Jump to content
Annons

Sämsta gitarrsolot


Snow Brigade

Recommended Posts

We're not gonna take it, Twisted Sister får en röst till. Skolboksexempel!!

(Jag antar att mina egna solon inte räknas 😆 )

Tui-tui!

Jag träffade en gammal polare utanför snabbköpet igår. Vi kom att snacka om vad sönerna gör. Om de lirar nåt instrument. Kompisens grabb är 13.

- Jo han plinkar lite på gitarren. Han kan ju inte låtar o ackord o så, men han kan ju lira werenotgonnatakeitsolot...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 136
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Kan svaret på den här frågan, och det är solot i slutet (vid 02:52) i Nirvanas In Bloom (från Nevermind-plattan).

Inget, och då menar jag INGET, solo lämnar mig mer oberörd. Helt obegripligt dåligt.

---

Annars kan jag ju bara hålla med om We're not gonna take it. Men Nirvana är fortfarande min ohotade etta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag nominerar; Rolling Stones - Ain't Too Proud to Beg

Har för övrigt aldrig fattat vitsen med Stones och inte med keith och Ron. Har hört en bra låt och det är luxury på Its only rock´n roll plattan. Allt annat är skit. Man tycker de borde lärt sig efter femtio år, men nä de är lika usla idag som för trettiofem eller förtio eller tio år sedan. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta gnäll för fan

Hela tråden bygger ju på att gnälla så han gör ju inget fel.

Tycker bara man inte skall hoppa på Rolling Stones 😛 Måste ju försvara de 🙂

Men om alla skall börja klaga på andras musik så kan ni ju tänka er hur det slutar. Det är helt meningslöst och man får inte ut något av det.

Försök lyssna på musiken du "hatar" och förkasta den inte bara för att det e Rolling Stones (inte säkert att det är så för dig, men sånt förekommer ganska ofta)

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan svaret på den här frågan, och det är solot i slutet (vid 02:52) i Nirvanas In Bloom (från Nevermind-plattan).

Inget, och då menar jag INGET, solo lämnar mig mer oberörd. Helt obegripligt dåligt.

Hehe, tänkte just dra upp det som exempel på ett riktigt bra solo cobain gjort. Det passar otroligt bra i den låten. Javisst, det är skräpigt, skrikigt och stundtals falskt. Men det är ju liksom grungen i ett nötskal. Det är faktiskt inte helt lätt att spela sådant och få det bra.

Nirvana tog kärnan från Sonic Youth och satte den i känslan från Beatles.

Just ja. Denhär tråden gick ut på att sänka, inte hylla ☺️ sorry.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Jag får väl lägga min röst på den nya Dragonforce låten som jag såg på MTV för en vecka sedan ungefär. Killarna maler på utan någon som helst insikt i att man måste hejda sig nån gång och låta musiken andas på något sätt. Sen blir det ju inte bättre av att dom har små bilder som zoomar in greppbrädan när dom solar ☺️ Mest troligt för att dom vet att solona suger så dom ger lite ögongodis åt åskådaren istället.

Jag har sagt det förrut och jag säger det igen: Less is more!

Fast jag slår ett slag för Kirk Hammet också. Han är ingen höjdare.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Men ja. Hendrix version av Star sprangled banner är inte allt för vacker. Den är bara stukad. Och med tanke på att det var menat som en hyllning av USA gör ju den ännu värre.

haha! USA hyllningar vare sig det är musik, film eller vart fan som helst = kräkfaktor 2000

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla "solo" med Kurt Cobain.

Dom flesta solo med Kirk Hammet

inget solo av mig!  😉

Vette tusan om man kan kalla Cobains plinkande för solon? Han spelar väl bara huvudmelodin på gitarr? 😆

😄 Tanken är nog inte att dom ska vara tekniska. Om det skulle vara vakert/tight så skulle det inte va grunge.... va väll det som gjorde nirvana sämre 03 och 04 !

Mest patetiska solon är Yngwe M enligt mej..... han kunde glänsa till ibland i något genomtänkt solo men när han ska spela i 220 km/h skalor blir det bara tragiskt !

.....men han har väll gjort en j*vla massa stålars på det så....

Redigerat av Kurt Cobain
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla "solo" med Kurt Cobain.

Dom flesta solo med Kirk Hammet

inget solo av mig!  😉

Vette tusan om man kan kalla Cobains plinkande för solon? Han spelar väl bara huvudmelodin på gitarr? 😆

😄 Tanken är nog inte att dom ska vara tekniska. Om det skulle vara vakert/tight så skulle det inte va grunge.... va väll det som gjorde nirvana sämre 03 och 04 !

Mest patetiska solon är Yngwe M enligt mej..... han kunde glänsa till ibland i något genomtänkt solo men när han ska spela i 220 km/h skalor blir det bara tragiskt !

.....men han har väll gjort en j*vla massa stålars på det så....

Amen!

Det fenomenet återkommer ofta i viss typ av musik, "bara jag spelar fortare så blir det bättre". Less is more ibland

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla "solo" med Kurt Cobain.

Dom flesta solo med Kirk Hammet

inget solo av mig!  😉

Vette tusan om man kan kalla Cobains plinkande för solon? Han spelar väl bara huvudmelodin på gitarr? 😆

😄 Tanken är nog inte att dom ska vara tekniska. Om det skulle vara vakert/tight så skulle det inte va grunge.... va väll det som gjorde nirvana sämre 03 och 04 !

Mest patetiska solon är Yngwe M enligt mej..... han kunde glänsa till ibland i något genomtänkt solo men när han ska spela i 220 km/h skalor blir det bara tragiskt !

.....men han har väll gjort en j*vla massa stålars på det så....

Amen!

Det fenomenet återkommer ofta i viss typ av musik, "bara jag spelar fortare så blir det bättre". Less is more ibland

Ibland?

Ofta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Still got the blues med Gary Moore är väl det mest o-bluesiga som finns?

Sa jag att jag är Norrlänning?

Såf faktiskt någon intervju med en äldre bluesgitarrist som agerat mentor till Mr Moore. Ofta fick han säga "Yeah, you got that allrigt, but now you need to to it slower and with fewer notes" typ 😉

Starta fånigaste textrad-tråd kanske? Den som gör det borde börja med "Who put the bomp" :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Still got the blues med Gary Moore är väl det mest o-bluesiga som finns?

Sa jag att jag är Norrlänning?

Såf faktiskt någon intervju med en äldre bluesgitarrist som agerat mentor till Mr Moore. Ofta fick han säga "Yeah, you got that allrigt, but now you need to to it slower and with fewer notes" typ 😎

Starta fånigaste textrad-tråd kanske? Den som gör det borde börja med "Who put the bomp" :rolleyes:

Då har jag en rad i en låt som jag själv skrivit att nominera isåfall 😉

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag slår ett slag för Kirk Hammet också. Han är ingen höjdare.

Håller med fullständigt. När Kirk Hammet spelar solon live vill jag inte vara med längre. :rolleyes:

när han fortsätter sina nervösa vibraton o folk tycker det är häftigt vill jag sluta med musik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bidra med ett fantastiskt värdelöst solo. Gitarrsolot i Wedding Nails av Procupine Tree är nog bland det sämsta som jag har hört. Det låter ju som att gitarristen inte vet vilken tonart låten går i, att han inte hör det heller och att han inte gör sig något besvär att få solot att låta vettigt.

Vedervärdigt för en gitarrist som låter riktigt bra för det mesta i övrigt.

Mår illa varje gång...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
musik (oregistrerad)

Jag nämnde Lou Reed.

Eller nähä...var det en annan tråd med precis samma tema. Den kanske har försvunnit?!

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...