Jump to content
Annons

Öva upp sitt engelska/amerikanska uttal?


BaldByChoice

Recommended Posts

Med tanke på hur många som alltid påpekar att det engelska uttalet suger på demodelen av forumet så tänkte jag be att få tips på hur man på bästa sätt övar upp ett korrekt engelskt/amerikanskt uttal? Visst, kurser kan man ju ta men finns det andra vägar att gå? Webbsidor, ljudböcker eller liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Med tanke på hur många som alltid påpekar att det engelska uttalet suger på demodelen av forumet så tänkte jag be att få tips på hur man på bästa sätt övar upp ett korrekt engelskt/amerikanskt uttal? Visst, kurser kan man ju ta men finns det andra vägar att gå? Webbsidor, ljudböcker eller liknande?

Titta på engelskspråkiga filmer utan undertexter och härma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Titta på engelskspråkiga filmer utan undertexter och härma!

I och för sig, men det finns ju inget sätt att få bekräftelse på att man uttalat korrekt... 😎

Fler tips?

Förresten, lärarinnan vi hade i engelska på gymnasiet kunde inte uttala ett enda ord korrekt! Jag tror nästan att alla i klassen talade bättre engelska än vad hon gjorde/gör! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har väl ett par forummedlemmar med engelskt eller amerikanskt ursprung?

Kanske någon av dem skulle vara intresserad av att hjälpa mig? 😳

Mitt band ska spela in ny skiva (nummer 3) under sommaren/hösten och det vore skönt att få till uttalet. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan få komma på kurs här i skolan som numera är mitt hem och studio, finns gamla anor sedan 20-talet i väggarna här+att jag arbetat som lärare tidigare i Solna och även i Vimmerby på senare tid...men här gäller DISCIPLIN och inget annat, skulle du uttala fel 3 ggr i rad så blir det källaren...alt. piskrapp på gården!

Framgång nås genom idogt arbete och inget jävla lallande-10 timmars pass i lektionssal 2 med avbrott för lunch 20 min. kostnad 2000:- för en vecka... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan få komma på kurs här i skolan som numera är mitt hem och studio, finns gamla anor sedan 20-talet i väggarna här+att jag arbetat som lärare tidigare i Solna och även i Vimmerby på senare tid...men här gäller DISCIPLIN och inget annat, skulle du uttala fel 3 ggr i rad så blir det källaren...alt. piskrapp på gården!

Framgång nås genom idogt arbete och inget jävla lallande-10 timmars pass i lektionssal 2 med avbrott för lunch 20 min. kostnad 2000:- för en vecka... 🥰

Who said learning can't be fun? 🙂

Det som tidigare nämndes med att titta på film går ju att utveckla. Radio tror jag nästan är ännu bättre för då fokuserar man bara på rösten och blir inte distraherad av videon.

Jag har två bra länkar här:

Free speech radio - Gratis radioprogram för nerladdning. Stort nyhetsarkiv som går många år tillbaka.

Lbrivox - Klassiska böcker, texter och dikter(som inte har copyright längre) som läses upp av frivilliga. Finns alla olika sorters accenter och uttal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det som tidigare nämndes med att titta på film går ju att utveckla. Radio tror jag nästan är ännu bättre för då fokuserar man bara på rösten och blir inte distraherad av videon.

Jag har två bra länkar här:

Free speech radio - Gratis radioprogram för nerladdning. Stort nyhetsarkiv som går många år tillbaka.

Lbrivox - Klassiska böcker, texter och dikter(som inte har copyright längre) som läses upp av frivilliga. Finns alla olika sorters accenter och uttal.

Tusen tack! 🙂

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om det här, visst är det en helt annan grej att prata engelska med riktiga engelska människor? Jag pratar engelska flytande och hade högsta betyg i det och alla rätt på alla prov i gymnasiet, och förra veckan var jag ljudtekniker på en spelning där ett amerikanskt band (The Appleseed Cast) spelade och när jag skulle prata med dem kände jag mig som en idiot! Mina meningar var konstigt uppbyggda och när jag inte hittade ordet (vilket hände varannat ord) stod jag och stakade mig i flera sekunder. Efter ett tag fick jag mer flyt och kunde föra rätt långa konversationer med dem, men det är konstigt ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan få komma på kurs här i skolan som numera är mitt hem och studio, finns gamla anor sedan 20-talet i väggarna här+att jag arbetat som lärare tidigare i Solna och även i Vimmerby på senare tid...men här gäller DISCIPLIN och inget annat, skulle du uttala fel 3 ggr i rad så blir det källaren...alt. piskrapp på gården!

Framgång nås genom idogt arbete och inget jävla lallande-10 timmars pass i lektionssal 2 med avbrott för lunch 20 min. kostnad 2000:- för en vecka... 🙂

i vimmerby?? på vilken skola o vilket år?

🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag borde kanske ha anat i vilken riktning tråden skulle dra iväg.... 😛

Min fråga är dock helt seriös. Jag vill ha hjälp med detta.

Om någon av er med engelska som modersmål har tid och lust att hjälpa mig?

Jag var helt seriös med "lånad accent".

Det är inte alls så ovanligt och så dumt som det låter.

Använder mig av någon slags fusk-brittisk-skotsk accent när jag sjunger. 🙂

Men jag lovar dig att det inte är ett skämt, jag känner ett flertal andra sångare som kör samma grej. (Tobias Sammet i metalbandet Edguy tex. Han härmar Bruce Dickinsons uttal i största möjliga mån.... för en tysk) 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Seriöst, jag fattar inte varför svenskar är så stenhårda med det engelska uttalet. Varför ska man sjunga engelska som en amerikan eller britt när man kommer från Sverige? Det är ju knappast så att ingen förstår vad man sjunger bara för att man har en svensk accent på engelskan. Och alla amerikaner jag pratat med om saken tycker bara det är charmigt. Det verkar bara vara svenskar som har problem med det. Kanske för att vi är så vana vid "korrekt" uttalad engelska redan?

Nej, så länge det inte är smålänningar som sjunger så säger jag fram för svengelskan i musiken! 😳

Personligen kan jag inte med att sjunga med brittisk accent över huvud taget. Det känns lika konstigt för mig som att sjunga på skånska när jag sjunger en svensk text. Amerikansk känns betydligt naturligare däremot. Men ändå känns det konstlat om jag går in för det 100%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Seriöst, jag fattar inte varför svenskar är så stenhårda med det engelska uttalet. Varför ska man sjunga engelska som en amerikan eller britt när man kommer från Sverige? Det är ju knappast så att ingen förstår vad man sjunger bara för att man har en svensk accent på engelskan. Och alla amerikaner jag pratat med om saken tycker bara det är charmigt. Det verkar bara vara svenskar som har problem med det. Kanske för att vi är så vana vid "korrekt" uttalad engelska redan?

Nej, så länge det inte är smålänningar som sjunger så säger jag fram för svengelskan i musiken! 🙂

Personligen kan jag inte med att sjunga med brittisk accent över huvud taget. Det känns lika konstigt för mig som att sjunga på skånska när jag sjunger en svensk text. Amerikansk känns betydligt naturligare däremot. Men ändå känns det konstlat om jag går in för det 100%.

Tror du slog huvudet på spiken där... 🙂 Lyssnar man på somliga artister så är deras uttal åt H trots att de har engelska som modersmål. Ingen nämnd - ingen glömd. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Seriöst, jag fattar inte varför svenskar är så stenhårda med det engelska uttalet. Varför ska man sjunga engelska som en amerikan eller britt när man kommer från Sverige? Det är ju knappast så att ingen förstår vad man sjunger bara för att man har en svensk accent på engelskan. Och alla amerikaner jag pratat med om saken tycker bara det är charmigt. Det verkar bara vara svenskar som har problem med det. Kanske för att vi är så vana vid "korrekt" uttalad engelska redan?

Nej, så länge det inte är smålänningar som sjunger så säger jag fram för svengelskan i musiken! 😄

Personligen kan jag inte med att sjunga med brittisk accent över huvud taget. Det känns lika konstigt för mig som att sjunga på skånska när jag sjunger en svensk text. Amerikansk känns betydligt naturligare däremot. Men ändå känns det konstlat om jag går in för det 100%.

Det finns ett par saker som inverkar på uttalet:

1. Ålder. Äldre växte inte upp med nästan bara engelskspråkiga program på TV. Alltså mer svenskt uttal.

2. Har man inte tillbringat tid i ett engelskspråkigt land blir ännu svårare. (Nej, weekend i London är inte tillräckligt.)

Det lustiga är att invandringen i både USA och England är så stor att man kan ha svårt att hitta någon utan brytning. Det tillhör det normala. Därför kan det tillhöra charmen att man faktiskt har en brytning. Svenskar har generellt sett minst brytning bland de nordiska länderna.

Vad som är värre än att man har en viss brytning är att man slänger sig med ord som man inte begriper, en meningsbyggnad som är helt undermålig och att man använder uttryck i fel sammanhang. (Som företaget som angav att en åtgärd var en riktig "showstopper". Med det menade man att företaget stannade. Medans de engelska kollegorna undrade vad det var som var så bra... Showstopper = hela föreställningen stannar på grund av applåder och visslingar!)

Och alla ni som tittar på TV och härmar. Ordet "F-ck" används ytterst sällan i USA, till skillnad från vad man kan se på TV. Och ordet "shit" (det vågade jag skriva) som har blivit ett nysvenskt ord som alla använder jämnt. Se er omkring nästa gång ni säger det i offentliga i USA eller England. Reaktionen brukar bli att folk stelnar till. För att testa hur det ser ut kan ni sitta på en restaurang i Sverige och utbrista "kuksugare" (det vågade jag också) lika högt, nästa gång ni känner "shit"-ordet komma farande. Reaktionen på en svensk restaurang påminner då till hög grad om amerikanarna reagerar. (Japp, de är generellt mer kristna än vi i Sverige.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Prata, prata, prata...! 😛

Skaffa engelskspråkiga vänner... Ta en kurs på universitetet/ABF/whatever...

Min sambo/sångerska har ju fått lite klagomål på sitt uttal, så vi testade för ett tag sedan att helt enkelt bestämma oss för att vi bara skulle prata engelska i nån timme. Tror att det var ganska så bra, men det krävs nog att det blir mer än en engångsföreteelse för att det ska ge nåt större resultat. Och för att det ska ge något uttalsmässigt krävs ju att den ena personen är bättre och kan rätta den andra om den uttalar ord fel...

Så, övning ger färdighet helt enkelt! 😄

Håller för övrigt med Rainydays om att det egentligen är onödigt fokus på svengelska i musikvärlden. Skulle Björk t.ex. va så unik om hon hade klockrent uttal? Tycker att det är lite av charmen i många fall, fast det får ju förstås inte va hur fel som helst....

Edit: typo

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog bara lyssna, härma, lyssna som gäller.....MEN...det viktiga är ju sedan att spela in sig själv och lyssna på hur man faktiskt låter - och korrigera utifrån det.

Klart som jägarn att det hörs att man är svensk när man lullar runt i utlandet o konverserar (eller om man springer på ngn rackare här som vill snacka på utriksiska). Man bryter ju å det grövsta. Å andra sidan tycker jag gott man kan försöka trolla bort det så gott man kan när man väl sjunger. Nu har jag iofs aldrig åkt på några riktiga "propåer" om svengelskt uttal på mina låtar, men ändå. Kan ju bero på att 50% är på svenska kanske 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

att bo i ett engelskspråkigt land ett tag och umgås med människor i landet i fråga på vanlig kompisnivå är nog det säkraste sättet att förbättra sitt uttal. det är ju inte bara uttal det handlar om egentligen, utan det handlar även mycket om jargong - vilka ord man väljer att använda och hur man använder dem etc. det är ganska svårt att hitta någon som pratar den engelskan vi lärde oss i mellanstadiet, så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan försöka värma upp engelskan i någon timme innan du ska sjunga istället för att gå direkt från svenska till sjungen engelska.

Jag har märkt själv att om jag får möjligheten att han en konversation på engelska så är mitt uttal ganska kasst i början men det blir bättre och bättre ju längre tid som samtalet pågår.

Sen håller jag med om att det spelar inte så stor roll om uttalet är perfekt. Ett intressant fenomen är folk som är ganska duktiga på att sjunga på engelska men när de ska börja prata engelska så låter det helt bedrövligt.

(Och australiensiska är coolt. Så länge du inte härmar Steve Irvine.)

Edit:

att bo i ett engelskspråkigt land ett tag och umgås med människor i landet i fråga på vanlig kompisnivå är nog det säkraste sättet att förbättra sitt uttal. det är ju inte bara uttal det handlar om egentligen, utan det handlar även mycket om jargong - vilka ord man väljer att använda och hur man använder dem etc. det är ganska svårt att hitta någon som pratar den engelskan vi lärde oss i mellanstadiet, så att säga.

Hello godhead.

How do you do?

I would like an ice cream, please.

G'day mates,

~ f

Redigerat av force_fEd
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen tycker jag dte känns väldigt dumt att prata engelska med svenskar, alltså man känner att man säger fel hela tiden (brist på självförtroende).

Läste någon gång om en svensk som hade blivit medvetslös/fallit i koma eller något liknande i USA, och när han vaknade så visste han inte vem han var men han pratade perfekt engelska med amerikansk accent. Sen när han "Kom på" vem han var så försvann den bra engelskan och den dåliga engelskan kom tillbaka. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

lejon (oregistrerad)

Sätt ut annons t ex i Gula tidningen eller lokaltidning för att få privatlektioner av infödd. LYSSNA - och verkligen lyssna - på engelskspråkig musik...

Sedan är det väl så, tyvärr, att vissa har bättre språkkänsla än andra, alla kan inte få ett "perfekt" uttal. Men jag tror att alla kan låta hyfsat bra med gedigen träning. Spela in dig själv läsandes engelsk text, jämför med infödd som läser samma. Skaffa dig engelskspråkiga vänner... För att hänvisa till annan tråd tycker jag många svenska band och artister har fult/dåligt uttal - kanske bra skolengelska, men... T ex Carola, Moneybrother, The Ark (Anna Terheim har ju en dialekt för sig). Jämför med The Sounds och Melody club - det är ingen slump att det går bättre för de sistnämnda utomlands (de har ju också en mer konkurrenskraftig attityd och musikalitet, enligt min mening i alla fall)! Hade de haft intressantare röster och en bättre engelska hade det kanske gått bättre.

/Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Det man vill uppnå med engelska som låter infödd inom musik är ju att bli tagen på allvar - det blir man inte om man försöker låta amerikansk/brittisk

samtidigt som man är kass på engelska och det hela kan bli så löjeväckande att lyssnare inte kan ta till sig musiken utan hela tiden hör denna desperata

vilja att lura alla att man ju är amerikan/britt 😳! Om man däremot (som Björk) uttalar alla ord ordentligt så förstår alla vad man säger oavsett brytning!

Man blir som bonus då även tagen på allvar! Så skit i hur det låter och tänk bara på hur det känns, för fram det du vill ha sagt men tänk inte på uttalet!

Med detta sagt så är nog enda sättet att lära sig ett språk att tala det med infödda, så bo i engelsktalande land, ha engelskspråkiga kompisar och/eller pojk/flick-vän!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)

Först tänkte jag skriva att det är lite fånigt att försöka låta som något man inte är - alltså utländsk.

Men kom på att det fåniga ju ligger i att låtsas vara en del av en kultur man bevisligen står utanför, som när grötmyndiga svenska farbröder sjunger blues på ABF-kurs som handlar om deras "mojo".

Eller typ som Hep Stars; dom må ha varit det coolaste i Sverige 1966, men för en engelsk betraktare måste dom framstått som oerhört sunkiga och inte alls hippa. Lite som när japaner härmar Elvis, det bara går inte...

Björk, Kraftwerk, Lill-Babs är föredömen här; inga fejkade intrusive r:s, inget delta twang, bara småsunig brytning - utan att skämmas. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...