Jump to content
Annons

Storleken på ditt musikbibliotek


Dingbats

Storleken på ditt musikbibliotek  

70 röster

  1. 1. Hur många låtar har du i ditt musikbibliotek i datorn?

    • 0
      1
    • 1 - 99
      4
    • 100 - 499
      4
    • 500 - 999
      6
    • 1000 - 1999
      5
    • 2000 - 4999
      10
    • 5000 - 9999
      12
    • 10 000 - 19 999
      11
    • 20 000 eller mer
      17


Recommended Posts

Med musikbibliotek menas... det du tycker det menas. Mer eller mindre all musik du har i datorn. Om du har det uppdelat på flera datorer, räkna sammanlagt. Om du vanligtvis lyssnar genom nån speciell spelare men har en massa låtar du inte ens importerat till biblioteket där, räkna bort dem. Helt enkelt, det du anser är de låtar du har i datorn. 😮

Med reservation för att jag vet inte hur väl jag har bedömt vilka kategoriseringar som är lämpliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om man räknar på i snitt 10 låtar per cd, samt de köpta låtarna på nätet, ja då blir det 20 000 låtar eller mer 😮 Nästan alla skivor är kopierade till hårddisk.

Det blir en hel del skivor...

Har inte hunnit lägga in allt på min nyligen inköpta NAS, som kan nås från både datorn och från receivern i surroundanläggningen - men det är på gång.

Räknar man på samma sätt, med 10 låtar per CD, så blir det runt 5000 låtar för min del - och sedan blir det kanske ett par tusen låtar till som jag ska spela in från mina vinylplattor (de som jag inte har hittat på CD) när andan faller på och tiden räcker till... Sedan är det väl något hundratal låtar som folk har lagt upp på olika forum, som jag har sparat också. Jag har däremot inga köpta enskilda låtar, eftersom jag inte vill betala för musik om jag inte får den i full upplösning. Med en riktigt bra anläggning så vill man ju inte lyssna på undermåligt material - annat än som bakgrunds-skval, men sådant funkar ju webradio till i så fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med musikbibliotek menas... det du tycker det menas. Mer eller mindre all musik du har i datorn. Om du har det uppdelat på flera datorer, räkna sammanlagt. Om du vanligtvis lyssnar genom nån speciell spelare men har en massa låtar du inte ens importerat till biblioteket där, räkna bort dem. Helt enkelt, det du anser är de låtar du har i datorn. 🙂

Med reservation för att jag vet inte hur väl jag har bedömt vilka kategoriseringar som är lämpliga.

Du reserverar ju dig så.. men först räkna det sammanlagda och sedan bortse från andra? 😮🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Med musikbibliotek menas... det du tycker det menas. Mer eller mindre all musik du har i datorn. Om du har det uppdelat på flera datorer, räkna sammanlagt. Om du vanligtvis lyssnar genom nån speciell spelare men har en massa låtar du inte ens importerat till biblioteket där, räkna bort dem. Helt enkelt, det du anser är de låtar du har i datorn. 🙂

Med reservation för att jag vet inte hur väl jag har bedömt vilka kategoriseringar som är lämpliga.

Du reserverar ju dig så.. men först räkna det sammanlagda och sedan bortse från andra? 😮🙂

Alltså, du får räkna lite som du vill. Det du tycker räknas, räknas 🙂

Själv har jag 1048 låtar i mitt bibliotek i mediespelaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

hoppsan, kryssade i lite för många märkte jag.. Sumpade en disk med all mp3 för något år sen och nu var det inte så mycket längre. Kryssade 5000-9999 och iTunes säger att jag har 3853 spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

34140 filer i min musikkataloger. Om man räknar med att 10% är omslag o liknande så har jag nog i runda tal 30000 låtar. Det är dock min och frugans gemensamma musik om än med lutning åt min smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 000 +

har utspritt över 5 datorer med cirka 5000 på varje förutom serverdatorn med ca. 10 000 där.. mkt illegal musik, men mycket köpt musik också!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag 4511 låtar i min samling. Denna samling består enbart av de låtar jag köpt, antingen från internet eller som jag rippat från skivorna i min skivsamling. Utöver detta så har jag ett antal skivor som är illegalt nedladdade, men jag räknar inte in dem. Jag försvarar dessa illegala skivor med att det är skivor som står i tur att köpas. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Har inte hunnit lägga in allt på min nyligen inköpta NAS, som kan nås från både datorn och från receivern i surroundanläggningen
...eftersom jag inte vill betala för musik om jag inte får den i full upplösning. Med en riktigt bra anläggning så vill man ju inte lyssna på undermåligt material - annat än som bakgrunds-skval, men sådant funkar ju webradio till i så fall...

bara en fundering eftersom jag inte vet hur det funkar.... Får du ut full upplösning på musiken när du spelar genom NAS:en?

Link to comment
Dela på andra sajter

bara en fundering eftersom jag inte vet hur det funkar.... Får du ut full upplösning på musiken när du spelar genom NAS:en?

Inga problem - ca 0,17MB/sekund vid 16bitars 44.1kHz stereo, vilket både nätverk och NAS fixar utan problem. Menar man väldigt full upplösning (24bitar@96kHz) blir det ca 0,5MB/sekund vilket inte är några större problem det heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Inga problem - ca 0,17MB/sekund vid 16bitars 44.1kHz stereo, vilket både nätverk och NAS fixar utan problem. Menar man väldigt full upplösning (24bitar@96kHz) blir det ca 0,5MB/sekund vilket inte är några större problem det heller.

jo men tar det inte väldigt väldigt väldigt mycket hårddiskutrymme om man lagrar 5000 låtar okomprimerat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem - ca 0,17MB/sekund vid 16bitars 44.1kHz stereo, vilket både nätverk och NAS fixar utan problem. Menar man väldigt full upplösning (24bitar@96kHz) blir det ca 0,5MB/sekund vilket inte är några större problem det heller.

jo men tar det inte väldigt väldigt väldigt mycket hårddiskutrymme om man lagrar 5000 låtar okomprimerat?

Nja, inte det heller. 5000 st 4-minuters låtar tar upp strax under 200GB - inte så mycket i dagens läge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hunnit lägga in allt på min nyligen inköpta NAS, som kan nås från både datorn och från receivern i surroundanläggningen
...eftersom jag inte vill betala för musik om jag inte får den i full upplösning. Med en riktigt bra anläggning så vill man ju inte lyssna på undermåligt material - annat än som bakgrunds-skval, men sådant funkar ju webradio till i så fall...

bara en fundering eftersom jag inte vet hur det funkar.... Får du ut full upplösning på musiken när du spelar genom NAS:en?

Jäpp - eftersom jag sparar i WAV-format i stället för MP3. 😄

NAS:en är försedd med 3st 750GB-diskar i Raid5, så att jag (förhoppningsvis) ska slippa råka ut för allvarligare saker än att byta ut en disk då och då, med några års mellanrum...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jäpp - eftersom jag sparar i WAV-format i stället för MP3. 😉

NAS:en är försedd med 3st 750GB-diskar i Raid5, så att jag (förhoppningsvis) ska slippa råka ut för allvarligare saker än att byta ut en disk då och då, med några års mellanrum...

Gött, då är jag med på resonemanget. Schysst system förresten!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
1510 filer, men vissa av dessa filer är 2-timmarsmixar med flera låtar. I princip bara elektronisk musik. 😛

Inkluderar du "fjortisdunket" inom kategorin "elektronisk musik"? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

1510 filer, men vissa av dessa filer är 2-timmarsmixar med flera låtar. I princip bara elektronisk musik. 😄

Inkluderar du "fjortisdunket" inom kategorin "elektronisk musik"? ☺️

Angående fjortisdunk, jag har bara försökt att för er skull göra det lättare. Jag skulle hellre kalla det jag skapar för Commercial Trance, Hands Up eller Hard Dance., men bara för att ni lättare ska fatta så ska kallar jag det "fjortisdunk" i min signatur. Men det är inte någon fjortismusik a lá Kalle Anka-röst och 198 bpm. Utan lite mer "erfaren".

Och nej, i mitt bilbiotek finns allt från Hard Trance till Hardstyle, Jumpstyle och House. 😛

Hands Up, Commercial Trance = Rob Mayth, Manian, Rocco.

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

1510 filer, men vissa av dessa filer är 2-timmarsmixar med flera låtar. I princip bara elektronisk musik. 😛

Inkluderar du "fjortisdunket" inom kategorin "elektronisk musik"? 😛

Och nej, i mitt bilbiotek finns allt från Hard Trance till Hardstyle, Jumpstyle och House. 😎

Hands Up, Commercial Trance = Rob Mayth, Manian, Rocco.

Ännu ett skäl till att säga att det "var bättre förr" 😉

Såg jumpstyle-dansen (om man nu kan kalla den så). Lite åt crip walk-hållet som man ser ute in the hoods kring Long Beach och Compton...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...