Jump to content
Annons

Tankar om demoklimatet idag


Fidden

Recommended Posts

Kära bullen... Jag ska försöka få ur mig lite tankar som snurrar i mitt huvud för tillfället, ber om ursäkt om det blir långt och osammanhängande.

Det är så att jag tycker det är kul att skriva låtar och spela in, att liksom leka lite producent. Tycker också det är kul när folk lyssnar på den och gillar det. Vore lite kul att få ut musiken till en bredare publik, men jag avskyr, verkligen Avskyr hur klimatet ser ut för oss hemma-/demomusiker just nu.

För hur roligt det än är att göra låtar, så är det verkligen URTRÅKIGT och otroligt nedtryckande att sätta sig på ett forum eller på myspace eller allears och göra reklam för sin musik. Att sitta och recensera låtar bara för att folk kanske eventuellt förhoppningsvis tar sig tid och lyssnar på min låt också. Och sen möjligtvis säger vad han/hon tycker om den. Bara för att visa sin uppskattning eller kanske för att det kanske finns ytterligare nån låt som han/hon vill att jag ska kommentera. Det blir en helt bizarr ryggdunkarkultur som mest liknar ett pyramidspel på något sätt. Eller ett kedjebrev. "Recensera 5 låtar som jag gjort, så kommer du få en vetelängd om dagen tills du är 67 år". Man har liksom ingen aning om hur man ska värdera omdömen, om folk säger vänliga saker för att få snälla ord tillbaks.

Och jag tycker hela grejen suger så fruktansvärt mycket energi. Det har gått så långt att jag drar mig för att sätta mig och spela in något, eftersom jag vet att jag kommer behöva fjäska och slicka rumpa för att folk ska lyssna på det. Har således knappt någon motivation att göra musik längre, det känns som att jag är påväg åt helt fel håll... och som att hela demomusikvärlden blivit smutsig.

I mitt fall har det dessutom fått till följd att hela omdömmesbiten, att kommentera låtar, blivit förknippat med detta fjäsk. Jag kan därför knappt lyssna på demos för att kommentera dessa längre.

Ska väl förtydliga att detta inte är någon kritik mot detta forumet eller er som användare, även om kulturen finns här precis som på alla andra ställen, fast kanske i ett mer lajt-format i jämförelse med exempelvis myspace eller allears, beroende på att det är mer tajt och familjärt här.

Iallafall, frågan är om inte inflationen i demomusik gått alldeles för långt nu? Det vi gör idag hade kanske varit grymt värdefullt för 10 år sedan, idag är det inte värt ett korvöre. För alla gör det som vi gör, känns det som. Det är fullt av duktiga och talangfulla musiker där ute, som förmodligen gör det bättre dessutom. Så vad ska man göra? Går det på något sätt att bli kvitt sitt behov av bekräftelse? Att liksom komma tillbaks till det läget man var i från början, att göra musik för att det är kul, utan att ha något större behov av att folk ska lyssna på det?

Eller är det ett naturligt steg att vilja nå en större och större publik ju längre man håller på? Känns lite som att man är påväg mot en avgrund om det är så.

Någon som känner igen sig, eller är det bara jag? Någon som vet hur man ska komma ur dessa tankebanor? Går det, eller har jag skrivit/spelat in/kommenterat min sista låt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

drloop (oregistrerad)

Jag tycker du sätter fingret på ett nytt fenomen.

Musik är ju faktiskt inte värt så mycket längre, på flera olika sätt.

Dels är det svårt att tjäna pengar pga många olika faktorer.

Och samtidigt så är det teoretiskt lättare att få ut sitt material än tidigare, till fler eventuella lyssnare...

Jag tycker det känns gott att få ett första intryck på forumet.

Ryggdunkandet får man nog leva med,här på forumet och även när man blir en känd artist. (Men en sak är säker att Lundell och Basshunter är kassa 😳 )

Men vad nästa steg för att nå ut till breda massa är klurig att lura ut.

Förr kunde man anstränga sig med att göra bättre produktioner än resten av bandet i sitt område, det räckte att inspelningen lät bra... nästan.

Var man dessutom driftig kunde man åtnjuta lokal "fame", detta är mycket svårare idag.

Fan vet vad som händer i framtiden eller vad som borde hända för att skapa ett bättre klimat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dig till stor del och det är ju helt enkelt förjävligt som det är idag. Band som lätt skulle ha fått kontrakt för 10 år sedan försvinner idag i demobruset om de inte kan promota sig tillräckligt. Musiken blir mindre och mindre viktig och det viktiga idag verka vara att kunna profilera sig med nån slags image. Givetvis har det ju varit så förr men inte i närheten av samma utsträckning. Visst, det kommer fram mycket ny musik men det försvinner minst lika mycket. Det är ju också som du säger med denna ryggdunkarkultur, att man på nåt vis ska vara kompis med vartenda band för att kunna göra sig "hörd".

Det här gör ju i förlängningen att man blir avtrubbad och slutar bry sig men jag tror att man helt enkelt får se till att vårda de kontakter som man upplever som "viktiga". Resten kan man inte ta på för stort allvar för då får man nog jobba ihjäl sig. Själv vet jag att jag är mycket dålig att promota min musik, till viss del för att jag har växt upp med den förr väldigt vanliga inställningen att man förväntar sig att bli upptäckt om man gör nog bra musik. På den tiden sög ju i och för sig skivbolagen in otroliga pengar på att langa ut slavkontrakt så det är nog bättre idag i alla fall med ett större urval av oberoende bolag. Hursomhelst så får man väl härda ut 😳 Nu kanske jag spann iväg lite väl från ditt inlägg men det är ett intressant ämne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker Fiddens inlägg är tänkvärt på många sätt, bra skrivet!

Jag har helt slutat lyssna på demos som inte kommer från någon jag känner eller som rekommenderats av någon. Anledningen är enkel - mängden är enorm och det mesta är dåligt.

Att proffsverktyg numera finns i alla hemmastudios är en helt annan problematik (Just det, problematik!) och kanske inte ska diskuteras här.

Kan bara konstatera att nästan alla demos idag har en proffsig yta, men att innehållet oftast är lika magert som det alltid har varit på demofronten. Resultatet blir ett jobbigt nästan-tillstånd i musiken som hotar skvala ihjäl oss som ska lyssna.

Förstår mycket väl att den ständiga jakten på att synas och höras med sin demo kan vara påfrestande för musiker - så jag har ett konkret råd: Lägg ner demospridandet! 😳

I alla fall om målet är att nå en större publik eller skapa kontakter med branschen.

Om man lägger ut demos på forum som detta för att få feedback och utvecklas, ja då är det såklart en annan femma.

Men att samla kompisrecensioner på Allears tror jag bara är bortkastad tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja.. man kan ju undra varför man håller på med musik egentligen. Söker man efter den där bekräftelsen? Drömmen om att bli berömd och rik?

Ja, varför håller man på med musik egentligen?

Jag tror att det är väldigt nyttigt att rannsaka sig själv lite nu och då.

Själv har jag kommit fram till den gränsen att alla pojkdrömmar man haft har svalnat och spelar nu mera bara för egen vinning.. Att ha kul och att få utlopp för kreativiteten. När det inte är kul så struntar jag i musiken och tar upp spelandet igen när andan faller på.

Spelar även i coverband och den sortens spelandet ser jag som en avstigning från vardagslivet... och spelar, gör en massa oljud och har grymt roligt med polarna.

Alltså meningen med det hela...är ju en fråga för sig.

Alla har olika behov.

😳

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, råkade få syn på denhär tråden när jag gick hit för att leta upp en annan och gör ett spontant inhopp.

Jag håller väl till viss del med dig Fidden. Och visst känner jag igen det du säger allt för väl.

Men när det gäller "demobandssajter" så finns det inte mycket att hämta där egentligen (säger jag som startade och drev en av de första för 10 år sen).

Om målet är att hitta sin målgrupp så är det fel ställe att leta på känner jag. Visst skadar det inte att lägga ut sin musik på sådana sajter, men man ska nog inte lägga ner allt för mycket jobb med att promota sig där.

Om man ska hitta lyssnare på nätet så känner jag att man har bättre chans på mer intima och avskiljda ställen. Det kan exempelvis vara ett forum för ett band eller ett skivbolag som ger ut liknande musik. Så länge man är aktiv medlem på sådana ställen och inte bara går in och spammar så brukar folk bli väldigt intresserade av ens musik. Där finns nämnligen ofta folk med ett genuint intresse av att _lyssna_ på musik, inte en majoritet som vill få andra att lyssna på ens musik.

Men visst har "demokulturen" blivit smutsigare de senaste åren. Men talangen för att marknadsföra sigsjälv har ju alltid smällt högre än talangen att göra riktigt bra musik. Det stämmer lika väl nu som för 20 år sen.

Vem får alla flickorna på festen: den tysta, försynta pojken med ett hjärta av guld eller den högljudda, tvålfagra skitstöveln? Givetvis den sistnämnda. Men betyder det att han nödvändigtvis har ett mer framgångsrikt kärleksliv? Nej knappast.

Om jag helt ärligt tänker på hur många som lyssnat på min musik för 20 år sedan så inser jag ganska snabbt att jag faktiskt har en ganska stor publik. Min chans att "breaka" hade varit ungefär lika stor då som nu, men de personer som hört min musik då hade förmodligen varit mina närmst sörjande och en och annan hängiven indieunge i grannskapet.

Så även om musikklimatet blivit värre på vissa håll så är jag ändå ganska nöjd med utvecklingen på det stora hela. Och trots överflödet av musik så är din musik trots allt guld värd för den som du lyckas träffa rakt in i hjärtat.

Vad jag däremot är missnöjd med är klimatet för livemusik. Det varierar visserligen en hel del runt om i landet, men generellt finns det inget intresse för livemusik längre känner jag. Visst finns det intresse av att gå och se ett specifikt band som man redan känner till. Men det är inte många som går ut för att lyssna på musik för sakens skull längre.

Det är svårt att göra nånting åt det tyvärr. Man kan ju knappast tvinga folk att gå på spelningar. Men det är sorgligt att det blivit så.

Hursomhelst undrar jag lite vad du provat för andra vägar med att nå ut med din musik fidden? Jag menar, du gör ju musik som är gångbar lite varstans. Och dessutom är mycket av det definitivt radiovänligt. Och den skulle lätt kunna platsa i en film med.

Aja, jag ska inte bli långrandig. Jag har ju trots allt lämnat forumet för längesen 😳

(om jag skriver konstigt och osammanhängande så beror det på att jag inte sovit på 34 timmar. så jag är lite lullig i huvudet)

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Känner precis igen mig i det du säger och det ledde till att jag la studion och skrivandet på hyllan några år. Synd!

Efter ett tag kom jag till insikt att, fuck it, jag mår bra när jag gör musik. Den där må bra känslan får vara drivande istället för den ständiga kicken av att få feedback.

Nu skriver/musicerar jag på ett helt annat sätt som inte ger lika mycket resultat men som däremot ger mig en zon att gå till när jag behöver bearbeta, reflektera eller släppa loss lite.

Kanske kommer suget att bli rockstjärna tillbaka igen, men varför inte låta musiken i sig vara det drivande istället för drömmen under tiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Läst lite här och funderat.

En sak är säker; vi är många som postar här för att få feedback på låtarna, men shit så dåliga vi är på att ge feedback!

såg fredrik karlssons låt superego...161 visningar och tre (!!!) kommentarer!!! 😉

Kom igen folk bättre än så kan vi! Laddar man ner något kan man väl tycka till lite också?

Jag har hängt ett tag på "ett annat" forum och mest varit aktiv där, men nu skall jag försöka komma igång och kommentera lite mer när vi nu fått tillbaka ett sådant trevligt forum.

Hoppas fler med mig gör samma sak, för demopostandet är ju en stor del av varför vi hänger här...

kom igen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Fiddens brev är dåligt. På alla sätt och vis. En psykologisk introspektion som handlar om att det är andras fel att han inte gör musik

MUSIK GÖR MAN FÖR ATT DET ÄR ROLIGT ATT VARA KREATIV, fan lever du kvar och tror du skall bli popstjärna. Skulle tro 1/1000 har chans att tjäna pengar på sin musik. Musik är enkel att göra..

Så det behövs inte fler som klagar över att hans enkla musik inte genererar pengar.

Börja måla, det är kul.

Jag menar de flesta här är ju tonåringar-20-30 som fattar vad som står med versaler ovan, eller gamla misslyckade musiker. Trist att nån så ung hamnar i det senare facket.

/Per

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant reflektion Fidden, håller med på många sätt. Fast jag har en ljus framtidssyn på detta. Jag tycker det är ganska tydligt att hela musikbranschen befinner sig i en sorts "regimskifte" där både konsumenternas och producenternas roller förändras. I nuläget är problemet att även om de flesta mer eller mindre vill göra sig av med de enorma bolagen så är det fortfarande den vägen som är den enda enkla för att nå ut till publiken. Tjänster som myspace o dyl är säkerligen framtiden (inte just sidan myspace, mer konceptet att varje artist är sin egen i ett större nätverk) men det måste utvecklas så att publiken och artisterna har lättare att hitta varandra, åt båda håll.

Det kommer nog ta ett par år innan någon verkligen hittar formen. Jag tycker det skulle vara intressant med en digital musiktjänst som var som en korsning mellan myspace och ett skivbolag. Tänk ett myspace med redaktörer, dvs man måste "skicka in" en demo och bli accepterad av en A&R för att öht få vara med på siten. Detta skulle innebära att kvaliteten generellt blir högre än på sidor som myspace, men artiststallet kan bli större än i ett vanligt skivbolag. Artisterna skulle kunna få tillbaka en viss ersättning för sin medverkan, och även (helt beroende på i vilken utsträckning sidan tycker de är värda att satsa på) få hjälp av proffs att skaffa rätt kontakter, fixa gig, bygga en image, plåta bra promobilder, mixhjälp, studiotid, sätta ihop ett bra liveset med scenkläder/videoprojektioner/annat som kan behövas, och så småningom kanske t o m att spela in musikvideo etc. Detta skulle naturligtvis sidan också få tillbaka på eftersom det skapar ett större intresse för artisterna.

Något åt det hållet tror jag vi behöver, alltså större utbud men fortfarande en tydlig tröskel så signalen inte försvinner i allt brus, plus professionellt folk för att hjälpa de lovande talanger som finns med just det som Fidden och även jag själv tycker är ganska trist, nämligen att sprida musiken.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Fiddens brev är dåligt. På alla sätt och vis. En psykologisk introspektion som handlar om att det är andras fel att han inte gör musik

MUSIK GÖR MAN FÖR ATT DET ÄR ROLIGT ATT VARA KREATIV, fan lever du kvar och tror du skall bli popstjärna. Skulle tro 1/1000 har chans att tjäna pengar på sin musik. Musik är enkel att göra..

Så det behövs inte fler som klagar över att hans enkla musik inte genererar pengar.

Börja måla, det är kul.

Jag menar de flesta här är ju tonåringar-20-30 som fattar vad som står med versaler ovan, eller gamla misslyckade musiker. Trist att nån så ung hamnar i det senare facket.

/Per

Hur kan man vara misslyckad musiker om man spelar för att ha roligt? 😛

Jag tycker Fiddens funderingar har bra grund...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man vara misslyckad musiker om man spelar för att ha roligt? 😛

Jag tycker Fiddens funderingar har bra grund...

Detta är inte en person som verkar göra musik för att han tycker det är roligt (jag kan ha fel). Han vill av fåfänga sprida sina alster och letar ivrigt efter guldkitteln vid slutet av regnbågen....

"Och jag tycker hela grejen suger så fruktansvärt mycket energi. Det har gått så långt att jag drar mig för att sätta mig och spela in något, eftersom jag vet att jag kommer behöva fjäska och slicka rumpa för att folk ska lyssna på det. Har således knappt någon motivation att göra musik längre, det känns som att jag är påväg åt helt fel håll... och som att hela demomusikvärlden blivit smutsig."

Tycker du att det har bra grund kan vi avsluta meningsutbytet här och nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man vara misslyckad musiker om man spelar för att ha roligt? 😄

Jag tycker Fiddens funderingar har bra grund...

Detta är inte en person som verkar göra musik för att han tycker det är roligt (jag kan ha fel). Han vill av fåfänga sprida sina alster och letar ivrigt efter guldkitteln vid slutet av regnbågen....

"Och jag tycker hela grejen suger så fruktansvärt mycket energi. Det har gått så långt att jag drar mig för att sätta mig och spela in något, eftersom jag vet att jag kommer behöva fjäska och slicka rumpa för att folk ska lyssna på det. Har således knappt någon motivation att göra musik längre, det känns som att jag är påväg åt helt fel håll... och som att hela demomusikvärlden blivit smutsig."

Tycker du att det har bra grund kan vi avsluta meningsutbytet här och nu.

Jag tycker du slänger bekyllningar omkring dej, och uttalar dej om personer du inte vet något om 😛

Du verkar inte ha förstått kärnfrågan i trådöppningen…

Det kan säkert Fidden svara på själv, men jag ser ingenting som säjer att han skyller på andra…

Han pekar på ett ryggdunkar problem, vilket även jag har sett på demo-forumet…

Menar du att det finns en motsägelse i att göra musik för att det är roligt och sedan spela den för andra för att få gensvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Fiddens brev är dåligt. På alla sätt och vis. En psykologisk introspektion som handlar om att det är andras fel att han inte gör musik

MUSIK GÖR MAN FÖR ATT DET ÄR ROLIGT ATT VARA KREATIV, fan lever du kvar och tror du skall bli popstjärna. Skulle tro 1/1000 har chans att tjäna pengar på sin musik. Musik är enkel att göra..

Så det behövs inte fler som klagar över att hans enkla musik inte genererar pengar.

Börja måla, det är kul.

Jag menar de flesta här är ju tonåringar-20-30 som fattar vad som står med versaler ovan, eller gamla misslyckade musiker. Trist att nån så ung hamnar i det senare facket.

/Per

Om du läser typ första stycket i mitt inlägg så kanske du kan läsa att jag gör musik för att det är roligt. Men jag kan inte begära att folk ska läsa igenom så långa inlägg. Resten av inlägget gick ut på att denna glädje förstördes av ett behov av bekräftelse som jag (och de flesta andra) har.

Har du noll behov av att folk lyssnar på din musik? Varför postar du den här då? Varför blir du glad när folk tycker om den? Varför blir du besviken när folk inte tycker om den? Jag fattar noll. Om du lever som du lär borde du ju skita i att spela upp musiken för folk och bara göra dina låtar för att det är så nedrans roligt?

Var har jag klagat på att min musik inte ger ekonomisk avkastning? Jag sa att förr hade det vi gör nu varit mer värdefullt. Jag menade inte att vi borde få betalt för det.

Om du tycker jag är gamal misslyckad musiker får det stå för dig. Personligen ser jag mig varken som gammal, misslyckad eller musiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

I övrigt vill jag tacka för era tankar och stöd, när jag skrev inlägget var jag i en rejält djup svacka som jag verkar vara uppe ifrån nu. Kan nu spela in musik igen utan att glädjen kvävs av frustrationen av att ingen bryr sig om den. Det hela är ju en balansgång, och i en depression får fel saker övertaget och brädan vippar åt fel håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

I övrigt vill jag tacka för era tankar och stöd, när jag skrev inlägget var jag i en rejält djup svacka som jag verkar vara uppe ifrån nu. Kan nu spela in musik igen utan att glädjen kvävs av frustrationen av att ingen bryr sig om den. Det hela är ju en balansgång, och i en depression får fel saker övertaget och brädan vippar åt fel håll.

Ok, som nån sa så känner jag dig inte. Men jag hävdar att ditt första inlägg går att misstolka på det sätt som jag gjorde, så det hela verkar vara ett stort missförstånd. Visst kan jag också bli glad om folk gillar min musik. Men jag bryr mig sällan om enstaka personer ogillar den. Mitt behov av "bekräftelse" vad gäller min musik kanske inte är så stor som andras, men det vet jag faktiskt inget om.

Jag menar inte heller "att du är misslyckad gammal musiker", det jag skrev var att de flesta (tror jag) gör musik för att det är roligt, INTE för att få bekräftelse. (Det kan förstås också vara kul, men om det är enda drivkraften så är något galet.)

Ursäkta för mitt första aggressiva inlägg f ö...

Link to comment
Dela på andra sajter

En hel del intressanta inlägg och mina 5 ören då... Jag tror inte alls att det var bättre förr. Inte heller enklare. Det krävdes minst lika mycket yta då som nu och de som var bäst var inte alltid de som fick störst kommersiell framgång. Helt klart är det mycket mer brus idag, med massor och åter massor av musik som bara flödar ut, lättillgängligt för alla. Kanske för lättillgängligt? Samtidigt blir artisterna -för mig!- mindre och mindre intressanta. De är överexponerade och jag vill egentligen se hur det ser ut hemma hos någon som tjänar miljoner men som generellt sett är en dum gris privat men kanske gör jättebra musik. Det plockar väck känslan lite -för mig igen!-.

För mig personligen så gör jag i första hand musik för att det ger mig någon form av kreativ tillfredställelse. Pretto, huh? Vad det egentligen innebär är att jag tycker att det kul, roligt och känns som jag har något meningsfullt att pyssla med. Sedan kan man ju fråga sig hur meningsfullt det är om ingen lyssnar på det? Tja, det är alltid kul om någon lyssnar på det men jag kan inte tvinga någon att göra det. För mig... ja, om jag är nöjd med låten så tycker jag själv att den är bra och att jag har uppnått något. Det är kul om någon annan tycker det samma men om inte ... well. Därtill tror jag inte att man skall ens drömma om att bli uppskattad på ett forum där musiker hänger. Det blir alldeles för mycket detaljdiskussioner (vilket man iofs kanske vill ha, för att förbättra sin produktion) och "för monotont" eller "för tråkiga trummor" eller liknande. Tittar man på topplistorna så är det inte variation som folket vill ha! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Som kuriosa i tråden kan jag berätta att jag la upp en tråd/demo som jag mixat hos en av dom absolut mest respekterade i branschen... Visst, det var en Mp3 fil, men ändå "ganska" bra ljud och framförallt bra nivåer...

Jag fick kommentaren...

Jodå grabben, höj sången så kan det nog bli skapligt ska du se... 😄😛

Det blir svårt att ta kritiken seriöst då, man får se det för vad det är... En respons från ett musikforum med blandade musikaliska erfarenheter...

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är detta är rynkduggarställe (f'låt) ryggdunkarställe och jag ser inget direkt fel i det. Jag försöker alltid lyfta fram det jag tycker är bra i andras låtar och förstår jag inte musiken pga att det är en genre jag inte behärskar avstår jag från att ge kritik eller skriver detta som en brasklapp innan jag ger kritik. Det jag inte gillar skriver jag också men försöker formulera mig så att att den som kanske lagt ner kanske hundra timmar på sin låt inte ska ta allt för illa vid sig. Visst, att ge andra kritik borgar för att man själv får synpunkter på sina alster, ganska självklart eller hur? Och att det inte bara är menlösa kommentarer tycker jag min egen utveckling från en massa nybörjarfel och otajtheter till det bättre vittnar om. Detta hade varit omöjligt om kritiken jag fått saknat substans. Men om detta blir den enda drivkraften för att göra musik kan man ju undra vilka bevekelsegrunder man har? Och visst vore det tråkigt om bara den enda lyssningen sker hos den som skapat musiken. Det vore trevligt med en sajt där "vanligt folk" som inte är hemmapulare inom musik också besökte och gav synpunkter låtarna. Det vore liksom kul att höra om musiken i sig gav någon upplevelse mer än att virveln borde OH-mickas bättre... Finns det sådana ställen eller är utbudet så stort att det går fem låtar i minuten på varje presumptiv lyssnare? Att utbudet är oändligt mycket större än för bara tiotal år sedan är det ingen tvekan om och vi blir alla kockar till den enorma ljudsås som översvämmar oss och kanske dränker ett och annat briljant geni. Att göra musik har blivit var mans och kvinnas möjlighet idag, en ny folkrörelse helt enkelt då det inte kostar en förmögenhet. Jag vill ändå tro att det är av godo men vem skall hinna lyssna, ge synpunkter och tycka om allt som görs? Till slut infinner sig en mättnad och "allt låter lika dant" som jag tyckte dag tre på en Roskildefestival en gång. Då är det dags för en paus, en rejäl paus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket läsvärda tankar från många! Nu lägger jag ut en fråga här, en tjänst som vi har haft i åtanke i princip sedan forumet startades:

I egenskap av tidningen Studio så har vi egentligen en bra grund att kunna marknadsföra den musik som läggs upp på forumet. Både själva och genom samarbetspartner som 3g-operatörer mm. Nu pratar jag alltså om färdig musik och inte låtskisser. Finns det intresse av detta, om syftet är att nå ut?

Detta är något vi inte har hunnit räkna så mycket på, men denna nya sajt är en bra gund att stå på i detta avseende och det kan vara värt att börja räkna på om det finns intresse.

// tillbaka till ämnet //

Angående ryggdunk och kritik så är min erfarenhet att det ofta är det på nätsajter. Det är oftast de som gillar något som tycker till. Fenomenet har funnits ganska länge på exempelvis Imdb och Amazon, även om undantag förstås finns.

Jag tror ett enkelt sätt att få mer kritik är att faktiskt be om specifik sådan i samband med uppladdningen. Inte bara berätta om att "här är en ny låt, vad tycker ni?".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det kan ha med allmäntillständet att göra oxå. För ibland klan jag säga att jag könner som dig fidden men då har jag glömt varför jag pysslar med musik, vilket man ofta kommer på igen. Men tycker att det blivigt svårare o lite mindre intressant o komentera musik o kännns lite mindre angeläget att lägga upp här för i mitt tycke så har detta med kategorier förtagigt nöjet med att lyssna, o ibland könner man att man skall komentera lite o så skall man gå igenom massa kategorier, tycker tjusningen från början var att det inte satt etiletter på musiken o man fick lyssna lite som det kom.

Men att få feedback o skäll o snäll är ju givande ialla fall för mitt lilla skapande.

men det kan bli för mycket av allt så även demos..

Tror dock inte det var lättare förr, för jag är gamal o gaggig o inte fan regnade det in lyssnare på mina kasset band..

ynot

som svar till olsberg:: om något skall ändras är det till demo lyssning utan kattegorier ... i mitt tycke

Redigerat av ynot
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket läsvärda tankar från många! Nu lägger jag ut en fråga här, en tjänst som vi har haft i åtanke i princip sedan forumet startades:

I egenskap av tidningen Studio så har vi egentligen en bra grund att kunna marknadsföra den musik som läggs upp på forumet. Både själva och genom samarbetspartner som 3g-operatörer mm. Nu pratar jag alltså om färdig musik och inte låtskisser. Finns det intresse av detta, om syftet är att nå ut?

Detta är något vi inte har hunnit räkna så mycket på, men denna nya sajt är en bra gund att stå på i detta avseende och det kan vara värt att börja räkna på om det finns intresse.

// tillbaka till ämnet //

Angående ryggdunk och kritik så är min erfarenhet att det ofta är det på nätsajter. Det är oftast de som gillar något som tycker till. Fenomenet har funnits ganska länge på exempelvis Imdb och Amazon, även om undantag förstås finns.

Jag tror ett enkelt sätt att få mer kritik är att faktiskt be om specifik sådan i samband med uppladdningen. Inte bara berätta om att "här är en ny låt, vad tycker ni?".

Jo visst funkar det lite bättre att specifikt be. Men när det blir tre kommentarer på 165 visningar......? 😛

Jag skulle vara mycket intresserad av att studio skulle fungera lite som en kanal att mangla ut saker; skivor, itunes, egen download, webradio, ett par stycken skivor per år som följer med tidningen med små artiklar om varje låt etc. Tror det skulle vara inrtessant att läsa om också!

Är helt öppen för att detts kulle kunna behöva betalas med någon slags VIP-medlemsskap eller vad det kan kallas? (Studio GOLD, 4 mb serverplats, 10 visitkort och ett personligt signerat foto av redaktionen? 😄 )

Oerhört positivt från uppsala till något sådant iallafall!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första, det görs så mycket fantastisk musik idag, har säkert varit så tidigare men allt har inte varit lika tillgängligt. Allt detta är kanon men musiken har tappat sitt värde. Musik är någonting som är gratis. Det är också OK. Resultatet blir att det är många musiker som vill ha sina låtar bedömda och lyssnade på. I grund och botten är man mest intreserad av sina egna grejer för dom skulle kunna förändra världen eftersom man är ett missförståt geni. Tyvärr är det inte sant. Vi har alla mycket att lära. Kanske blir det för mycket musik och vi orkar inte bemöda oss längre. The bottomline is vi borde verkligen ta oss tid att lyssna på varandra och ge kritik. Lever man i sin egen förträfflighet väntar man bara på bra kritik som aldrig kommer. Öppnar man sina öron kan man ge kritik förhoppningsvis på ett bra sätt. Är själv dålig på detta. Borde lyssna mer som jag gjorde förr. Tyvärr gör jag inte det, utan väntar på att någon ska bedömma mina låtar. Vilket ingen gör.

Vi måste bli bättre på detta. Harmonica Mike var en mästare på att ge feedback han verkar ha tystnat nu. Hursomhelst gjorde han en helt ypperlig låt som jag var på väg att resensera flera gånger men tyvärr aldrig gjorde för att jag inte hittade orden.

Allt behöver inte vara så genomtänkt men det vore bra om vi kunde ge lite mer feedback.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror mig veta att harmonika mike tillsammans med flera andra (jag själv inkluderad) sökte oss till annat forum i och med omformningen av studio till community, och där har kommenteringen varit väldigt aktiv trots färre deltagare.

Jag hoppas verkligen att vi kan hitta samma bra stämning som rådde här tidigare, vi får allihop ta oss i kragen och tycka mer!

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger...

Jag tycker det skulle vara intressant med en digital musiktjänst som var som en korsning mellan myspace och ett skivbolag.

...och sedan beskriver du exakt hur ett traditionellt skivbolag jobbar: :rolleyes: Man utvecklar en artist och säljer resultatet direkt till konsument eller via distributör.

Jag tror att framtidens musikbransch kommer att vara tydligt uppdelad mellan rättighetshandlarna, som köper licenser av content providers (Bra svensk term mottages tacksamt!) och säljer vidare till tv, radio, reklamproducenter, tv-spel, mobiloperatörer och nätshoppar.

Rättighetshandlarna motsvaras av dagens skivbolag, som i framtiden helt kommer att släppa utvecklingen och lanseringen av nya artister och bara syssla med sånt man är bra på - licensiering av musik.

Artisterna själva kommer att överta den kreativa kontrollen, små team kommer sälja färdiga produktioner (inklusive allt visuellt) och att bli signad kommer innebära att ens material inkluderas i en viss rättighetshandlares portfölj.

Så tror jag. :rolleyes:

Alla som har ambitionen att kunna leva på sin musik sitter just nu i en svår sits eftersom branschen är mitt i ett paradigmskifte. Som andra skrivit, först om några år vet vi vilken väg detta kommer ta.

Och Dividend, du lurar ingen. 😆 Om du bara spelar musik för din egen skull, vad gör du då här? Jag har hitills inte träffat en enda musiker som drivs av annat än sin kärlek till musik - och detta behöver inte påpekas jämt och ständigt - men heller ingen utan ett enormt bekräftelsebehov. Inget att skämmas över.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] som köper licenser av content providers (Bra svensk term mottages tacksamt!) [...]

Vi brukar helt enkelt använda innehållsleverantörer.

Alla som har ambitionen att kunna leva på sin musik sitter just nu i en svår sits eftersom branschen är mitt i ett paradigmskifte. Som andra skrivit, först om några år vet vi vilken väg detta kommer ta.

Visst är det så. Personligen tror jag det kommer ta längre tid än några år. Många har vant sig vid olika distributionsformer och konsumtionssätt och jag tror inte det kommer finnas en lika entydig lösning som för 20 år sedan när skivbolagen marknadsförde och distribuerade cd-skivor. Måhända hårklyveri, men en mer korrekt mening är nog att först om några år vet vi vilka vägar detta kommer ta.

Sen tror jag det ligger mycket i det öviga du säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så. Personligen tror jag det kommer ta längre tid än några år.

...

Måhända hårklyveri, men en mer korrekt mening är nog att först om några år vet vi vilka vägar detta kommer ta.

Du har kanske rätt, förändringen är omfattande och tar längre tid än man skulle önska. Å andra sidan har branschen tidigare visat prov på hur snabbt man kan ställa om - förlagens förvandling från nottryckare till pengainsamlare är kanske det tydligaste exemplet - och jag kan inte se att skivbolagen har råd att hålla sig med dyra a&r-avdelningar och marknadsförare i all evighet.

Men visst, när man talar framtid underskattar man nästan alltid massans tröghet. 😆 CD-skivan är långt infrån död, och så vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger...
Jag tycker det skulle vara intressant med en digital musiktjänst som var som en korsning mellan myspace och ett skivbolag.

...och sedan beskriver du exakt hur ett traditionellt skivbolag jobbar: 😆 Man utvecklar en artist och säljer resultatet direkt till konsument eller via distributör.

Ja visst! Jag kanske var lite otydlig, jag menar att det ska finnas hela spektrat från artister som "bara" får möjligheten att visa upp sig själva i ett exklusivare sammanhang än myspace men egentligen sköter allt själva, via artister som får göra det mesta själva men kanske får hjälp med enstaka saker som det visuella eller bokningar, till de som anses ha så stor potential att de är värda att satsa så gott som hela det traditionella skivbolagskittet på. Man skulle få fördelarna med myspace, nämligen ett stort utbud, stor kontakt med publiken, inte gigantiska enskilda satsningar som mycket väl kan floppa, utan istället möjlighet till en mer dynamisk och föränderlig marknad, men även fördelarna med det traditionella skivbolaget, nämligen högre kvalitet och att någon med stort kunnande faktiskt har sållat ut guldkornen ur sanden. Ett stort "problem" med myspace, allears, zungoz, rookie och allt vad det heter är att det finns nån sorts tafatt demokrati, ofta baserad på enkelspåriga och mer eller mindre lättmanipulerade algoritmer som avgör vem som ska få synas mycket och lite. Typ "Mest lyssnade denna veckan". Det garanterar att man kommer få mycket uppmärksamhet på skit som aldrig kommer kunna sälja det minsta, samtidigt som det som faktiskt har både långsiktigare kommersiell potential såväl som kvalitet kan komma i skymundan om inte artisten själv känner för att "hora" på det sättet som den här tråden handlar om.

Mao, vill man att en sånhär tjänst ska lyckas så måste man se till att visa upp och satsa på den musik som faktiskt har potential att locka folk - och det gör man inte genom att låta folk rösta själva, utan genom att noggrant själv välja ut vad som ska få mycket utrymme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...