Jump to content
Annons

Those dancing days


tbruce

Recommended Posts

Kan det vara den absolut svagaste refrängen som har skrivits i världshistorien som vi har att göra med här? Det låter som ett gäng sjundeklassare som har skrivit en egen låt som de vill framföra på skolavslutningen, och föräldrarna klappar med (på ettan och trean) mest för att vara artiga. Sångerskan och hon med glasögonen är rätt söta, men det är ju ungefär enda behållningen.

Finns en direkt pinsamt dålig live-version också... "nä vadå stämma, vi är indie DUH!"

Jag hatar att jag känner mej manad att ställa frågan, men... är det för att dom är unga tjejer? 🙂 Eller är indiescenen så svältfödd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker hon har en bra röst och utstrålning.

Låten är väl hyfsad, ungefär samma klass som Sahara Hotnights har börjat köra...

Indiescenen finns ju inte längre enl. Emmabodafestivalens arrangörer 😆 (där jag för övrigt spelade -97 så jag måste vara indie 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker den är helt ok... om man bortser från synthen och ett jobbigt ackord i refrängen. Liveversionen lät ju inte så upphetsande, men jag tror sångerskan får en lysande solokarriär. Typ en ny Jennifer Brown, var nu hon tog vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ööh. Hur kan man ens jämföra detta och Sahara Hotnights? SH är riktigt rutinerade låtskrivare vilket HÖRS, Those dancing days har förmodligen aldrig skrivit en låt förut vilket också HÖRS. Och om vi blandar in sånt som arrangemang så blir skillnaden pinsamt tydlig.

Liksom ärligt! Refrängen i "Hitten" (självironisk titel?) är ju så misslyckad att man inte vet var man ska gå och gömma sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ööh. Hur kan man ens jämföra detta och Sahara Hotnights?

Kanske för att båda grupperna är rejält taffliga, Those dancing days är dock charmigare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skärp dig mannen.. Jag var med mixade SH på PA då dom var unga och och lirade på kommunala musikskolans prylar.. Det här låter helt ok och med tanke på åldern så kommer dom att vara heta om typ 3 år eller så..

Enda som lät illa för mig var den ostämdna elguran i liveframträdandet.. Men det fixade sångerskan med sin rödblonda krulliga karisma :rolleyes:

Ööh. Hur kan man ens jämföra detta och Sahara Hotnights? SH är riktigt rutinerade låtskrivare vilket HÖRS, Those dancing days har förmodligen aldrig skrivit en låt förut vilket också HÖRS. Och om vi blandar in sånt som arrangemang så blir skillnaden pinsamt tydlig.

Liksom ärligt! Refrängen i "Hitten" (självironisk titel?) är ju så misslyckad att man inte vet var man ska gå och gömma sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Liksom ärligt! Refrängen i "Hitten" (självironisk titel?) är ju så misslyckad att man inte vet var man ska gå och gömma sig!

Alltså en gång för typ många år sen när jag joinade det här forumet hade jag tänkt mig att möta lite folk som var öppna när det gäller musik, men det är nog tvärt om har jag märkt.

Refrängen är inte misslyckad, den är lyckad som fan, den spelas ju i radio hela tiden. klart att en stor del i hypen har att göra med deras ålder och stil and shit, men så är det ju med alla artister och band ända sen elvis med sina kompisar uppfann musiken långt innan jag var född.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker att det är hen helt okej låt, videon är helt okej. Men jag fattar inte vad som är grejen? 😛 Liveframträdadandet är inte så bra :rolleyes: Känns som något man ser på en delfinal på Musik Direkt någonstans. Inget man ser eller hör på varken tv eller radio 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ööh. Hur kan man ens jämföra detta och Sahara Hotnights? SH är riktigt rutinerade låtskrivare vilket HÖRS, Those dancing days har förmodligen aldrig skrivit en låt förut vilket också HÖRS. Och om vi blandar in sånt som arrangemang så blir skillnaden pinsamt tydlig.

Liksom ärligt! Refrängen i "Hitten" (självironisk titel?) är ju så misslyckad att man inte vet var man ska gå och gömma sig!

Håller helt med här :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Liksom ärligt! Refrängen i "Hitten" (självironisk titel?) är ju så misslyckad att man inte vet var man ska gå och gömma sig!

Alltså en gång för typ många år sen när jag joinade det här forumet hade jag tänkt mig att möta lite folk som var öppna när det gäller musik, men det är nog tvärt om har jag märkt.

Refrängen är inte misslyckad, den är lyckad som fan, den spelas ju i radio hela tiden. klart att en stor del i hypen har att göra med deras ålder och stil and shit, men så är det ju med alla artister och band ända sen elvis med sina kompisar uppfann musiken långt innan jag var född.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar, är öppen lika med att man inte får tycka illa om något? 😛 Jag är öppen och kan digga allt från Britney Spears till Aphex Twin till Wannadies till Timbaland till Justice till Nic and the Family och gud vet vad, för att jag tycker det är bra - "Hitten" tycker jag inte är bra.

Ja, låten spelas i radio är poppis och om du läste mitt första inlägg så var det just det jag undrade över, vad ser folk i detta? "Refrängen är inte misslyckad, den är lyckad" - min fråga är ju just hur det kommer sig. Jag hör bara en tråkig demolåt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja ... jag var orolig att det skulle låta som de där fjantarna som sjöng om att ingen minns var jag har köpt min tröja, men det här lät väl ändå ganska hyfsat tycker jag. Jag har hört både bättre och sämre, men jag tycker verkligen inte att de är dåliga. Men Sahara Hotnights är onekligen bättre.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Min smak: taffligt framfört, låter amatörmässigt men det är kanske idéen med det hela. Men hon som sjunger ligger ju en bit över de andra tycker jag nog. För övrigt är det här inte alls sånt som jag lyssnar på så jag skall hålla käft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker låten är klämmig! Vill nån hjälpa mig att ta ut ackorden, jag har inte så bra gehör .. 😛

Versen går väl nåt i stil med: C, C1, C, C2, Am, Am1, Am, Am2 (jag vet inte vad ackorden heter. Se nedan)

Och refrängen: G, F, Am? Beware! Jag kan tänka mig att mitt tafatta försök stjälper mer än hjälper.

"C1"

E-0

B-3

G-0

D-2

A-3

E-x

"C2"

E-3

B-1

G-0

D-2

A-3

E-x

"Am1"

E-0

B-3

G-2

D-2

A-0

E-x

"Am2"

E-3

B-1

G-2

D-2

A-0

E-x

Link to comment
Dela på andra sajter

Svajig trummis.

Annars påminner trumliret lite om en ung Clem Burke tycker jag.

Bra sång men det låter som hon hittar på texten efter hand.

Har glömt låten efter en minut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan. Känner mig tvungen att gå till lite försvar här. Framträdandet du har länkat till (Studio Virtanen) är deras första TV-framträdande nångonsin, tror alla skulle vara ganska nervösa och visst är det lite svajigt, men mot slutet artar det sig, sen sänker ju ljudet upplevelsen.

Ni som bara sätt Virtanen borde ta och kolla in lite andra tv framträdanden, det har ju lite bättre rutin nu, Bingo Royal, Tv4 nyhetsmorgon mm. eller varför inte en vända förbi nån klubb om de spelar i er stad, då är de i sin rätta miljö.

Shit säger jag bara om deras spelning i Göteborg på Way out west, Peace & Love i borlänge var också en riktig rysare!!

Förstår inte riktigt vad ni inte gillar med låten, Hitten, den är ju galet bra och det finns inget som fattas i den, smaken är ju dock som baken...

MTV gillar den och även musikredaktionen på P3 och framför allt folk i allmänhet!

Om det betyder nåt är väl upp till var och en att bedömma, men de har något som många andra band saknar!

Det jag tycker är så fantastiskt bra med Those Dancing Days är att de har ett unikt sväng, låtarna är grymma och Linneas soulsång tillsammans med popen är en intressant blandning.

Låter verkligen inte som vilket "demoband" som helst.

Lite länkar för den som är nyfiken på att bilda sig en egen rättvis uppfattning:

www.myspace.com/thosedancingdays Kolla in 1000 words, riktigt grym låt!!

http://tv4.se/nyhetsmorgon/ (sök på those dancing days)

http://www.runtrunt.se/lasocksa.php?id=404 (recension)

Youtube.com o sen söka på those dancing days är också ett hett tips!

Lika bra att tillägga att jag inte är helt opartisk, men vilken roll gör detsamma.

Redigerat av Baltazar
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta lite off-toppigt här men Virtanen ... att någon orkar kolla på hans kanal övergår mitt förstånd. Han kanske är en trevlig kis privat men som journalist verkar han vara en kappvändare och han skriver inte bra heller. Näe, just det. Han skriver ju för kidsen. Glöm det. Sorry. Skingra er. Inget att läsa här då. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
  • 8 månader senare...

Jaha, den här tråden är ganska gammal, men men, det är aldrig för sent att ventilera en åsikt.

Jag har inte alls hängt med i hypen kring Those Dancing Days, men efter att ha sett dem på Popcirkus häromdan kan jag konstatera följande: TDD är twee. Mespop kallas det ibland på svenska. Twee är ju en sån där genre som många retar sig på för att det låter... tja, för simpelt kanske, för amatöristiskt, för snällt, för mesigt. Twee har alltid varit en älska-eller-hata-genre, så det är kanske inte så konstigt att vissa i den här tråden tycker att detta var bottenlöst uselt medan andra tycker det är perfekt. Det är litegrann som death metal - inga jämförelser i övrigt - som man mest uppfattar som olyssningsbart avgrundsoväsen om man inte är insatt i genrens premisser.

Min reaktion på TDD var att det här har man hört förut. Fidget, Pineforest Crunch, Velocette, All Girl Summer Fun Band, Cloudberry Jam och ett halvdussin andra referenser dök upp i skallen. Det har funnits, och finns väl fortfarande, massor av band som låter ungefär så här, fast bättre. Men jag tycker det är onödigt att gå alltför hårt åt tjejerna. Det här bandet är ju inte färdigt ännu, de är bara i början av sin utveckling (sångerskan är visserligen flera steg före de andra redan). Om inte annat så har de den rätta entusiasmen, så om ett par år kan de mycket väl ha blivit riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg de där flickorna för första gången nu sent ikväll, på tv var det. Tbruce hade inlett tråden och tyckte att det då 2007 lät som ett gäng sjundeklassare. Var det stor skillnad nu? Håller också med den som skrev att trummisen hade lite av Clem Burkes teknik. Men hon lät ju på tok för högt jämfört med de andra. Ska det va så? tänkte jag hela tiden. Oförargligt det hela.

Det konstigaste är ju dock gruppnamnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg Those dancing days på Popcirkus förra veckan och jag tycker dom var riktigt bra.

Framförallt att dom inte hade några prestationsångest. Dom körde sitt race.

Redigerat av spaceman
Link to comment
Dela på andra sajter

Uh, ett av de musikaliskt sett tråkigaste popbanden i Sverige. Men jag har hört att trummisen är riktigt duktig. Och sångaren är skitsnygg! Nä kolla in First Aid Kit istället, också unga tjejer men mycket mycket bättre.

Deras cover på Tiger Mountain Peasant Song är grym.

(

)
Link to comment
Dela på andra sajter

Deras cover på Tiger Mountain Peasant Song är grym.

(

)

Mmm fyfan vad bra det är. Tycker nästan det bästa är att de sitter ute i skogen och när hon sjunger "I don't know what I have done" så ekar det så jävla mycket i skogen så att jag ryser av bara det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...