Jump to content
Annons

Studio Fredman flyttar!


wonderboy

Recommended Posts

Kan inte låta bli att reagera när jag ser folk som Per Gessle och Metallica komma med utagerande när det gäller nedladdning av musik.

Har inte dom pengar så de klarar sig.

Förtjänar folk att bli så snuskigt rika på musik?

Å andra sidan... förtjänar fotbollsspelare att tjäna de miljoner som de gör?

Detsamma gäller väll alla stora företagsledare och dylikt..

Om inte vad skulle man göra för at förhindra att folk blir så rika? Och kan man verkligen göra det utan att inkräkta på folks frihet?

Jag har inga svar på det, men om jag mot all förmodan skulle bli en jätterik rockstjärna så skulle jag nog känna mig överpriviligerad(svårt ord).

Jag hoppas att jag hade skänkt bort alla miljoner till de fattiga och behövande, men man är ju bara människa så det hade man väll inte.

Eller också så är jag bara gammal och bitter för att jag har ett skitjobb och vill ha en bit av kakan...

Om du flyttar till Kommunistiskt land kommer alla dina Ideologier att gå i uppfyllelse.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 200
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Äsch men Piccazzo!

Du läste nog inte allt jag skrev...

Jag skrev om svårigheterna att inte iknräkta på folks frihet och att jag inte hade svar på hur man skulle göra.

Om jag flyttar till ett kommunistiskt land så kommer ju min frihet antagligen att bli väldigt inkräktad.

Kanske har jag tagit mig vatten över huvudet med denna disskusionen. Jag tycker det är väldigt svårt att få fram mina åsikter så här över ett forum och kanske uttrycker jag mig inte så bra.

Men jag tycker ämnet är så intressant att jag inte kan hålla mig ifrån att skriva.

Slutligen Piccazo så förtjänar jag att lyckas med musiken eftersom(som Danny Cort skulle sagt)jag är så sjuuukt begåvad! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutligen Piccazo så förtjänar jag att lyckas med musiken eftersom(som Danny Cort skulle sagt)jag är så sjuuukt begåvad!😉

DÅ är det bara se till att det händer.

Att lyckas i Denna Crazy business kräver mer än talang.

Envishet, Ambition, Sociala kompetens , Kontakter och tur är ju alla faktorer som hjälper.

I ett rättvist samhälle skulle alla ha samma förmåner , Samma lön osv.

I sverige är vi en bit på väg där alla har samma förmåner i alla fall.

Men i alla system finns det brister och i vårt är det att ambitiösa och framgångsrika människor måste betala för Latmaskarna som mjölkar ur A-kassa , Försäkringkassan och alla andra instanser där man för prengar utan att prestera.

Inte för att dessa system skall avskaffas utan dom måste bara ses över så att dom används till det syfte dom är tänkta till INTE som någon säker pengar källa för folk som är för SLÖA för att göra något i sitt liv.

Om man har varit en person som Utbildat/Arbetat sig upp i samhället och tjänar bra så ses det som en nackdel i sverige.

För att inte tala om folk som Lyckats bygga upp riktigt framgångrika företag MEN nån JÄ..A nisse får reda på att dom för 15 år sedan varit inblandade i en Konkurs då företaget helt enkelt inte höll.

Det ENDA folk kommer att komma ihåg om den personen är hans konkurs INTE hans företag han byggt upp efter det.

Sverige är (och kommer troligtvis att vara så dom närmaste 50 åren) INTE ett bra land att tjänar pengar i.

Framför allt inte som företagare om det inte handlar om Robotar som tjänar pengar åt dig ,men inom Tjänstesektor är det väldigt svårt att tjäna pengar i sverige.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger det inte i vårt (konsumenternas) intresse att se till att våra favoritmusiker tjänar såpass mycket så att de åtminstone kan överleva på sin musik?

Hur många skulle inte lägga av när de försöker pussla ihop jobb, barn, låtskrivande, livespelningar mm. ?

Jag är inte ens halvvägs från att leva på musiken, och har inga barn, men har fullt sjå att få mitt deltidsjobb, sambo, livespelningar, skivinspelningar och låtskrivande fungera i någon slag "temporärt ihopklistrad harmoni".

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger det inte i vårt (konsumenternas) intresse att se till att våra favoritmusiker tjänar såpass mycket så att de åtminstone kan överleva på sin musik?

Jo, visst. Men tyvärr är konsumenternas intresse inte i första hand att stödja utan att få så mycket som möjligt för pengarna. Det finns inget som lockar sådana horder av folk som ordet "Gratis" - på andra plats ligger nog "REA"...

Apropå ansvar och stöd - och litet OT egentligen - finns det nånstans i Falun man kan inhandla Promo Victoria?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger det inte i vårt (konsumenternas) intresse att se till att våra favoritmusiker  tjänar såpass mycket så att de åtminstone kan överleva på sin musik?

Jo, visst. Men tyvärr är konsumenternas intresse inte i första hand att stödja utan att få så mycket som möjligt för pengarna. Det finns inget som lockar sådana horder av folk som ordet "Gratis" - på andra plats ligger nog "REA"...

Apropå ansvar och stöd - och litet OT egentligen - finns det nånstans i Falun man kan inhandla Promo Victoria?

:rolleyes: Är du Falubo du med? 😆

De har den på Åhlens... (om man nu vill betala svinmycket pengar för den) 😆

Vi bad faktiskt vårt skivbolag hålla priset nere på Primo Victoria (89kr PPD istället för ord. 109kr)... och på Ginza och CDON har jag för mig att den går att köpa för 129 kr. Vilket jag tycker är ett ok pris för en skiva. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men detta har ju inte att göra med Fredmans flytt heller? Inte ens indirekt.

Enligt Fredrik (Fredman) Nordström själv och mina "bekanta" så har detta direkt med allt att göra. Men det är väl som många här skriver, att dessa personer är "köpta" av den stora, ondskefulla multinationella skivindustrin?

Att sen de flesta av de artister som spelat in i Fredmans studio från början legat på små oberoende bolag verkar inte ha någon betydelse, eller? Några band har ju t o m bekostat inspelningarna själva.

De bekanta jag pratar om hade förut en årsinkomst långt under den en vanlig förvärvsarbetande är van vid men de klagade inte. De hade det otroligt knapert, mer än många här men de ansåg att fick jobba med det de kunde och brann för. Ni kan de inte ens det, trots att de är lika efterfrågade som innan. Ersättningarna, i sina olika former, är dramatiskt mycket lägre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger det inte i vårt (konsumenternas) intresse att se till att våra favoritmusiker tjänar såpass mycket så att de åtminstone kan överleva på sin musik?

Hur många skulle inte lägga av när de försöker pussla ihop jobb, barn, låtskrivande, livespelningar mm. ?

Jag är inte ens halvvägs från att leva på musiken, och har inga barn, men har fullt sjå att få mitt deltidsjobb, sambo, livespelningar, skivinspelningar och låtskrivande fungera i någon slag "temporärt ihopklistrad harmoni".

Heder åt Dig, Brojd! Inte för att Du, delvis, har hållt med mig utan för att Du nu är inne på vad detta ämne handlade om från första början. Jag hoppas och önskar att Du kan leva det liv Du vill och få ihop Ditt uppehälle på ett, för Dig, tillfredställande sätt. Att, som några här, påstå att gratisnedladdningen skulle öka denna chans låter lite konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi bad faktiskt vårt skivbolag hålla priset nere på Primo Victoria (89kr PPD istället för ord. 109kr)... och på Ginza och CDON har jag för mig att den går att köpa för 129 kr. Vilket jag tycker är ett ok pris för en skiva. :rolleyes:

Apropå det, Brojd, vad får Ni per såld skiva? Stolle, vad fick Ni per såld skiva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi bad faktiskt vårt skivbolag hålla priset nere på Primo Victoria (89kr PPD istället för ord. 109kr)... och på Ginza och CDON har jag för mig att den går att  köpa för 129 kr. Vilket jag tycker är ett ok pris för en skiva.  :rolleyes:

Apropå det, Brojd, vad får Ni per såld skiva? Stolle, vad fick Ni per såld skiva?

Man säger inte saker som tex "hur gammal är du"? till en dam. Inte heller tex att maten var äcklig om någon bjuder dig... och framför allt inte saker som har med någon annans pengar att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ligger det inte i vårt (konsumenternas) intresse att se till att våra favoritmusiker tjänar såpass mycket så att de åtminstone kan överleva på sin musik?

- Precis 🙂! Och just därav så måste det nog till att skivbolagen och/eller deras "vinstmaximerande besparingar!" stoppas!

OBS, är inte socialist och tror stenhårt på marknadsekonomi men i en riktig marknadsekonomi råda ändå viss rättvisa i att "bäste individ vinner"

skivbranchen är väl närmast att likna vid ett feodalt klassamhälle där (de flesta av) dom som gör jobbet är som livegna bönder som får enstaka

smulor ifrån SkivGodsHerrens bord och där det nu plötsligt heter att Oj, smulorna räcker inte till alla längre men förfn bryt då av en enda brödbit

så finns det ju så det räcker och blir över till samtliga, dock "ska detta problem kunna lösas tror jag skivbolagen först måste avskaffas!"

För även om vinst och/eller omsättningen minskar är problemet i detta fall inte att det saknas pengar inom skivbranchen, utan hur dessa fördelas!

För, observera - skivindustrin är inte ondsint (bara vissa delar :rolleyes:!) utan har bara som alla andra industrier en enda uppgift, maximera intäkterna

samt vinsten och i detta ingår givetvis att minimera utgifterna däruti ju studios är en del så kan man lura i sina underleverantörer (studios) att nu

råda bistra tider och därav måste era arvoden miskas, är man ju enbart dum om man inte försöker, finns det dessutom redan alldeles för många

underleverantörer blir det ju bara än enklare att lyckas!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Wonderboy för din tråd om detta. Jag håller med dig till 100%. Jag som själv jobbar i ljudbranschen (och ofta ser detta på nära håll) skulle kunna lägga till många fall som liknar just Fredriks, så att det hela skulle bli en jäkligt lång lista. Kolla bara hur klimatet har blivit i Stockholm på den fronten... Dessutom skall det tilläggas att Fredrik inte hade någon "flashig" värstingstudio, men det gick ändå inte att köra vidare som branschen ser ut idag. Tragiskt är vad det är. Tragiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå det, Brojd, vad får Ni per såld skiva? Stolle, vad fick Ni per såld skiva?

Jag har faktiskt inte riktigt koll på det.

Inom Tyskland, Österike och Schweiz får vi 17% av vad skivbolaget säljer skivorna till butikerna(vad nu det är).

Utanför detta område får vi halva den procenten.

Har faktiskt ingen aning om vad det blir per skiva .

/Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi bad faktiskt vårt skivbolag hålla priset nere på Primo Victoria (89kr PPD istället för ord. 109kr)... och på Ginza och CDON har jag för mig att den går att  köpa för 129 kr. Vilket jag tycker är ett ok pris för en skiva.  😉

Apropå det, Brojd, vad får Ni per såld skiva? Stolle, vad fick Ni per såld skiva?

Man säger inte saker som tex "hur gammal är du"? till en dam. Inte heller tex att maten var äcklig om någon bjuder dig... och framför allt inte saker som har med någon annans pengar att göra.

Exakt! 😎

Nädå, ni skall få de exakta siffrorna.

Av vårt skivbolag får vi bandet .......trumvirvel.....vrrrrrrr...

10% om skivan säljs i sverige (8,9 spänn, enligt min mattelärare.)

6 % om skivan säljs utomlands (lite mindre eftersom vårt skivbolag distribuerar skivan i sverige själva, men måste anlita andra utomlands.)

Ingen "break even" dock, vi får royalties från första sålda skiva... vilket är skönt.

Skulle skivan sälja som satan så ökar vår royalty stegvis med någon procent, men det är marginellt.

Edit - Det kanske skall tilläggas att vårt skivbolag står för allt vad omslag, mastering, inspelning, mixning, promotion osv. heter

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi bad faktiskt vårt skivbolag hålla priset nere på Primo Victoria (89kr PPD istället för ord. 109kr)... och på Ginza och CDON har jag för mig att den går att  köpa för 129 kr. Vilket jag tycker är ett ok pris för en skiva.  😉

Apropå det, Brojd, vad får Ni per såld skiva? Stolle, vad fick Ni per såld skiva?

Man säger inte saker som tex "hur gammal är du"? till en dam. Inte heller tex att maten var äcklig om någon bjuder dig... och framför allt inte saker som har med någon annans pengar att göra.

hehe...precis som man aldrig frågar en same om hur många renar han har 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

en inflikare bara....

Angående musiker som går på A-Kassa och annat kan

ni se ikväll på SVT2 20:00

20.00 Seriestart: Faktum »

Del 1 av 12. Det svenska musikundret - tacka A-kassan för det.

Artister ur den svenska musikeliten berättar.

Programledare: Natanael Karlsson.

* Även i SVT2 8/10 och SVT2 9/10

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Att "mellanklassstudios" är mer eller mindre borta snart är helt naturligt. Idag kan man uppnå nästan samma ljudkvalitet hemma för en tiondel av priset som dessa studios investerade en gång i tiden. Artister spelar in i hemmiljö med alla fördelar (och nackdelar) det innebär och drar sedan iväg med spåren till nån med ett dyrt SSL-bord och hela tjofaderittan för mixning.

Om det nu skulle finnas mindre pengar i skivbransch-systemet, så kommer dom med sämst affärsidé/de mest onödiga att försvinna först. Så funkar det. Adapt or die.

Man kan antingen sitta och tjura för att det inte var som förr, eller hitta nya vägar runt problemet. Världen kommer inte att bli tystare och tystare, så det finns nog plats för duktiga människor som vill tillverka dessa ljud. Det är bara formerna som förändras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa skivor är för dyrt. Själv tankar jag ingen musik faktiskt, med tanke på dom påstådda riskerna. Men jag tycker alla ska tanka som helvete bara! Ska bara rika människor ha råd att lyssna på musik annars?

Jag tycker att bilar är lite väl dyra men inte fan går jag ut och snor en bil för det.

Jag tror dessutom att du har råd med musik. Strunta i en bärs imorgonkväll och du kan köpa tre låtar på iTunes Music Store... Skit i att gå ut helt och hållet, stanna hemma och ät chips och hyr en film så kan du köpa två skivor i samma musikaffär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Man kan antingen sitta och tjura för att det inte var som förr, eller hitta nya vägar runt problemet. Världen kommer inte att bli tystare och tystare,

så det finns nog plats för duktiga människor som vill tillverka dessa ljud.

Bara så länge nån betalar! Annars inte! Sen så kan man ju hävda att den musik som hitintills skapats räcker för minst hundra år framåt!

Så, betalar ingen för ny musik räcker den som redan gjorts gott och väl, och att ha ett jobb som innefattar musik blir ett historiskt yrke!

(... som hästskomakare, ungefär!)

(Jo ser du barnbarnet, på 1900-talet och i början av 2000-talet fanns det något som kallades musiker, artist och ljudtekniker - detta var personer

som kunde försörjde sig på att syssla med musik! Är det sant? Nej nu skojar du allt? Mamma, mamma, nu ljuger Farfar igen 😉!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående studios i Stockholm där jag stämmer flyglar och piano verkar ha häcken full iaf.å andra sidan profilerar dom sig mest som gamla hederliga analoga studios...och det är väl där dom kan konkurera med heldigitaliserade studios...men dom hade en nergång omkring 2000 då det bara var digitalköret som gällde, nu verkar alltfler efterfråga analoga inspelningar med något spår digitalt lagt paralellt...however

men när jag lyssnar på demosaiten här på forumet och när man tex. hör Nad's grejor som är så j-la schysst proddat så vet jag varken in eller ut...gjort med vanliga hemstudiogrejor och det verkar ju funka utomordentligt...då kan jag förstå att studios som inte har analogsidan utbyggd har svårt att hävda sig och gå runt.... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Fast det finns massa grejer som hemmastudio aldrig kan konkurrera ens med liten riktig studio om!

1 Yrkesskicklighet! En hobbyist kan omöjligt vara lika skicklig på ljudtekniska och producent-tekniska ting! Varför?

Till att börja med har han/hon inte tid att lära sig allt!

2 Inspelning, b.l.a. att ha många olika bra mikrofoner och mikrofonförstärkare! En kostnadsfråga, en utrymmesfråga samt

återigen en kompetensfråga! Vilken mikrofon / förförstärkare till vilket, hur micka upp?, hur ställa in?, hur efterbearbeta?, o.s.v.

3 Lyssning! Att ha många olika och bra samt rätt uppställda/inställda monitorer/högtalare att kunna lyssna i!

En kostnadsfråga, en utrymmesfråga samt återigen en kompetensfråga!

3 Utrymme, alla har ju inte en lada eller ett extra hus att bygga hemmastudio och ett dämpat eller för den delen helt "odämpat"

inspelningsrum kan göra all skillnad i världen!

Ovanstående är vad en klantig hobbyist kunde komma på, så finns säkerligen massa andra fördelar med även en liten studio 😮!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren, Stolle och Brojd! Jag håller med om att man kanske egentligen inte bör fråga om vad folk får i royalties men de svarade ju!

Jag hade aldrig vågat hoppas på en sån här nivå på debatten så jag är ändå positivt överraskad.

En liten fundering bara. De jag pratar med som jobbar eller försöker jobba inom branschen idag är väldigt överens. Den direkta orsaken är den, i deras ögon, illegala nedladdningen. Här på forumet är det många som är av en helt annan åsikt. Varför? Jag känner inga skivbolagsfolk (det är ju därför jag sitter här!) eller multimiljardärer som vill lägga beslag på andras pengar. De har alltså dragit fel slutsatser? Allihop? Att branscher måste gå igenom stålbad då och då är nog bara bra i långa loppet men det här är väl ändå något annat? Jag menar om folk börjar stjäla bilar från SAABs fabriksområde, hade man resonerat likadant då? Nej, då hade man sagt att då tar man något rent fysiskt medans här har ju egentligen inte något försvunnit. Det ena är inte ok, tycker de flesta men det andra är det, tycker fler.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fundering bara. De jag pratar med som jobbar eller försöker jobba inom branschen idag är väldigt överens. Den direkta orsaken är den, i deras ögon, illegala nedladdningen. Här på forumet är det många som är av en helt annan åsikt. Varför? Jag känner inga skivbolagsfolk (det är ju därför jag sitter här!) eller multimiljardärer som vill lägga beslag på andras pengar. De har alltså dragit fel slutsatser? Allihop? Att branscher måste gå igenom stålbad då och då är nog bara bra i långa loppet men det här är väl ändå något annat? Jag menar om folk börjar stjäla bilar från SAABs fabriksområde, hade man resonerat likadant då? Nej, då hade man sagt att då tar man något rent fysiskt medans här har ju egentligen inte något försvunnit. Det ena är inte ok, tycker de flesta men det andra är det, tycker fler.

En sak jag har märkt är att många gamla gubbar har fått maka på sig för nya unga talanger i studiobranchen.. Och anledningen nästan uteslutande är att deras ljudideal inte överensstämmer med kundens och så försvinner bokningarna. Att dom sen skyller på piratkopiering är bara ett sätt att slå ifrån sig sin egen okunskap (då gällande att dom helt enkelt inte hänger med i dagens sound). Prettotekniker kan VÄGRA göra saker bara för att dom är av den gamla skolan och då är det klart att resultatet inte blir det kunden kanske önskade.

Jag ser det som händer som ett generationsskifte där musikstudios försvinner i den form dom finns nu. En bra producent lever alltid kvar men jag tror att många renodlade ljudtekniker kommer försvinna. I alla fall i musikbranchen. Inom tv/film/reklam/radio och i dom riktiga storstudiosarna kommer det säkert finnas kvar plats för dom ett bra tag till, men i mindre musikstudios är dom mest överflödiga egentligen. Det är så pass lätt och billigt att göra en bra inspelning idag ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Och här är antagligen största problemet (undantaget politikers okunnighet/ovillighet och att polisen inte ens är i närheten av att ha tid) att

gemene mans uppfattning är att detta drabbar giriga skivbolags-miljon/miljardärer! Att porrindustrin världen över tappar miljardbelopp på

gratis internet-porr är nog i sammanhanget en inte helt ovidkommande jämförelse. Vilka politiker och poliser skulle våga ställa sig bakom en

massiv och resurskrävande insats för att skydda all på internet tillgänglig och gratis porr©? Vem upprörs över att porrindustrin inte får betalt?

(... Förutom porrbolags-miljon/miljardärerna)

(Obs! Att det finns porr på internet är bara något som Hans har läst och hört berättas om, aldrig ngt han själv gluttat på!)

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag har märkt är att många gamla gubbar har fått maka på sig för nya unga talanger i studiobranchen..

Intressant observation.

Ingen jag känner som verkar i musikbranschen pratar om vare sig kris eller illegal nedladdning, för övrigt. 😮

Däremot är de flesta överens om att fysiska plattor snart är väck, men det är ju en helt annan diskussion...

Link to comment
Dela på andra sajter

en inflikare bara....

Angående musiker som går på A-Kassa och annat kan

ni se ikväll på SVT2 20:00

20.00 Seriestart: Faktum »

Del 1 av 12. Det svenska musikundret - tacka A-kassan för det.

Artister ur den svenska musikeliten berättar.

Programledare: Natanael Karlsson.

* Även i SVT2 8/10 och SVT2 9/10

Ja, det måste jag se. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...