Jump to content
Annons

Sämsta gitarrsolot


Snow Brigade

Recommended Posts

Som kontring till tråden om bästa gitarrsolo så bör ju även det sämsta diskuteras.

Personligen lägger jag en ogenomtänkt röst på gitarrsolot i One in a million med Guns´n Rones. Så torftigt och håglöst så man börjar associera till designaspekter hos gamla polska industriområden. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 136
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Som kontring till tråden om bästa gitarrsolo så bör ju även det sämsta diskuteras.

Personligen lägger jag en ogenomtänkt röst på gitarrsolot i One in a million med Guns´n Rones. Så torftigt och håglöst så man börjar associera till designaspekter hos gamla polska industriområden. 😑

We're not gonna take it med Twisted Sister 😏 ...kultband, fantastisk video, usel gitarrist; en klockren kombination 😛

Utmärkt trådinitiativ 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Faith no more - I´m easy

Men å andra sidan är den ganska skön!? 😏 Det jobbiga med det solot är att det är exakt samma sak 2ggr i rad.

Vilket solo som helst med Yngve!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju rätt många solon som är så kassa att man bryr sig inte ens höra hur dom lirar. Men jag tror scorpions hade en ballad, eller ja, nån av deras 700 ballader så var det ett solo som var så surt att jag hellre hade lyssnat på en katt som blir flådd levande. Även T Ledin hade nån gitarrist som lirade så in i helvetes surt på nån låt. Iofs inget fel med att lira surt, bara man "träffar" rätt nångång, typ hänger på en ton å det blir yberblått för att sen hänga hejdlöst och sen hamna rätt. Det är bara känsla för solot, kaxigt. Men att hänga blått å sen skita i att hamna rätt är förödande, iaf för min ruttna hjärna och öron! 😏

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Har faktiskt svårt för många av Alex Lifesons (RUSH) solon.

Ändå gillar jag Rush skarpt. Men de flesta av hans solon bara far förbi, könlösa, snabba, gnissel. Annars otroligt kompetent gitarrist. Melodier o slingor fixar han fint, men många rena solon blir antingen en pina eller går helt förbi. han har blivit bättre med åren dock.

Neil Young är ju också expert på skitdåliga solon. Keep on rockin in the free world, har ett enastående uselt solo. Skitbra låt! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Finns ju rätt många solon som är så kassa att man bryr sig inte ens höra hur dom lirar.

Jo, det är sant. Det kan man leva med. Om nån är jättedålig så är det ju inga problem. De sämsta solona är kanske ofta de som finns i nån låt som annars är relativt bra och som överhuvudtaget inte passar, trots att personen kan spela någorlunda. Finns olika varianter, t ex:

1) Solon där gitarristen ska visa hur duktig han/hon är och det inte alls passar.

2) Solon där gitarristen försöker uttrycka för mycket, t ex slå an alldeles för tydligt i ett överdrivet försök att visa på känslan i låten.

3) Solon där gitarristen försöker vara originell, utan att ha tänkt på hur pass originell låten är.

4) Solon där gitarristen försöker vara traditionell, utan att har tänkt på hur pass traditionell låten är.

5) Solon där gitarristen precis har köpt en V-amp.

6) Solon där gitarristen precis har kommit på att man kan bända.

7) Solon helt utan dynamik.

8) Solon där gitarristen precis har lärt sig begreppet dynamik (studsmattegitarristen).

Ja, listan kan ju hålla på i evighet.

Jag tror jag har befunnit mig i alla dessa stadier, och är säkert kvar i många av dom. 😏

Redigerat av Snow Brigade
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

We're not gonna take it, Twisted Sister får en röst till. Skolboksexempel!!

(Jag antar att mina egna solon inte räknas 😏 )

Tui-tui!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hallå -- solot på I'm easy är ju helt fantastiskt. Definitivt med på min bästa gitarrsolon topp 50.

Twisted sister - We're not gonna take it är ju som sagt riktigt uselt.

Solona i Hollowman (Entombed) är rätt dåliga, men passar ändå rätt bra i låten.

Beatles - The End är rätt kackigt, men har nåt visst ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt med kirk hammet... kan inte med killens äckliga vibrato... knappt märkbart.. usch 😏

För att inte tala om hans gräsliga wah-wah...killen verkar tro att poängen med en wah-wah är att stampa helvetet ur den... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla "solo" med Kurt Cobain.

Dom flesta solo med Kirk Hammet

inget solo av mig!  😄

Vette tusan om man kan kalla Cobains plinkande för solon? Han spelar väl bara huvudmelodin på gitarr? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

...Men jag tror scorpions hade en ballad, eller ja, nån av deras 700 ballader så var det ett solo som var så surt att jag hellre hade lyssnat på en katt som blir flådd levande. ...

Den där kommer jag ihåg, men jag kommer inte heller ihåg vilken det var 😛 ...

Men det handlade om ett par dingdong flageoletter som lät oerhört förjävliga... och Rudolf Schenker stod där med öppet gap...

tjong

***

Verkar som Twisted sister är i ledning?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jarnis Postat den 31 March 2006, 16:20

  Men hallå -- solot på I'm easy är ju helt fantastiskt. Definitivt med på min bästa gitarrsolon topp 50.

Jo det är bra tills han gör exakt samma sak igen! Helt klart ett "skrivet" solo! Hatade det när jag var yngre, men nu tycker jag det är ganska "ok".

Jag har hört en typ dansbandslåt med en gitarrist som definitivt har hamnat fel när han börjar med värsta hårdrocks-tapping-van halen-wannabe-solot, synd att jag inte kommer ihåg vilken låt det var! Det värsta är när gitarrister inte anpassar solot till låten!

Bone Postat: 31 March 2006, 16:01 

Finns ju asmånga dåliga solon. Men så här på rak arm tror jag det får bli Eagles - Hotel California. Kräkreflex. 

Fan Knotan det solot e ju råbra ju... öhh! 😎

Redigerat av Järven
Link to comment
Dela på andra sajter

Som kontring till tråden om bästa gitarrsolo så bör ju även det sämsta diskuteras.

Personligen lägger jag en ogenomtänkt röst på gitarrsolot i One in a million med Guns´n Rones. Så torftigt och håglöst så man börjar associera till designaspekter hos gamla polska industriområden. 😉

Ja, det va nog som sagt jävligt ogenomtänkt, för det solot är riktigt bra!

Fan, jag blir nästan förbannad på riktigt nu!! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har druckit en halv flaska Tullamore Dew. Var det din fråga? 😉

Nej, jag VET att solot är halvtöntigt men det SKA vara det. Precis som actionscenen i actionfilm 1A ska vara. Det är inte som att killen i Easy är någon slags hjälte som vi ser upp till.... eller?

Jag var helt seriös. Vad har du för monitorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som kontring till tråden om bästa gitarrsolo så bör ju även det sämsta diskuteras.

Personligen lägger jag en ogenomtänkt röst på gitarrsolot i One in a million med Guns´n Rones. Så torftigt och håglöst så man börjar associera till designaspekter hos gamla polska industriområden.  😉

Ja, det va nog som sagt jävligt ogenomtänkt, för det solot är riktigt bra!

Fan, jag blir nästan förbannad på riktigt nu!! 😱

spit.gif

headscratch.gif

icon_thumbsdown.gif

smilie_bett.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jarnis Postat den 31 March 2006, 16:20

  Men hallå -- solot på I'm easy är ju helt fantastiskt. Definitivt med på min bästa gitarrsolon topp 50.

Jo det är bra tills han gör exakt samma sak igen! Helt klart ett "skrivet" solo! Hatade det när jag var yngre, men nu tycker jag det är ganska "ok".

Ja, solot är ju plankat från orginalet med Lionel Richie. Kanonlåt och skönt solo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt med kirk hammet... kan inte med killens äckliga vibrato... knappt märkbart.. usch 😆

håller med, och fanskapet kan ju inte använda Wah-wah'n ens en gång 😄

f**k that shit (kirk & metallica) 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

HEHEHE!!! 😄

Den enda som kan nåt i det förbannade bandet är ju James. Han är hästlängder ifrån resten av bandet. Och det roliga är, han har alltid varit det. Ända sen det begav sig! Lars är nog den största krattan och megabromsklossen bakom bandet. Sen att Körk inte vet vad han håller på med är ju en annan öring!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar på Easy nu. Det är ju inte riktigt samma sak två gånger. Han har en annan avslutning andra vändan. Det bästa är Mike Pattons "Uuuuhh!" precis innan solot. Excellent!

Att Faith No More över huvud taget gjorde en inspelning av Easy tyder på en alldeles särskild känsla för precis allting. Från idé till gitarrsolo s a s. Nån form av cynisk inverterad ironi som är tämligen oslagbar.

Jävlar vilket band dom var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...