Jump to content
Annons

Bästa gratisprogrammen / gratispluggarna


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons
  • Svar 256
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Inte helt gratis men bra. Reaper, testa gratis 30 dagar å sen kostar en licens 60$:

http://www.reaper.fm/

Reaper är ett helt fantastiskt bra program! Har ett Cubase LE som jag aldrig fick att fungera riktigt p.g.a. en massa strul med ASIO. Laddade ner Reaper (efter ett tips på detta suveräna forum), startade igång programmet och allt funkade perfekt från start! Inget strul med ASIO, bara tuta och köra. Har nu köpt programmet och kör det dagligen utan några som helst problem. Väl värt att testa! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
  • 3 veckor senare...
Analogfreak (oregistrerad)
Är ute efter ett gratisalternativ som liknar Cubase.

"Min dotter har nog spolat ner min dongle i toaletten tyvärr"

Tacksam för alla tips!

Blev du glad då? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Eftersom mycket i den här tråden är lite out-of-date uppdaterar jag med några av mina favoriter 2010:

DrumCore free - En bantad gratisversion av DrumCore som har mycket gemensamt med EZDrummer. Man kan välja bland ett gäng förinspelade takter eller bara låta det spela upp MIDI med något av de tre trumset som ingår i gratisversionen.

Wavosaur - Wav-editor som till utseendet påminner en del om WaveLab och har stöd stöd för VST och ASIO. Helt suveränt program! Dessutom går det utmärkt att använda i Linux om man har Wine installerat.

JAMin - Masteringprogram. Fungerar bara i Linux, men det är ruggigt bra om man har lite koll på vad man gör. (Det finns ju tex inte en massa behändiga presets som i T-Racks tex) Multibandskompressor, EQ och limiter som jag tycker är skitsmidigt att jobba med.

Ardour - DAW för Linux eller Mac. Går (åtminstone i Linux) att kompilera med VST-stöd som funkar helt okej, dock bara i 32-bitarsmiljö. I övrigt ett helt suveränt program som jag gjort mycket med. Det jag saknar är möjlighet att ha MIDI-spår direkt i programmet.

LMMS - Ett gratisalternativ till FL Studio som finns för både Linux och Windows. Har bara pulat med det ytterst lite, men det är ganska roligt i alla fall och säkert användbart för en del.

mda Piano - Ett helt okej VSTi-piano.

Redigerat av lundberg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Wavosaur - Wav-editor som till utseendet påminner en del om WaveLab och har stöd stöd för VST och ASIO. Helt suveränt program! Dessutom går det utmärkt att använda i Linux om man har Wine installerat.

Är det lika bra som det låter?

Söker program som liknar cubase, som man kan köra vst, mixa, spela in och köra ihop med reason

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det lika bra som det låter?

Söker program som liknar cubase, som man kan köra vst, mixa, spela in och köra ihop med reason

Wavosaur är inte allas som cubase. Det är en audio editor och inte en daw. Man kan t ex inte multitracka vad jag vet. Du redigerar alltså mono eller stereo-ljud. Jag använder den sporadiskt för att redigera samples från Abletons Simpler.

Annars kan alla Togu Line Audio pluggar rekomenderas:

http://kunz.corrupt.ch/?Home

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Undrade om Wavosaur är så bra som det låter, att det fungerar som Walelab, med vsti osv.

Sedan söker jag även ett program som kan användas som daw, som är värt att kolla upp

Wavosaur är inte allas som cubase. Det är en audio editor och inte en daw. Man kan t ex inte multitracka vad jag vet. Du redigerar alltså mono eller stereo-ljud. Jag använder den sporadiskt för att redigera samples från Abletons Simpler.

Annars kan alla Togu Line Audio pluggar rekomenderas:

http://kunz.corrupt.ch/?Home

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Undrade om Wavosaur är så bra som det låter, att det fungerar som Walelab, med vsti osv.

Sedan söker jag även ett program som kan användas som daw, som är värt att kolla upp

Exempelvis Reaper, som har nämnts tidigare i tråden: http://www.reaper.fm/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
  • 11 månader senare...

Eftersom studioinspelning i Linux varit ett av mina specialområden sedan 2009 kollade jag så klart upp det där Tango, men vad jag förstår bygger deras senaste utgåva på Ubuntu 10.04 som är nästan tre år gammalt. Känns lite sådär... Ubuntu Studio är ju annars (fortfarande) att rekommendera. Low-latency-kernel, allt man behöver i programväg etc.

När jag ändå är "på tråden" kan jag tipsa om några nya godingar jag hittat för alla snålskallar out there. 😉

Studio One free - DAW. Naturligtvis har de plockat bort vst-stödet i gratisversionen, men jag tycker ändå att det kan vara användbart i vissa sammanhang. Det följer med ett gäng inbyggda pluggar.

Aradaz Maximizer - Limiter som är just så där transparent och fin, som åtminstone jag vill ha den. (Aradaz ligger också bakom en gratis gitarrförstärkarsimulator som var ganska hyllad för några år sen.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...