Jump to content
Annons

Den ultimata BPM:n


Valle

Recommended Posts

Annons
  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

[...]fast jag babblar om saker jag inte är insatt i..[...]

Ja... 😏

visst..men nog framstår det som likformat för mig som utomstående..

det är allt jag har att gå på!! 😎

Du har nog inte lyssnat på så många olika stilar då...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det är väldigt få små barn som gillar disco, eller technomusik med s.k. normal bpm puls, eftersom de går, rör sig och har över lag lite högre "puls" i lekandet och gåendet.

Barnbarnet (1½ år) älskar att dansa till Freak Out med Chic och den lär väl gå i ca 120 BPM?

När låten är slut och nästa låt börjar så blir han skitförbannad. Det är den enda discolåt som duger att dansa till (Creedence funkar också).

Men han kanske är ett undantag ...

🙂

132

Då snurrar vinylskivan ett helt varv per takt 😆

Då pratar vi 4/4 antar jag?

Om det nu finns ett ultimat BPM, gäller det då bara för 4/4 och 2/2?

How about valstakt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Jag vill slå ett slag för Det Gyllene Snittet!

För er som inte vet vad det är,

Det gyllene snittet är naturens eget sätt at beskriva det perfekta. Den italienske matematikers Leonardi Fibonacci är den människa som lyckats fånga det gyllene snittet allra bäst, genom sin talföljd som lyder: 1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89 o.s.v alltså, det näst följande talet är summan av de två föregående!

Propotionerna i denna talföljd är alltid 1,618.

Det gyllene snittet förekommer överallt i naturen, som om naturen bara är uppbyggd av 1,618.

Konstnärer använder sig också mycket av det gyllene snittet i sina verk. t.ex. Monalisas ansikte är enbart uppbyggt av det gyllene snittet i form av gyllene rektanglar, rektanglar som har de gyllene proportionerna.

Nog om det.

Men vad har det med musik att göra? Mozart det geniet använde sig av det gyllene snittet i sina verk så mycket att precis ALLT i ett stycke hade anknytning till det gyllene snittet. Nutida forskare har forskat fram att dessa stycken är det mest ultimata stycken som någonsin skrivits. De har också kommit fram till att muski som innehåller det gyllene snittet stimulerar hjärnan på ett eller annat sätt.

Därför anser jag att något av talen i fibonaccis talföljd är det ultimata BPM:n !! kanske 89 eller 144?

Redigerat av flux
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt få små barn som gillar disco, eller technomusik med s.k. normal bpm puls, eftersom de går, rör sig och har över lag lite högre "puls" i lekandet och gåendet.

Barnbarnet (1½ år) älskar att dansa till Freak Out med Chic och den lär väl gå i ca 120 BPM?

När låten är slut och nästa låt börjar så blir han skitförbannad. Det är den enda discolåt som duger att dansa till (Creedence funkar också).

Men han kanske är ett undantag ...

🙂

132

Då snurrar vinylskivan ett helt varv per takt 😆

Då pratar vi 4/4 antar jag?

Om det nu finns ett ultimat BPM, gäller det då bara för 4/4 och 2/2?

How about valstakt?

Och vart på skivan? Längst ut på skivan får fler takter plats än vid mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv ni alla era låtar i 122 BPM (eller va ni nu kommer fram till är "rätt"). Jag känner efter för varje enskild låt. 😆

Jag testar flera olika tempon i alla mina låtar. Varje låt har ett "optimalt" tempo, känns det som i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt få små barn som gillar disco, eller technomusik med s.k. normal bpm puls, eftersom de går, rör sig och har över lag lite högre "puls" i lekandet och gåendet.

Barnbarnet (1½ år) älskar att dansa till Freak Out med Chic och den lär väl gå i ca 120 BPM?

När låten är slut och nästa låt börjar så blir han skitförbannad. Det är den enda discolåt som duger att dansa till (Creedence funkar också).

Men han kanske är ett undantag ...

🙂

132

Då snurrar vinylskivan ett helt varv per takt 🙂

Då pratar vi 4/4 antar jag?

Om det nu finns ett ultimat BPM, gäller det då bara för 4/4 och 2/2?

How about valstakt?

Och vart på skivan? Längst ut på skivan får fler takter plats än vid mitten.

Då måste alltså låten vara ensam på sidan, vara kort och ligga i mitten av skivan... 😆🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

House 115 - 130 BPM

Trance 120 - 145 BPM

Techno 125 - 150 BPM

Jungle/Drum and Bass 150 - 180 BPM

Synthpop 110 - 130 BPM

Hiphop 70- 110 BPM

Breakbeat - 100 - 135 BPM

Triphop/Acid Jazz - 50 - 100 BPM

Ambient - 1 - 100 BPM

Disco - 115 - 130 BPM

New Age 50 - 110 BPM

Hardcore/Gabber 180 - 250 BPM

Terrorcore/Speedcore 250+

Bara grov generalisering.

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Det var det dummaste jag läst på länge. Herregud, ska ni inte fråga efter ultimata tonarten också? Tänk er om alla låtar var i exakt samma tempo, fy helvete vad tråkigt det skulle vara.

Tempo för en låt ska vara det som känns rätt för just den låten. Varje unik låt har ett "ultimat" tempo om låtskrivaren får bestämma.

Man kan inte ens generalisera tempo för genre. Det finns t.ex. jättelångsam pop, toksnabb pop - samma sak med metal. Det beror helt på vad man vill skapa för känsla.

Det finns dock vissa tempon man bör hålla sig till om man vill att den ska passa till en viss dans, att man ska kunna headbanga till den, att man ska kunna hoppa till den, eller liknande.

Vill man få sin publik att hoppa till låten ska man hålla sig nånstans runt 100-110 bpm:

http://youtube.com/watch?v=Zl4RcnKMf3s

http://youtube.com/watch?v=tZZUp317ZVU

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var det dummaste jag läst på länge. Herregud, ska ni inte fråga efter ultimata tonarten också? Tänk er om alla låtar var i exakt samma tempo, fy helvete vad tråkigt det skulle vara.

Tempo för en låt ska vara det som känns rätt för just den låten. Varje unik låt har ett "ultimat" tempo om låtskrivaren får bestämma.

Man kan inte ens generalisera tempo för genre. Det finns t.ex. jättelångsam pop, toksnabb pop - samma sak med metal. Det beror helt på vad man vill skapa för känsla.

Det finns dock vissa tempon man bör hålla sig till om man vill att den ska passa till en viss dans, att man ska kunna headbanga till den, att man ska kunna hoppa till den, eller liknande.

Vill man få sin publik att hoppa till låten ska man hålla sig nånstans runt 100-110 bpm:

http://youtube.com/watch?v=Zl4RcnKMf3s

http://youtube.com/watch?v=tZZUp317ZVU

den här tråden MÅSTE vara tänkt för DJ:s och lämpliga mixövergångar....kan inte låta bli att störa mig på musiker som seriöst svarar på detta som om musik bygger på allmängiltig statistik, fakta och matematik. tillsammans med tråden "är inte piano i introt till don't look back in anger lite ostämt?" är töntfaktorn här "unbelievable" upphöjt till en vädigt hög siffra, typ 110101010101 (bpm?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jävla intressant det där med gyllene-snittet. Men att man kunde finna gyllene-snittet överallt i mozarts låtar gör mig lite skeptisk.

För jag antar att det går att finna "allting i allting".

Men det borde alltså finnas ett sätt man gör en ultimat låt på. Om man skulle ta och räkna ut gyllenesnittet dvs precist och låta en dator slänga ihop det?

Skulle inte det vara trevligt. En låt som är så bra så att det aldrig skulle behövas göra musik igen för det skulle vara den bästa låten ever 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var det dummaste jag läst på länge. Herregud, ska ni inte fråga efter ultimata tonarten också? Tänk er om alla låtar var i exakt samma tempo, fy helvete vad tråkigt det skulle vara. ...

Du tar nog tråden på ett lite för dödligt allvar, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Själv tycker jag den ultimata BPMn är runt 270. Metal är inte metal om det går under 200 BPM, sådeså.

270? Are you sure?

Visst! Jag lär inte vara där (i 16-delar vill säga) förrän om ett par år (trummor) men det låter satans mäktigt om man behärskar det. Ta en titt på hur det kan låta!

http://www.youtube.com/watch?v=DFwxGhr23LI (inte nödvändigtvis just 270 BPM där, men i dom krokarna)

Uhm.. Vad hände med det där som kallas "känsla" ? Skills har han att slå snabbt, men inte fan får jag personligen ut något av att lyssna på en slags BPM-tävling 😉..

Inte min kopp te iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man utgår som Ludgo_pelle skriver från 70 bpm som är antalet hjärtslag per minut. Normalpulsen är 60-80, så 70 anges som standard.

Vill man ha en låt som inverkar lugnande på lyssnaren har man ett lägre bpm än hjärtrytmen, vill man stimulera lyssnaren har man över 80.

Men det går inflation, säger pappa iaf. Han har plattor från 70-talet. Dansplattor. Ja, iallafall några som var poppis då. Han säger att man stuffade gärna till 115-125 bpm då. Det känns slöare idag. E-types 130 och technons 130-140 är nästan vad som krävs för att det ska kännas stimulernade i tempo på dansgolven nu för tiden säger han.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som titeln säger: Den ultimata BPM:n...

Och den "korta beskrivningen": Är det någon som har räknat ut den?

110? 120? 122? ...

Den ultimata BPM:n är såklart 666 Beats per Minute!

Nej men, själva frågan låter rätt flummig måste jag säga, själv så varierar mitt BPM mellan nästan varje låt!

Men det finns som tidigare sagt uträkningar på det, förr i tiden var det väl standard med vissa BPM? Typ 116, 120, 124, 136 o så? Jag vet inte, ska hem o skriva en låt i 666 BPM och se hur bra det går!

Metal!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...