Jump to content

Elvis3

Medlem
  • Content Count

    29
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

1 Follower

About Elvis3

  • Rank
    Med i gänget
  • Birthday 06/30/1964

About me

  1. Kellbranch, nu har du väckt mina tankar! Jobbade ett antal år på Scania där man bygger lastbilar enligt ett modulsystem (komponenter som kombineras till ett mycket stort antal slutprodukter). Om vi för en sekund bortser från det konstnärliga och bara tittar kommersiellt på en låt: Vad är det som hindrar ett upplägg där man producerar ett antal moduler (vers, ref, brygga, intro, outro) i olika versioner och där kunden/lyssnaren ges möjlighet att kombinera ihop sin VERSION? Någon kanske vill ha distade guror i låten, någon annan akustiskt. Någon kanske vill ha ett solo med piano istf leadgura etc etc. Snacka om kundvänligt!?........
  2. Hej, idén tycker jag liknar den test screening som görs på t ex Hollywoodfilmer. Den kan dock medföra en slags mediokerisering (eget ord?) av verket i fråga. Jag tänker närmast på alla tillrättalagda slut på dessa Hollywoodfilmer. Tänk bara slutet på filmen The Butterfly Effect där Directors Cut-versionen (den icke tillrättalagda) är så oerhört mycket snillrikare, som jag ser det... Vill dock inte sänka idén. Det kan mycket väl bli en häftig grej...
  3. Hej, Vi är två Forum-medlemmar som påbörjat ett gemensamt projekt. Det handlar först om en poplåt där vi just nu sliter med arret. Vi har upptäckt att vi ganska omgående behöver skarpa sångspår för att ta låten till nästa nivå. Det duger inte med egna hesa amatör-stämmor... Vi söker alltså efter en sångerska som, sannolikt på distans (vi sitter på olika ställen), kan delta i projektet. Villkoren kommer vi överens om. Låtkaraktären är av det lite tuffare slaget (Läs Elin Bergman...). Det handlar om lead song och körstämmor. Svar mottages tacksamt. P o R
  4. Tjipp, Jag instämmer med John NT som jag tycker bidrar med ett gott resonemang kring ämnet och inte alls ska behöva kallas Besserwisser. Jag själv upplever en liknande situation där det enda jag hittills haft som redskap är GEHÖR. När jag nu stegvis lär mig musikteori upplever jag hur även kreativiteten utvecklas av att man bättre förstår acckordslära mm.
  5. Jepp, instämmer. Jag börjar nästan alltid med en melodi som inte sällan dyker upp i duschen. Eftersom jag duschar ofta och mycket blir det ju en och annan låt. Sedan har jag ibland lite halvsvårt för att hitta rätt ackord men det brukar lösa sig med trial och error.
  6. Tjipp, Ursäkta en långsam åldring. Jag har studerat tidigare trådar och Googlat mig blodig. Jag väntar lev av en ny Frost. Kom då på att min basplugg Virtual Bassist (VB) inte kommer att funka på ny dator. VAD kan jag ersätta den med? Broomstick är nog föråldrat för W7 etc. Har kollat det mesta, Vir2 Basis, Trilian etc etc men blir inte riktigt klok på dem. HAR DE FRASER SOM KAN SPELAS UPP så som VB? Dvs man trycker ned en klaviaturtangent och får en slinga uppspelad? Har sett killen DEMA Trilian men han står ju i princip och lirar bas på klaviaturet. Det varken kan eller vill jag. Har samma issue med Virtual Guitarrist men det löser jag nog med Electri6ity.... Måste man SPELA bas på Trilian etc eller finns det "slingor" eller "fraser"? Peter
  7. Tjipp, Jag är en låtskrivare som utifrån en bas med etablerat samarbete vill intensifiera min produktion med ytterligare connections. Jag själv skriver pop, rock, ballader, country-rock och dansband.Jag jobbar i Cubase 4 med bas-, gitarr- och trumpluggar. Spelar lite akustisk gitarr. Jag tror mig ha mina färdigheter i melodi, text och arrangemang. Jag söker producent som kan skapa sound, mixa och få till helheten. Spelar du elgitarr är det ingen nackdel... Har deltagit i svensktoppen nästa ett par gånger och där även stått på scen men det är nog inget för framtiden. Mitt mål är att fortsätta bygga en låtbank och parallellt med det pitcha mot olika förlag (detta pågår redan). Det samarbete jag föreslår är att vi delar på rättigheterna till verken vi skapar. Jag finns i Växjö och Norrköping Hoppas det finns intresse Peter
  8. Hej, Tack för tipsen. Ska experimentera lite. Det blir nog samma BPM i låten EFTER första BPMökningen. Tror att den "långsamma" början kan få vara som den är men att jag sedan bibehåller ökningen genom resterande verser och refränger. Får se om jag vågor posta slutresultatet (vilket kommer dröja ett tag) Ha de bra
  9. Tjipp, Jobbar på en rockstänkare med arbetsnamnet WAM BAM MAM. Låten är hittills tänkt som en duett där en kille sjunger de stillsammare (och kanske långsammare)verserna och en tjej sjunger de röjigare (och kanske BPM-mässigt snabbare) refrängerna. Problemet jag har är inte första bpm-takt-höjningen från vers till refräng (+8 BPM). Njet, problemet är att då man ska tillbaka från refräng till vers igen så låter det som om låten kör in i en tegelvägg. Det blir en uppbromsning som låter fult. Jag vet att man i vissa sammanhang fipplar med tex en BPM-höjning i refräng på kanske +1 MEN har någon av er erfarenhet av STÖRRE skillnader än så? Om ja, hur har ni arr-mässigt löst återgången från en snabb refräng till en långsammare vers? Kan man lösa problemet utan att byta BPM (genom trum- och baskompet)? Har ingen möjlighet att lägga exempel-låten här men hoppas någon kan bistå. Ha de Elvis3
  10. Tjena, själv sjunger jag på vissa av mina låtar för att jag inte hittade någon sångare då jag började skriva låtar. Jag tränar och tränar och gör framsteg MEN blir aldrig någon Jöback. Som kul grej kan ni ju Googla på Peter Macho (mitt låtskrivar-alias) och se filmsnutten från Allsång i Linnéparken i Växjö förra sommaren. Först sjöng Linda Bengtzing sedan jag och sedan Kevin Borg etc. Snacka om berg-och dalbana i sångkvalitet... Som lök på laxen hoppade det upp en kille på scenen och ställde till en scen(!) under mitt framträdande (se Yuotubeklippet). Anyway, mitt motto är; Kör så det ryker! I min ålder skiter man i Jantelag och negativism. Svaret på rubricerad fråga blir nog för min del; För att ingen annan ville, och ... för att det är lite kul... Peter Macho
  11. Hej, som inlägg i debatten vill jag bara bifoga texten till en Progg-låt jag råkade göra för någon månad sedan. Jag hävdar att i en sådan låt är texten bärare av ett budskap och nästintill lika viktig som musiken. Håller med om att texten är underordnad musiken. Skriver själv ett antal banala texter varje år. Dock måsta jag inflika, jag tycker det är ganska svårt och utmanande att skriva texter till låtarna. Du Girige Jag känner många med små pensioner Och det får bära sig bäst det går Sen finns det andra med mångmiljoner Kan du förklara så folk förstår Du är ju bättre än alla andra Som jobbar ärligt när du gör klipp Man kunde tro att vi har varandra Men vi är vanliga du är VIP Upp-nost blickar du ner På oss andra, överlägset, mycket vill ha mer Iakttar en klädsam min Döljer ett sarkastiskt flin Låtsas, men du är…..ett riktigt svin Du samlar tavlor och konstklenoder Du slår på stort och du är en snobb Men din broder från en annan moder Han har det kärvt, han har mist sitt jobb Han har en etta i ett förorts-getto Du har en våning i St Tropez Han letar billigt på Lidl och Netto Han tuggar nudlar och du filé Han går på stan där han samlar burkar Och lägger upp dem i stor volym Du smuttar vin på mahognydurkar Och sprutar skumpa i Boss-kostym Refr Men när du dör med din stora bonus Och du får lämna din lyx och flärd Då dina släktingar ringer Fonus Vad är man värd vid sin hädanfärd? Du kunde hjälpa han där i lorten Och ge en del av din skärv i stöd Det ger passage genom Pärleporten Att räcka handen till nån i nöd Refr. Tjipp Elvis3
  12. Elvis3

    Cubase Essentials 4

    Tjipp Debatt, Sorry att jag inte kan bidra med något. Vill bara säga att jag sympatiserar med ditt inlägg. Jag har ännu inte stött på en vettig instruktion för installation av programvara. Jag har aldrig varit med om att man kan ta instruktionen och STEG för STEG följa den från början till slut. Dongel och registrering, program och koder - det är inte användarvänligt. Min lösning är att jag tar hela min Frost-dator (nej, den är inte bärbar) till Musikaffären i Växjö då jag installerar nytt. Det du beskriver är nämligen inte enklare då man inte har Internet-uppkoppling på sin musikdator (vilket jag inte vill ha). Kör hårt och hoppas du kan producera/skapa snarast och slippa installations-tramset. Elvis3
  13. Hej, Se upp om sådana där rackare ringer till er för de spelar in samtalet och säger man något som liknar en bekräftelse kör de ganska hårt med en. Jag jobbar som Marknadschef i ett mindre börsbolag (när jag inte skriver låtar?) och har stött på ett banne mig oändligt antal katalogskojare. Vi har fått ta till vår jurist flera gånger då några kolleger varit lite svävande mot dessa skojare på telefon och de därefter hävdat att vi lagt en order. Finns en varningslista på Svenskhandel.se men den rör mest kataloger. Se upp, många av lurendrejarna är ganska duktiga på det de gör....Tydliga NEJ rekommenderas. Elvis 3
  14. Tjipp, Ibland tycker jag det kan vara elegant att INTE hitta ett exakt ordrim (där ord mot ord rimmar). I det här fallet är reason lite knivigt men skulle kunna lösas med exempelvis; reason - she's on (when I am off she's on....) reason - please go on Jag har under 5 min ansträngning inte lyckats hitta något mästerligt men kanske kan du följa spåret......... Good luck E3
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.