Jump to content
Annons

Den ultimata BPM:n


Valle

Recommended Posts

Den ultimata bpm´n: När huvudet, händer, fötter mm börjar röra sig. Alltså olika, oftast till en skön melodi och ett beat som svänger oavsett tempo.

Och ja....den bruna tonen finns, den är dock en aningens varierad: På morgonen när man vaknar kan den vara lugn, en aningens lång och i en ganska låg tonart. Men när man man skyndar sig till wc efter jobbet kan den låta likt en kulspruta med repeateffekt! :rolleyes:

Men allvarligt....kallas inte Van Halens gitarrljud för " the brown sound" ? Gillar det som tusan innan han byggde sin Music man och 5150-stärkare. På David Le Roth plattorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

creel (oregistrerad)
Det var det dummaste jag läst på länge. Herregud, ska ni inte fråga efter ultimata tonarten också? Tänk er om alla låtar var i exakt samma tempo, fy helvete vad tråkigt det skulle vara. ...

Du tar nog tråden på ett lite för dödligt allvar, tror jag.

Dödligt allvar tog jag den inte på men jag trodde faktiskt trådskaparen var seriös... så ja, jag hoppas att jag tog den för allvarligt 😉

den här tråden MÅSTE vara tänkt för DJ:s och lämpliga mixövergångar....kan inte låta bli att störa mig på musiker som seriöst svarar på detta som om musik bygger på allmängiltig statistik, fakta och matematik. tillsammans med tråden "är inte piano i introt till don't look back in anger lite ostämt?" är töntfaktorn här "unbelievable" upphöjt till en vädigt hög siffra, typ 110101010101 (bpm?)

Vad menar du? Svarade jag på detta som om musik bygger på "allmängiltig statistik, fakta och matematik"? Det var ju snarare tvärtom, jag "idiotförklarade" tråden lite för det är så löjligt att ens prata om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Den ultimata BPM är både 120 & 125, det är då alla dansar 😉

Hört på dansgolvet:

- Du Sandra, fan den här låten går ju i 123 bpm, går ju fan inte att dansa till!

- Usch nä, vi går och sätter oss!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den ultimata BPM är både 120 & 125, det är då alla dansar 😉

Hört på dansgolvet:

- Du Sandra, fan den här låten går ju i 123 bpm, går ju fan inte att dansa till!

- Usch nä, vi går och sätter oss!

Haha! vid 123 hamnar man ju i osync och spiller grogg/taffsar osv. var nog bra att sandra gick å satte sig:D Jädra piss BPM

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var det dummaste jag läst på länge. Herregud, ska ni inte fråga efter ultimata tonarten också? Tänk er om alla låtar var i exakt samma tempo, fy helvete vad tråkigt det skulle vara.
Du tar nog tråden på ett lite för dödligt allvar, tror jag.

Dödligt allvar tog jag den inte på men jag trodde faktiskt trådskaparen var seriös... så ja, jag hoppas att jag tog den för allvarligt 😉

Trådskaparen är ett pucko!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det var det dummaste jag läst på länge. Herregud, ska ni inte fråga efter ultimata tonarten också? Tänk er om alla låtar var i exakt samma tempo, fy helvete vad tråkigt det skulle vara.
Du tar nog tråden på ett lite för dödligt allvar, tror jag.

Dödligt allvar tog jag den inte på men jag trodde faktiskt trådskaparen var seriös... så ja, jag hoppas att jag tog den för allvarligt ☺️

Trådskaparen är ett pucko!

Håller med!

Värre pucko får man leta efter... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Det var det dummaste jag läst på länge. Herregud, ska ni inte fråga efter ultimata tonarten också? Tänk er om alla låtar var i exakt samma tempo, fy helvete vad tråkigt det skulle vara.
Du tar nog tråden på ett lite för dödligt allvar, tror jag.

Dödligt allvar tog jag den inte på men jag trodde faktiskt trådskaparen var seriös... så ja, jag hoppas att jag tog den för allvarligt 🙂

Trådskaparen är ett pucko!

Hahaha, såg nu att det var du som skapat tråden. Ja, lite dum är du allt. 🙂☺️

Men samtidigt överreagerade jag såklart och tog den lite väl allvarligt 😉

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var det dummaste jag läst på länge. Herregud, ska ni inte fråga efter ultimata tonarten också? Tänk er om alla låtar var i exakt samma tempo, fy helvete vad tråkigt det skulle vara.
Du tar nog tråden på ett lite för dödligt allvar, tror jag.
Dödligt allvar tog jag den inte på men jag trodde faktiskt trådskaparen var seriös... så ja, jag hoppas att jag tog den för allvarligt 🙂
Trådskaparen är ett pucko!
Hahaha, såg nu att det var du som skapat tråden. Ja, lite dum är du allt. 🙂🙂

Mmm...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
42

Men inte ens filmmusiken till den filmen har 42 bpm, ju... Fast böckerna är på 42bpm. Ett av de få fall jag märkt att filmen är bättre än böckerna.

3x42=126=Grym Groove

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Har tänkt lite på detta. 100bpm känns väldigt segt, samma sak med 110.

120 är typ chill för mig och 140 känns normalt. Sen om man kör en låt i 150bpm så är lill-festen igång!

160 är rätt så gött det med, men vid 170 så tvekar jag 🙂

Lyssna på en trancelåt omkring 140bpm och sen en hiphop i 100bpm så somnar du, eller varför inte en speedcore låt på 1000bpm? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
HAHAHAHa vilken jäävla korkad frågA!!!! gör bara låten där den känns bäst
Hur, var och när vet man att "den känns bäst" då?

det är la inte så mycket att grubbla över, där man kan shakea eller breaka eller banga eller gunga...

Hmmm... på vilket sätt skulle det där svaret vara mindre korkat än dels 'frågAn' som ställs, dels påståendet att man "bara [gör] låten där den känns bäst"?

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig hänger tempo och puls ihop med balanserna och känslan av tiden i musiken.

Musik är ju inget eget väsen utan det är ett uttryck ifrån oss människor, och vi andas in, vi andas ut, hjärtat har två lägen (anslag och vila), vi går med höger, vänster, höger, vänster, vi tänker i anspänning - avspänning, hunger - mättnad, borta - hemma, kärlek - hat, glädje - sorg .. alla såna där antagoniska förhållanden. Vi behöver båda i en lagom dos för att må bra, men i varje ögonblick så regerar den ena sida mer än den andra. Musik har ju samma sak: anspänning - avspänning, inandning -utandning. Ett enkelt trumkomp kan skildra det: bom-bom-paahhhhh, bom-bom-paahhhh. Det är inte så svårt att räkna ut vad som är anspänning och avspänning, inandning och utandning i det. Även om man inte tänker på det, så känner man det.

För mig representerar det pulsen, hastigheten i något. Tidsperioden som det ena stadiet innehar innan det andra träder in. Periodernas längd och vikt. I trumkompet ovan är det ju 2 anspänningsslag och avspänningsslaget är bara ett, men är dubbelt så långt, dubbelt så "befriande". Så de balanserar ut varandra. Man blir "mätt" av det, så att säga. Obalanser däremot, något som har mer av anspänning än avspänning, det skapar anspänning och hunger efter mer, hunger efter avspänning, upplösning och utandning. Så om man använder mer inandning än utandning under en period så har man byggt upp en anspänning. Den anspänningen måste man använda sig av för att förlösa en lyssnare, annars känner lyssnaren inte att musiken är tillfredsställande. För mycket anspänning blir "jobbigt och stressande" medan för mycket avspänning blir lojt, sömnigt, kvalmigt och blaskigt.

Rätt tempo är nog det som använder sig av periodiska längder av anspänning och avspänning som samstämmer väl med den stämning som musikens innehåll och eventuell text förmedlar. En porrig låt med viskande och stönande sång, som använder sig av samma 'tunga' och kåta periodiska in- och utandning som man skulle göra om man befann i den miljön som musiken tycks beskriva .. då har man nog rätt tempo. Att däremot ha en hamrande kagge och en manisk basgång i 150 bpm, och en porrig, viskande sångröst som sjunger långsamt på det .. då blir intrycket inkoherent, förvirrande, då hamnar man istället i en surrealistisk verklighet, hallicination, eller erotisk mardröm. En kvinna som viskar långsamt och utmanande, till en kille som känner hjärtat banka fort och nästan hyperventlirerar och inte känner han har kontroll ... de som provat droger och dansat på rave-partyn känner nog igen den miljön.

Så ser jag lite på det här med tempon.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

HAHAHAHa vilken jäävla korkad frågA!!!! gör bara låten där den känns bäst
Hur, var och när vet man att "den känns bäst" då?

det är la inte så mycket att grubbla över, där man kan shakea eller breaka eller banga eller gunga...

Hmmm... på vilket sätt skulle det där svaret vara mindre korkat än dels 'frågAn' som ställs, dels påståendet att man "bara [gör] låten där den känns bäst"?

blir man hjärnskadad av att sitta och spela in hela dagarna eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHAHAHa vilken jäävla korkad frågA!!!! gör bara låten där den känns bäst
Hur, var och när vet man att "den känns bäst" då?

det är la inte så mycket att grubbla över, där man kan shakea eller breaka eller banga eller gunga...

Hmmm... på vilket sätt skulle det där svaret vara mindre korkat än dels 'frågAn' som ställs, dels påståendet att man "bara [gör] låten där den känns bäst"?

blir man hjärnskadad av att sitta och spela in hela dagarna eller?

Nej, det är jag nästan helt säker på att man inte blir — det skulle ju i så fall hjärnskadeförklara många av våra musikgenier idag. Fast därom tvista de lärde; gränsen är ju hårfin. Å ena sidan vill jag tro att man blir mer kompetent som kompositör/musiker när och om man ägnar många dygnstimmar åt att skriva och spela in. Å andra sidan, att sitta och spela in hela dagarna är kanske en medfödd eller sedan tidigare utvecklad hjärnskada i sig. Jag vet inte.

Spelar du in mycket?

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHAHAHa vilken jäävla korkad frågA!!!! gör bara låten där den känns bäst
Hur, var och när vet man att "den känns bäst" då?

det är la inte så mycket att grubbla över, där man kan shakea eller breaka eller banga eller gunga...

Hmmm... på vilket sätt skulle det där svaret vara mindre korkat än dels 'frågAn' som ställs, dels påståendet att man "bara [gör] låten där den känns bäst"?

blir man hjärnskadad av att sitta och spela in hela dagarna eller?

Nej, det är jag nästan helt säker på att man inte blir — det skulle ju i så fall hjärnskadeförklara många av våra musikgenier idag. Fast därom tvista de lärde; gränsen är ju hårfin. Å ena sidan vill jag tro att man blir mer kompetent som kompositör/musiker när och om man ägnar många dygnstimmar åt att skriva och spela in. Å andra sidan, att sitta och spela in hela dagarna är kanske en medfödd eller sedan tidigare utvecklad hjärnskada i sig. Jag vet inte.

Spelar du in mycket?

För mig är det i perioder... jag är faktiskt ganska dålig på att ratta fram shyssta ljud om jag ska vara ärlig!

satt i studion 7 timmar i söndags och 5 timmar idag och jag känner mig jävligt fuckad i huvet, har du några tips för att palla hänga där mer eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

satt i studion 7 timmar i söndags och 5 timmar idag och jag känner mig jävligt fuckad i huvet, har du några tips för att palla hänga där mer eller?

Om man blir "jävligt fuckad i huvudet" efter bara 5 timmar i en studio är det nog dags att se sig om efter en ny hobby.

Link to comment
Dela på andra sajter

satt i studion 7 timmar i söndags och 5 timmar idag och jag känner mig jävligt fuckad i huvet, har du några tips för att palla hänga där mer eller?

Om man blir "jävligt fuckad i huvudet" efter bara 5 timmar i en studio är det nog dags att se sig om efter en ny hobby.

det är ingen hobby det är mitt kall :rolleyes:

det är mixen det är fel på helt enkelt, måste få bort dom jobbiga frekvenserna då kommer jag uppnå frid!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...