Jump to content
Annons

Bästa gratisprogrammen / gratispluggarna


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons
  • Svar 256
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Hej.

Ett meget program till MIDI-inspilling, SPESIELLT trummor är ANVIL STUDIO

Om man ikke er så hekta på looper og andre färdigmeckade greier, men heller vill lage helt sine egne rytmer o.s.v. er dette gratisprogrammet ypperlig. Oversiktelig och lettanvänd. Selv bruker jeg Anvil Studio till å mekke sammen bass och trummor for siden å importere de ferdige MIDI-filene i Sonar ....

 

:rolleyes:

 

 

........Gizle............

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
nån som vet var man kan hitta TL:s maximizer?

Pröva här. Vet inte så mycket om den själv, men har för mig att det var en svensk som tillverkade den. Samma person gjorde en annan kul plugg som hette tapestop.

Edit: Är man ute efter en gratis brickwall-limiter tycker jag man ska testa Waves L1-klonen 'W1 limiter' också. Finns i fräck förpackning hos Betabugs

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu tipsar jag otestat ut segern i förskott men här finns lite problemlösare! (...som borde ingå i alla värdprogram!) - b.l.a:

MetroGnome is a little metronome plugin that plays 2 WAV samples, the "hi" sound on each first beat, the "lo" sound on all the other beats of the time signature.

QuicKeysis a plugin that´s intended to be used as a piano GUI to control other VSTis within your sequencer.

Bitviewer is a little plugin that allows you to check the bit depth of the incoming audio stream,

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

För den ekonomiske...eller den med tunn plånbok finns ju gratisstudion från Computer Music med både sequenser, samplers och synthar...

http://www.computermusic.co.uk/about/aboutvst.asp

/Jan Olof

jag kanske e lite dum men jag fattar inte hur jag ska ladda ner grejjorna?

Du ska inte ladda ner dem.

Du ska gå till iväg ( förslagsvis till Pressbyrån eller Presstop ) och inhandla ett nummer av tidningen Computer Music. Då får du all programvara på en skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

hanneserixon (oregistrerad)

sorry, hade inte läst igenom hela tråden. när jag gjorde det såg jag att min fråga hade blivit besvarad innan.. nu när jag har köpt april-nummret kan jag berätta att det följer med 1.7GB ljud med CM Session (en specialversion från Native Instruments) där det finns med ett riktigt skönt rhodes-ljud! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Söker pluggar/instrument till Mac osx/EXS24..

Gärna fina pianoljud.. funderar på att kosta på mig Bösendorfer 290 så småningom dock..

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Honey Monster - Mountain Rescue, som medföljer paket med KalasPuffar! Det är kalas!

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

TBT, som ligger bakom bl.a nämnda TLs Maximizer och TapeStop, är tillbaka med en ny limiter; "TLs Pocket Limiter".

Jag såg att han har gjort 'tapestop' tillgänglig igen också! Plus en ny kompressor som heter 'saturated driver'. Kanske kan ge PSPs 'vintage warmer' en match.

Båda är självklart gratis!

TbT software

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
Söker pluggar/instrument till Mac osx/EXS24..

Gärna fina pianoljud.. funderar på att kosta på mig Bösendorfer 290 så småningom dock..

Iofs inte gratis tips, men ganska billigt! Svenska Precision Sound har gjort ett samplingspaket som heter "Nordic Upright Piano". Ett mycket vackert och djupt pianoljud. Finns till Halion, Kontakt och SFZ ... (alla tre olika följer med när du köper paketet..).

http://www.store.precisionsound.net/nordicinfo.php

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Här är en länk till äldre versioner av Real Player. Själv tröttnade jag på att behöva installera ytterligare en mastodont media player bara för att kunna se och höra real media. Så jag laddade ned real player 8 istället (ca 5 Mb). Även den är ju ganska kladdig och vill associera sig med var och varannan filändelse, men det mesta går att stänga av om man vill.
Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för total dominans av den här sidan av tråden lägger jag upp ännu ett tips.

Snubblade över en sökfunktion för material skapat under Creative Commons-licenserna, vilka är ett alternativ till etablerad upphovsrätt. Meningen är att man ska ha större frihet att använda och/eller bygga vidare på någon annans verk. Läs mer på Creative Commons svenska hemsida.

Edit: Insåg att jag var farligt nära OT, men faktum är att de finns en del programvara som är knuten till CC-licenser.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Pätr (oregistrerad)

Pja, för alla fasttracker 2 fans så vill jag slå ett slag för:

Skale Tracker

Som är en omarbetning av gamla hederliga fasttracker för windows och linux. Mycket bra och trevlig tracker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad finns det för bra program till windows om man exempelvis vill konvertera mp3 till wav? Syftet med detta är att testa filerna i olika program, som ju givetvis inte har mp3.stöd. Aiff går bra också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns säkert många bra alternativa lösningar, men ett tips är att du kör winamp. Istället för att låta ljudet gå till ett ljudkort kan du ställa in så att det går till disk, dvs sparas ned som separata wav-filer.

Glöm inte att ställa om när du är klar bara!

Obs! Jag har gjort det med Winamp 2.7, vet inte om funktionen finns kvar i senare versioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...