Jump to content
Annons

Den ultimata BPM:n


Valle

Recommended Posts

Annons
  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag vet att jag läst en artikel om någon som räknade ut en massa ultimata mätvärden för hits, antal takter, arrangemang och BPM. Han eller dom gjorde sedan låt baserat på detta och släppte som singel och den totalfloppade. Det var nog början av 70 eller så, om jag minns rätt. Det var rätt många år sedan jag läste om detta projekt o namnet är bortglömt, tyvärr. Det hade varit kul att höra resultatet... 🙂 Annars är väl det ultimata BPM:et det som passar låten bäst? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

97, 116 eller 124.

Förresten så insåg jag alldeles precis exakt just nu varför jag har börjat göra så "seg" musik på sistone (inte seg som i dålig, bara mindre partytrall typ) - min template för Logic har 100 bpm som förinställt värde sen ett tag tillbaka... måste fan ta och skruva upp det en bit... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh... är alla ironiska eller? 😮

Som sagts; det beror väl helt och hållet på vilken låt det är 😛

Haha håller med Gilbert

En hardstyle låt i 90 Bpm skulle nog inte låta så bra 😳

Inte heller en Lugn låt med tex Piano, fioler och Pads i 175 Bpm 🙂

Så: Rätt tempo till rätt låt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh... är alla ironiska eller? 😮

Njae... där finns (eller måste finnas) en "magisk" puls någonstans på BPM-skalan... sen om man x [gångar] med 2 eller / [dividerar] med 2 är skit samma. Men den finns där... yep!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det "ultimata" BPM:et är uträknat sedan rätt länge nu: På t.ex. 70-80-talet var discon på modet. Alla gick ut och vädrade sina lurviga på stuffgolvet på den tiden. Eftersom det var kanon-poppis med disco så var det också stor buissneis i discomusiken. Därför räknade man ut ett slags idealtempo som "låg rätt" i kroppen för de som skulle stuffa. Låtarna skulle vara lättdansade. Det blev dem om man hade rätt tempo. Och om låtarna var lättdansade så hade man roligare och man tog lättare till sig musiken och man köpte fler skivor och inte bara mer öl.

Många tror att det har med klockans "60" att göra men det är alltså fel. Det man utgick ifrån är kroppens egna hjärtslag. Visserligen är hjärtslagen olika från person till person, men många menar (däribland jag) att hjärtat ger vår kropp ett naturligt "eget-tempo". Vi får en slags rytm och en tajming av våra egna hjärtslag och som påverkar oss mer än vad vi kanske tror. Detta kan man själv testa: Stressa upp kroppen så att hjärtat slår mycket snabbare än normalt viloläge så ser man vad som händer med resten av våra ageranden. Vi gör då det mesta i ett snabbare tempo eftersom det då blir svårt att bibehålla ett lugnt tempo när hjärtat rusar rätt snabbt. Det blir då en slags krock mellan hjärnans och hjärtats puls. Har vi en mycket hög puls så är det därför lätt hänt att man startar t.ex. balladen eller någon annan lugn låt i ett lite högre tempo än vad den kanske egentligen ska gå i. Just den här biten är inget hysh-hysh alls. Detta vet man av mycket vetenskapliga undersökningar.

Just denna fakta uttnyttjades av musikindustrin. Det man gjorde var att använda sig av den här vetskapen för att lägga rätt tempo i sina discolåtar. För att sälja fler LP-skivor naturligtvis. Ju fler personer det var på dansgolvet desto större chans var det att låten blev en hit om man hittade rätt tempo som folk kände att tempot satt rätt i kroppen. Visst var det naturligtvis fler saker som avgjorde om en låt blev en hit eller ej, men tempot hade en mycket stor undermedveten psykologisk faktor och det var just det man både visste och utnyttjade.

Vilket slags idealtempo man nu hade kommit fram till minns jag inte så här på rak arm, men jag vill minnas att det var 122. Men det fanns ett spann som man oftast skulle ligga mellan som jag heller inte minns. Jag tror att det låg mellan 118-124, men som sagt mina siffror kan vara felaktiga här. Sedan fanns det naturligtvis andra slags låtar med både lugnare och högre tempo för variationens skull även på ett discotec. Men det här var liksom "standard-tempot" för just discomusiken. Samma slags tempo gäller än idag i mycket annan musik också.

Redan på 70-talet så började man inse hur pass stor inverkan den undermedvetna psykologiska faktorn har när det gäller valet av tempo. Kanske något tidigare också, men på 70-talet satte tyskarna igång med det här som oftast kallas för "varuhusmusik". Alltså musik i butikernas högtalare. På den tiden sa man aldrig varuhusmusik utan Muzak. Muzak var alltså ingenting annat än låtar som var specialanpassade för just butiker för att folk skulle handla mer. Tyskarna var experter på detta och det fanns tom. musiker som levde enbart på att skriva den här sortens musik! Andra musiker såg ner på dessa och menade att de sålde sina själar och musikaliskt prostituerade sig. De fick ta mycket skit! Nåväl...ganska snabbt spred sig denna medvetenhet till andra länder och vilken butik har inte musik i sina högtalare idag? Kan det vara 95 % eller är det kanske mer? Nästa gång du är i ett större varuhus så kan du vara säker på att just den musiken är utvald med omsorg och utan slump! Lyssna och tänk aktivt hur det låter så hör du tydligt att syftet med låtarnas arrangemang, instrumentering osv. många gånger är anpassat för att vi ska handla mer. Alla låtar är inte specialskrivna men alla låtar är utvalda med största omsorg i syftet att ge oss den psykologiska stimulantsia som gör att vi ska handla mer. I små butiker däremot så är ju syftet samma sak, men här har troligtvis den egna personalen valt musiken utan någon särskilt högre vetenskaplig tanke. Bara med lite "sunt förnuft". På de riktigt stora varuhusen (typ NK m.fl) så har man (i varje fall förr) tagit hjälp utifrån med musikvalet för att få en perfekt mix av låtvalet. Här är det affärer det är frågan om även om man vänder lite på orden och säger att det är "för att våra kunder ska trivas".

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag den ultimata BPMn är runt 270. Metal är inte metal om det går under 200 BPM, sådeså.

270? Are you sure?

Visst! Jag lär inte vara där (i 16-delar vill säga) förrän om ett par år (trummor) men det låter satans mäktigt om man behärskar det. Ta en titt på hur det kan låta!

http://www.youtube.com/watch?v=DFwxGhr23LI (inte nödvändigtvis just 270 BPM där, men i dom krokarna)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alla märkt vid det här laget av Ludgos inlägg i flera olika delar av forumet har han helt slutat jobba, går på A-kassa och lägger all sin tid på att formulera uppsats-inlägg på studio-forum 😛

😮😳🙂

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sällan jag gör en låt som blir mycket bättre när man ändrar tempot på den. Man arbetar ju snarare utifrån sitt grundtempo och gör det bästa med det.

Men om man utgår ifrån en speciell musikstil är det ju klart att det finns "bpm-områden" man i alla fall borde röra sig inom..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo....alla låtar oavsett musikstil har ju sitt idealtempo som passar låten/stycket bäst. Det gäller att hitta det tempot direkt och för att lyckas med detta så krävs det känsla och en slags lyhördhet för vad som just är bäst.

Och det är långt ifrån alla som har den här feelingen helt naturligt inom sig. Många låtar skulle må bra för den stora allmänheten av att få tempot korigerat. Men det är egentligen inte så konstigt eftersom det faktiskt är rätt svårt att veta och att ha en naturlig känsla för vad som är det mest lämpliga tempot för respektive låt. Valet av tempo är inte alls så självklart alla gånger.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Som titeln säger: Den ultimata BPM:n...

Och den "korta beskrivningen": Är det någon som har räknat ut den?

110? 120? 122? ...

Tveklöst! Åtminstone några. :-)

För snabb hårdrock: 180

Svängig hip-hop: 105

Funk: 95

House: 135

Psytrans: 142

Snabba big beats: 133

Svängiga big beats: 115

Hah! Om man ska generalisera utav bara helvete, då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...