Jump to content
Annons

Hör du ljudet?


chrisB

Hör du det höga ljudet?  

454 röster

  1. 1. Hör du det höga ljudet?

    • Under 25: Hör den
      279
    • Under 25: Hör den inte
      13
    • Över 30: Hör den
      75
    • Över 30: Hör den inte
      28
    • Över 40: Hör den
      18
    • Över 40: Hör den inte
      16
    • Över 50: Hör den
      6
    • Över 50: Hör den inte
      11


Recommended Posts

Hör det, låter mer som nåt slags gnissel från en roterande axel än en mygga iofs...

Rent tekniskt röstade jag fel (över 30) eftersom jag blir 29 om några veckor, men jaja, jag har både magproblem och knakande leder, så lite gubbe är man nog ändå 🙂

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 173
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

det var fruktansvärt... fyfan va hemskt att de tänkte använda det i tortyrsyfte mot oss ungdommar som inte har någon plats att vistas på kvällarna och tycker om att sparka sönder papperskorgar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Huh det var ett hemsk ljud..

Jag är sån som absolut inte kan sova i samma rum som en mygga.. eller i samma hus som en tickande klocka.. inte ens en väckaklocka.. eller armbandskocka -__-' skojjar inte..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade precis .. hade ingen aning vad jag skulle lyssna efter, men antar att det man söker är det där stickande högfrekventa pulserandet. Förmodligen runt 17-18000 hz eller nåt ? är 35

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu tar vi det lugnt här - det där låter ju inte som en mygga på nåt sätt, bara ett jobbigt pip....

är 15 och hör det alltså...

EDIT: kom just på att jag är 16 sedan 3 timmar tillbaks ungefär, det var ju väldans trevligt 🙂

Redigerat av knaslaban
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

....är 24 och hör det tydligen i min laptop på låg volym med flertalet apparater igång runt omkring. (sitter på farsans tryckeri och arbetar...)

Låter som ett pulserande högfrekvent jobbigt pip

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hörde inte ett skit i mina akg 240 trots att jag höjde. Men så är jag ju också en bit över 30 😉

Men däremot hördes det i mina Genelec. Det var ju lite otrevligt.... (jag tror jag väckte min tinnitus .....)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Fascinerande att du hörde det i dina inbyggda datorhögtalare, Musik. När jag lyssnade i dem i min iBook hörde jag bara lite brus och människoröster(?).

I monitorerna hörde jag dock myggan. Tycker dock inte att det var så störigt.

Vikarierade i en högstadieklass tidigare i veckan där en av grabbarna hade det här ljudet på sin mobiltelefon och spelade upp det högt som satan. Då var det störigt, och han sa triumferande att lärare inte brukar höra ljudet.

Hej!

Jag har nog tidigare nånstans skrivit att jag har fenomenet "Hyperacusis" (extrem ljudöverkänslighet). Detta leder även till att jag hör högfrekventa ljud och väldigt lågfrekventa ljud ofta tydligare än andra människor. Mätte upp 11 hertz i basen i kontrollrum på Audiologen, vilket var det lägsta jag kunde höra. Det var unikt.

Min laptophötalare är av märket harmon/kardon. Det kanske hjälper till.

🙂

:musik

jag säger bara

WOW dude!

Har du testat att bänkpressa också?

Som i filmen Unbreakable.. Du kanske är en sån där... Hjälte med övermänskliga krafter 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör ni det högfrikventa ljudet i den är låten ?

Om ni gör det så hör ni bra :rolleyes:

Då hör jag bra då :rolleyes:

Lite tråkigt att jag bara hör det i vänster öra. Har alltid kännt en viss obalans

när jag lyssnar i lurarna, att vänster örat har mer diskant, medans det högra har betydligt mindre.

Jag är överkänslig i det vänstra örat med tinitus...efter en konsert när en idiotjävel i publiken råkade slå till

örat så att öronproppen i vänster öra trillade ur..

Hur som helst, det blir väldigt tydligt om man lyssnar med ett öra i taget, däremot

lyssnar jag med båda samtidigt låter det bättre...tror seriekopplingen i hjärnan på någotvis

kompenserar detta..eller jag hoppas det iallafall

Link to comment
Dela på andra sajter

mindglow (oregistrerad)
Apropå dåligt kodade mp3:or.. Jag brukar sitta och kolla en del filmer i datorn DVDR och DIVX- format oftast. Då sitter jag nästan uteslutande med hörlurar och i de flesta filmer kommer det då och då ett högfrekvent ljud i vissa repliker. Då frågar man sig följande: Beror det ljudet på komprimeringen eller kan ljudet ha tillkommit vid inspelningen av eftersynken och hur kan de ha missat det i så fall? Kanske är det TV-apparaten som står och piper när de spelar in replikerna :rolleyes:

Jag tror faktiskt att det är TVn du hör. Sådana där högfrekventa pip kan man ju även höra på bio och där är ju ljudet inte i mp3-format precis. Eftersom i stort sett all dialog i filmer spelas in i studio efteråt så förstår man ju att det kan uppstå, men att ingen har märkt det är ju helt klart mysko.

Jag vill minnas ett tydligt högfrekvent tjut under en viss skådis alla repliker i Fight Club, kommer inte ihåg om det är Edward Norton eller Brad Pitt men nån av dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite tråkigt att jag bara hör det i vänster öra. Har alltid kännt en viss obalans

när jag lyssnar i lurarna, att vänster örat har mer diskant, medans det högra har betydligt mindre.

Jag är överkänslig i det vänstra örat med tinitus...efter en konsert när en idiotjävel i publiken råkade slå till

örat så att öronproppen i vänster öra trillade ur..

Jag hör det lika bra i båda trots överkänslighet på höger öra. Det känns snarare som att ljudet kommer inifrån huvudet :rolleyes:

Fast det kan ju ibland vara praktiskt att inte höra dedär höga tonerna. För något år sen installerade mina föräldrar ett nytt värmeelement med en fläkt i. Fläkten gav ifrån sig ett högfrekvent pip som skar in i huvudet. Jag frågade min far hur han kunde stå ut med detdär ljudet och han tittade helt oförstående på mig och undrade vad jag menade.

Han trodde jag drev med honom för han kunde verkligen inte höra ljudet hur han än försökte. Min mor hade hört "något" men fattade inte riktigt vart det kom ifrån och störde sig inte så mycket på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite tråkigt att jag bara hör det i vänster öra. Har alltid kännt en viss obalans

när jag lyssnar i lurarna, att vänster örat har mer diskant, medans det högra har betydligt mindre.

Jag är överkänslig i det vänstra örat med tinitus...efter en konsert när en idiotjävel i publiken råkade slå till

örat så att öronproppen i vänster öra trillade ur..

Jag hör det lika bra i båda trots överkänslighet på höger öra. Det känns snarare som att ljudet kommer inifrån huvudet :rolleyes:

Fast det kan ju ibland vara praktiskt att inte höra dedär höga tonerna. För något år sen installerade mina föräldrar ett nytt värmeelement med en fläkt i. Fläkten gav ifrån sig ett högfrekvent pip som skar in i huvudet. Jag frågade min far hur han kunde stå ut med detdär ljudet och han tittade helt oförstående på mig och undrade vad jag menade.

Han trodde jag drev med honom för han kunde verkligen inte höra ljudet hur han än försökte. Min mor hade hört "något" men fattade inte riktigt vart det kom ifrån och störde sig inte så mycket på det.

nja..jag vill nog faktiskt höra så bra som möjligt fast visst, det kan jag ju vara irriterande ibland...

Som tur är blir inte denna obalans lika påtaglig när man lyssnar i högtalare..då är det svårt att ens märka det...

Men om det är något jag ångrar i mitt liv så ar det att gå på den konserten...jag borde verkligen gått ut direkt..Även då jätte många inte hade några öronproppar...det var väl därför jag stannade typ...om det går bra för dom går det bra för mig tänkte jag!

Har fan inte vågat gå på konsert sedan dess (2003).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...