Jump to content
Annons

Vad spelar du för instrument?


osiris

Recommended Posts

Tänkte det kunde vara skojj att få veta vad ni har för musikaliska kunskaper 😏

Jag valde "Allt!" för det var det som passade bäst in på mig då jag spelar gitarr, bas, klaviatur, trummor, sång, saxofon och samplingsmetoden.

Love.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 92
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det är nog lite fel att ha gitarr och bas på samma punkt... Det finns ju så enormt många gitarrister, att bassisterna drunknar i mängden. Det är ju långt ifrån samma instrument...

Jag har spelat bas i ca 25 år eller något ditåt och ser därför basen som mitt huvudinstrument - även om det har blivit allt mindre spelande med åren. Numera pillar jag mest med syntar på egen hand (har inte längre något band och trivs bättre med att slippa kompromisser...) - men jag är definitivt ingen klippa på att spela live, så kvantisering är en mycket uppskattad funktion... 😉

Jag kan annars fuska mig fram på de flesta instrument utom gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, varenda jävel spelar ju gitarr i någon mån (borde starta en "Kan du något Metallica- eller Nirvana-riff på gitarr"-gallup 😉). Dessutom är det min fasta övertygelse att alla gitarrister (med få undantag) är wannabemodeller. Basister, å sin sida, är (än en gång med få undantag) "riktiga" musiker.

(Om det inte gick fram så är ovanstående ett skämt. Hur var det nu igen, är det basisten eller gitarristen/erna som får flest tjejer?)

Jag kryssade bara för klaviatur, eftersom det är det enda instrument jag har någon utbildning i (även om jag i praktiken är självlärd). Spelar lite bas, lite gitarr, sjunger ytterst lite, kan slå på saker med ett visst mått av struktur vad gäller rytm, så egentligen kunde jag väl ha kryssat i "Allt!" och hållit tummarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

mm.. att sätta gitarr och bas tillsammans är nog inte riktigt rättvist :rolleyes:

Jag spelar bas, klaviatur, sjunger, klarinett, lite trummor men inte gitarr

En gitarr är bara förvirrande för en bassist med den där tersen mellan G och H. 😆

Men det är väl inte så sällan som den sämsta gitarristen sätts att spela grundtoner på en bas tyvärr 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Knäppta stränginstrument och klaviatur. Och litta panflöjt. Plus givetvis sequenser som väl får betraktas som ett instrument!? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sång

Blockflöjt

Piano

Gitarr

I samma ordning som jag lärde mig spela... Blockflöjt och piano i musikskolan. Självlärd på gitarr och sång :rolleyes: Sen är det väl lite så att man spelar på de flesta instrument man kommer över även om man inte 'kan'.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fuskar på det mesta, skulle man väl kunna säga.

* Lirar väl egentligen trummor mest seriöst, men dom får inte plats i studion så det blir mest MIDI/VST tillsammans med allehanda percussion.

* Lirar hjälplig lägereldsgitarr, kan väl alla grundackord plus major och 7-or lite sådär till husbehov. Har en elgura också som jag plågar efter förmåga.

* Försöker lära mig lira piano dom senaste åren genom att lyssna på Elton 🙂 (älskar att lägga F/A ackord) men är fortfarande rätt beroende av efterredigering i midin 😄 .

* Sjunger och körar....eh, gärna - iallafall :rolleyes: !

Har även mungiga och på senare tid äggskivare i studion också. Där e jag expert! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Fuskar på det mesta, skulle man väl kunna säga.

* Lirar väl egentligen trummor mest seriöst, men dom får inte plats i studion så det blir mest MIDI/VST tillsammans med allehanda percussion.

* Lirar hjälplig lägereldsgitarr, kan väl alla grundackord plus major och 7-or lite sådär till husbehov. Har en elgura också som jag plågar efter förmåga.

* Försöker lära mig lira piano dom senaste åren genom att lyssna på Elton 😛 (älskar att lägga F/A ackord) men är fortfarande rätt beroende av efterredigering i midin 🙂 .

* Sjunger och körar....eh, gärna - iallafall 🙂 !

Har även mungiga och på senare tid äggskivare i studion också. Där e jag expert! 😎

äggskivare!! what!!??? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Äggskivare (aeggs;kivar:.)

Litet instrument i metall som med lite god vilja och vaselin kan jämföras med en djävulskt hårt stämd harpa som i vanliga fall används till att konvertera äggen till ett smörgåsvänligt format. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Äggskivare (aeggs;kivar:.)

Litet instrument i metall som med lite god vilja och vaselin kan jämföras med en djävulskt hårt stämd harpa som i vanliga fall används till att konvertera äggen till ett smörgåsvänligt format.    🙂

😄

Starion, äggskivare diskuteras annars aktivt bland annat i denna tråd

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar stämma om gitarren till kvarter mellan alla strängar när jag ska sola, precis som det är på basen. 😄

Haha! Den va ju ny.. Oj.. Va jobbigt tycker jag 🙂

[EDIT]

Spelar elbas och keyboards. Fuskar på lite gitarr ibland när det krävs. Sjunger gör jag när jag måste, inte annars.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar stämma om gitarren till kvarter mellan alla strängar när jag ska sola, precis som det är på basen. 😄

Haha! Den va ju ny.. Oj.. Va jobbigt tycker jag 😄

nja.. jag kör väl lite ackord också, fast med "normal" stämning. Kanske kan vara bättre att lära sig gitarren direkt istället för att trixa runt med stämningen, men det får bli imorron.. kanske 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar stämma om gitarren till kvarter mellan alla strängar när jag ska sola, precis som det är på basen. :rolleyes:

Jazzman:

😄 ..då måste du ju vara jävligt snabb... om du inte har en låååååång paus mellan komp och solo vill säga.. 😉

Äkta-Trummor, fusk-sång, fusk-klaviatur, fusk-gitarr... spelar även mixerbord ibland när man inte orkar automatisera i Cubase

Link to comment
Dela på andra sajter

glömde att säga:

Äggskivare

sen jag spelat sönder en vit 60tals modell

så har jag uppgraderat till en

Italiensk 2003 BlackTwang DeLyx

med äkta plastinfästningar på BÅDE höger och vänster sida :rolleyes:

ett sant mästerverk att traktera 😄

inte som denna HEMSKHET

Redigerat av Rockfart
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar stämma om gitarren till kvarter mellan alla strängar när jag ska sola, precis som det är på basen. 😄

Jazzman:

🙂 ..då måste du ju vara jävligt snabb... om du inte har en låååååång paus mellan komp och solo vill säga.. 😉

hehe, det är lugnt. Jag lirar inte gitarr live. Det är bara min inspelningsteknik 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...