Jump to content
Annons

Kanal 5 låter låtskrivare tävla i nytt program


Mats Stålbröst

Recommended Posts

Annons
  • Svar 119
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

"Vidare äger Kanal 5 även rätt att göra ändringar i Inspelningen och att upplåta eller vidareöverlåta rättigheter enligt detta avtal till tredje part. Dessa rättigheter upplåtes utan krav på ersättning från Kanal 5. Om någon annan person än du medverkat till framställningen av Inspelningen som till exempel producent, eller framfört ditt musikaliska verk som till exempel sångare eller musiker, måste du innan du laddar upp Inspelningen ha inhämtat deras skriftliga medgivande till att Kanal 5, eller tredje man till vilken Kanal 5 vidareupplåtit sina rättigheter, fritt använder Inspelningen. Du garanterar härmed att du är berättigad att upplåta samtliga rättigheter i enlighet med dessa användarvillkor till Kanal 5."

Göra om låten hur de vill och sedan sälja den vidare till tredje part utan att låtskrivaren får en krona, lysande!

I USA har man ju förstås ett begrepp "work for hire" http://en.wikipedia.org/wiki/Work_for_hire som innebär att artisten/låtskrivaren upplåter alla rättigheter till det bolag som de skrivit kontrakt med. Så de vill väl göra ett försök till samma avtal här i Sverige.

Undrar vad en domstol skulle säga om avtalet, hittade en uppsats i handelsrätt som var intressant http://www.hsc.uu.se/Uppsatser/2003/d_ombegreppetunder.pdf

Inte en chans att jag skickar in någonting till dem, lägger hellre upp musiken då på myspace eller liknande.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok... visst får dom äganderätten av dej, och ja dom kanske tom skulle tjänar pengar... MEN oavsett vad man tycker om detta så använder artisten kanal5 för att kanske kunna förverkliga en dröm.

Jag har spelat WSOP ett par gånger, och där får man skriva liknande avtal TROTS att man hostat upp 10k $ för att få va med. Visst känner man sej utnyttjad men man får ibland se bortom vissa grejjer för att ev. lyckas med något !

Men jag kanske är en lättfotad snubbe som säljer min själ billigt... men jag har ju fått lite för den iaf 🙂

Redigerat av Kurt Cobain
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man bara ha lite kul och struntar i stålarna så är väl det ok. Inget fel i det... Vad är WSOP? Enda jag hittade med en snabbsökning var World series of poker.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

...

. Hoppas att ingen stackars låtskrivare skriver en ny Thriller - det blir inte ett korvöre ändå... Brothers and sisters - count me out. Och F##k you Kanal 5 😛 Sorry, kunde inte låta bli 🙂

Skriver man en ny Thriller behöver man nog inte Kanal 5 🙂

>Berch. Korrekt WSOP=World Series Of Poker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man bara ha lite kul och struntar i stålarna så är väl det ok. Inget fel i det... Vad är WSOP? Enda jag hittade med en snabbsökning var World series of poker.

Ja det är World series of poker...

Men om du nu skulle skapa ett namn och bra sammarbeten på ett sånt här program så finns det väll pengar att hämta?

Om nu inte tanken är att göra en singel och sen är det finito!

Redigerat av Kurt Cobain
Link to comment
Dela på andra sajter

är det någon som känner till om såpan har gått i något annat land?

Sopor eller såpor brukar ju sprida sej

dagens lyssnare har i mycket förlorat nåt

kulturellt att lämna efter sej

ja dom styr alla låtskrivare åt skogen

som vill försöka leva på sin musik att

inte skriva musik , snart låter allt som hissen

på NK .

såna här prg borde bannlysas

förr fick man gå den långa vägen i hantverket

men idag finns bara dom snygga förpackningar

som skall lura ögats spegel

könlös o obesjälad musik är = döende

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Har läst avtalet och kan inte bedöma läget juridiskt men:

låtskrivaren ger kanal5 en icke-exklusiv licens: Flera här på tråden har påstått/frågat skriver man då bort licensrätten/avtalas upphovsrätten bort - det är jag inte så säker på. STIM-pengar - också oklart för mig men jag vågar inte omedelbart dra slutsatsen att avtalet är helt oacceptabelt avseende den aspekten.

Personligen ser jag detta, med viss reservation för avtalets utformning, som en marknadsföringsmöjlighet. Jag har inte ett antal förlag som knackar på min dörr och erbjuder BÄTTRE villkor till mig som nybörjare.

Jag kommer sannolikt att skicka in ett par rocklåtar och se vad som händer. Jag ser inte riktigt vad ett worst case scenario skulle vara i händelse av att man får med en låt i programmet och kanal5 spelar den icke-exklusivt utav bara h-e i alla tänbara medier. Även utan ersättning för just den verksamheten: vilken MARKETING. Sedan gäller det att prångla ut uppföljarna i vinnarhålet.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er, jag mejlade till femman häromdagen och frågade bland annat följande:

[...] Genom att ladda upp en låt ger man er alltså tillstånd att t ex släppa den utan att ge upphovsmannen varken ekonomisk ersättning eller ens få sitt namn associerat med låten? Jag hoppas ni förstår hur fullkomligt oseriöst det framstår. Jag hoppas att dessa orimliga villkor endast är tillfälliga och kommer ändras, så ni får en chans att intressera även seriösa låtskrivare. [...]

Jag har nu fått följande svar från Meter Film & Television, som producerar programmet:

[...] Jag förstår din fråga och undran och förstår att man tolkar villkoren som du gör. Det är inte alls bra och vi ska gå igenom och se till att de ändras så fort vi har möjlighet. Självklart har du dina rättigheter som upphovsman.

Så jag hoppas att du kommer att vilja söka till vårt program när du ser att vi verkligen är seriösa och att detta är ett seriöst TV-program.

Om detta stämmer bör vi alltså kunna förvänta oss att villkoren ändras och blir rimligare snart.

EDIT: Jag har nu även uppmärksammat henne om den här trådens existens.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er, jag mejlade till femman häromdagen och frågade bland annat följande:
[...] Genom att ladda upp en låt ger man er alltså tillstånd att t ex släppa den utan att ge upphovsmannen varken ekonomisk ersättning eller ens få sitt namn associerat med låten? Jag hoppas ni förstår hur fullkomligt oseriöst det framstår. Jag hoppas att dessa orimliga villkor endast är tillfälliga och kommer ändras, så ni får en chans att intressera även seriösa låtskrivare. [...]

Jag har nu fått följande svar från Meter Film & Television, som producerar programmet:

[...] Jag förstår din fråga och undran och förstår att man tolkar villkoren som du gör. Det är inte alls bra och vi ska gå igenom och se till att de ändras så fort vi har möjlighet. Självklart har du dina rättigheter som upphovsman.

Så jag hoppas att du kommer att vilja söka till vårt program när du ser att vi verkligen är seriösa och att detta är ett seriöst TV-program.

Om detta stämmer bör vi alltså kunna förvänta oss att villkoren ändras och blir rimligare snart.

EDIT: Jag har nu även uppmärksammat henne om den här trådens existens.

Riktigt bra initiativ tbruce! Nu ska det skickas in låtar med min låtskrivarkompanjoninna (?) Någon som vet någon deadline förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag tycker lite underligt är att man bara kan skickar in låtar som EN låtskrivare. Hur ofta är det en perosn som skriver en låt helt sjläv idag. Dagens hitmakare består ju nästan alltid av minst två som skriver låten tillsammans, och ibland ännu fler. Jag ska t.ex. skicka in några låtar som jag skrivit med en sångerska jag sammarbetat mycket med på sistonde. Vi kommer skicka in tre låtar var, fast det blir sex tillsammans. Det känns lite synd att man inte kan skicka in låtar som ett låtskrivarteam. Känns inte riktigt igenomtänkt

Jag tycker också det är lite lustigt att man måste framföra låten live, eller ja sång till playback. Tänk om man har spelat in sång med halvduktig sångerska/sångare som ändå låter bra efter lite jobb med melodyne. Ska man då tvingas leta efter någon duktig vocalist som ska kunna framföra ens låt. Vi som inte har en fot i branchen har väl inte direkt stor tillgång till duktiga vocalister. De letar ju trots allt efter hitmakare, inte någon artist. De borde ju kunna lyssna på ens inspelning för att höra om låten har potensial, sen kan ju skivbolagen leta efter en passande artist sjläva. Men det är väl så för att det ska bli mer underhållning för tittarna. Men det är ju ändå ett program där de letar hitmakare. Känns lite som de inte vet vad de är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mailade femman och totalsågade dom. Fick svar från dom för ett par dagar sen:

Hej

Tack för ditt mail och visat intresse för Kanal 5!

Du har missuppfattat användarvillkoren. Man ger inte upp rättigheterna.

Kontraktet ger Kanal 5 rätten att använda den fil som laddats ner. Skulle

man komma med i programmet skrivs nytt kontrakt.

Med vänlig hälsning,

Kanal 5:s Tittarservice

http://www.kanal5.se

Då undrar man ju vad DET kontraktet säger?! 😕

Aja, jag skickar då inget. Har inget på lager iaf så... Men det ska bli intressant att följa det programmet/såpan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er, jag mejlade till femman häromdagen och frågade bland annat följande:
[...] Genom att ladda upp en låt ger man er alltså tillstånd att t ex släppa den utan att ge upphovsmannen varken ekonomisk ersättning eller ens få sitt namn associerat med låten? Jag hoppas ni förstår hur fullkomligt oseriöst det framstår. Jag hoppas att dessa orimliga villkor endast är tillfälliga och kommer ändras, så ni får en chans att intressera även seriösa låtskrivare. [...]

Jag har nu fått följande svar från Meter Film & Television, som producerar programmet:

[...] Jag förstår din fråga och undran och förstår att man tolkar villkoren som du gör. Det är inte alls bra och vi ska gå igenom och se till att de ändras så fort vi har möjlighet. Självklart har du dina rättigheter som upphovsman.

Så jag hoppas att du kommer att vilja söka till vårt program när du ser att vi verkligen är seriösa och att detta är ett seriöst TV-program.

Om detta stämmer bör vi alltså kunna förvänta oss att villkoren ändras och blir rimligare snart.

EDIT: Jag har nu även uppmärksammat henne om den här trådens existens.

HUr menar dom att man ananrs skulle tolka det där? :rolleyes:

Om det är inte är så dom menar, så är det väldigt idiotiskt att skriva så. Om inte annat väldigt idiotiskt att inte fatta att det kan tolkas så. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej på er igen, fick ett nytt mejl av Johanna Palm på Meter Film & Television där hon meddelar att dom har omarbetat villkoren nu. Ser betydligt bättre ut tycker jag. I princip det enda de kräver nu är att ha rätt att tillgängliggöra inspelningen "via Internet oavsett territorium i samband med TV-programmet Hitmakers", dvs som marknadsföring för själva TV-programmet, antar jag... vilket ju inte är särskilt orimligt. Det står nu också uttryckligen att de inte kan låta någon annan artist framföra låten utan upphovsmannens tillåtelse.

Det bästa med det nya avtalet är väl att det framgår tydligare vad man förväntas ställa upp på om man kommer med: "Framförandet i TV-sändning får vara högst 90 sekunder. Om framförandet överstiger angiven tid kommer framförandet att avbrytas av programmets producenter. Låtskrivare/Deltagare som inte kan eller vill framföra sin låt själv kan låta någon annan framföra den. Om låtskrivaren väljer att inte själv framföra sin låt, måste denne ändå närvara vid framförandet under inspelning av programmet. Deltagaren måste vara beredd att under inspelning av programmet fatta beslut om att acceptera eller avböja erbjudande om att ingå avtal med ett skivbolag."

Läs hela här: http://www.hitmakers.no/hitmakers/terms.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er igen, fick ett nytt mejl av Johanna Palm på Meter Film & Television där hon meddelar att dom har omarbetat villkoren nu. Ser betydligt bättre ut tycker jag. I princip det enda de kräver nu är att ha rätt att tillgängliggöra inspelningen "via Internet oavsett territorium i samband med TV-programmet Hitmakers", dvs som marknadsföring för själva TV-programmet, antar jag... vilket ju inte är särskilt orimligt. Det står nu också uttryckligen att de inte kan låta någon annan artist framföra låten utan upphovsmannens tillåtelse.

Det bästa med det nya avtalet är väl att det framgår tydligare vad man förväntas ställa upp på om man kommer med: "Framförandet i TV-sändning får vara högst 90 sekunder. Om framförandet överstiger angiven tid kommer framförandet att avbrytas av programmets producenter. Låtskrivare/Deltagare som inte kan eller vill framföra sin låt själv kan låta någon annan framföra den. Om låtskrivaren väljer att inte själv framföra sin låt, måste denne ändå närvara vid framförandet under inspelning av programmet. Deltagaren måste vara beredd att under inspelning av programmet fatta beslut om att acceptera eller avböja erbjudande om att ingå avtal med ett skivbolag."

Läs hela här: http://www.hitmakers.no/hitmakers/terms.html

Det låter ju bättre...

Ska surfa dit och läsa det nya avtalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja bra jobbat där 😲

Har inte läst alla inlägg här på tråden och om jag missat detta så ber jag om ursäkt,men när startar denna

tävling/programet och vilket datum ska man senast skicka in sitt bidrag och vilken adress skickar man till osv ???? För nu blev man ju sugen på att se om ens låtar håller måttet i en sån här tävling.

Sen kan jag ju tipsa dom som inte vet om det att www.songbox.net där är det också kul att vara om man är låtskrivare mm 😉 r

/Håkan 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Cool... verkar dock som dom har lagt ned programmet innan det ens har börjat. Antar att dom förmodligen fick in 5000bidrag var av 4999st ityckte dom inte höll måttet för vad som är en bra "hit låt". Kanske? vad vet jag.

nån som har hört nåt om det programmet?

Det står nämligen ingenting på kanal5:s hemsida längre om det programmet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...