Jump to content
Annons

Den ultimata BPM:n


Valle

Recommended Posts

Annons
  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Själv tycker jag den ultimata BPMn är runt 270. Metal är inte metal om det går under 200 BPM, sådeså.

270? Are you sure?

Visst! Jag lär inte vara där (i 16-delar vill säga) förrän om ett par år (trummor) men det låter satans mäktigt om man behärskar det. Ta en titt på hur det kan låta!

http://www.youtube.com/watch?v=DFwxGhr23LI (inte nödvändigtvis just 270 BPM där, men i dom krokarna)

i en väldigt gammal video med hr. roddy berättar han vilket som är det minsta tempot för att lira döds. 180 var det om jag inte minns fel. går läbbigt snabbt!!

själv håller jag mig till som tidigare nämnda 184 eller 196 bpm, och då är det tweakninar i 128delar som gäller.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alla märkt vid det här laget av Ludgos inlägg i flera olika delar av forumet har han helt slutat jobba, går på A-kassa och lägger all sin tid på att formulera uppsats-inlägg på studio-forum 🙂

😄🙂 :)

Japp, det har jag märkt!

Synd bara att jag aldrig orkar läsa dem!!

EDIT: 1 bpm

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sätter klicken på 70-75 med metronomen i åtton- eller sextondelar. Sen ser jag till att bounca till en trumma rejält.

Men 92 är också guld.

Eller också på 130-140

114 funkar finfint också!

Ett annat tips är att sätta två tamborinslag som klickslag. Istället för "Klick, Klack Klack Klack" så blir det "Krish, Krash Krash Krash". Går att ladda in audiofiler istället för det inbyggda ljudet i Cubase, vet ej om det går i övriga program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha håller med Gilbert

En hardstyle låt i 90 Bpm skulle nog inte låta så bra 😄

Inte heller en Lugn låt med tex Piano, fioler och Pads i 175 Bpm 🙂

Så: Rätt tempo till rätt låt 🙂

Eller så är det precis tvärtom man borde tänka för att skapa något nytt och spännande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tittar på modern dansmusik som slagit igenom på sistonde så ligger det mesta på 124 eller 128 bpm. Nu snackar jag om typ Fedde la Grand, Eric Prydz och Destination Unkown (den nya versionen med sång, inte dancecore låten.).

Precis som Ludgo skrev så finns det ett tempo som kroppen gillar och det ligger runt 120-130 bpm. Det är mest dansvänligt.

Sen finns det alltid de som skiljer sig från idealet, som kanske vill hoppa runt i 200 bpm eller ligga o gosa i 100.

Men det finns en anledning till varför låtar som slår har liknande bpm.

De kan ju även tillläggas att musik i 120-130 ofta låter lite "bättre" eftersom subwoofer får andas ordentligt mellan kick slagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså,, när jag gör mina låtar så har jag nästan alltid runt 140, bra BPM för kicken ^^

och som flera andra personer har sagt innan (hoppas jag) finns det väll ingen ultimat BPM utan det är olika från genrer till genrer,, personligen gillar jag 168 x)

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag den ultimata BPMn är runt 270. Metal är inte metal om det går under 200 BPM, sådeså.

270? Are you sure?

Visst! Jag lär inte vara där (i 16-delar vill säga) förrän om ett par år (trummor) men det låter satans mäktigt om man behärskar det. Ta en titt på hur det kan låta!

http://www.youtube.com/watch?v=DFwxGhr23LI (inte nödvändigtvis just 270 BPM där, men i dom krokarna)

i en väldigt gammal video med hr. roddy berättar han vilket som är det minsta tempot för att lira döds. 180 var det om jag inte minns fel. går läbbigt snabbt!!

själv håller jag mig till som tidigare nämnda 184 eller 196 bpm, och då är det tweakninar i 128delar som gäller.. 😕

Men då är det banimej extremt långsamt! 200 BPM är "långsamt" för allt som har med blast beats att göra O.o

Link to comment
Dela på andra sajter

var det inte (mitt hat objekt) Per Gessle som någon gång sa att 160 bpm den ultimata beaten, enligt honom iaf.

vore skojj om man kunde öppna en hit-mall i cubase å sen håva in cashen 😉 frågan är om man skulle känna sig tillfreds och stolt sen om några år när åldern bitit sig fast och man passar inte längre in i idol samhället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det "ultimata" BPM:et är uträknat sedan rätt länge nu: På t.ex. 70-80-talet var discon på modet. Alla gick ut och vädrade sina lurviga på stuffgolvet på den tiden. Eftersom det var kanon-poppis med disco så var det också stor buissneis i discomusiken. Därför räknade man ut ett slags idealtempo som "låg rätt" i kroppen för de som skulle stuffa. Låtarna skulle vara lättdansade. Det blev dem om man hade rätt tempo. Och om låtarna var lättdansade så hade man roligare och man tog lättare till sig musiken och man köpte fler skivor och inte bara mer öl.

Många tror att det har med klockans "60" att göra men det är alltså fel. Det man utgick ifrån är kroppens egna hjärtslag. Visserligen är hjärtslagen olika från person till person, men många menar (däribland jag) att hjärtat ger vår kropp ett naturligt "eget-tempo". Vi får en slags rytm och en tajming av våra egna hjärtslag och som påverkar oss mer än vad vi kanske tror. Detta kan man själv testa: Stressa upp kroppen så att hjärtat slår mycket snabbare än normalt viloläge så ser man vad som händer med resten av våra ageranden. Vi gör då det mesta i ett snabbare tempo eftersom det då blir svårt att bibehålla ett lugnt tempo när hjärtat rusar rätt snabbt. Det blir då en slags krock mellan hjärnans och hjärtats puls. Har vi en mycket hög puls så är det därför lätt hänt att man startar t.ex. balladen eller någon annan lugn låt i ett lite högre tempo än vad den kanske egentligen ska gå i. Just den här biten är inget hysh-hysh alls. Detta vet man av mycket vetenskapliga undersökningar.

Just denna fakta uttnyttjades av musikindustrin. Det man gjorde var att använda sig av den här vetskapen för att lägga rätt tempo i sina discolåtar. För att sälja fler LP-skivor naturligtvis. Ju fler personer det var på dansgolvet desto större chans var det att låten blev en hit om man hittade rätt tempo som folk kände att tempot satt rätt i kroppen. Visst var det naturligtvis fler saker som avgjorde om en låt blev en hit eller ej, men tempot hade en mycket stor undermedveten psykologisk faktor och det var just det man både visste och utnyttjade.

Vilket slags idealtempo man nu hade kommit fram till minns jag inte så här på rak arm, men jag vill minnas att det var 122. Men det fanns ett spann som man oftast skulle ligga mellan som jag heller inte minns. Jag tror att det låg mellan 118-124, men som sagt mina siffror kan vara felaktiga här. Sedan fanns det naturligtvis andra slags låtar med både lugnare och högre tempo för variationens skull även på ett discotec. Men det här var liksom "standard-tempot" för just discomusiken. Samma slags tempo gäller än idag i mycket annan musik också.

Redan på 70-talet så började man inse hur pass stor inverkan den undermedvetna psykologiska faktorn har när det gäller valet av tempo. Kanske något tidigare också, men på 70-talet satte tyskarna igång med det här som oftast kallas för "varuhusmusik". Alltså musik i butikernas högtalare. På den tiden sa man aldrig varuhusmusik utan Muzak. Muzak var alltså ingenting annat än låtar som var specialanpassade för just butiker för att folk skulle handla mer. Tyskarna var experter på detta och det fanns tom. musiker som levde enbart på att skriva den här sortens musik! Andra musiker såg ner på dessa och menade att de sålde sina själar och musikaliskt prostituerade sig. De fick ta mycket skit! Nåväl...ganska snabbt spred sig denna medvetenhet till andra länder och vilken butik har inte musik i sina högtalare idag? Kan det vara 95 % eller är det kanske mer? Nästa gång du är i ett större varuhus så kan du vara säker på att just den musiken är utvald med omsorg och utan slump! Lyssna och tänk aktivt hur det låter så hör du tydligt att syftet med låtarnas arrangemang, instrumentering osv. många gånger är anpassat för att vi ska handla mer. Alla låtar är inte specialskrivna men alla låtar är utvalda med största omsorg i syftet att ge oss den psykologiska stimulantsia som gör att vi ska handla mer. I små butiker däremot så är ju syftet samma sak, men här har troligtvis den egna personalen valt musiken utan någon särskilt högre vetenskaplig tanke. Bara med lite "sunt förnuft". På de riktigt stora varuhusen (typ NK m.fl) så har man (i varje fall förr) tagit hjälp utifrån med musikvalet för att få en perfekt mix av låtvalet. Här är det affärer det är frågan om även om man vänder lite på orden och säger att det är "för att våra kunder ska trivas".

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Skulle tro att det är tidsdaterat för vad jag hörde runt milleniumet så var det optimala danstempot 128 bpm. Det var väl dåtidens mest spelade dansmusik som avgjorde vilket tempo som var populär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bpm är helt klart viktigt... det skiljer sig genre till genre...

Jag brukar säga:

hög bpm ger flytt..

låg bpm ger gung/svänger..

När jag gör min elektronika trivs jag jättebra på 116-119bpm för då finns det massvis av plats till svängiga udda 16 delar och balla, grooviga markeringar...🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag den ultimata BPMn är runt 270. Metal är inte metal om det går under 200 BPM, sådeså.

270? Are you sure?

Visst! Jag lär inte vara där (i 16-delar vill säga) förrän om ett par år (trummor) men det låter satans mäktigt om man behärskar det. Ta en titt på hur det kan låta!

http://www.youtube.com/watch?v=DFwxGhr23LI (inte nödvändigtvis just 270 BPM där, men i dom krokarna)

i en väldigt gammal video med hr. roddy berättar han vilket som är det minsta tempot för att lira döds. 180 var det om jag inte minns fel. går läbbigt snabbt!!

själv håller jag mig till som tidigare nämnda 184 eller 196 bpm, och då är det tweakninar i 128delar som gäller.. 🙂

Men då är det banimej extremt långsamt! 200 BPM är "långsamt" för allt som har med blast beats att göra O.o

hehe, eller inte!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det "ultimata" BPM:et är uträknat sedan rätt länge nu: På t.ex. 70-80-talet var discon på modet. Alla gick ut och vädrade sina lurviga på stuffgolvet på den tiden. Eftersom det var kanon-poppis med disco så var det också stor buissneis i discomusiken. Därför räknade man ut ett slags idealtempo som "låg rätt" i kroppen för de som skulle stuffa. Låtarna skulle vara lättdansade. Det blev dem om man hade rätt tempo. Och om låtarna var lättdansade så hade man roligare och man tog lättare till sig musiken och man köpte fler skivor och inte bara mer öl.

Många tror att det har med klockans "60" att göra men det är alltså fel. Det man utgick ifrån är kroppens egna hjärtslag. Visserligen är hjärtslagen olika från person till person, men många menar (däribland jag) att hjärtat ger vår kropp ett naturligt "eget-tempo". Vi får en slags rytm och en tajming av våra egna hjärtslag och som påverkar oss mer än vad vi kanske tror. Detta kan man själv testa: Stressa upp kroppen så att hjärtat slår mycket snabbare än normalt viloläge så ser man vad som händer med resten av våra ageranden. Vi gör då det mesta i ett snabbare tempo eftersom det då blir svårt att bibehålla ett lugnt tempo när hjärtat rusar rätt snabbt. Det blir då en slags krock mellan hjärnans och hjärtats puls. Har vi en mycket hög puls så är det därför lätt hänt att man startar t.ex. balladen eller någon annan lugn låt i ett lite högre tempo än vad den kanske egentligen ska gå i. Just den här biten är inget hysh-hysh alls. Detta vet man av mycket vetenskapliga undersökningar.

Just denna fakta uttnyttjades av musikindustrin. Det man gjorde var att använda sig av den här vetskapen för att lägga rätt tempo i sina discolåtar. För att sälja fler LP-skivor naturligtvis. Ju fler personer det var på dansgolvet desto större chans var det att låten blev en hit om man hittade rätt tempo som folk kände att tempot satt rätt i kroppen. Visst var det naturligtvis fler saker som avgjorde om en låt blev en hit eller ej, men tempot hade en mycket stor undermedveten psykologisk faktor och det var just det man både visste och utnyttjade.

Vilket slags idealtempo man nu hade kommit fram till minns jag inte så här på rak arm, men jag vill minnas att det var 122. Men det fanns ett spann som man oftast skulle ligga mellan som jag heller inte minns. Jag tror att det låg mellan 118-124, men som sagt mina siffror kan vara felaktiga här. Sedan fanns det naturligtvis andra slags låtar med både lugnare och högre tempo för variationens skull även på ett discotec. Men det här var liksom "standard-tempot" för just discomusiken. Samma slags tempo gäller än idag i mycket annan musik också.

Redan på 70-talet så började man inse hur pass stor inverkan den undermedvetna psykologiska faktorn har när det gäller valet av tempo. Kanske något tidigare också, men på 70-talet satte tyskarna igång med det här som oftast kallas för "varuhusmusik". Alltså musik i butikernas högtalare. På den tiden sa man aldrig varuhusmusik utan Muzak. Muzak var alltså ingenting annat än låtar som var specialanpassade för just butiker för att folk skulle handla mer. Tyskarna var experter på detta och det fanns tom. musiker som levde enbart på att skriva den här sortens musik! Andra musiker såg ner på dessa och menade att de sålde sina själar och musikaliskt prostituerade sig. De fick ta mycket skit! Nåväl...ganska snabbt spred sig denna medvetenhet till andra länder och vilken butik har inte musik i sina högtalare idag? Kan det vara 95 % eller är det kanske mer? Nästa gång du är i ett större varuhus så kan du vara säker på att just den musiken är utvald med omsorg och utan slump! Lyssna och tänk aktivt hur det låter så hör du tydligt att syftet med låtarnas arrangemang, instrumentering osv. många gånger är anpassat för att vi ska handla mer. Alla låtar är inte specialskrivna men alla låtar är utvalda med största omsorg i syftet att ge oss den psykologiska stimulantsia som gör att vi ska handla mer. I små butiker däremot så är ju syftet samma sak, men här har troligtvis den egna personalen valt musiken utan någon särskilt högre vetenskaplig tanke. Bara med lite "sunt förnuft". På de riktigt stora varuhusen (typ NK m.fl) så har man (i varje fall förr) tagit hjälp utifrån med musikvalet för att få en perfekt mix av låtvalet. Här är det affärer det är frågan om även om man vänder lite på orden och säger att det är "för att våra kunder ska trivas".

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Skulle tro att det är tidsdaterat för vad jag hörde runt milleniumet så var det optimala danstempot 128 bpm. Det var väl dåtidens mest spelade dansmusik som avgjorde vilket tempo som var populär.

Jo visst är det tidsdaterat. Men även typiskt för musikstilen. Det trodde jag att jag var väldigt tydlig med. Och det här resonemanget med människans hjärtslag osv. är heller ingen myt. Människans inre tempo (både den fysiska och den psykiska) är en otroligt viktig faktor till varför vi föredrar vissa tempon i musiken. Den hänger ihop

med musikens tempo men gör det på ett sätt som vi inte alls märker av. Det bara finns där helt automatiskt så att vi inte ens tänker på det. Det gör att ytterst få ens känner till att det här existerar eller har något samband. Men musiken ska ju liksom smälta samman med oss annars blir det en slags krock ungefär på samma sätt som frekvenskrockar. Kroppen ska trivas med musikens tempo och gifta sig med varandra.

Att det finns "ultimat" BPM är det ingen tvekan om. Det har det alltid funnits och det kommer alltid att finnas ett "ultimat" BPM. Det BPM:et styrs av respektive låt och lyssnare eftersom det kan finnas små skillnader från person till person. Det finns mao. fler "ultimata" BPM för varje respektive låt även om de flesta låtar har ett visst "trivsel-område" som känns bättre och mer naturligt än om man hamnar utanför detta område. Det är bl.a. därför som det är så viktigt att man verkligen "känner in" tempot ordentligt innan man räknar in låten i ett livesammanhang. Men om det är välrepat så finns tempot i ryggen och då är det bara att åka så har man rätt tempo direkt.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd, ger upphov till lite mera "flumm".

Men jag personligen tror inte det finns ett "ultimat" bpm. Som sagt, vi alla människor är olika.

Därimot finns det säkert en viss "cirkusbpm" som är bra för dom flesta. t.ex 125-130 eller liknande.

Borde göra en undersökning om dom som idrottar föredrar en viss typ av musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd, ger upphov till lite mera "flumm".

Men jag personligen tror inte det finns ett "ultimat" bpm. Som sagt, vi alla människor är olika.

Därimot finns det säkert en viss "cirkusbpm" som är bra för dom flesta. t.ex 125-130 eller liknande.

Borde göra en undersökning om dom som idrottar föredrar en viss typ av musik?

Nej, det finns kanske inte ett exakt bpm som är det ultimata. Jag själv skrev väldigt otydligt (så att det blev tvetydigt) när jag skrev följande:

-"Att det finns "ultimat" BPM är det ingen tvekan om. Det har det alltid funnits och det kommer alltid att finnas ett "ultimat" BPM. Det BPM:et styrs av respektive låt och lyssnare eftersom det kan finnas små skillnader från person till person. Det finns mao. fler "ultimata" BPM för varje respektive låt även om de flesta låtar har ett visst "trivsel-område" som känns bättre och mer naturligt än om man hamnar utanför detta område".

Vad jag egentligen menade är just det du säger att varje låt har ett slags ultimat trivselområde. I vissa fall är dett område ett ganska brett område,

men i vissa fall är området väldigt smalt. I dessa fall finns det inte så stort utrymme att variera tempot så enormt mycket. Vissa låtar har ju ett naturligt tempo som är så självklar att de flesta spontant väljer samma tempo inom bara ett yttert fåtal bpm-slag när.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
125-128bpm (som är vanligt inom minimalt techno) har intressanta egenskaper. Frekvensområtet är en oktav över 4hz, en frekvens hjärnen har när man är i djupt meditation eller drömmar... 🥰

Jag har också läst något liknande.. typ att 126 BPM skulle vara lite "magiskt"..

Normalt ligger mina låtar kring 130-140 men har har gjort en skön sak i 114 BMP (fast jag dubblade den i sequencern till 228 för att kunna programmera några sköna trumgrejjor).. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ni som jobbar i samma bpm hela tiden..jag vill bara säga grattis

ni har en hel värld av möjligheter framför er 😏

Men om man gör musik för dansgolvet är det rätt praktiskt att använda en bpm som ligger inom ramarna för vad DJs faktiskt kan tänka sig spela...

Link to comment
Dela på andra sajter

ni som jobbar i samma bpm hela tiden..jag vill bara säga grattis

ni har en hel värld av möjligheter framför er 😑

Men om man gör musik för dansgolvet är det rätt praktiskt att använda en bpm som ligger inom ramarna för vad DJs faktiskt kan tänka sig spela...

ja..men det känns som att inom dans musiken,så använder alla samma typ av ljud & bpm

och 2/4 beatet är ju en stående regel får man intrycket av..det känns ju synd att en såpass ny musikstil

är fångad inom så snäva ramar redan..

och det pga att DJ´s styr scenen..men åandra sidan så blir det ju lätt att sticka ut från mängden

genom att bryta mot satta regler!! 😑

fast jag babblar om saker jag inte är insatt i..men för egen del skulle jag bli ruggugt trött på mig själv

om allt jag gjorde gick i samma bpm!! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...