Jump to content
Annons

IRON MAIDEN skippar mastering av nya skivan


isotone

Recommended Posts

Producenten Kevin Shirley (IRON MAIDEN, DREAM THEATER) har postat följande meddelande på sin officiella hemsida:

Spoke to 'Arry (IRON MAIDEN bassist Steve Harris) on Friday, who has decided against mastering the IRON MAIDEN album, and I'm quite pleased about that, although I did like the mastering job we did in New York City. It means that you will get to hear the new album exactly as it sounded in the studio, no added EQ, compression, analog widening, etc., and I must say, I am pretty happy with the end result. I think some tracks could use a smidge more top end, and others a bump of bottom — but I know 'Arry well enough now to know how wary of outsiders he is, and I fully expected he may have done that, so I made sure I was happy with the results when I printed the mixes in the studio. So, that'll fire you guys on the BB's right up, no doubt! 😛

Redigerat av isotone
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Gôtt! Precis som det ska va!

Behövs ytterligare equalisering, kompression och annan skit så är det ju bara ett bevis för att man misslyckats vid inspelningen.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte mastra? Fishy! Jaja, de vet vad de gör antar jag... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Asch jag tror att den där järnladyn bara ska göra sig märkvärdiga. Låtsas att det som de gör är mer äkta än andras musik eller nåt.

Jag tänkte också nåt sånt - kanske låter det i många fans öron som att följande:

It means that you will get to hear the new album exactly as it sounded in the studio, no added EQ, compression, analog widening, etc. [..]

...bara är något positivt?

Jag menar - hur många genomsnittliga Iron Maidenfans vet vad EQ, kompression och analog breddning är för nåt? Kanske tänker de - "men varför ska de hålla på och förstöra musiken med massa extra saker, det är ju fusk, kan den inte bara få vara som den är?"

Hmm?

Jag menar - tänk på hur det blev när George Lucas la in massa nya fula datoreffekter i de gamla Starwarsfilmerna och kallade det för "digitally remastered" eller nåt sånt - folk blev rasande (med all rätt!). Kanske tror de att vanlig jävla mastering av en skiva är nåt liknande?

Hmm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet i alla fall att jag tycker att "Dance of Death" låter för jäkla sunkigt. Om det hänger på mastering eller mixen från början vet jag inte. Skiter egentligen i vilket men jag tycker nog snarare att beslutet att INTE finputsa materialet är en smula arrogant och nochigt. Vill inte fansen höra ngt som låter BRA?

HUR man når dit spelar väl ingen roll alls - för all del. Är det bra balans på allt från början så - "Fine"....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas att huvudsyftet med anti-mastrings-beslutet är att man med ord och handling vill visa att man inte ställer upp på loudness-hysterin som går ut på att pressa in så många dB som möjligt (som på t.ex RUSH-skivan..).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det låter som nån "true metal"-grej. 🙂

Death to false metal, fan 😱

***

Det KAN ju hända att mr Harris faktiskt tycker att han redan åstadkommit nåt fulländat, som liksom inte behöver mer...

Fast jag vet inte. Jag är ju maidenfan sen alltid, men har dom egentligen nånsin haft bra produktioner? Om man lägger en maidenskiva från guldåldern bredvid en samtida judas Priest, så är väl alltid Judasskivan fräschare proddad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag vet inte. Jag är ju maidenfan sen alltid, men har dom egentligen nånsin haft bra produktioner?

Nä, tycker nog också att det har varit rätt svajigt. En kul grej i sammanhanget är att om man laddar in vilken Maiden-låt som helst i någon frekvensanalysator så ser man nästan alltid en stor puckel runt 200Hz, där Harris galoppbas huserar. Det kanske inte alltid är så bra att enskilda bandmedlemmar får för mycket att säga till om... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

De kanske helt enkelt vill köra en Metallica? Über-kasst ljud säljer kanske? Vad gör vi här när vi kan tjacka en 4-spårs kasettporta och en bättre begagnad toys'r'us-mikrofon och bli utnämnda till genier?! 🙁

Jag ska vara tyst nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående mastring så står det en del intressant här:

http://www.digit-life.com/articles2/multim...x-fi-part2.html

Artikeln handlar förvisso om Creatives crystalizer-funktion men den innehåller en del annat intressant. Sök på "katz".

Edit: En annan artikel liknande den om Rush, denna gången om Depeche:

http://brianstagg.co.uk/p_t_a_clipressed/

Målet med mastringen borde väl vara ljudkvalitet??

Redigerat av fajser
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

jag tycker det är en bra ide jag..

allting låter pepsicola idag..och det tar i mina öron bort livekänslan i musiken..

ta tlx gammla black sabbath..det är något som försvunnit från musiken när de blivigt remastrade..

själv blir jag ntfiken på maiden nu..och det har jag inte vart sedan efter number of the beast..

ju enklare ju bättre..hoppas jag själv klarar av att komma dit någon gång..

överproddat är oftast där jag slutar min egna grejjor!!

hare brahma

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Gôtt! Precis som det ska va!

Behövs ytterligare equalisering, kompression och annan skit så är det ju bara ett bevis för att man misslyckats vid inspelningen.

🙂

:musik

haha, det där var väl inte särskilt klyftigt sagt? 😛

man använder ju inte mastringen för att kompensera för dåligt ljud vid inspelning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Kunde de inte skippa nya plattan överhuvudtaget? Alla fans har ju redan 22 Iron plattor som låter ungefär likadant....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde de inte skippa nya plattan överhuvudtaget? Alla fans har ju redan 22 Iron plattor som låter ungefär likadant....

Nämen, du kan ju inte dissa både Maiden ock Kent, man får bara dissa 1 av grupperna. Maiden e ju kult, Maiden e ju bra :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Kunde de inte skippa nya plattan överhuvudtaget? Alla fans har ju redan 22 Iron plattor som låter ungefär likadant....

Nämen, du kan ju inte dissa både Maiden ock Kent, man får bara dissa 1 av grupperna. Maiden e ju kult, Maiden e ju bra :rolleyes:

Jag kan sträcka mig till att dom är charmiga, men det är en skam att de inte låter Eddie ge ut sitt sedan länge färdiginspelade soloalbum..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde de inte skippa nya plattan överhuvudtaget? Alla fans har ju redan 22 Iron plattor som låter ungefär likadant....

Nämen, du kan ju inte dissa både Maiden ock Kent, man får bara dissa 1 av grupperna. Maiden e ju kult, Maiden e ju bra 😳

Njäää... Meiden e tråkiga :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde de inte skippa nya plattan överhuvudtaget? Alla fans har ju redan 22 Iron plattor som låter ungefär likadant....

Nämen, du kan ju inte dissa både Maiden ock Kent, man får bara dissa 1 av grupperna. Maiden e ju kult, Maiden e ju bra 😳

Njäää... Meiden e tråkiga :rolleyes:

😉 D må hända men utan Maiden hade inte jag upskattat två stämmiga solon och två stämmiga gitarrer 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det kan vara en bra grej att sätta ner foten!

Förr mastrade man för att få ut så mycket som möjligt på en vinyl i forma av längd på skivan och anta låtar.

Att inte behöva EQ:a tyder på att deras tekniker har haft en jäkla koll på frekvenserna om hela skivan ska kunna lyssnas på i ett svep.

Ska bli väldigt spännande att höra resultatet även om jag tror att de kommer använda EQ:n för att "städa" upp i registren.

Take care!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Gôtt! Precis som det ska va!

Behövs ytterligare equalisering, kompression och annan skit så är det ju bara ett bevis för att man misslyckats vid inspelningen.

😆

:musik

det där var nog det mest korkade jag läst idag

ungefär min reaktion, men jag var lite mildare 😆

edit. inget

Redigerat av josie87
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hej!

Gôtt! Precis som det ska va!

Behövs ytterligare equalisering, kompression och annan skit så är det ju bara ett bevis för att man misslyckats vid inspelningen.

😱

:musik

haha, det där var väl inte särskilt klyftigt sagt? 😳

man använder ju inte mastringen för att kompensera för dåligt ljud vid inspelning...

Hej Josef!

Fått en informationsfolder från Cutting Room för några år sedan där det stod att de skulle fixa till ens material under masteringen om det inte blivit så lyckat vid inspelningen, kanske lite för brusigt, för grumlig bas, lite väl diskantskärande cymbaler på ett par av låtarna. De skickade med en prov-cd också med ljudexempel. Det var rätt schysst. Man fick intrycket av hela brevet, ja det var ett brev med också, att "än är det inte försent" om man gjort tabbar vid inspelning och mix.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...