Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som titeln sÀger: Den ultimata BPM:n...

Och den "korta beskrivningen": Är det nĂ„gon som har rĂ€knat ut den?

110? 120? 122? ...

Annons
  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat

60 Àr vÀl den ultimata BPM'en eftersom den följer klockan och innebÀr att 1 slag = 1 sekund

eller 120 om man sÄ vill, som Àr ett vanligare tempo i lÄtar, som innebÀr 2 slag per sekund.

Postat

Hmm.. SjÀlv Àlskar jag 106 Bpm eftersom jag kÀnner mig mest kreativ med denna BPM. Alla mina bra lÄtar med kÀnsla Àr gjorda i 106 Bpm.. Vet faktiskt inte varför..

Postat

184 eller 196 Àrr schysst. 120 Àr standardtempo i musikprogram!

Postat

Jag vet att jag lĂ€st en artikel om nĂ„gon som rĂ€knade ut en massa ultimata mĂ€tvĂ€rden för hits, antal takter, arrangemang och BPM. Han eller dom gjorde sedan lĂ„t baserat pĂ„ detta och slĂ€ppte som singel och den totalfloppade. Det var nog början av 70 eller sĂ„, om jag minns rĂ€tt. Det var rĂ€tt mĂ„nga Ă„r sedan jag lĂ€ste om detta projekt o namnet Ă€r bortglömt, tyvĂ€rr. Det hade varit kul att höra resultatet... 🙂 Annars Ă€r vĂ€l det ultimata BPM:et det som passar lĂ„ten bĂ€st? 😉

Postat

90 ligger högt pÄ listan! \o/

Postat

97, 116 eller 124.

Förresten sĂ„ insĂ„g jag alldeles precis exakt just nu varför jag har börjat göra sĂ„ "seg" musik pĂ„ sistone (inte seg som i dĂ„lig, bara mindre partytrall typ) - min template för Logic har 100 bpm som förinstĂ€llt vĂ€rde sen ett tag tillbaka... mĂ„ste fan ta och skruva upp det en bit... 😼

Postat
Öh... Ă€r alla ironiska eller? 😼

Som sagts; det beror vĂ€l helt och hĂ„llet pĂ„ vilken lĂ„t det Ă€r 😛

Haha hÄller med Gilbert

En hardstyle lĂ„t i 90 Bpm skulle nog inte lĂ„ta sĂ„ bra 😳

Inte heller en Lugn lĂ„t med tex Piano, fioler och Pads i 175 Bpm 🙂

SĂ„: RĂ€tt tempo till rĂ€tt lĂ„t 🙂

Postat
Öh... Ă€r alla ironiska eller? 😼

Njae... dÀr finns (eller mÄste finnas) en "magisk" puls nÄgonstans pÄ BPM-skalan... sen om man x [gÄngar] med 2 eller / [dividerar] med 2 Àr skit samma. Men den finns dÀr... yep!

Postat

Det "ultimata" BPM:et Àr utrÀknat sedan rÀtt lÀnge nu: PÄ t.ex. 70-80-talet var discon pÄ modet. Alla gick ut och vÀdrade sina lurviga pÄ stuffgolvet pÄ den tiden. Eftersom det var kanon-poppis med disco sÄ var det ocksÄ stor buissneis i discomusiken. DÀrför rÀknade man ut ett slags idealtempo som "lÄg rÀtt" i kroppen för de som skulle stuffa. LÄtarna skulle vara lÀttdansade. Det blev dem om man hade rÀtt tempo. Och om lÄtarna var lÀttdansade sÄ hade man roligare och man tog lÀttare till sig musiken och man köpte fler skivor och inte bara mer öl.

MÄnga tror att det har med klockans "60" att göra men det Àr alltsÄ fel. Det man utgick ifrÄn Àr kroppens egna hjÀrtslag. Visserligen Àr hjÀrtslagen olika frÄn person till person, men mÄnga menar (dÀribland jag) att hjÀrtat ger vÄr kropp ett naturligt "eget-tempo". Vi fÄr en slags rytm och en tajming av vÄra egna hjÀrtslag och som pÄverkar oss mer Àn vad vi kanske tror. Detta kan man sjÀlv testa: Stressa upp kroppen sÄ att hjÀrtat slÄr mycket snabbare Àn normalt vilolÀge sÄ ser man vad som hÀnder med resten av vÄra ageranden. Vi gör dÄ det mesta i ett snabbare tempo eftersom det dÄ blir svÄrt att bibehÄlla ett lugnt tempo nÀr hjÀrtat rusar rÀtt snabbt. Det blir dÄ en slags krock mellan hjÀrnans och hjÀrtats puls. Har vi en mycket hög puls sÄ Àr det dÀrför lÀtt hÀnt att man startar t.ex. balladen eller nÄgon annan lugn lÄt i ett lite högre tempo Àn vad den kanske egentligen ska gÄ i. Just den hÀr biten Àr inget hysh-hysh alls. Detta vet man av mycket vetenskapliga undersökningar.

Just denna fakta uttnyttjades av musikindustrin. Det man gjorde var att anvÀnda sig av den hÀr vetskapen för att lÀgga rÀtt tempo i sina discolÄtar. För att sÀlja fler LP-skivor naturligtvis. Ju fler personer det var pÄ dansgolvet desto större chans var det att lÄten blev en hit om man hittade rÀtt tempo som folk kÀnde att tempot satt rÀtt i kroppen. Visst var det naturligtvis fler saker som avgjorde om en lÄt blev en hit eller ej, men tempot hade en mycket stor undermedveten psykologisk faktor och det var just det man bÄde visste och utnyttjade.

Vilket slags idealtempo man nu hade kommit fram till minns jag inte sÄ hÀr pÄ rak arm, men jag vill minnas att det var 122. Men det fanns ett spann som man oftast skulle ligga mellan som jag heller inte minns. Jag tror att det lÄg mellan 118-124, men som sagt mina siffror kan vara felaktiga hÀr. Sedan fanns det naturligtvis andra slags lÄtar med bÄde lugnare och högre tempo för variationens skull Àven pÄ ett discotec. Men det hÀr var liksom "standard-tempot" för just discomusiken. Samma slags tempo gÀller Àn idag i mycket annan musik ocksÄ.

Redan pÄ 70-talet sÄ började man inse hur pass stor inverkan den undermedvetna psykologiska faktorn har nÀr det gÀller valet av tempo. Kanske nÄgot tidigare ocksÄ, men pÄ 70-talet satte tyskarna igÄng med det hÀr som oftast kallas för "varuhusmusik". AlltsÄ musik i butikernas högtalare. PÄ den tiden sa man aldrig varuhusmusik utan Muzak. Muzak var alltsÄ ingenting annat Àn lÄtar som var specialanpassade för just butiker för att folk skulle handla mer. Tyskarna var experter pÄ detta och det fanns tom. musiker som levde enbart pÄ att skriva den hÀr sortens musik! Andra musiker sÄg ner pÄ dessa och menade att de sÄlde sina sjÀlar och musikaliskt prostituerade sig. De fick ta mycket skit! NÄvÀl...ganska snabbt spred sig denna medvetenhet till andra lÀnder och vilken butik har inte musik i sina högtalare idag? Kan det vara 95 % eller Àr det kanske mer? NÀsta gÄng du Àr i ett större varuhus sÄ kan du vara sÀker pÄ att just den musiken Àr utvald med omsorg och utan slump! Lyssna och tÀnk aktivt hur det lÄter sÄ hör du tydligt att syftet med lÄtarnas arrangemang, instrumentering osv. mÄnga gÄnger Àr anpassat för att vi ska handla mer. Alla lÄtar Àr inte specialskrivna men alla lÄtar Àr utvalda med största omsorg i syftet att ge oss den psykologiska stimulantsia som gör att vi ska handla mer. I smÄ butiker dÀremot sÄ Àr ju syftet samma sak, men hÀr har troligtvis den egna personalen valt musiken utan nÄgon sÀrskilt högre vetenskaplig tanke. Bara med lite "sunt förnuft". PÄ de riktigt stora varuhusen (typ NK m.fl) sÄ har man (i varje fall förr) tagit hjÀlp utifrÄn med musikvalet för att fÄ en perfekt mix av lÄtvalet. HÀr Àr det affÀrer det Àr frÄgan om Àven om man vÀnder lite pÄ orden och sÀger att det Àr "för att vÄra kunder ska trivas".

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Skriv ni alla era lĂ„tar i 122 BPM (eller va ni nu kommer fram till Ă€r "rĂ€tt"). Jag kĂ€nner efter för varje enskild lĂ„t. 😼

Postat
Skriv ni alla era lĂ„tar i 122 BPM (eller va ni nu kommer fram till Ă€r "rĂ€tt"). Jag kĂ€nner efter för varje enskild lĂ„t. 😼

Ingen talar om "rÀtt" hÀr, my dear Watson... kl.gif

Postat

Ingen talar om "rÀtt" hÀr, my dear Watson... kl.gif

UrsÀkta, "ultimata"

Postat

Ja visst Gilbert, sjÀlvklart ska man ju anpassa tempot till respektive lÄt och helst efter eget huvud.

Det Àr det nog fÄ som ifrÄgasÀtter.

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Som alla mĂ€rkt vid det hĂ€r laget av Ludgos inlĂ€gg i flera olika delar av forumet har han helt slutat jobba, gĂ„r pĂ„ A-kassa och lĂ€gger all sin tid pĂ„ att formulera uppsats-inlĂ€gg pĂ„ studio-forum 😼

SjÀlv tycker jag den ultimata BPMn Àr runt 270. Metal Àr inte metal om det gÄr under 200 BPM, sÄdesÄ.

Postat
SjÀlv tycker jag den ultimata BPMn Àr runt 270. Metal Àr inte metal om det gÄr under 200 BPM, sÄdesÄ.

270? Are you sure?

Postat

270? Are you sure?

Visst! Jag lÀr inte vara dÀr (i 16-delar vill sÀga) förrÀn om ett par Är (trummor) men det lÄter satans mÀktigt om man behÀrskar det. Ta en titt pÄ hur det kan lÄta!

http://www.youtube.com/watch?v=DFwxGhr23LI (inte nödvÀndigtvis just 270 BPM dÀr, men i dom krokarna)

Postat (redigerat)
Som alla mĂ€rkt vid det hĂ€r laget av Ludgos inlĂ€gg i flera olika delar av forumet har han helt slutat jobba, gĂ„r pĂ„ A-kassa och lĂ€gger all sin tid pĂ„ att formulera uppsats-inlĂ€gg pĂ„ studio-forum 😛

😼😳🙂

Redigerat av Memphis
Postat

Det Àr sÀllan jag gör en lÄt som blir mycket bÀttre nÀr man Àndrar tempot pÄ den. Man arbetar ju snarare utifrÄn sitt grundtempo och gör det bÀsta med det.

Men om man utgÄr ifrÄn en speciell musikstil Àr det ju klart att det finns "bpm-omrÄden" man i alla fall borde röra sig inom..

Postat

Jo....alla lÄtar oavsett musikstil har ju sitt idealtempo som passar lÄten/stycket bÀst. Det gÀller att hitta det tempot direkt och för att lyckas med detta sÄ krÀvs det kÀnsla och en slags lyhördhet för vad som just Àr bÀst.

Och det Àr lÄngt ifrÄn alla som har den hÀr feelingen helt naturligt inom sig. MÄnga lÄtar skulle mÄ bra för den stora allmÀnheten av att fÄ tempot korigerat. Men det Àr egentligen inte sÄ konstigt eftersom det faktiskt Àr rÀtt svÄrt att veta och att ha en naturlig kÀnsla för vad som Àr det mest lÀmpliga tempot för respektive lÄt. Valet av tempo Àr inte alls sÄ sjÀlvklart alla gÄnger.

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

42?? Det Àr ju ett sÄ vÄldsamt högt temo sÄ att man knappt hinner tÀnka ju!

I varje fall om jag fĂ„r tala för mig sjĂ€lv! đŸ˜±

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Postat
Som titeln sÀger: Den ultimata BPM:n...

Och den "korta beskrivningen": Är det nĂ„gon som har rĂ€knat ut den?

110? 120? 122? ...

Tveklöst! Åtminstone nĂ„gra. :-)

För snabb hÄrdrock: 180

SvÀngig hip-hop: 105

Funk: 95

House: 135

Psytrans: 142

Snabba big beats: 133

SvÀngiga big beats: 115

Hah! Om man ska generalisera utav bara helvete, dÄ...

Postat
Är det inte 42?

LÀste nÄgonstans att det var svaret pÄ allt.

Oja, det mĂ„ste ju vara det. För det rĂ€knade en superdator ut pĂ„ bara nĂ„gra miljoner Ă„r... 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.