Jump to content
Annons

Killarna på musikaffärer!


fender__

Recommended Posts

Hur duktiga tror ni att dom här som jobbar i olika musikaffärer (musikbörsen, 4sound osv) är på sina grejer..??Alltså är dom ärliga och säger ex vad man borde köpa istället för det här osv, eller är dom bara ute efter att sälja så mycket som möjligt???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur duktig är en musiker på sitt instrument?

Jag tycker inte att du kan "dra alla försäljare över en kam". Det finns både guldkorn och sophinkar i många butiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

A jo det kanske blev lite konstigt.. blev "lurad" själv så jag kanske drog d över alla typ men ... nja känns lite osäkert varje gång jag går in i en musikaffär... alla e ju olika självklart men hur ska man veta vilka som e de...

Link to comment
Dela på andra sajter

A jo det kanske blev lite konstigt.. blev "lurad" själv så jag kanske drog d över alla typ men ... nja känns lite osäkert varje gång jag går in i en musikaffär... alla e ju olika självklart men hur ska man veta vilka som e de...

På vilket sätt blev du "lurad" och vilken affär var det som gjorde så?

Min erfarenhet av musikaffärer är att dom flesta kan sina prylar, men försöker sälja det dom har bestämt sig för att sälja. Men å andra sidan så har jag ändrat mig och köpt enligt deras rekommandationer några gånger och sedan blivit nöjd även med det jag inte skulle ha. Det hände senast när jag köpte nytt ljudkort. Jag hade bestämt mig för att köpa ett, det fanns inte inne, jag köpte det som säljaren tyckte jag skulle köpa (och som det fanns ganska många av bakom disken 😉 ) och det är det bästa ljudkortet jag har använt hittills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som jag brukar göra: ställ frågor som du redan vet svaret på. Det ger väl en fingervisning som hur mycket säljaren kan. Spela dum. (Lättare för somliga... 😉 )

JA! Det är skitkul. 😛

Fan borde inte Studio göra ett sånt test? Mäta service och kunskap i olika butiker/kedjor i landet. Ställa dumma frågor och se vad man får för svar. Så kan dom jävlarna få sig en känga, de flesta kan ju hitta på vad fan som helst för att maska att dom inte kan eller för att sälja mer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som jag brukar göra: ställ frågor som du redan vet svaret på. Det ger väl en fingervisning som hur mycket säljaren kan. Spela dum. (Lättare för somliga... 😕 )

JA! Det är skitkul. 😉

Fan borde inte Studio göra ett sånt test? Mäta service och kunskap i olika butiker/kedjor i landet. Ställa dumma frågor och se vad man får för svar. Så kan dom jävlarna få sig en känga, de flesta kan ju hitta på vad fan som helst för att maska att dom inte kan eller för att sälja mer...

Glöm inte att alla "de" butiker/kedjor köper annonsplats i studio, hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Gör som jag brukar göra: ställ frågor som du redan vet svaret på. Det ger väl en fingervisning som hur mycket säljaren kan. Spela dum. (Lättare för somliga... 😕 )

Jag gick in i en Lap Power-butik en gång - finns de fortfarande? Datasnubben började snacka om olika processorers kraft osv. Då undrade jag varför de inte hade fått in de nya extrema Caldwell-processorerna. Han försökte låtsas som om han visste vilka de var, men att de inte hade anlänt ännu. Några såna fanns ju inte...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever att de flesta av dem försöker att ge sken av att kunna mer än de kan och jag har stött på många skräckexempel. Dock har jag alltid kunna ligga steget före och därför inte ramlat i några fällor, förutom nåt enstaka överpris. Man får ju vara medveten om att de är säljare i första hand och jag skulle aldrig lita på någon som jag inte visste vem det var. Jag menar som exempel: En gång för många år sedan när jag gick på en musikaffär i sthlm stod Tomas Haake bakom disken. I det läget kände jag att jag kunde fråga om det mesta som gäller trummor eftersom att han har bra koll på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som jag brukar göra: ställ frågor som du redan vet svaret på. Det ger väl en fingervisning som hur mycket säljaren kan. Spela dum. (Lättare för somliga... 😕 )

Jag gick in i en Lap Power-butik en gång - finns de fortfarande? Datasnubben började snacka om olika processorers kraft osv. Då undrade jag varför de inte hade fått in de nya extrema Caldwell-processorerna. Han försökte låtsas som om han visste vilka de var, men att de inte hade anlänt ännu. Några såna fanns ju inte...

😛

😉

Lite som en busringning de gjorde i radio en gång. De gjorde först nåt medvetet jättedåligt prank, typ bara nån dålig ordvits. Sen ringde de upp en stund senare och sa att det var "Dolda radion" som hade ringt. Offret för busringningen klargjorde att jodå, det hade hon lyssnat på ett par gånger, bra program. Dolda radion finns inte. 🙂

Sorry för off topic.

Link to comment
Dela på andra sajter

värst tycker jag är dom som uppenbarligen kan sin grej men ändå passar på att lura stackars människor, Var inne på jam häromdan och råkade höra hur en försäljare försökte lura på en stackars kille som precis hade köpt en skitfin jazzburk en peavey bandit, och hävdade bestämt att ska du ha rör så måste du gå över 5 tusen.

sånt tycker jag bara är ren ondska

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som jag brukar göra: ställ frågor som du redan vet svaret på. Det ger väl en fingervisning som hur mycket säljaren kan. Spela dum. (Lättare för somliga... 😕 )

JA! Det är skitkul. 😉

Fan borde inte Studio göra ett sånt test? Mäta service och kunskap i olika butiker/kedjor i landet. Ställa dumma frågor och se vad man får för svar. Så kan dom jävlarna få sig en känga, de flesta kan ju hitta på vad fan som helst för att maska att dom inte kan eller för att sälja mer...

Glöm inte att alla "de" butiker/kedjor köper annonsplats i studio, hehe

Haha huvudet på spiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan borde inte Studio göra ett sånt test? Mäta service och kunskap i olika butiker/kedjor i landet. Ställa dumma frågor och se vad man får för svar. Så kan dom jävlarna få sig en känga, de flesta kan ju hitta på vad fan som helst för att maska att dom inte kan eller för att sälja mer...

Faktiskt en förbaskat bra idé!

Låt någon ung person besöka några olika butiker och säga att h*n vill sätta igång och göra musik på sin dator (befintlig). Det ska funka för att göra lite blandad pop (med blåssektion) och typ techno (eller vad ungarna nu lyssnar på numera). Sen får man se hur inköpslistan ser ut från olika affärer.

Det skulle vara mycket intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan borde inte Studio göra ett sånt test? Mäta service och kunskap i olika butiker/kedjor i landet. Ställa dumma frågor och se vad man får för svar. Så kan dom jävlarna få sig en känga, de flesta kan ju hitta på vad fan som helst för att maska att dom inte kan eller för att sälja mer...

Faktiskt en förbaskat bra idé!

Låt någon ung person besöka några olika butiker och säga att h*n vill sätta igång och göra musik på sin dator (befintlig). Det ska funka för att göra lite blandad pop (med blåssektion) och typ techno (eller vad ungarna nu lyssnar på numera). Sen får man se hur inköpslistan ser ut från olika affärer.

Det skulle vara mycket intressant.

Absolut, då skulle nog tillochmed jag köpa ett lösnummer. Fast kanske bäst att göra flera stickprov under ett par månaders tid, med olika expediter... annars blir det alltför mycket slump?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte dom är varken bättre eller sämre än andra försäljare. Att sälja är ju i sig ett yrke. Klart man måste ha viss kunskap om produkten men man måste inte vara missförstådd hårdocksschredder för att sälja gitarrer. Eller ha synthlugg osv. Det är faktiskt svårt att bli lurad med så mycket återköpsrätter som man erbjuds idag. Köper man tex en stratkopia för ca 1800 och känner sig lurad för att den inte låter som en Fender för 18000 ÄR man inte lurad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi borde ha en "hört i musikaffären"-tråd 😲

En kille som jobbade i en välkänd musikaffär i Linköping gav ett schysst tips på hur man får ut en intryckt kon på ett högtalarelement. "Ta en liten knappnål och stick genom pappen och försök "dra ut" bucklan" 😠 Han jobbar inte kvar längre, tack o lov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt svårt att bli lurad med så mycket återköpsrätter som man erbjuds idag.

Jag vet inte det jag ... möjligtvis om man köper instrument.

Men nu har jag försökt få testa Chris Heins Horns (blåsplugg) i ett par månader i olika musikaffärer. Det är helt hopplöst. Datorn funkar inte, de har inte programmet installerat, servern är nere, de har just sålt bildskärmen, de har inte programmet inne, tyvärr är testdatorn upptagen, han som kan det där är inte här idag ...

Alltid nån orsak till varför jag inte kan testa. Ett par gånger har jag stått och väntat en timme på att få testa, för att sen tröttna och gå därifrån.

Jag vägrar köpa grisen i säcken en gång till, det har redan försvunnit många sköna tusenlappar på pluggar och samplingsbibliotek som lät bra i demon men visade sig vara mer eller mindre oanvändbara eller låta skit.

Om jag köper CHH för att testa den hemma så har jag ingen återköpsrätt så länge det inte är något direkt fel på skivan eller i programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland eller ganska ofta tycker jag att man möts av en "kaxig" attityd när man kommer och ska handla nåt. Springer inte så ofta i musikaffärer, men dom gånger jag varit där har jag upplevt detta. Som säljare för musikprodukter så borde det ju finnas ett intresse av att sälja in saker som dom vet är bra och motsvarar konsumentens önskemål. Borde finnas nån sorts heder i det man säljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag va inne i en välkänd musikaffär härom veckan och frågade efter en Drum Dial (bra att ha när man får in trummisar i studion som inte själva kan stämma sitt instrument av nån anledning). Det första som hände va att han "rättade" mig och sa att det heter Tension Watch. Han hade uppenbarligen inte koll på att det finns åtminstone tre olika typer av den här produkten. Dessutom fick jag höra att det itne går att stämma med en sån produkt utan att man gör det helt o hållet efter örat.

Visst, delvis sant, men det ger mig som inte själv är trummis och inte kan stämma trummor, ett hum om vart jag ska så att man kan göra sista touchen med örat.

Det va hursomhelst ett märkligt sätt mot sin kund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på var man handlar tycker jag.

Man bör ta reda på en hel del själv tyvärr innan man handlar.

Jag brukar tex rekomendera Yamaha C40 till mina elever och andra nybörjare då jag tycker att den är en helt OK gitarr för en tusenlapp.

Alla som kommit tillbaks från JAM med min rekomendation har kommit ut med en gitarr som lät och spelat sämre!

Och av någon underlig anledning verkar den butiken trycka väldigt starkt på deras "egna" märken eller märken som just dom saluför som tex JJLABS, tangelwood, eagle, orange mm

Säger inte att dessa skall vara dåliga på något sätt men dom pushar för sina grejer. Och det är väl inte så konstigt.

Flera säljare jag talat med i flera olika butiker ( nu pratar jag inte bara om JAM alltså ) har stått och sagt en massa saker som inte stämmer.

Kan ibland vara lite onoff känsla över musikaffärerna. Som när han på onoff stod och sa att det visst gick att koppla ihopp TV:n med Stereon genom att använda de här utgångarna ( samtidigt som han pekade på en ingång ).

Jag tycker dock att det blivit bättre om man jämför med för 7 år sedan men jag vet ett par affärer i Stockholm jag inte vågar rekomendera folk att gå till som inte själva vet vad dom skall ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och av någon underlig anledning verkar den butiken trycka väldigt starkt på deras "egna" märken eller märken som just dom saluför som tex JJLABS, tangelwood, eagle, orange mm

Nja.. Troligtvis inte så underligt. De lär ju utan tvekan ha högst marginal och tjäna bäst pengar på sina "egna" märken, och därför trycker lite hårdare på dom. Rent sunt affärstänkande egentligen. I många fall tillverkas ju grejer av samma fabriker i kina, med olika märken på sig bara.

Dom musikaffärssäljare jag känner är mycket noga med att ha grundlig kunskap om sina respektive områden. De upplever att de blir bättre både som säljare och personer genom att kunna säga saker med substans, och verkligen vägleda sina kunder till vad de ska välja. Men det är klart... alla tänker väl kanske inte så. Vissa är ju helt enkelt mer födda till att vara "säljartypen"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner några som jobbar i musikaffär och de är väldigt kunniga privat men när det gäller att sälja så kan de kanske ibland pracka på folk prylar som de inte behöver.

Känner även en Musikbörsenföreståndare och han har berättat att när föreståndarna har möte med varandra så pressar chefer osv att de måste sälja mer och de jämför även de olika affärerna med varandra vilka som sålt bäst respektive sämst och sätter på så sätt press på föreståndarna.

En annan mycket kunnig vän arbetade tidigare på MB men slutade av den anledningen att de måste "kränga" prylar.

Ett exempel han gav var typ att någon kom in i affären och ville ha "värsta" ljudkortet och när han då visade upp superkort i tiotusen kronors klassen så ville de ha nåt billigare alternativ som ofta slutade med ett kort i tvåtusenkronors klassen och han som säljare fick till sist påstå att det knappt var några märkbara skillnader mellan korten bara får att kunden skulle känna att han gjort en superbra affär..

Så han sa upp sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner några som jobbar i musikaffär och de är väldigt kunniga privat men när det gäller att sälja så kan de kanske ibland pracka på folk prylar som de inte behöver.

Känner även en Musikbörsenföreståndare och han har berättat att när föreståndarna har möte med varandra så pressar chefer osv att de måste sälja mer och de jämför även de olika affärerna med varandra vilka som sålt bäst respektive sämst och sätter på så sätt press på föreståndarna.

En annan mycket kunnig vän arbetade tidigare på MB men slutade av den anledningen att de måste "kränga" prylar.

Ett exempel han gav var typ att någon kom in i affären och ville ha "värsta" ljudkortet och när han då visade upp superkort i tiotusen kronors klassen så ville de ha nåt billigare alternativ som ofta slutade med ett kort i tvåtusenkronors klassen och han som säljare fick till sist påstå att det knappt var några märkbara skillnader mellan korten bara får att kunden skulle känna att han gjort en superbra affär..

Så han sa upp sig...

Verkar ha varit en dålig säljare. Det är väl klart det är skillnad på kort för 2000 och kort för 10000...? På många sätt dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi borde ha en "hört i musikaffären"-tråd 😄

En kille som jobbade i en välkänd musikaffär i Linköping gav ett schysst tips på hur man får ut en intryckt kon på ett högtalarelement. "Ta en liten knappnål och stick genom pappen och försök "dra ut" bucklan" 😳 Han jobbar inte kvar längre, tack o lov.

Egentligen inte så korkad som man kan tro för det är bara ett damskydd som är intryckt och har ingen påverkan i ljudet. Men det finns garantera bättre sätt typ damsugare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...