Jump to content
Annons

Vad heter det ni gör? Tympligt verb för "musikproducera"


Tant Fransa

Recommended Posts

Söker verb som beskriver det man gör när man spelar in-redigerar-mixar etc.

"musikproducera" är lite otympligt. Finns det ett tympligare verb som beskriver det ni här på forumet gör?

Prodda har jag hört er använda - men jag har svårt att bli kompis med ordet - finns det något bättre som beskriver det jag inte kan men vill lära mig?

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Prådda.

(edit... och om jag läst lite mer noggrannt i ursprungsinlägget så hade jag ju sett att du redan var ovän med det ordet...)

Jag vill egentligen också ha ett nytt och bättre ord.. låt oss utlysa en tävling för bästa ny-ordet!

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Prådda.

(edit... och om jag läst lite mer noggrannt i ursprungsinlägget så hade jag ju sett att du redan var ovän med det ordet...)

Jag vill egentligen också ha ett nytt och bättre ord.. låt oss utlysa en tävling för bästa ny-ordet!

Hm - faktiskt tycker jag att prådda (med å) är bättre... (men kan inte motivera det)

Det vore trevligt med ett mer beskrivande ord, varför ska Stig Malm ha ensamrätt på nyordsproduktionen här i Sverige?

Jag får väl börja med ett förslag som är så dåligt att alla känner att de kan bidra med något bättre. Låt se nu...

skapa/spela in/redigera/mixa/ ...

spedrixa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Musicera?

Musikskapande?

"Prådda" tycker jag inte är något vettigt ord alls, eftersom det inte säger ett dugg om vad man gör - och så låter det dessutom som något konstigt fjortis-ord från Lunarstorm eller något... 😆 Även om man lyckas översätta det till "producera", så berättar det fortfarande inget vad man egentligen gör...

De flesta av oss hemstudionissar är ju både kompositör, textförfattare, sångare, musiker, ljudtekniker, producent och Masteringtekniker i en skön blandning - så det är inte helt lätt att beskriva vad man gör med bara ett enda ord... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite sådär klurigt och finurligt som om bara hemliga Arne visste hur man bar sig åt för att spedrixa 🙁

Vill ju hjälpa till, så jag försökte komma på nåt ord som inte används, men som ändå ligger bra i munnen... men jag kom bara på befintliga ord. Fick ordet "bulle" i hjärnan och sen kunde jag liksom inte komma ifrån det. Så jag ska nog gå och fika en stund istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta av oss hemstudionissar är ju både kompositör, textförfattare, ngare, musiker, ljudtekniker, producent och Masteringtekniker i en skön blandning - så det är inte helt lätt att beskriva vad man gör med bara ett enda ord... 🙁

Låt se nu... Hekotesåmuljprmate... och så göra ett verb på det. Hekotesåmuljprmatera! Där har vi det, enkelt och bra.

Eller enkelvarianten med bara begynnelsebokstäverna: Hktsmlpmt... lite svårare att uttala kanske, men enkelt att komma ihåg. Låter ju precis som när man tappat andan och försöker be någon att hjälpa en hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musicera?

Musikskapande?

"Prådda" tycker jag inte är något vettigt ord alls, eftersom det inte säger ett dugg om vad man gör - och så låter det dessutom som något konstigt fjortis-ord från Lunarstorm eller något... 🙁 Även om man lyckas översätta det till "producera", så berättar det fortfarande inget vad man egentligen gör...

Precis - det är Lunarstorm-varningen som jag har kommit lite på kant med...

förslag nr 2: Ljud+studio= Ljudstuda?

Link to comment
Dela på andra sajter

När folk frågar mig så säger jag nog att jag "Gör musik på datorn" antingen vet de vad det innebär eller så får jag ge mig in i en lång förklaring. Jag tror att en förklaring till att det inte finns ett ord för det är att man har tagit över alla leden av musikproduktionen. Tidigare fanns det musiker, producenter, mixare, mastrare, o s v. Det är inte lätt att slå ihop alla de funktionerna till ett ord. Hmm "Datormusikmakare" kanske 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Göra musik är väl ganska enkelt.

Överhörde en konversation häromdagen där den ene sa att det bara var att trycka på en knapp så är musiken klar till sången. Säkert, tänkte jag! 🙁

EDIT: Alltså göra musik är inte enkelt, men det är enkelt att säga göra musik.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Göra musik är väl ganska enkelt.

Överhörde en konversation häromdagen där den ene sa att det bara var att trycka på en knapp så är musiken klar till sången. Säkert, tänkte jag! 🙂

EDIT: Alltså göra musik är inte enkelt, men det är enkelt att säga göra musik.

Enkelt uttryckt då: Knapptryckare. Det är vad vi är det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger "prådda". Det låter inte lika stelt som "producera", men samtidigt förstår människor vad man menar

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är ju VEM som producerar eller kallar sig producent. ALLA som har något med produktionen är ju med och "proddar" Jag vet att när vi släppte en platta så tjafsade vi om vem som hade proddat. det hade vi ju alla gjort?

Så det slutade med att vi skrev "This album was Produced" Och så här i efterhand så är det ju klockrent!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare fanns det musiker, producenter, mixare, mastrare, o s v. Det är inte lätt att slå ihop alla de funktionerna till ett ord. Hmm "Datormusikmakare" kanske 🙂

"mupprixtra"...

Jag läste ditt ord som "MuppTrixa" vilket jag tycker va klockrent 🙂

Visst skulle man väl kunna använda producera och prådda. Men sedan när man talar med gemene man så kommer det ständigt att misstolkas då man skulle bli tagen för producent och inte musiker.

Kanske låter lite tokigt men jag ser mig som "musiker som gör allt själv" och där med basta.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är det här problemet som gör att jag sitter här och skriver meningslösa inlägg i forumet, istället för att...

...mupptrixa. det är ju för fan precis det jag gjort i alla år, utan att riktigt vetat om det!

tack, multiband.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...