Jump to content
Annons

Bästa svenska Singer/Songwriter


PETERucci

Recommended Posts

Min röst går till Christian Kjellvander, kanske sveriges mest oförstådde, underskattade och bortglömda artist. Han sjunger ju som en gud, inte bara det.. hans texter... ahh 😲

har alltid också varit svag för Kristofer Åström, hans skörhet och känsla är enorm.. Ngn som har tips i liknande smak? eller åsikter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Min röst går till Christian Kjellvander, kanske sveriges mest oförstådde, underskattade och bortglömda artist. Han sjunger ju som en gud, inte bara det.. hans texter... ahh 🙂

Av mig är han faktiskt inte bortglömd! Han är riktigt bra.

Jag ställer mig också till de som gillar Winnerbäck. Vet inte riktigt vad det är, men jag tycker han är skitbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min röst går till Winnerbäck, just på grund av texterna! 🙂

Lars Demian skulle också kunna vara en kandidat, men han kanske räknas som vissångare och det var ett tag sedan jag hörde nåt nytt från honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

winnerbäck, nja.. känns som att man kan lista ut varenda ackordföljd före man hört låten klart, är lite "för" folkligt i mina öron... men visst, han är okej, men inte mer än så..

vet inte om jag tycker att tiger lou är singer songwriter, men rasmus kellerman är faktiskt otroligt duktig!!

eller vad sägs om jens lekman, om han får vara med i kategorin?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä fy för Winnerbäck. Känns som en läskig blandning av typ Magnus Uggla och Bo Kaspers Orkester..

Vad definierar en singer songwriter? Någon som skriver och sjunger sina egna låtar till akustisk gitarr eller piano?

Isåfall röstar jag på Nicolai Dunger eller Loney Dear.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är singer/songwriter synonymt med "vispoet" här i sverige? Winnerbäck och hans gelikar skulle iaf jag kalla för det senare.

Edit:

Min röst går iaf till Suzanne Michelle, ifall hon får räknas som svensk...

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Winnerbäcks texter är ju allravligt talat värdelösa? Det mesta är väl sånt han upplevt som han återberättar via musik till.

Det som däremot gör han bra e att han alltid kommer till trädgår'n i Göteborg varje sommar, har sånna oehört härliga melodier tillsammans med Hovet och en fruktansvärt go röst.

Som singer/songwriter gillar jag nog Agualung/Ben Hales mest. En engelsk snubbe som min brorsa tipsade mig om. Han e grym, trots att han får hjälp av SIN bror vid livetillfällen.

I Sverige finns Christian Kjellvander. Han e lagom underskattad tycker jag men spelade med just Winnerbäck i somras som förband har jag för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

systrarna piroth säger jag då.. ruggigt bra!!

http://www.myspace.com/sisterspiroth

okej, jag är inte opartisk här jag heller.. är kompis med dom, har spelat in lite av det och spelar trummor på ngra låtar...!!! 😳

men fan va bra dom e..

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Att ingen nämner Peter LeMarc? :rolleyes:

Vackrare och meningsfullare texter hittar man inte på svenska.

Om ni har chansen så kolla på senaste DVDn "Live på Nalen", den är helt magisk.

Så naket, så utlämnande och så vackert. Ett måste för alla musikintresserade!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...