnda pluggar bra eftersom de är ett rent hopkok av västerländsk-importerade orientaliska instrument, dvs inga instrument från hjärtat av Beirut, Aleppo, Bandar Abbas eller Kairo.
  14. Hahahaha, jag skäms nu, å dina vägnar ... du måste plugga på lite. Googla på Notorious B.I.G. (väldigt stor rap-artist på 90-talet) och Hypnotize (låt och singel av samma artist). Ladda ner låten vetja. Den snutten i min låt är alltså så uppenbart snodd av Biggie, ingen Kymnotize. Men den är snodd med glimten ögat, alltså den är så rakt av kopierad, med melodi och allt, och det är nåt problem om man tror jag att skulle hävda att jag skapat den snutten själv. Du behöver faktiskt inte skämmas å mina vägnar. Jag kan skämmas själv om det skulle finnas skäl till det. Men att jag hänvisar till en låt som är cover på Biggies "Hypnotize" eller Lil Kims "Kimnotize" kvittar, för du (och alla andra) förstår kontentan av mitt resonemang. Jag skrev inte att allt var taget från andra texter, men det är ju ganska konstigt att din musik skulle vara mycket bättre än de demos som ligger ute från andra artister i Sverige (som du indirekt menar på din sida). När en artist skriver ett livsverk så brukar han också förklara tanken bakom texterna, känslorna som han haft och övrig information som kan ge ett fundament för lyssnaren att stå på när denne lyssnar igenom verket. Varför använde du just Biggies text, hur har han inspirerat din musikaliska karriär, varför använde du Mims och vilka är "lousy rappers" enligt dig? Ska det inte finnas en kontrast mellan bra/dålig precis som det finnas ont/gott!? Speglar du din uppväxt i texterna, vilka känslor vill du väcka hos dina lyssnar?
  15. Claes, jag har aldrig testat B1 (eller Studio Projects för den delen...) Men är de något att nämna i liknande sammanhang, eller är det rentav budgetmodeller som går sönder efter några inspelningar och lite allmän (vanlig) mic-misshandel? Jag nämnde t ex att Shure Beta 57A skulle vara väldigt bra (dock högre i pris än 1300:-), hur jämför du B1:an mot Beta 57A:an?
×
×
  • Skapa ny...