Jump to content
Annons

timeUnit

Medlem
  • Antal inlägg

    32
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Claes skrev: "Jämför man resultatet med budgetmonitorer och ett par bra, öppna lurar så vinner lurarna i 11 fall av 10 , så du ska kanske fundera lite på vad som blir bäst i ditt fall...?" Det kan jag tänka mig! Men monitorerna har en annan fördel: flera kan lyssna. Och det känns viktigt i min situation. Som tur är utesluter inte det ena det andra! :-)
  2. Tack för de bra svaren! Jag ska ta en veckas "lurpaus" nu och hoppas att öronen lugnar ner sig. Självklart blir det monitorer om ett tag, inga dyra fina, men har kollat in Fostex PM-0.4 och de verkar ok för pengarna. (Jag fattar att det inte är samma som "riktiga" monitorer, men jag har inte plats eller ekonomisk motivation att lägga ut mer. Dessutom tycker jag de är rätt snygga.) Ska tänka på detta med öppna lurar, det har inte slagit mig att det är skillnad i lyssningskomfort.
  3. Hej! I helgen satt jag och spelade in en hel del, uppskattar att jag höll på aktivt i 10-12 timmar. Jag har just nu inga studiomonitorer (de är på g) utan lyssnar i mina BeyerDynamic DT150. I dagarna har jag upplevt att öronen är lite trötta, något överkänsliga och ett gammalt tinnituspip från Roskilde dök upp igen. Igår gav jag mig på (inte så smart) att försöka mig på att EQa och mixa lite av helgens inspelningar. Jag jobbade i kanske tre timmar totalt, framför allt med att skära bort i basgitarr, elpiano och trummor, samt att försöka få lite mjukare sound med mer sustain i en virveltrumma. Jag satt och pulade med kompressor rätt länge. Efteråt och idag känns öronen sådär, det är lite småjobbigt att vara på jobbet med alla som pratar, radio som låter etc. Jag undrar om det kan vara rent skadligt att lyssna på kompressorns effekter i hörlurar? Jag gör mitt allra bästa för att ha så låg volym i lurarna som möjligt, men när man jobbar med attacktiden på kompressorn släpper man ju igenom transienter i jakt på rätt sound. Kan dessa transienter skada örat? Jag hoppas och tror att öronen blir bättre av lite vila från musikskapandet, och monitorer ska det bli ganska snart. Men är det någon som upplevt nåt liknande? Tack!
  4. Under 30 och hör det. Usch vad det lät illa.
  5. Jag tycker inte virveln låter ostämd, inte alls. Det är sant att en välstämd virvel låter olika beroende på anslaget. Black Beautyn har ju i detta fall väldigt lite ton, upplever jag, och mycket smack och sej. Den är rätt lågt stämd. Inte alls som jag är van vid att Ludwig-virvlar låter. Har spelat på Supraphonic och Acrolite (mässing och alu, respektive) och det är inte alls svårt att få ett lååångt ping eller dong-ljud ur dem. BBn, som också är en mässingsvirvel, borde ha en tydligare ton, tycker jag. Jag kan tänka mig att Toontrack valt att stämma ner sina virvlar lite för att få lite mindre framträdande ton, det borde vara enklare att hantera när man använder deras produkter tillsammans med andra instrument, som genererar ton. Det kan mycket väl vara så som Opus99 menar, att TT-trummorna är rockigare än andra, men jag tycker inte (än) att de är för smäckiga och därmed svåra att jobba med i lite snällare musik. Tvärtom tycker jag att de mjuka slagen på virvlarna är lätta att höra i en försiktig ballad eller folk/country-låt. Måste erkänna att jag ser fram emot Vol.2 och den lilla fina Gretsch-kaggen (20"). Den låter mycket fint på videodemon. Verkar som att det kommer en del fina virvlar med!
  6. Har testat SD2 i helgen nu och är riktigt nöjd. Tycker inte alls ljuden känns "processade", utan snarare väl inspelade. Jag är i och för sig van vid enklare replokalsinspelningar, med allt vad det innebär. Att få sounden från SD2 är fantastiskt. Jag tror att variationsmöjligheterna är väldigt goda. Jätteskönt att slippa alla trumspåren i Live också! Trodde pluggen skulle vara mer processorhungrig, men det funkade alldeles utmärkt på min Intel-Mac Mini (Core Duo 1.83 GHz) med 2 Gb RAM. Inte en hickup. En lite störig sak är att jag verkar behöva välja "NY AVATAR"-libraryt varje gång jag startar pluggen. Den kommer inte ihåg det... Men det kanske går att ställa in. Tycker SD2 låter bättre än AD, helt tveklöst. Mer liv i trummorna, säkerligen tack vare de många alternativsamplingarna.
  7. Jag kör visserligen Live 6, men det borde vara samma. Gör ett nytt audiospår och sätt dess input till Ext. in 1 (eller liknande). Nu är det bara att spela in ett pålägg på det. Om du vill ha ett till pålägg: nytt spår. Precis som i de gamla goda analogtiderna. Förutom att du kan lägga till hur många spår som helst, tills din dator säger stopp. :-) Lycka till!
  8. Kollade in videodemon på DFH Superior 2.0 (http://www.toontrack.com/s20.asp klicka på video demo). Herregud. Så oerhört bra. Rimshots på alla trummorna! Rumsmickar x 3! Dräggel...
  9. AD-demon har bara en cymbal tillgängligt, och den låter riktigt illa. Så jag har bara hört den cymbalen, samt de som finns i ljudexemplen på ADs hemsida, vilket är ganska lite. I de SD-exempel som finns på Abletons hemsida är det fler cymbaler och fler olika kit-sound. Är du med? 😛 AD kostar lika mycket som det kostar för mig att uppgradera till Live 7, skaffa Session Drums OCH Ableton Drum Machines. Det senare vilket jag saknat ett tag, trots att jag har Reason. Tog en lyssning på DFH Superior 2.0, och det låter riktigt bra! Tål att tänkas på. Det är ju inte HELT otänkbart att börja med Session Drums för att det är billigt och smidigt (i Live) och senare, om andan faller på, gå över till DFH. Tack för tipset!
  10. Hej! Jag har testat demovarianten av Addictive Drums och tycker den låter bra. Men jag tycker den är lite dyr, särskilt om man ska ha Live 7, och uppdatera Reason... Jag pysslar bara med musik, inga jobb eller så. Men, jag har spelat trummor (i verkligheten) i nästan 20 år, så man är ju lite känslig för trummornas sound. Blir helt allergisk när det låter samplade trummor om det (machinegun-effekten, etc). Abletons Session Drums låter bra i demon på nätet, tycker det är lite bättre än EZDrummer och mycket finare cymballjud än AD. Nu har jag inte hört så mycket cymbaler med AD, det är lite sparsmakat på deras webbsida, minst sagt. Är det någon som testat Session Drums? Vad tycker ni? Tack!
  11. Jag kan bara hålla med! Jag är van vid linjära inspelningar, och körde först Live som en helt vanlig "tracker". Ett spår, ett instrument, en tidslinje. Massa åka fram och tillbaks med var man ska spela in och sånt. Och det funkar ju jättebra. Men nu håller jag på med en låt som är mer i skissstadiet. Jag vet inte hur arret kommer att bli. Det är perfekt att kunna spela in i Session View, spela in långa eller korta loopar, starta och stoppa dem som man vill, och se hur arret växer fram. Och jäklar vad smart det funkar när man gör olika tagningar av ett riff! "Arma" ett clip, tryck enter och man får en automatisk punch-in vid rätt ställe. Fuckar man upp tagningen, NP, bara tryck backspace och vänta en stund, tryck enter och kör igen. Skrubba tagningen lite, klart, typ. Det enda jag inte riktigt kommer överens med är "warp"-funktionen. Jag börjar lära mig, men det kan låta rätt konstigt när Live warpar saker för att det ska funka med "tempot". Jag synkoperar ju som JAG vill, men det fattar inte Live alltid. Men det brukar funka att skrubba noggrant och sen loopa som en "4-bar loop" eller liknade.
  12. Nu har jag testat i ett par timmar och kollat i manualen, på nätet etc. Det verkar inte som att det funkar att byta mönster från Live till Reason/Redrum. Efter mitt letande kändes det mycket enklare att antingen exportera midi till Live och lägga in trummorna som loopar där. Eller att programmera alltihopa i Live. Men om någon kan hitta ett smart sätt att byta mönster från Live till Reason får de gärna dela med sig!
  13. Jag tycker det är trevligt att programmera trummaskin i Redrum och gillar det lite stela soundet. Men jag vill kunna byta pattern/mönster i Redrum från Live, eftersom jag jobbar med både inspelat audio och Reasons softsyntar. Kan man på något sätt göra det med ReWire?
  14. Okej jag får svara själv... Det blev en Vox AD30VT. Tycker den låter djävulskt bra för pengarna. Jag har en Fender Quad Reverb (100 W klass AB, 4x12) och den låter skitbra på sina bästa dagar, men är inte i närheten så mångsidig och lätthanterlig som Voxen. Jag körde också en bas, en Warwick Rock Bass, genom den större Valvetronix-stärkaren med två tolvor i. Det funkar bra tycker jag. Inte i en replokal förstås, men för hemmapyssel etc. I och med att det är samma kretsar etc i Vox 30-wattare tror jag den kommer funka döbra som komplement till en lajnad bas i inspelningssituation. Man kan ju till och med köra ut en lajnad bas in i Voxen och sen tillbaks i datan. För att få lite dist etc.
  15. Hej! Jag vill kunna spela in elgitarr på ett vettigt sätt i min dator. Har testat Amplitube men var inte alls impad, kanske lyckades jag inte ratta rätt. Det skulle vara grymt att kunna spela in bas med, och det verkar som att flera gör det via rörpreamp och "modellerande" gitarrförstärkare. Jag tänker mig att det är trevligt med en liten combo, som också kan göra högtalarsimlulering till line out, just för att det är trevligt att kunna lira och jamma lite utan att sitta med lurar. Så jag begav mig till 4sound och testade en VoX Valvetronix, den modellen med 15 watt och inte "XL". Det var faktiskt riktigt kul! Låter ju bra också. Tyckte den funkade klart bäst på Telegitarr, det var lite väl mycket dist med Humbuckermickar. Nu till frågan. Har någon testat att köra bas i en liten Valvetronix och sen in i datorn (via ljudkort)? Jag har hört att t ex Tech 21s Trademark 10 och 30 ska vara bra för det ändamålet. Är det någon som har testat Tech21s produkter som kan komma med lite input? Ska jag kolla på några andra tillverkare och stärkare? Jag har trålat nätet som vanligt men det är aldrig fel att fråga här med. Tack! Henning
×
×
  • Skapa ny...