Jump to content
Annons

JoachimR

Medlem
  • Antal inlägg

    14
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om JoachimR

  • Födelsedag 1972-09-14

Om mig

  1. Jag kör med ett bar Beyerdynamic DT250. Kostade 2500 när de kom men jag har sett dessa betydligt billigare idag. Har ett par phonic 5 tummare samt ett par NS10 med subba som jag lyssnar allt färdigmastrat i (stereon i vardagsrummet). Jag håller med att man slipper den akustiska problematiken som monitorer ger och jag har lärt mig att få bra mixar. Konsten här är att lära sig och jobba spår för spår samt helheten. Glöm inte att de flesta referensplattor (typ alla) är färdigmastrade så det är svårt att ha dessa som det självklara. Jag låter mixen och mastringen ske fram och tillbaka med referenslyssning på mina skit ns10 och funkar det där så är jag nöjd. Ingen Radio har klagat på kvaliteten ännu. Övning ger färdighet. För att veta att vi låg rätt så skickade jag 4 spår till B la Cuttingroom och Indebeto där de fick mastra. Sen gjorde jag en och min tekniker en. Sen skickade vi alla fyra till en kollega på ett annat skivbolag som fick bestämma vilken inspelning som lät bäst (han fick inte veta vem som gjort vad). Han valde våra så då visste vi att vi låg rätt i både mix och mastring. En kul och stor besparing inför framtiden. Jag kan mixa och mastra upp till 5-6 gånger innan jag känner att jag hamnat rätt. Men man lär sig mer och mer och det finns inget som säger att lurar är fel utan ditt tänk på att lägga på annan utrustning kanske inte är helt fel. Jag har tre par DT250 så att vi kan sitta tre och mixa i lurar samtidigt. Om du behöver pengar kanske du alltid kan sälja syrran på ebay det brukar funka (om du har en syrra alltså). Lång åsikt men hoppas den gav något. //Joachim 🙂
  2. När man lärt sig hur ens egen röst låter och man inte längre får känslan "vem fan släppte in miffot i studion" kan man få lite distans och hitta rätt i mixen. (där har vi alla varit och de som säger nej ljuger). När jag lägger sång, vare sig med en analog eller digital ljudbild följer jag vissa snabb trixs. Sen utgår jag ifrån dessa. Glöm inte heller att sälja brosan på ebay så att du har en bättre stormembransmikrofon av kondensator typ. Själv har jag en Neuman U89 och en Groovetubes md1 men det funkar med en enklare Bheringer eller ful inhandlat till vrakpris ifrån tyskland. Extern preamp samt en insertad compressor innan ljudet kommer till ljudkortet. Har en UAD610 till dessa men även kört med Bheringercomp och en enklare preamp med ett gott resultat. Sen kommer själva mixen. Eq först (obs min version och en smaksak) för att inte låta compressorn comprimera frekvenser som jag inte utnytjar. Här skär jag av allt under 150 eftersom de flesta röster inte har ett skit där samt att basen ligger i de frekvensområdet. Dippar eq från 150 till 300 och låter den ligga flat upp till ca 3500k och gör en längre höjning med ett brett qvärde som rundas av ner mot noll igen runt 6000hz. Behöver jag få mer luft i sången så kan de stäcka sig högre annars så ligger diskanten för rösten runt 5000. Comprimerar ganska hårt, sjäv kör jag med en UAD plugg och iblan 2 compresorer. När jag sen comprimerat klart så brukar jag gå in och gaina ner andningar en del och klippa bort brus och skit som kommer med inspelningen. Mina sångtagningar brukar vara comprimerade 2 till 3 gånger sen trycker mastringen upp sången en bit (oftast). Som reverb använder jag offtas ett kort plate på ca 1 sekund. Såg tidigare att någon tipsade om att kopiare en fuldub och det fungerar utmärkt men där comprimerar jag olika och lägger vareje dubb 5-10 mls för och efter för att få dubeffekten. Förut kunde man köpa en eventide för detta ändamål för 20 loppor men idag kan man snabbt bara kopiera sina sångspår, fördröja lite och ställa in rätt volym för noll kronor. Sen är det bara att öva och prova. Låter det bra och du är nöjd och dina musikpolis polare har den här lite sura molokna ansiktutrycket så är du ganska hemma. Glöm bort annars släkt och vänner för kritik för de ljuger (alltid). Lycka till. Kolla in min hemsida så kan du höra hur mina mixar låter. www.rogalski.se 😉 PS. Om jag sjunger skitsurt och otajt så älskar min morsa allt jag gör. Det bara är så. förmodligen genetiskt därför lyssna aldrig på din morsa.
  3. JoachimR

    Ny platta

    Den 15 februari släpper jag ihop med bandet STRÖM en ny skiva. En platta helt på Svenska och den som gillar att lyssna på ny musik gå gärna in på hemsidan och ta en titt/lyssning. Skriv gärna en kommenter i gästboken. Bra som dålig. Skivan heter "det alla tror på men ingen vet " och är inspelad och producerad som det mesta idag inom hemmets trygga vrå. Den här gången har vi faktiskt gjort allt så det känns rätt spännande. 🙂 HOppas att ni gillar de ni hör. H//J: Rogalski My Webpage
  4. JoachimR

    Hej alla glada.

    Jag heter Joachim Rogalski och har under en tid kollat mycket på forumet mix och mastring. Detta ämne har varit högaktuellt nu när jag i dagarna äntligen kommer att få skivan som jag gjort under senaste året. Det som är kul med den här siten är att den verkar mer homogen än tex99an som är mer en klaviaturteknisk site. Men man har fått mycket hjälp där med. Den som orkar kan gärna kolla in min hemsida och lyssna på lite av materialet på nya skivan. Tycker ni att det är skit så ok för mig skriv gärna ett ord i gästboken. Gillar ni det så berätta gärna vidare... GÅ in på www.rogalski.se MVH JR 😉
  5. Jag gjorde ett mastring test på studio99 som fortfarande pågår men efter att arbetat 1600 timmar med min skiva kändes hemmastring rejält fel. Det blev att trycka skivan hos cuttingroom och Björn Engelman bakom spakarna. Efter att lyussnat på resultatet i elgigantens alla stereos och fått gott resultat kändes beslutet rätt. Min mastring kostade ungefär 8000 kr plus moms. 13 svenska pop sånger. Lyssna på reultatet, fyra spår upplagda på www.rogalski.se. Kan man sin sak ska man ta betalt samt lägga till för den utrustning man investerat. Björna hade ingen fairchild men en fairman från danmark tror jag. Denna använes inte utan en svindyr ssl com bla för ca 40000kr. Inga multibandskompressorer heller utan en just eq och lätt limitering. Hade hyffsat homogena mixar som rizzo hjälp till med. Rock on. Är du osäker mastra gratis så slipper du gnäll. Man kan inte gnälla på gratis....' JR 🙂
  6. Om jag förstod rätt ska man alltid ta en paus innan man sätter sig i den nya volymen. Sen har jag upptäckt att ett orojekt verkar ta uppemot en månad att få en hyffsad helhet om man mixar ett par timmar dagligen och åter kommer till låtarna regelbundet. En mix som sakta tar form verkar bli mer homogen. Troligtvis kommer nästkommande platta att gå lite smidigare för man har lärt sig ett och annat. Min nya skiva har tagit ca 1500timmar från låt ide till inspelning och mix. Men för första gången känns allt rätt och idag när jag lyssnade igenom Björn Es mastring så förstod jag att jag valt rätt...Fan vilken ljudbild mot mina egna mastringsförsök. Dock har jag lärt mig att det är bra att för mastra mixar så att man ser vilka fällor dessa kan hamna i.
  7. Läs slutklämmen på förra tråden från mig så att dennna kan hålla sig till ämnet. Vid mix fick jag lära mig idag att man inte ska åka i olika volymer utan ha samma volym under hela arbetet. Vill man höja ska man ta ett break innan´. Myt enligt mig att allt ska höras på skitsvag volym...Detta resultrared för mig en jävla massa onödiga ommixar pga cym och hihat alltid blev för höga under mastring. När jag mastrat hemma så har jag gärna använnt en multibandskom för att pressa ut nivåer till max och vad jag trott var rätt. Sveriges främsta mastringstekniker enligt min smak sa att mitt material absolut inte ska ha överkompresion utan bara lätt limitering samt en ssl komp för att det passade min musik. Mixen sitter ihop ochman ska inte döda dynamiken helt. Luft har också en funktion. Kom med erfarenheter och egen upplevd kunskap... 😱
  8. Ironi till er som inte förstår samt att ma inte kan bestämma över smak. Jag gillar rött hon gillar blått han tycker om grönt och tudor älskar gult. Ok vem har rätt....? Saab är bättre en volvo....tex mac vs pc ,,,kom ni ihåg den. Tänk om alla desa menlösa timmar gått till kreativa ideer istället för endlösa diskusioner om smak. När allt kommer om kring så är erfarenhet och kunskap viktig. Även tycke och smak för den individ som drabbas av mitt arbete tex. Får citera B Engelman som sa nått bra på cuttingroom igår när jag satt där och mastrade. "Det finns många som säger att den tex "micken" kan inte användas för den låter skit. Ok skit på vad och hur har han använt den...Man kan aldrig generalisera. Hur vet man att alla som pratar skit m nått har använt den på rätt sät och till vilket ändamål......Inte ordagrant men ni förstår tanken.. Låt oss återgå till ämnet nu i en ny tråd..... 😱
  9. NS10 med subas som jag låter helt ok. Och när jag sen ref lyssnar och fin justerar i mina dt250 lurar Beyer dynamic så är jag hemma. Fick bra kritik av mixarna av Björn Engelman. Två små fel och det var en cymbal på ett alster som jag mental filtrerat bort och en tamburin som Björn påpekade. Han arbetade väldigt sparsamt och intressant, har lärt mig mycket idag Ni missade hela den här tråden med att tycka massa skit om smak. Jag tror att det är bara individer som har syskon till föräldrar som inte förstått att det finns olika smak. Jag har läst att det finns idioter som gillar tornedå med råstek potais bara. De har aldrig ätit surströmming....Enligt vissa finns det torndå på så många matsedlar för att bönder i frankrike gav bort gratis kött till massa returanger. Och vad jag vet så smakar tornedå alltid lika dant för smöret är alltid lika varmt och saltet konstant.... Förhelvete grabbar lyft intellektet och nivån på dena site...Det fanns vissa som förstod tanken ialla fall.....
  10. NS10 ihop med sub är oslagbart enligt de flesta. Reffar alltid i mina d250 lurar. VIl gå på mixkurs hoss nån som är jävligt duktig...som vet sin sak och har ett grymt musiköra. Skulle vilja sitta några lektioner så man slipper missa massa enkla knep. Är nästan framme i mina mixar men fattas ca 5% av de sista.(krångligt värre men ni fattar). Ska mastra skivan imorgon hos cuttingroom, ska bli kul att höra Björn Engelmans tycke och vad som kan ha gått fel... 😠
  11. provbus, kolla min och rizzos länk på musik99, där har vi två mixar som vi vill att olika individer mastrar och berättar vad de gör och hur de tänker. Dessa lägger vi upp sen... 🙂
  12. Du får gärna prov mixa ett av mina alster. Svenk gitarr pop. Sjäv vill jag gärna prov mastra andras alster. 🙂
  13. Jag ska sitta fem timmar med Björn Engelman Cutting room på tisdag så jag ska fråga vad han anser.. Ska mastra mitt nya alster där eftrsom mina hemmastringar låter skit bra tills jag provade i pat daär alla prov cd lätt grymt och mitt lät skit... Så det kommer att bli en sömlös nervös måndag natt. Han mastrade en platt åt mig för ett gäng år sen och mycket har hänt sen dess.. Jag har lagt ut en tråd på musik99 där vi vill att olika individer testar att mastra två mixar och sen lägger upp igen och berättar vad de gjort. Dessa låtar kommer att finnas sen i Björns version på min kommande hemsida. Lyssna jämför, prova själv. dissa eller beröm, hoppas att man lär sig något... 🙂
  14. JoachimR

    Mix kunskap

    😄 Alla säger jämt att man ska ha lite bra ref plattor att jämföra med i mix, dessa ska man läras sig och använda flitigt. Sagt och gjort. Bestämde mig för en del och lyssnade in mina ns10 med proton subb. Ställde in allt så att mina skivor lät snyggt och tänkte att nu jävlar ska här mixas... men efter ett par dagar slog det mig att alla mina ref plattor är redan färdig mastrade. Jag sitter och har ett färdigt material som ref. Detta funkar kanske vid mastring men vid mix blir det för mig ett fel som sker. Nu till frågan...... Finns det plattor av kända artister som inte är mastyrade och som kan anändas i utbildnings synpunkt? nån som vet annars ett alternativ som jag lätt skulle köpa med info bok till för ett par hundra (500)lätt. När jag mixade lät allt skit bra, (i mina öron) men vid min mastring så fick jag stora problem med diskanten. Efter en väldigt massa ommixar började jag komma tillrätta med problemet men önskar vetskap i vad som skall höras vid olika volymer och lätta fällor att hamna i. Arbetar i SX3 med uad kort och pluggar. Använder mix av en onyx för at addera bussar via tubecomp och rör rack. Tycker att ljudet är bra men allt tar för lång tid att få till...Pga min dåliga kunskap... ok huvudfrågan är....vart hittar man ljudexempel med tillhörande info text... 🙂
  15. Under min inspelning som just nu i veckan ska mastras valde jag att lägga på en live hihat på ett spår för att få till det. testade att micka med en groovetubes rörmick och lite rörcomp på, väldigt lätt. Sen eqa med en cambrige eq, fick till det bra i mixen...
×
×
  • Skapa ny...