Jump to content
Annons

Bästa gratisprogrammen / gratispluggarna


Björn Olsberg

Recommended Posts

Finns det några bra gratisprogram du använder? Vilka skulle du vilja rekommendera till andra? Är det något du gärna skulle vilja se recenserat i tidningen? Oavsett vilken fråga du svarar på, tänkte vi låta denna tråd successivt fyllas på med allas rekommendationer av inspelningsprogram, effekter, instrument, ljudredigerare och så vidare.

När du tipsar, skriv gärna för vilken plattform eller vilken pluggstandard det handlar om (typ vst, rtas, au osv).

Själv använder jag inga gratispluggar, men använder friskt gratis ljudkodare som det icke-destruktiva formatet Flac, Ogg Vorbis och kör privat på operativsystemet Gentoo med dess uppsättning. Men det sista var lite off topic 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 256
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

---- Program som jag använder dagligen --------

TLs Maximizer - VST

denna plugg använder jag som mest när jag känner för att maximera mina produktioner eller enskilda spår, vilket alltid händer.

Kristal Audio Engine - Sequencer

är mitt första stopp, när det gäller att kolla upp mina plugg kreationer, innan jag testar dom i andra sequencers program.

---- Program som jag använder ibland --------

X-Cita - VST [ Endast PC ]

denna plugg använder jag inte så friskt som andra pluggar, men det händer att den kan finna sin plats på enskilda spår när tillfälle erbjuds.

LoFi - VST

en ypperlig plugg som man kan använda sig av när man känner för att haverera enskilda samplingar, ... använder dock inte denna plugg så ofta nu som jag en gång gjorde.

C3 Multi Band Compressor - VST

samma sak här som med dom 2 ovannämda pluggarna.

skulle nog kunna fortsätta en stund till med namn på diverse pluggar som jag vid ett eller annat tillfälle använder, ... men denna lista får duga för stunden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder följande (fin fina) vstis:

Drumatic, kompetent trum burk som kan leverera mycket djupa basar om man skruvar lite. 6 utgångar vilket är finit 🙂

Synth 1 har en plats i nästan allt jag gör. Huvudsakligen är den ganska bra på att ge trevliga basgångar ala 80 tal, men kan även göra andra bra ljud. Inte helt perfekt till pads dock. Orginal presetsen är ganska dåliga, men det finns många fler här.

Sedan använder jag mig en del av mina egna syntar och tycker att det är kul att använda grejjor som man själv byggt. Neko Synthesizers

Använder även oggdrop till ljudkomprimering.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jeskola Buzz - www.buzzmachines.com

Kjaerhus Audio Classic Bundle - www.kjaerhusaudio.com

Izotope Vinyl - www.izotope.com

Elemental Audio Inspector - www.elementalaudio.com

Sen ska man väl inte gå in på alla Synthedit kreationer för då kan man ju hålla på för evigt, eller vänta nu. Klart man skall, annars kommer ju inte min plugin med 🙂

Jaja, blir till att posta mer grejer imorgon då!

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Lallapallooza Lite kulig synt med bra ljud.

Synth1 är ju förstås suverän.

rgcAudio SFZ soundfont spelare.

Digitalfishphones suveräna effekter som endorphin och the fish fillets.

SIR reverbet alla talar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

spline (oregistrerad)

För att göra musik andvänder jag Renoise och Psycle som är modulära tracker program med stöd för Vst/vsti.

Renoise kostar en struntsumma att registrera och man får då en väääldigt lång tids registrering med massor av uppdateringar med nya features.

Psycle är gratis.

De bästa gratis Vsti'erna är ju helt klart Synth1, Triangle 2, FreeAlpha och ett par till...

Det är bara att ladda ner de med bäst betyg från

http://www.kvr-vst.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

framför allt jeskola buzz (www.buzzmachines.com). använder mest tillsammans med cubasis vst (gör nåra loopar i buzz å slänger in i cubasis). har använt till allt från hårdrockstrummor till ett urskumt ljud där jag använde ca 20 effekter för att få nån sorts konstigt ambient brus...

oerhört mångsidigt program alltså.

crystal, en tokbra vst-synth

fish fillets, mycket bra paket med gate, kompressor å de-esser (vst)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
nattvaktaren (oregistrerad)

Jag gillar grejerna från www.analogx.com - småfula vocoders och ett kul Speak'n'Spell-aktigt röstsyntesprogram. Finns massor av konstiga små program, en del användbart (några fiffiga dx-pluggar), annat bara roligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Stinkey (oregistrerad)

Jag använder sequenserprogrammet Note Worthy Composer. Ett suveränt bra program som tvingar en att lära sig skriva noter. Hyfsat billigt (ett par hundra )och urbra support. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
CiD (oregistrerad)

Jeskola Buzz

alltid varit trackare och kommer och alltid vara det(mer eller mindre iaf ) 🙂

Synth 1

Lite tunn i ljudet men kan skapa rätt så häftiga leadljud och effekter.

E-phonic Retrodelay

Fasiken vad den här är bra! använder den i princip alla låtar

Sen finns det ju en massa andra man använder mer eller mindre, men dom där tre är ju det viktigaste för mig.

Redigerat av CiD
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Gratis kraftfull sequencer/hårddiskinspelningssystem efterlyses, gärna för Linux/BSD.

Om man vill bekanta sig med Linux och ett stor antal program för audio lönar det sig att kolla in AGNULA/DeMuDi 1.1.1 Live

Det är en Linux distribution som kör rakt från CD, ingen installation nödvändig 🙂 och den har stöd för de mesta ljudkorten t.ex. min M-audio Audiophile hittade den utan problem...

Ovan nämnda Rosegarden finns där lika som Ardour, Audacity och en hel hög andra roliga program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.. inte ett musikprogram men har väl i alla fall med ljud att göra:

Skype

Helt gratis, för telefoni genom nätet

Väldigt enkelt att komma igång med också 🙂

Tackar för tipset. Funkar ruskigt bra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...