Jump to content
Annons

Tankar om demoklimatet idag


Fidden

Recommended Posts

För att knyta an till demorescenserandet. Så är det faktikskt lite småstörigt efter som de flesta förväntar sig beröm. Skriver man något annat så kommer det i bästa fall ett PM där det står "Utveckla gärna!". Men det kanske man inte giter. Och nästa gång håller man tyst. Så slipper man få sin Karma sänkt (Jag vet 😕 ) Nästa steg blir att sluta lyssna. Visst är det kul att få beröm men hellre hundra kommentarer där 70 är negativa än 5 beröm punkt tystnad.

Sen Demomannen, du har ofta vettiga åsikter men ramlar (oavsiktligt?) lätt in i en Von Oben attityd (Du är inte helt ensam om det). Musik kommer underifrån (jo jag är gammal punkare)

Mycket av det som varit Dagsländor vill ingen ta i med tång idag. -Apropå att Pandora uttalade sig i Aftonbladet. Du ser det som gnäll från folk som inte gillar Basshunter för att det inte kan själva. Då missar du hela poängen. Nästa generation musik måste alltid vara en revolt mot det existerande. Varför skulle det inte kunna vara någon härifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Att skriva världens grymmaste poplåt är skitsvårt, tills den dag rätt utgångspunkt trillar ner i famnen på dej och du bara behöver utföra den med de skillz du ev. har, och sedan spela in den. Det är jättenkelt, men det är också jättesvårt.

Det är inte alls skitsvårt, bara man har pengar att marknadsföra sig. Du är lurad, mannen.

Dividend -My Friend - In the End!

Redigerat av dede
Link to comment
Dela på andra sajter

Att skriva världens grymmaste poplåt är skitsvårt, tills den dag rätt utgångspunkt trillar ner i famnen på dej och du bara behöver utföra den med de skillz du ev. har, och sedan spela in den. Det är jättenkelt, men det är också jättesvårt.

Det är inte alls skitsvårt, bara man har pengar att marknadsföra sig. Du är lurad, mannen.

Hehe. Självklart är det mer eller mindre omöjligt att få en hit helt utan marknadsföring. Men. Jag läste lite populärmusikhistoria i höstas, där vi bl a pratade en hel del om hit-fenomenet. Jag har inte siffrorna framför mej, men det är INTE så att den med mest pengar automatiskt får den största hitten. Detta är tydligt. Skivbolagen vet inte vad som blir en hit i förväg - utom möjligen när det handlar om artister med ett väldigt väl etablerat varumärke och många fans - man chansar istället på flera olika projekt och det mesta betalar faktiskt inte tillbaka.

Det eviga exemplet Basshunter är nog tvärtom en av de där som ingen förväntade sig skulle bli stort, men som faktiskt blev det och nog betalade tillbaka rätt bra (gissar jag, jag har egentligen ingen aning).

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med tbruce, det är oerhört svårt att skriva en hit vare sig man är rik eller fattig och är man tillräckligt fattig kan man ge sig den på att någon rik stjäl låten. Det hände den sydafrikanske zulu-artisten Solomon Linda som skrev The Lions Sleeps Tonight. Konstigt att ingen hörsammade det TIPSET förresten 😕🙂 - ett väldigt sevärt program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att framtidens musikbransch kommer att vara tydligt uppdelad mellan rättighetshandlarna, som köper licenser av content providers (Bra svensk term mottages tacksamt!) och säljer vidare till tv, radio, reklamproducenter, tv-spel, mobiloperatörer och nätshoppar.

Rättighetshandlarna motsvaras av dagens skivbolag, som i framtiden helt kommer att släppa utvecklingen och lanseringen av nya artister och bara syssla med sånt man är bra på - licensiering av musik.

Artisterna själva kommer att överta den kreativa kontrollen, små team kommer sälja färdiga produktioner (inklusive allt visuellt) och att bli signad kommer innebära att ens material inkluderas i en viss rättighetshandlares portfölj.

Så tror jag. 😄

Ja och det kommer säkert härifrån..

"Har just läst Simon Napier-Bells utmärkta bok Black Vinyl White Powder där han i det avslutande kapitlet resonerar om vad musikbranschen kommer syssla med i framtiden."...

Ja det är ju så vi utvecklas, att läsa och lära av andra - inget fel i det iofs... 😆

                                   

--------------------

Mina egna ord då!..

Själv tror jag det kommer att stå mellan Artisten själv och lyssnaren i framtiden och nej jag tänker inte utveckla det!

Medlemmarna är väl här av olika orsaker..Läsa trådar, fråga, skapa musik, lära, hålla sig ajour med vad som är nytt på marknaden, ge feedback i den mån man kan..

Att försöka nå ut med sin musik är en annan sak då går man en annan väg helt enkelt!

Ingen har någonsin (vad jag vet) påstått sig vara ett proffs..så vad är problemet? Vill du kritisera proffs så sök dig till dem då!

Själv tycker jag det är kul att lyssna på demos - ja just det DEMOS och halvfärdig musik...

På det hela taget så vill nog de flesta få bekräftelse oavsett om man är artist eller ej, ja att bli uppmärksammad för det man gjort.

Än så länge så är det här ett forum..eller hur! 

Forumet ger möjlighet till att öppna en dialog och att prova sina vingar genom att möta andra musiker i frågor eller samarbeten, som i sin tur ger en viss vana att jobba just med musiken över nätet.

Du får det lite att låta som om detta studio forum är ett dåligt forum ja här håller alla oproffsiga folk till, och jag antar att du inkluderade dig själv också i de orden.

Men jag/vi respekterar dig ändå som du är, och visst lyssnar folk på dig..det är bra att bli sågad och vi lär oss förhoppningsvis något.

Men glöm inte att Du är trots allt bara människa, och ditt ord är inte ALLTID LAG.

---------------

Eftersom tråden egentligen handlar om Fiddens tankar kring demodilemmat..särskilt på Myspace eller Allears, så sitter vi nog alla i samma båt i denna nya tid när vi själva ska marknadföra vår musik..

Fiddens låtar är bra!..och Fidden! det är helt naturligt att förlora fotfästet i livets balansgång...ja jag säger livet för de flesta som lägger ner tid här och i musik gör det inte för att det är en liten hobby...musiken är livet och passionen för de flesta medlemmar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen tror jag inte det är svårare att bli känd nu än då; "So You want to be A rock´nRoll Star?

Just go downtown and buy an electric guitar" Det handlar om at utmärka sig, vara unik vare sig det handlar om tuttar eller konstiga akord. Sen väljer vi alla var vi vill stanna i den processen. Den som vill bli radiostjärna blir det. Finns inga hinder utom det som ligger inom jaget. Det handlar inte om "kvalitet" vad det nu betyder utan om "vilja"

Vilket ger plats för långtidare som "Sonic Youth" som alltid bara gjort sin grej utan att vara bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste detta för ett tag sedan....en intervju med Linda Perry (4non blondes) som nu äger bolag som släppt James Blunt och skrivit låtar till Pink, Aguilera och Kelly Osborne...

Tycker hon har en ganska förfriskande attityd till musikbranschen och hela processen....skulle behövas fler som hon.

klipper inte in hela intervjun, då den är jättelång, och dessutom vet jag inte om jag får det....fast det är en gammal intervju.

Obs: Låååång läsning! Klipp bort detta om ni anser att det blir för mkt text i tråden, tyckte bara det var intressant!

How much does the business side of things affect the music or creative side?

The most important thing for me is that I used to be an artist. So I treat my artists the way I would have wanted to be treated. When it comes to business like paperwork and all that stuff, I know that being in the music business means you’re at risk. You’re going to be screwed, you’re going to have your ups and downs, and you may never recover from it. There’s going to be a lot of shady people around, and my job is to keep focused on the big picture.

I don’t want that to distract from the music. I’ve seen bands break up over contracts. It can take quite a long time. Everybody passed on James first of all. Can you believe that? But after that initial phase I said: “Even if somebody had showed up, they would have taken 5–6 months to make a record.”

I signed James and within the next week we had his producer. Then in the following weeks after that he was in the studio making a record. And this was while all the paperwork was still being handed out. I don’t wait for paperwork. It's just fucking paper. People really think so much of it. I’m not going to let my fears get in the way of what is really important: making music and finding artists to make that music.

How do you find the other people involved with the label?

When I started Custard, I didn’t want to affiliate myself to one particular label. So Custard records is completely independent. With James I made the record first and then we teamed up with other partners. James and I sat down with all the songs, just the two of us, and picked the songs we loved the best. Then I met with his producer, Tom Rothrock, loved him, and we started making the record.

They would be recording and I would give my opinion of where the direction was going. For instance with the song “No Bravery”, where Tom wasn’t getting it. So I brought James into my studio and said, “let me give you a demo of what I think the song should be”. We recorded “No Bravery” within a few hours, but I never meant to produce anything on the record, it just happened that way. So nobody had any involvement in the record and that was probably the best decision I made.

People, as in industry people, have their stupid opinions. If they start trying to interfere with the records - forget about it. You might as well end your career right there! Because they don’t have any ear for what making a record entails. Everybody is consumed by what’s a hit and what’s happening right now… what’s popular… what’s on the radio… blah blah blah. I mean, shut the fuck up! Half of those A&R guys - they’re not artists. They’re answering telephones for a record company and don’t even know about how to write a song.

Nobody knows what a hit is, and that’s the truth. The kids know what a hit is because they’re the ones that go, “I like that”. I don’t even have a clue. We decided to take it slow with James. I’ve had so much shit from the labels because they’ve heard about the deal I made with James. It was so unheard of, what I did. And everybody right now is coming to me clapping his or her hands at me.

I come out like I’m a genius, but I’m not. I’m just someone who has good ears and a plan. I’m a risk taker. It’s a fact that when you take a risk something great happens. It can be greatly bad or greatly good, but something great happens - something alters your life. We weren’t going to throw James out there, we were going to build him up, and that’s just what we did. We finished the record and went to Atlantic Records with it at first over in the UK & Europe, because they loved James and I love them.

Then Atlantic US joined up. So it seemed to be the perfect fit. Atlantic and Custard are doing an awesome job together for James, and it’s showing. I told everybody before we went into this, “This kid is going to be huge.” And he’s just a couple of steps up the ladder right now…

Are you building up new talent right now?

For some reason they all come to me. I have a few bands right now that I’m going to begin records with. I can’t tell you the names, because they are tied up in other deals, which they are trying to get out of in order to join Custard. A friend gave me a cd and instead of taking the cd and throwing it on my desk, I listened to it. You’d be amazed how many incredibly talented artists are in the cds you get sent. All you have to do is listen!

That’s what makes me a really good A&R person. I know I want to build careers; I don’t want to make money. I have money. I want to make great records. I don’t care if there’s a hit on there. I want to make a great body of work, a record, an album, 11 or 12 songs that are incredible, not just one or two that are ok. Then get it out there, and trust the artist.

Do you listen to unsolicited material?

Of course I do. I’m getting handed cds even when I’m at the store. Is it all good? Absolutely not. But there’s a certain feeling I get when I hear something great.

When I was in London Sally Perryman at EMI, James’ publishing company, gave me a demo and wanted me to write with him. That’s how I was introduced to James.

After all these people passed on him they felt like he needed help with the songwriting. So they showed me that really crappy demo and I went, “Oh my god… that guy doesn’t need a fucking writer, he needs a record deal! So I signed him. It was that easy.

What advice would you give to unsigned acts building their careers?

You can’t wait for something to happen. You have to make things happen. A lot of bands wait around and put so much on getting a record deal. If you don’t care about all that stuff and all you do is focus on making good music, going out and playing shows and having a good time doing it, you will be amazed how many people will start caring!

There’s something about the energy that is put out there. But I would encourage everybody to be as quirky as he or she wants to be. If you start writing songs thinking about what a hit is, you might as well just end your career right now. Because those horrible songs that you’re writing to become hits will ruin your career. Be who you are, be risky, and don’t give a fuck, because there are no rules in the music business.

For some reason record labels run around and act like there is this golden rule, but there is none. It’s a free-for-all. So go for it. If you have an idea just do it. What makes brilliant music are people who don’t give a fuck about what other people are going to think.

If the industry people around a band are pretending to know what is best for the band, then it's very important for the band to go, "You know what? You aren’t the right partner for us then. Because this is what we’re going to do, we have a great feeling about it. We’re good at it, so we’re going to have success with or without you. Either you can jump on board with us and do it our way or forget about it.”

And then… you know what happens? They will go: “Well, they’re pretty confident! OK, let’s take a shot.” People will take a risk on confidence. But when they go: “You guys should be like this”, and the band obeys… Well, then you just set it up for them to take advantage of you the whole time. When you try to make a decision, they’re not going to listen to you. That’s the relationship that will have been established.

So you have to say: “Fuck you, we’re not going to sign this deal. We’re better than that.” When you go, “Oh, we’ll never get offered another deal, we need to take this opportunity…“ Right there is what screws you: fear. Having no faith. You know what, if these guys showed up, somebody else will show up, too. Fear is the mother of them all.

But what about artists who think: “If I have one foot in the door and have some success, then I can change it around afterwards and do what I really want to do”?

Do you know how many people have said that who are now trying to rebuild their credibility? When you put a record out in the world that doesn’t represent you, people will go, “what the hell is this?” And then you have to go out and prove that that’s not who you really are. You’re just making it to take so much longer before you can be who you really are. This happens all the time. In most cases it doesn’t work that way.

Think of all the artists, all those little pop kids out there that people make fun of and that you don’t look at as credible. Now they can’t get away from it. They’re stuck. I know it’s hard to say no, when all you want is to make records.

What mistakes are artists making over and over that should be thought about more?

I think mistakes are made drastically on contracts. A lot of bands get screwed because they are starving and don’t have any money and life is floating by, and they have this dream of being rock stars. So when a big fancy label comes and starts waving this big contract around and it seems as if they’re offering a lot of money, a lot of bands go just for the money up front.

I say take less money, because you have to pay it back at the end of the day. Everybody needs to remember that if they make a million dollar video and take a $750.000 contract or take a year to produce the record; they have to pay that money back! Every little dime that is spent is coming out of your pocket. The label is not paying for anything. They are just fronting you the money.

When you make the right record and everything fails, the label doesn’t care. They will get it from you somehow. When you break even, and don’t make any money, then you have to remember that it’s because of the choices you made to make that $600,000 record. If you’re great and make great songs, then it doesn’t cost that much money to make a record. People don’t need to make those kinds of records!

Bands go off thinking they’ve got the record deal of their lives. Then that’s exactly what happens - that record deal takes over your life! You’re stuck on that label for 6 records, 10 years, sweating, trying to pay back every dime and working really hard unless you get very successful. In order to be very successful the band has to be in charge.

I work with a lot of people that come to me and say: “I hated my last record. The label told me I should do this…” And now they have to rebuild their credibility, without even having sold a lot of records. You lose a lot of credibility on your first records when you start doing doing what the label tells you to do. That ruins bands. Don’t listen to what the labels think, because they don’t know. They just make you sound like Lindsay Lohan or whatever the hip boy-rock band is that day.

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

En del demos som postas här är mycket bra. Känsla, skicklighet och intigritet. Att tro att bara för att man låter människor lyssna på låtideer automatiskt diskvaliferar en för kommersiell framgång är rent nonsens.

För att få framgång idag inom musikindustrin krävs framför allt KONTAKTER ( eller nätverk som det heter idag ). Jag har en del insyn i branschen och kan se med tydlighet att makt och framgång inom musikbranschen har väldigt lite med musiken att göra. Det handlar mer om driftighet, personlighet och framför allt nätverk.

Då och då dyker det upp rena musiker vilket är ett måste annars skulle industrin kollapsa av falskhet.

Jag lyssnar då o då på demos både här på Studioforum och på Kr. En del håller hög klas andra inte. Som lite äldre garagestudiotekniker så ger jag gärna mina råd o tips till yngre kollegor. Älskar dock företeelsen och har stor respekt inför uppgiften och andras åsikter om min musik.

Demopostningen är viktig och en betydande del av "sexlivet" för musiklivet det kan ingen förneka. Med internet är dessutom Demopostning allt viktigare.

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant att läsa vad Linda Perry skrivit. Drog iväg till Nashville med en demo och fick bland annat höra att det inte lät tillräckligt mycket Nashville, otight. Men var i alla fall tillräckligt bra för att en gammal räv som Robert Metzgar skulle börja klappa takten på skrivbordet och lämna över demon till ett bolag dörren bredvid. Linda (inte Perry) är där nu och spelar in låtar som ska pitchas mot lite större bolag. (blev lite avundsjuk när jag såg prylarna för minst tresiffriga dollar belopp i den studion). Hon har redan ratat ett mindre bolag och den distrubutionsdeal.

Skulle nog aldrig fungerat om vi inte varit lite blåögda och naiva och trott stenhårt på vad vi gjort.

Robert tyckte förresten att vi var riktigt puckade som ens ville in i branschen idag, nämnde som exempel Dixie Chicks som spelat in 24 milj dollar åt Sony och själva bara tjänat 300 000 på 3 år. Vad gäller nya band så lånar tydligen Sony ut 2 mille för att göra skiva med allt i Nashville vilket innebär att artisten måste sälja 2 miljoner skivor för att de ska ha fått pengarna tillbaka och 15% till om investeringen ska ha lönat sig. Mindre bolag over there har enligt honom ofta någon utomstående finansiär som lånar artisten pengar för produktionen. Så som Linda perry säger ju mer pengar - desto mer måste man sälja/arbeta för att inte stå i skuld till bolaget.

Linda ska hur som helst tillbaka nu i Juni för att få låtarna klara med Dollys producent och musiker inblandade. Får se vad som händer sedan.

Sedan måste jag ju säga att jag som amatörproducent, eller vad man nu ska kalla det hela, inte hade kommit lika långt lika snabbt om jag inte hade fått konstruktiv kritik och råd från studios forum. Har haft mycket nytta av alla er!

Själv har jag ett gäng låtar som ligger och skräpar i byrålådan så funderar att spela in dem och lägga upp på nätet så fort jag får nog med tid. Just det ja, måste jobba nu...

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant att läsa vad Linda Perry skrivit. Drog iväg till Nashville med en demo och fick bland annat höra att det inte lät tillräckligt mycket Nashville, otight. Men var i alla fall tillräckligt bra för att en gammal räv som Robert Metzgar skulle börja klappa takten på skrivbordet och lämna över demon till ett bolag dörren bredvid. Linda (inte Perry) är där nu och spelar in låtar som ska pitchas mot lite större bolag. (blev lite avundsjuk när jag såg prylarna för minst tresiffriga dollar belopp i den studion). Hon har redan ratat ett mindre bolag och den distrubutionsdeal.

Skulle nog aldrig fungerat om vi inte varit lite blåögda och naiva och trott stenhårt på vad vi gjort.

Robert tyckte förresten att vi var riktigt puckade som ens ville in i branschen idag, nämnde som exempel Dixie Chicks som spelat in 24 milj dollar åt Sony och själva bara tjänat 300 000 på 3 år. Vad gäller nya band så lånar tydligen Sony ut 2 mille för att göra skiva med allt i Nashville vilket innebär att artisten måste sälja 2 miljoner skivor för att de ska ha fått pengarna tillbaka och 15% till om investeringen ska ha lönat sig. Mindre bolag over there har enligt honom ofta någon utomstående finansiär som lånar artisten pengar för produktionen. Så som Linda perry säger ju mer pengar - desto mer måste man sälja/arbeta för att inte stå i skuld till bolaget.

Linda ska hur som helst tillbaka nu i Juni för att få låtarna klara med Dollys producent och musiker inblandade. Får se vad som händer sedan.

Sedan måste jag ju säga att jag som amatörproducent, eller vad man nu ska kalla det hela, inte hade kommit lika långt lika snabbt om jag inte hade fått konstruktiv kritik och råd från studios forum. Har haft mycket nytta av alla er!

Själv har jag ett gäng låtar som ligger och skräpar i byrålådan så funderar att spela in dem och lägga upp på nätet så fort jag får nog med tid. Just det ja, måste jobba nu...

Trams. Många ord, mycket svammel, men lite retorik. Vad har du tjänat i år då? (På din musik.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Trams. Många ord, mycket svammel, men lite retorik. Vad har du tjänat i år då? (På din musik.)

Retorik? 😉 Som i konsten att tala? Vad jag kan se så framför berch inte någon kontroversiell åsikt utan berättar mest om sina egna erfarenheter. På det hela taget ett ganska intressant inlägg tycker jag.

Att avfärda det som "trams"... ja jag förstår det faktiskt inte. Är du avundsjuk för att någon visat intresse för hans demo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Trams. Många ord, mycket svammel, men lite retorik. Vad har du tjänat i år då? (På din musik.)

Att avfärda det som "trams"... ja jag förstår det faktiskt inte. Är du avundsjuk för att någon visat intresse för hans demo?

Retorik = konsten att tala (bra), ja. Han redogör för sina "framgångar" på ett dåligt sätt, som en tonåring som är stolt, och det stör mig. Men ordet är ju fritt, och jag borde inte skrivit nåt.... (Är lite hypersensitiv för sånt 😎

Den sista frågan... Den musik jag gör har noll chans att komma ut på cd, som country eller rock/pop (även om jag har en del metalinfluenser), så nån avundsjuka finns inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han redogör för sina "framgångar" på ett dåligt sätt, som en tonåring som är stolt, och det stör mig.

Ja gud förbjude, vara stolt över något man gjort - sånt tål vi inte. Här är det kanske på sin plats att påminna om vad lagen säger:

Du skall icke tro, att du är något.

Du skall icke tro att du är klokare än vi.

Du skall icke tro att du är bättre än vi.

Du skall icke tro att du vet mer än vi.

Du skall icke tro att du är förmer än vi.

Du skall icke tro att du duger något till.

Du skall icke skratta åt oss.

Du skall icke tro att någon bryr sig om dig.

Du skall icke tro att du kan lära oss något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han redogör för sina "framgångar" på ett dåligt sätt, som en tonåring som är stolt, och det stör mig.

Ja gud förbjude, vara stolt över något man gjort - sånt tål vi inte. Här är det kanske på sin plats att påminna om vad lagen säger:

Du skall icke tro, att du är något.

Du skall icke tro att du är klokare än vi.

Du skall icke tro att du är bättre än vi.

Du skall icke tro att du vet mer än vi.

Du skall icke tro att du är förmer än vi.

Du skall icke tro att du duger något till.

Du skall icke skratta åt oss.

Du skall icke tro att någon bryr sig om dig.

Du skall icke tro att du kan lära oss något.

haha....blir illamående när jag läser lagarna, för de stämmer så väl in....det finns få saker jag hatar mer än vår ursvenska Jantelag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft år av break. Men av någon anledning kommer jag alltid tillbaka till producerandet förr eller senare igen. Det är ju riktigt kul och ibland adrenalingivande att skapa något man gillar. Speciellt om låten kan gillas av folk man känner och runt omkring, kanske spelas på en lokal fest.

Sen finns ju, såklart, alltid dem där tankarna att det vore skoj att någon gång, iallafall en gång, få ut en låt lite mer kommerciell med större antal lyssnare. Men det är ju som för många andra, bara drömtankar då det är pain in the ass att marknadsföra sig.

Detta forum handlar väl egentligen demosarna som postas upp här inte för att marknadsföra sig, utan mer för att kunna fråga en bred mängd duktiga andra producers efter deras tankar och idéer om ens material.

Man blir ju beroende av andra öron när man gör musik också, om produkten ska fungera. Finns en mängd öron med hög kvalitet på denna sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han redogör för sina "framgångar" på ett dåligt sätt, som en tonåring som är stolt, och det stör mig.

Ja gud förbjude, vara stolt över något man gjort - sånt tål vi inte. Här är det kanske på sin plats att påminna om vad lagen säger:

Om du tror jag är för jantelagen är du blåstare än vad jag trodde. Jag HATAR den. Men samtidigt anser jag att dina och tjommens inlägg håller en undermålig kvalitet. Bryter jag mot jante?

NEJ!

Ni är dåliga och jag är bättre. Vad är jante med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Han redogör för sina "framgångar" på ett dåligt sätt, som en tonåring som är stolt, och det stör mig.

Ja gud förbjude, vara stolt över något man gjort - sånt tål vi inte. Här är det kanske på sin plats att påminna om vad lagen säger:

Du skall icke tro, att du är något.

Du skall icke tro att du är klokare än vi.

Du skall icke tro att du är bättre än vi.

Du skall icke tro att du vet mer än vi.

Du skall icke tro att du är förmer än vi.

Du skall icke tro att du duger något till.

Du skall icke skratta åt oss.

Du skall icke tro att någon bryr sig om dig.

Du skall icke tro att du kan lära oss något.

haha....blir illamående när jag läser lagarna, för de stämmer så väl in....det finns få saker jag hatar mer än vår ursvenska Jantelag!

haha vadå jantelag, det är väl taget från bibeln?

Redigerat av marc
Link to comment
Dela på andra sajter

ZTF (oregistrerad)

Men Demomannen? Först Skriver du:

Jag har helt slutat lyssna på demos som inte kommer från någon jag känner eller som rekommenderats av någon. Anledningen är enkel - mängden är enorm och det mesta är dåligt.

Att proffsverktyg numera finns i alla hemmastudios är en helt annan problematik (Just det, problematik!) och kanske inte ska diskuteras här.

Kan bara konstatera att nästan alla demos idag har en proffsig yta, men att innehållet oftast är lika magert som det alltid har varit på demofronten. Resultatet blir ett jobbigt nästan-tillstånd i musiken som hotar skvala ihjäl oss som ska lyssna.

Förstår mycket väl att den ständiga jakten på att synas och höras med sin demo kan vara påfrestande för musiker - så jag har ett konkret råd: Lägg ner demospridandet!

I alla fall om målet är att nå en större publik eller skapa kontakter med branschen.

Om man lägger ut demos på forum som detta för att få feedback och utvecklas, ja då är det såklart en annan femma.

Men att samla kompisrecensioner på Allears tror jag bara är bortkastad tid.

O sen klagar du på Dividend genom att tycka att han lever efter Jantelagen:

Ja gud förbjude, vara stolt över något man gjort - sånt tål vi inte. Här är det kanske på sin plats att påminna om vad lagen säger:

Du skall icke tro, att du är något.

Du skall icke tro att du är klokare än vi.

Du skall icke tro att du är bättre än vi.

Du skall icke tro att du vet mer än vi.

Du skall icke tro att du är förmer än vi.

Du skall icke tro att du duger något till.

Du skall icke skratta åt oss.

Du skall icke tro att någon bryr sig om dig.

Du skall icke tro att du kan lära oss något.

Men är det inte du som lever efter Jantelagen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dividend, om det jag skrev uppfattades som skryt, så förlåt så mycket då. Men jantelagen struntar jag i.

Som Demomannen mycket riktigt uppfattade så försökte jag bara tala om att jag haft mycket stor nytta av forumet i och med att jag lärt mig en hel del om både mixning och mastring här. Både genom att läsa andras inlägg och genom att jag fått kritik på de demos som jag lagt upp här. Försökte även säga på mitt eget klumpiga sätt att jag håller med Linda Perry om det hon säger visserligen via min egen bregränsade erfarenhet men det är den enda jag har...

Tycker att jag genom att få hjälp på forumet utvecklats som fasen på de ca 3 år som vi hållt på med att spela in demos hemma i min och frugans etta (bor i stockholm). Lite synd att den biten är slut för min del eftersom Linda nu fått in en fot (kanske en tå då, men bara det är svårt som f-n) i Nashville. Får väl spela in helt egna låter istället.

Hur som helst en STOR eloge till alla här som lyssnar på andras demos och försöker hjälpa andra att komma ett steg på vägen mot bättre produktioner. Har själv gjort detsamma alldeles för lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...