Jump to content
  • Så skyddar du din hörsel


    Lotta Fahlén

    MÅNDAGSINTERVJUN: I veckans intervju delar hörselexperten Bengt Falkedal med sig av kunskap och tips kring hur du som musikproducent på bästa sätt skyddar din hörsel.

    Hörseln har stor betydelse för våra liv och inte minst för oss som regelbundet sysslar med ljud och musik. Bengt Falkedal är produktspecialist på hörselskydd och utbildad ingenjör och ekonom. Tillsammans med den legitimerade audionomen Lena Bäck äger han företaget Hörselexperten som vårdat många musiker med hörselnedsättningar och tinnitus genom åren.

    Är din uppfattning att musikproducenter överlag är noga med att skydda sin hörsel?
    – Både ja och nej. Vi märker att yngre personer i tjugoårsåldern oftast inte förstår hur skadlig hög volym är och därför sällan skyddar sig. De som har hållit på ett tag brukar inse att något måste göras – men ofta först efter att de börjat få besvär.

    Vilka hörselskador är vanliga hos musikproducenter och varför?
    – Hörselnedsättning, ljudkänslighet, tinnitus, distorsion och diplacusis (dubbelljud) är mer eller mindre vanligt hos alla som sysslar med musik. Anledningen till det är höga ljudnivåer vid lyssning. Beroende på hur länge öronen utsätts så är alla ljud över 85 dBA mer eller mindre skadliga för hörseln. Ju högre ljudnivå desto fler skador uppkommer. Det som sker är att flimmerhåren i hörselsnäckan dör. De ska stå upp för att kunna ta emot och leda ljud från olika frekvenser men när de faller ner så kan de inte ta upp och leda ljud mellan varandra. Ungefär som en blomma som vissnar.

    – En annan stor bov i dramat är lyssning i hörlurar och in-ear-hörlurar. Då kommer ljudet direkt mot trumhinnan och acceptansen ökas vilket leder till att man höjer ljudet mer och mer utan att tänka på det.

    Vad är ett bra första steg för att ta hand om öronen bättre?
    – Ett bra första steg är att skaffa hörselskydd och att kontrollera sin hörsel på en hörselklinik regelbundet, gärna en gång per år.

    Och hjälpmedel om man har missat att skydda öronen?
    – Missar du hörselskydd så brukar det bli hörapparat med tiden. Tinnitus går inte att bota i nuläget men kan maskeras med hjälp av en hörapparat.

    Utöver att använda hörselskydd, har du några tips på hur musikproducenter kan lägga upp sin arbetsdag för att skydda hörseln? 
    – Mixa från högtalare, inte i lurar. Och inte för lång tid åt gången eftersom tiden har väldigt stor betydelse. Enligt Arbetsmiljöverkets undersökningar så är 80 dB skadligt att vistas i längre än 4 timmar.
    – Kontrollera ljudvolymen med en bullermätare. Det finns appar att ladda ner till mobilen som mäter buller.
    – Undvik så mycket som möjligt att utsätta öronen för annat buller, till exempel om du snickrar på ditt landställe så var noga med att skydda hörseln.
    – Ta pauser och skapa ett tillfälle där det går att ha total ljudvila under eller efter arbetsdagen.

    På horsellinjen.se går det att hitta ännu mer matnyttig information om hörsel, att lyssna ljudsmart, olika hjälpmedel vid hörselnedsättningar och det är även möjligt att testa hörseln med Hörseltestaren.

    Läs mer


    Måndagsintervjun är en ny serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.



    User Feedback

    Recommended Comments

    En  mycket viktig artikel. Det är lätt att volymen blir för hög med hörlurar, Speciellt i miljöer där starka ljud uppträder utan förvarning.  Ett tips är att använda hörlurar med limiter. Själv använder jag numera en med 88 db gräns.  (Beyerdynamic DT-250 - 88db)  Tillverkas inte längre men går att hitta.  Jag kan dock rekommendera Canford Audio UK som  modifierar vanliga modelle .samt kan anpassa vilken lur som helst. Dyrare men en struntsumma om man skyddar son hörsel som ska vara hela livet. Alla andra prylar kan man byta ut min inte hörseln. Jag har inte kunnat finna fler som gör detta men det finns kanske.

    Edited by Jennifier
    • Gilla 2

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Instämmer med ovan, mycket viktigt och läsvärt. 😽

    /Jon

    • Gilla 2

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Annons
  • Similar Content

    • By Lesky
      OBS: Jag har även postat detta i min "stora tråd" men jag gör även ett separat ämne om denna fråga då den är så otroligt viktig för mig!
      ----
      Mitt helt nya problem är att jag i mitt normalt sett "bra högra öra" nu hela tiden hör min egen puls/blodflöde. Jag uppskattar att det är mellan 65 och 75 dB. Det låter precis som det kan göra när det slår lock för örat under träning och man hör pulsen dåna. Skillnaden är att jag nu inte har lock för örat. I några dagar har jag haft detta till och från med idag har det blivit permanent som det verkar. Varje gång hjärtat slår brusar/dånar det högre i örat.
      Problemet är att det är ständiga ljudet tröttar ut mitt öra och jag får fruktansvärt ont - jag vet inte hur jag ska kunna stå ut med detta. Det är precis som jag vore tvungen att höra på en riktigt högljudd fläkt eller dylikt hela tiden innuti mitt öra. Det är en fullständig mardröm!
      Någon som har någon aning vad detta kan bero på och om man kan göra något åt det? Jag har mailat min hörselläkare och väntar på svar.
      För att spä på misären har jag ju sjukt hög vilopuls eftersom jag inte kan motionera utan att tinnitus och öronsmärta ballar ur fullständigt. Detta lider jag nu av när pulsen dånar i örat. Det blir en form av moment 22 - jag får ont i örat av min egen puls nu, och ska jag försöka sänka vilopulsen måste jag börja motionera/träna och därmed höja pulsen och smärtan ännu mer!
      Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig för att få fram hur jävla vidrigt det här känns, det liksom finns inget slut på eländet. Nu kan jag inte längre vila från smärtan eftersom jag inte längre har någon tystnad - det här är ju en form av pulserande (objektiv) tinnitus! Om man ens kan kalla det för tinnitus när det är reellt ljud inifrån kroppen? Min vanliga tinnitus orsakar ju inte i sig mer smärta eller högre tinnitus - denna nya skit öppnar för en helt ny nivå på lidandet.
      Jag hoppas och ber att detta skall gå över och försvinna av sig självt. (ta i trä). Jag är inte förkyld och märker inte av någon hörselnedsättning som skulle kunna tyda på en vaxpropp. Möjligen bör jag påpeka att jag aldrig haft någon vaxpropp och därmed inte tror att det har något med saken att skaffa! Vidare har jag kontrollerat mitt blodtryck och det är också normalt.
      Förenklat sagt kan man säga att det är tinnitus med smärta - eftersom jag får fysiska smärtförnimmelser av mitt eget blodflöde/puls. Mot externa ljud kan jag skydda mig hyggligt - men inte mot interna ljud!
      Jag är hemskt ledsen över att behöva ta upp något som egentligen inte är relaterat till min ursprungliga problematik! Det känns ju nästan bara för osannolikt att jag skulle drabbas av även detta fenomen.
      EDIT: Har googlat runt lite och tydligen finns det de som har diagnosen - pulserande tinnitus från sin egen puls permanent! Vilket jävla öde att åka på det resten av livet utan särskild anledning!
    • By perihelion
      Hej!
      Jag har ett skumt problem med mina öron. När jag sväljer så knastrar det i stort sett alltid i mina öron mer eller mindre. Om jag tryckutjämnar så knastrar det återigen MEN då hör jag höga ljudfrekvenser bättre. Ända till jag sväljer igen dvs för då återgår det så jag inte hör dessa frekvenser lika bra igen.
      Ska gå till läkare men tänkte höra med er först om någon har något tips eller om någon har liknande bekymmer. Det var varit såhär extremt länge bör jag kanske tillägga.
      mvh
      /Mats
    • By Lotta Fahlén
      MÅNDAGSINTERVJUN: Andreas Tilliander berättar om sin skapandeprocess, kärleken till synten Roland TB-303 och hur sann den flitigt använda meningen “resan är målet” faktiskt är.
      Foto: Elin Franzén
      Andreas Tilliander är electronica-producent och radioprogramledare som ger ut musik i rask takt, både under eget namn och under alias så som TM404 och Mokira. Han driver skivbolaget Repeatle och spelar live tillsammans med artisten Familjen.
      Kan du berätta om hur ditt intresse för elektronisk musik och syntar väcktes?
      – Intresset väcktes väldigt tidigt. Många barn födda i slutet av sjuttiotalet kanske hittade till musiken genom artister som Madonna, Michael Jackson och Prince, men i mitt fall var jag tämligen ointresserad av musik innan jag hittade Depeche Mode. Det är väl något av en klyscha att dra till med Depeche Mode och jag skulle gärna undvika det om det inte vore helt sant. Jag blev fullkomligt överkörd av dem när jag hörde Music for the Masses. Därefter var steget inte långt till liknande musik som Kraftwerk, Nitzer Ebb och DAF.
      – Under tidigt tonår var jag verkligen syntare med konstig frisyr och svarta kläder. Sedan kom Aphex Twins låt On och allt förändrades igen. Vadå? Man behöver inte sjunga på sina låtar? Eftersom jag alltid varit en värdelös sångare men en skaplig ljudmakare med en hyfsad musikalisk vision blev detta min räddning. Ett par år senare hörde jag Panasonic och förstod att man inte ens behöver ha några melodier för att skapa fantastisk musik och ljudkonst.
      Hur brukar din skapandeprocess se ut?
      – För det mesta jobbar jag mot ett specifikt mål. Oftast är det inför en livespelning. Det blir liksom mer direkt då, att jag vet att det jag bygger på idag, det kommer jag framföra på en konsert eller klubb redan imorgon. Det om något sätter ordentlig fart på idéerna hos mig. Visserligen tillhör jag de där stackarna som knappast har något intresse för annat än ljudbilder och musikaliska problemlösningar så jag jobbar ständigt på någon låt, men det är något speciellt med att ha en deadline ändå. Hade jag inte behövt presentera min musik i olika sammanhang; skivor eller konserter, då hade jag nog haft väldigt lätt att stanna upp där så som så många andra också verkar fastna, att bara nöja sig med några takters musik och sedan stänga ner projektet när dagen är slut. Det är alldeles för kul att skapa musik så det blir ofta så att jag liksom lever och andas med ett stycke musik jag jobbar på.
      Mokira (Andreas Tilliander)
      – Väldigt ofta har jag skruvat fram det jag vill och bara låter de olika sequencerlådorna stå och puttra i studion. Jag går runt till de olika syntarna och ändrar lite småsaker och lyssnar på samma loop i flera timmar. Det är något vemodigt med att spela in låten. Så fort en låt är inspelad är den död, den slutar att utvecklas och dess form är inte längre påverkbar. Den blir till något jag gjort, något förgängligt och inte något jag lever med. Det är lite det som jag förundras över när jag läser och hör andra tala om musikproduktion – ”Ingen kommer höra i en mix om du har samplat en 909 eller om du kör med originalet”. Som om bara slutresultatet är det viktiga med att arbeta med musik. En till trött klyscha kanske men resan är verkligen målet. Hade jag bara varit resultatinriktad hade jag inte gått runt en hel dag i strumplästen och rört runt då och då i min ljudgryta.
      Hur går det till när du skruvar fram nya ljud?
      – Ljudmakeriet hör till 100% ihop med komponerandet och producerandet hos mig. Ljuden är lika viktiga, eller troligtvis ännu viktigare, än noter och melodier. Jag är inte vidare musikalisk egentligen, men jag har mycket idéer och tankar kring ljudproduktion.
      I mars släppte du albumet Case Studies For Buchla, hur kom albumet till?
      – Mitt bästa tips för att färdigställa musik är att ha en deadline för något helt annat. Så var det när jag började spela in musik som senare blev debuten för mitt alias TM404 där jag uteslutande spelade in med Rolands olika nittonhundraåttiotalsinstrument. Precis likadant gick det till när Case Studies realiserades. Jag hade inte en tanke på att göra ett album. Jag hade inte en aning om vad jag höll på med. Egentligen borde jag ha färdigställt andra saker i studion, men så stod det där Buchla-systemet och bara blängde på mig. Jag hade knappt rört det på sex månader och började försiktigt med att stämma alla oscillatorerna. När det var gjort ville jag utforska någon modul jag skaffat och inte hunnit testa. Plötsligt hade en vecka passerat och ett album tagit form. Hade jag istället satt mig ner och planerat en skiva och hur den skulle låta, då hade det inte blivit något.
      – Det finns något skrämmande med att gå till studion en måndag morgon, sätta sig i en studio där man lagt den mesta av inkomsten i tjugo år och tänka att ”nu jävlar ska jag få till något alldeles extra”. Den mesta musiken jag skapat har jag gjort när jag mest vill testa en idé för min egen skull. Därför har jag också hundratals timmar med outgivet material. Kanske något att rota fram om trettio år när hörseln är förstörd, ekonomin i botten och pensionen obefintlig – då ska jag casha in på alla månader i studion som inte resulterat i skivor eller turnéer.
      Om du skulle välja en favoritsynt genom tiderna, vilka skulle du välja?
      – Den mest uppenbara och den som de flesta nog har förknippat mig med de senaste tio åren eller så är förstås Roland TB303. En extremt begränsad synt som är tänkt att agera baskomp när du spelar gitarr eller orgel. Svårprogrammerad, men det är sällan jag blir besviken på vad som kommer ut ur högtalarna. Visst, det händer att jag stoppar undan min 303:a i något halvår och fokuserar på helt andra instrument, men varje gång jag drar ut byrålådan och tittar till den lilla silverlådan, då är kärleken ömsesidig igen. I det senaste Elektroniskt i P2 pratar jag faktiskt om den där kärleken till Roland TB-303. Den är evig.
      Vad är du aktuell med framöver? 
      – För tillfället står allt still förstås på grund av Corona. Denna veckan skulle jag varit i Lyon, nästa i Riga. Förhoppningsvis finns det tillfällen att ta igen de flesta förlorade spelningarna framöver. På skivfronten kommer 2020 bli ett väldigt spännande år i min diskografi. TM404 släpper sitt tredje album. Mitt projekt Innerst Inne som jag har med min barndomsvän Familjen-Johan släpper vi äntligen debutalbum efter flera år med skivbolagsstrul. Den första november är det exakt tjugo år sedan jag debuterade under artistnamnet Mokira på skivbolaget Raster-Noton. Skivan Cliphop som släpptes då kommer återutges och denna gången på vinyl. Hurra!
      Länkar:
      Elektroniskt i P2
      Om Andreas Tilliander på Wikipedia
       
      Måndagsintervjun är en ny serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Detta Fredagstips är inget tips i vanlig mening, utan snarare en uppmaning att besöka en mycket användbar hemsida vid namn Online Tone Generator.

      På Online Tone Generator kan du stämma ditt instrument, utföra vetenskapliga experiment (som exempelvis ta reda på vilken frekvens ett vinglas klingar), testa dina högtalare eller hörlurar, träna på att höra och urskilda frekvenser och sist men inte minst kolla din egen hörsel.
      Det är av yppersta vikt att du inte lyssnar på för stark volym
      Om du, som många andra musiker, lider av öronsus (tinnitus) vid en bestämd frekvens, så kan du med hjälp av generatorn ta reda på exakt var den frekvensen ligger. Genom att känna till din tinnitusfrekvens kan du sedan ringa in och maskera dessa frekvenser, vilket naturligtvis är en hel vetenskap i sig. Detta kallas även tinnitusterapi och kan handla om ett statiskt brus i kombination med havsvågor, som då maskerar tinnitusljuden som i sin tur avleder uppmärksamheten och minskar effekten. Detta kan du läsa mer om på nätet med en enkel googling.
      När du hittat din tinnitusfrekvens var även noga med testa en oktav upp och en ner med x2 respektive × ½-knappen i generatorn. Detta eftersom det är lätt att blanda ihop toner i olika oktaver.
      På TinnitusNotch.com kan du sedan skapa en egen brusprofil speciellt anpassad till din hörsel. Det ska naturligtvis undertryckas att detta inte är ett botemedel mot tinnitus, något sådant finns tyvärr inte i dagsläget. Men det forskas mycket på området och jag skulle bli mycket förvånad om vi inom en snar framtid inte hittade en någorlunda bra lösning. Vi håller tummarna!
      Från Wikipedia
      Tinnitus (av latinets tinire, 'att ringa'[1]) är en hörselåkomma som innebär att höra ringande ljud som saknar ljudkälla (jämför hörselhallucination). Ibland används ordet öronsus, men få personer med tinnitus vill beskriva ljuden/oljuden de hör som "öronsus". Ljuden är av personen själv upplevda ljud som t.ex. kan beskrivas som pipande, djupa bastoner och/eller brusande. Tinnitus kan variera i olika kombinationer, styrka och intensitet.
      Ungefär 17 % av befolkningen påverkas av tinnitus med konsekvenser av sämre livskvalitet. I Stockholms län räknar man med mellan 50 000 - 70 000 människor som besväras av dessa ibland outhärdliga ljudförnimmelser som uppkommer efter felaktiga impulser mellan innerörat och hjärnan. Enligt American Tinnitus Association[2] har tolv miljoner amerikaner tinnitus, en miljon har så svår tinnitus att det påverkar deras dagliga liv.
      Tinnitus kan medföra sömnbesvär, koncentrationssvårigheter, irritation, ilska, oro, depressioner, huvudvärk, stress och trötthet. Alla upplever tinnitus ibland, men för en del fortsätter ljuden att låta. Ljuden kan liknas vid fantomsmärta och i många fall är den en stressjukdom. Vissa människor kan tolerera ljuden med tiden, medan andra behöver mycket hjälp och stöd. Tinnitus förekommer i alla åldrar.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om ljud och mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du alla Fredagstipset-artiklar
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.