Jump to content
Annons

Hur EQ ni Baskagge mot el-bas?


Mutz

Recommended Posts

Jag brukar lägga kaggen i "botten" höjer ofta några db upp till ca70-80hz... skär el-basen där kaggen höjs och ger den sedan ofta en knuff från 70hz och uppåt... Kaggen skär jag lite där el-basen höjs. Detta för att inte få det så bumbligt i botten.

I stora drag hur jag brukar gå tillväga. Jag håller mest på med rockmusik och metal.

Men hur gör ni?

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar inte heller ha några krockproblem. Dock brukar jag nästan alltid eq:a kaggen; dra upp lite under 100Hz och mellan 4- och 8k(varierar ganska hårt dock). Då är det mest rock jag har spelat in hittills så det beror väl mest på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar dra upp kaggen runt 60hz skära lite runt 120 hz, sen ger jag basen en skjuts runt 120hz... Brukar ge en hyfsat bra pumpande effekt. Handlar ju lite om från gång till gång, samt gengre... (som vanligt)

Fast ibland gör jag det inte alls, beror helt på vilken effekt man vill uppnå. Ibland låter det bara skit och då får man strunta i det. Ibland kan det räcka med att man skär basen från 80 hz och neråt för att uppnå effekt.

Vill du verkligen få ett "pumpande" sound där du duckar basen mot kaggen är ju egentligen side-chaina det enda riktigt alternativet. Bara o söka på fourmet.

Lycka till

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag brukar stämma kaggen så jag vet att den kommer "under" basen om det är vanlig pop eller hårdare. När det gäller jazz så brukar ju kaggen ligga ganska högt ihop med kontran, men det gör inget för dem brukar oftast funka bra ihop och/eller lämna plats åt varandra.

Brukar varken EQ mycket i baskagge eller elbas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen superexpert men jag upplever att allt för många höjer på alldeles för låga frekvenser att eq:a upp en baskagge under 70Hz låter i mina öron inget vidare.

Skulle hellre fundera på att skära allt under 50 Hz och även där basen rumstrerar kanske 90-120 HZ. Det finns alldeles för mycket energi i dom här låga frekvenserna som inte hörs på en vanlig stereo. Resultatet blir ofta att man förlorar en massa volym i mixen där man skulle behöva den bättre.

Behöver man definition i kaggen är det bara att eq:a fram klickljudet i kicken man upplever då att baskaggen har betydligt mer tryck än den faktiskt har i dom låga frekvenserna.

Generellt sett behöver rock och pop betydligt mindre tryck där nere (området under 70Hz) än vad t.ex en dance-remix kräver.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Att stämma baskagge så man vet att den kommer under basen låter ju som en bra idé, men... E-strängen på basen har sin fundamentalfrekvens på 38Hz. Så det är ju övertonsspektrat på respektive instruments energiinnehåll eller vad man ska säga man får jobba med.

jasså? det har den säkert, men jag brukar snarare skära runt där på elbas. Brukar nog ha kaggens riktiga botten runt 70-80 och elbasen där över (boostar ibland kring 120 och uppåt ungefär i oktaver om det behövs).

Men anledningen till stämmandet är att det är svårt (och onödigt krångligt) att försöka få en kagge att låta fläskig om den är för högt stämd redan vid inspelningen 🙂

Det är kul att höra hur folk jobbar, bra tråd!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 ggr av 10 brukar jag lägga basen något lägre än bastrumman, för att få bastrummeslaget som en sorts start på bastonen. lite som ett anslag.

tilläggas ska då att jag 8 ggr av 10 sitter med lättviktsrock.

nu finns det ju musikstilar där bastrumman förväntas vara 7 resor fetare än basen och då får man helt enkelt krana undan basen så att den mer blir som ett naturligt bottenregister till gitarrer etc.

jag använder aldrig sidechain men något säger mig att det är vanligare än jag tror.

ett enkelt sätt att ta reda på vad som passar bäst vore ju att göra 2 olika presets i en o samma eq.

ett preset som boostar 60hz och dippar 90-140. och ett som dippar vid 60hz och boostar kring 90-140. inserta eq'n på både bas och bastrumma och växla mellan presets.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle hellre fundera på att skära allt under 50 Hz...

Detta tycker jag låter väldigt märkligt.. Då tycker jag den "mysiga" botten försvinner från mixen..

Ett litet ex. kan jag ta från när man tävlar i biljud. Alltså väljud och inte db-drag. Så brukar man ganska ofta dela av sub-basen runt 60hz. Detta skulle innebära att den i storsett skulle vara onödig?

Skära av allt under ca 20-25 kan jag köpa...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Skulle hellre fundera på att skära allt under 50 Hz...

Detta tycker jag låter väldigt märkligt.. Då tycker jag den "mysiga" botten försvinner från mixen..

Fast på en baskagge tillför man inte mycket roligt under 50Hz ändå....

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Skulle hellre fundera på att skära allt under 50 Hz...

Detta tycker jag låter väldigt märkligt.. Då tycker jag den "mysiga" botten försvinner från mixen..

Fast på en baskagge tillför man inte mycket roligt under 50Hz ändå....

Men om man lägger ett tvärbrant filter vid 50 skulle det inte låta kul iof?

Jag tycker som mutz att mycket mys finns där långt nere. Det kan ju inte vara utan anledning att vissa bord har ett fast "low" band på eq som brukar gå att switcha mellan 60/120 eller liknande siffror...

Link to comment
Dela på andra sajter

skär på rätt ställen!

Jepp 🙂

...och rätt ställen kan variera beroende på trummis/trumma/skinn/studio/mikrofon och låt.

Så jag skippar Hz-siffrorna och säger "Ratta eq:n efter öron, ögon och hjärna"

Den ena låten kan behöva mycket fipplande, och i den andra sitter allt ihop utmärkt - utan att man ens nuddat eq:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Skulle hellre fundera på att skära allt under 50 Hz...

Detta tycker jag låter väldigt märkligt.. Då tycker jag den "mysiga" botten försvinner från mixen..

Fast på en baskagge tillför man inte mycket roligt under 50Hz ändå....

Men om man lägger ett tvärbrant filter vid 50 skulle det inte låta kul iof?

Jag tycker som mutz att mycket mys finns där långt nere. Det kan ju inte vara utan anledning att vissa bord har ett fast "low" band på eq som brukar gå att switcha mellan 60/120 eller liknande siffror...

Testa.

jag tror du har tillräckligt 'mys' mellan 50 o 80 Hz.

Under 50 så börjar du närma dig maggrops vibbar.

Ang det fasta bandet på 60/120: motivera. Förstår inte riktigt ditt argument för att just bastrumman har nåt med det att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Skulle hellre fundera på att skära allt under 50 Hz...

Detta tycker jag låter väldigt märkligt.. Då tycker jag den "mysiga" botten försvinner från mixen..

Fast på en baskagge tillför man inte mycket roligt under 50Hz ändå....

Men om man lägger ett tvärbrant filter vid 50 skulle det inte låta kul iof?

Jag tycker som mutz att mycket mys finns där långt nere. Det kan ju inte vara utan anledning att vissa bord har ett fast "low" band på eq som brukar gå att switcha mellan 60/120 eller liknande siffror...

Testa.

jag tror du har tillräckligt 'mys' mellan 50 o 80 Hz.

Under 50 så börjar du närma dig maggrops vibbar.

Ang det fasta bandet på 60/120: motivera. Förstår inte riktigt ditt argument för att just bastrumman har nåt med det att göra.

Jag har prövat i min lyssning, om man lägger ett 6/db okt filter fungerar det såklart, men om man lägger ett jättebrant filter tycker jag det blir konstigt, men det är bara min egna åsikt.

Det var bara en tanke, varför skulle det finnas möjlighet att höja frekvenser runt 60hz om det nånstans därikring är "skit samma" om det finns nåt?

Men det är intressant, det är väl där nere nånstans som det börjar bli luddigt, men det finns mycket "oumph" som iaf jag vill spara. Det beror ju såklart på hur högt kaggen är stämd, vilken mick man använt och hur långt bort det har mickats.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det var bara en tanke, varför skulle det finnas möjlighet att höja frekvenser runt 60hz om det nånstans därikring är "skit samma" om det finns nåt?

Kanske för något annat objekt än just bastrumman kanske?

Själv skär jag inte bort det området på basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt inga jätteproblem med att dom krockar. Det är ju bara om det blir problem som man EQ:ar dom mot varandra. Iallfall jag.

Vad innebär att eq två saker mot varandra?

Låter som om man för dem närmare genom att förstärka de gemensamma frekvenserna, men det skulle ju bara få dem att krocka mer 😲

Edit: Eller menar du att det blir problem om man eqar dom mot varandra...eller "om" det blir problem så ska man eqá dom mot varandra.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt inga jätteproblem med att dom krockar. Det är ju bara om det blir problem som man EQ:ar dom mot varandra. Iallfall jag.

Vad innebär att eq två saker mot varandra?

Låter som om man för dem närmare genom att förstärka de gemensamma frekvenserna, men det skulle ju bara få dem att krocka mer 😲

Att man skärmed eq i den ena för att lämna plats för den andra.

Inte att man höjer allt. Tvärtemot.

Skär man en sak runt 80hz finns det plats för den andra att låta ensam där. Kanske skall man sänka den andra någon annanstans där man släpper fram den första på samma sätt. Då låter båda utan att slåss om samma plats.

Var jag tydlig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt inga jätteproblem med att dom krockar. Det är ju bara om det blir problem som man EQ:ar dom mot varandra. Iallfall jag.

Vad innebär att eq två saker mot varandra?

Låter som om man för dem närmare genom att förstärka de gemensamma frekvenserna, men det skulle ju bara få dem att krocka mer 😲

Att man skärmed eq i den ena för att lämna plats för den andra.

Inte att man höjer allt. Tvärtemot.

Skär man en sak runt 80hz finns det plats för den andra att låta ensam där. Kanske skall man sänka den andra någon annanstans där man släpper fram den första på samma sätt. Då låter båda utan att slåss om samma plats.

Var jag tydlig?

Tack...men förstår inte kopplingen att man eq ar dom "mot" varandra. Från att vara på varandra hamnar dom nu i var sitt område. Det borde eqas "från" varandra...men huvudsaken är att man förstår vad du gör, inte vad det kallas.

Bra förtydling

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt inga jätteproblem med att dom krockar. Det är ju bara om det blir problem som man EQ:ar dom mot varandra. Iallfall jag.

Vad innebär att eq två saker mot varandra?

Låter som om man för dem närmare genom att förstärka de gemensamma frekvenserna, men det skulle ju bara få dem att krocka mer 😲

Att man skärmed eq i den ena för att lämna plats för den andra.

Inte att man höjer allt. Tvärtemot.

Skär man en sak runt 80hz finns det plats för den andra att låta ensam där. Kanske skall man sänka den andra någon annanstans där man släpper fram den första på samma sätt. Då låter båda utan att slåss om samma plats.

Var jag tydlig?

Tack...men förstår inte kopplingen att man eq ar dom "mot" varandra. Från att vara på varandra hamnar dom nu i var sitt område. Det borde eqas "från" varandra...men huvudsaken är att man förstår vad du gör, inte vad det kallas.

Bra förtydling

Du gillar inte min svenska helt enkelt 😉

Jag brukar säga så. Du får kalla det från. Vad jag menar med mot är att man jämför dom mot varandra. Alltså EQ:ar basen efter ( mot ) kicken osv.

Alltså inte mot som i en riktning utan mot hur det låter om den andra.

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

En fundamental skillnad mellan kick och bas är ju att kicken bara lirar med en pitch, medans basen i de flesta låtar varieras. Ju större rörelser basen gör, desto större anledning att lägga den över kicken i frekvensområde. Jag är ju inte bara min egen ljudtekniker utan även basist, så själv undviker jag problemet genom att sällan spela de lägsta bastonerna, hellre köra oktaver på höga band. Fast det tipset hjälper ju förstås inte om man ska mixa nån annans redan inspelade material, t ex ett dansband som kör med femsträngad bas. Men å andra sidan, då får man skylla sig själv 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt inga jätteproblem med att dom krockar. Det är ju bara om det blir problem som man EQ:ar dom mot varandra. Iallfall jag.

Vad innebär att eq två saker mot varandra?

Låter som om man för dem närmare genom att förstärka de gemensamma frekvenserna, men det skulle ju bara få dem att krocka mer 😲

Att man skärmed eq i den ena för att lämna plats för den andra.

Inte att man höjer allt. Tvärtemot.

Skär man en sak runt 80hz finns det plats för den andra att låta ensam där. Kanske skall man sänka den andra någon annanstans där man släpper fram den första på samma sätt. Då låter båda utan att slåss om samma plats.

Var jag tydlig?

Tack...men förstår inte kopplingen att man eq ar dom "mot" varandra. Från att vara på varandra hamnar dom nu i var sitt område. Det borde eqas "från" varandra...men huvudsaken är att man förstår vad du gör, inte vad det kallas.

Bra förtydling

Du gillar inte min svenska helt enkelt 😎

Jag brukar säga så. Du får kalla det från. Vad jag menar med mot är att man jämför dom mot varandra. Alltså EQ:ar basen efter ( mot ) kicken osv.

Alltså inte mot som i en riktning utan mot hur det låter om den andra.

Aha...trodde det kallades så...jag vet att du kan dessa grejer (en av de mest hjälpsamma 😄 ) så jag tveka inte på ditt studiospråk.

Vill inte vara språkpolis, det finns redan tillräckligt många sådana här redan 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...