Jump to content
Annons

Flera nivåer medlemsstatus.


brojd

Tycker ni att vi skall införa fler "nivåer" av medlemskap än de tre vi har idag?  

81 röster

  1. 1. Tycker ni att vi skall införa fler "nivåer" av medlemskap än de tre vi har idag?

    • Nej. (Nykomling, Medlem och Veteran räcker)
      53
    • Ja. (Fler nivåer behövs)
      26


Recommended Posts

Annons
  • Svar 128
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hmm... Nu har jag I.o.f. inte läst alla inlägg i den här tråden men jag tar och vräker ur mig mina ideer då..

Inga fler nivåer behövs.. Precis som Hackeman sa så ska det vara platta "organisationer".. Men.. En tanke från min sida.. Den kräver i sig viss kunskap i PHP och en liten modifiering av forumet..

Jo jag tänkte på en slags Guru kvalitetsstämpel som kanske dessutom kan höjja kvalitén på diskussionerna. I varje inlägg så finns ju knapparna "anmäl" och "citera". Min idé går ut på att det ska till en knapp typ "jag blev hjälpt" eller "bra inlägg" etc. (jag flummar mest nu.. Ej helt ogenomtänkt ännu men..🙂 ) så att om nån har gett ett svar på en fråga som faktiskt hjälpte så ska man kunna klicka på denna knapp. På detta sätt så samlas guru-poäng..

På så vis blir man lite tvingad att försöka svara sakligt och vettigt så att folk blir hjälpta..

Dessutom kan ju medlemmar se om just det svaret hjälpte på just det problemet också..

Skriver man bara en massa nonsens etc. så får man inte procentuellt lika många gurupoäng och det drar alltså snarare ner poängen.

Äsch.. En lös idé i alla fall 😉

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hmm... Nu har jag I.o.f. inte läst alla inlägg i den här tråden men jag tar och vräker ur mig mina ideer då..

Inga fler nivåer behövs.. Precis som Hackeman sa så ska det vara platta "organisationer".. Men.. En tanke från min sida.. Den kräver i sig viss kunskap i PHP och en liten modifiering av forumet..

Jo jag tänkte på en slags Guru kvalitetsstämpel som kanske dessutom kan höjja kvalitén på diskussionerna. I varje inlägg så finns ju knapparna "anmäl" och "citera". Min idé går ut på att det ska till en knapp typ "jag blev hjälpt" eller "bra inlägg" etc. (jag flummar mest nu.. Ej helt ogenomtänkt ännu men..🙂 )  så att om nån har gett ett svar på en fråga som faktiskt hjälpte så ska man kunna klicka på denna knapp.  På detta sätt så samlas guru-poäng..

På så vis blir man lite tvingad att försöka svara sakligt och vettigt så att folk blir hjälpta..

Dessutom kan ju medlemmar se om just det svaret hjälpte på just det problemet också..

Skriver man bara en massa nonsens etc. så får man inte procentuellt lika många gurupoäng och det drar alltså snarare ner poängen. 

Äsch.. En lös idé i alla fall  😉

Nu kommer säkert "klassmotståndarna" få stora hispan och rösta för vår omedelbara arkebusering, men vore ju värt ett försök ifall det går att genomföra.

Tror att det kan bli svårt att få till, men det vore mkt trevligt ifall det skulle gå.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket tjat om klass, vad har det med saken att göra? 😉

Hegobald, du har en intressant idé, men hur tänker du att s k gurupoäng ska redovisas? Ska det ersätta de nuvarande nivåerna, bli en ytterligare nivå, eller ska det reodivsas parallellt med de nuvarande nivåerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande idé. Man skulle kunna ersätta de 1-3 "plupparna" som ligger under avataren med en stjärna om en medlem har nått gurustatus.

EDIT: Idén med gurustatus är bra för nya medlemmar som ännu inte vet vems inlägg denne bör läsa lite extra noga i en diskussion om problemlösning. Ser också en risk i att det bara är inlägg från gurumedlemmar som kommer läsas i sådana diskussioner - kan leda till att liten inte syns och att stor blir större.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla, jag har inte läst alla inlägg i denna tråd så risken finns att mitt förslag redan har kommit upp. Jag tycker att det är kul med titlar.

Jag tycker att man bör få en ny titel efter hur länge man har varit reggad i forumet och under den tiden hur aktiv man har varit. Dvs om jag e nykomling så räcker det inte att jag skriver 6000 inlägg på en vecka för att bli veteran eller superspunk eller vilken titel som helst. Man måste ha varit aktiv en längre tid.

Titeln och antal postningar gör ju att man vill vara mera aktiv men risken är att man skriver blaj inlägg bara för att få mera status. Gör man det så försvinner fokus från det som är viktigt på forumet, dvs att disskutera musik och sånt som är musik relaterat.

Jag har personligen fått mycket bra hjälp och tips från många här på forumet, detta är jag tacksam för och vill passa på att tacka alla som har kritiserat, uppmuntrat, hjälpt och tipsat mig här. Känner att jag har blivit mera medveten om vad jag gör. Jag har också utvecklat en acceptans till kritik, dvs att jag kan ta till mig både positiv och negativ kritik för att sedan omvandla kritiken till inspiration för låtskriveri.

//Anders Myrli

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
nästan alla vill känna en grupptillhörighet, det gäller såväl internet som det verkliga livet. därför kommer också folk att spamma för att få tillhöra någon grupp. det spelar ingen roll ifall det heter "hängpung" eller "wizards". -ingen vill vara "nykomling".

Kan inte tänka mig att det är allför många som vill vara "hängpung" heller. 😉

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Kan inte tänka mig att det är allför många som vill vara "hängpung" heller.  😉

Jag kommer då aldrig vara en 😄

🙂 ......... 😆

(var tvungen att tänka efter.)

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande idé. Man skulle kunna ersätta de 1-3 "plupparna" som ligger under avataren med en stjärna om en medlem har nått gurustatus.

EDIT: Idén med gurustatus är bra för nya medlemmar som ännu inte vet vems inlägg denne bör läsa lite extra noga i en diskussion om problemlösning. Ser också en risk i att det bara är inlägg från gurumedlemmar som kommer läsas i sådana diskussioner - kan leda till att liten inte syns och att stor blir större.

Jag har sett flera exemel på hur olika statusmätare spårat ur totalt på andra forum. Så jag skulle vara försiktig med att införa flera statusniver av någon sort. Speciellt vad gäller att sätta någon form av betyg på andras inlägg. Jag är medlem i forum där försök med detta har lett till rena kriget och att kunniga och trevliga medlemmar lämnat forumet.

Det finns i och för sig exempel där det verkar fungera också. Men jag tror personligen att riskerna överväger framför de eventuella fördelarna.

Det går oftast att bedöma vilka inlägg som är seriösa och kunniga utan att ha några tecken i marginalen. Dessa kan dessutom bli mycket missvisande. (Återigen erfarenheter från forum där statussystemet spårat ur...)

Personligen struntar jag totalt i om det införs eventuella stjärnor i marginalen eller inte. Vad som får mig att över huvud taget göra ett inlägg i denna tråd är att jag vill nämna de avskräckande exempel jag har sett i andra forum.

edit: dubbelord...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Nu har jag I.o.f. inte läst alla inlägg i den här tråden men jag tar och vräker ur mig mina ideer då..

Inga fler nivåer behövs.. Precis som Hackeman sa så ska det vara platta "organisationer".. Men.. En tanke från min sida.. Den kräver i sig viss kunskap i PHP och en liten modifiering av forumet..

Jo jag tänkte på en slags Guru kvalitetsstämpel som kanske dessutom kan höjja kvalitén på diskussionerna. I varje inlägg så finns ju knapparna "anmäl" och "citera". Min idé går ut på att det ska till en knapp typ "jag blev hjälpt" eller "bra inlägg" etc. (jag flummar mest nu.. Ej helt ogenomtänkt ännu men..🙂 )  så att om nån har gett ett svar på en fråga som faktiskt hjälpte så ska man kunna klicka på denna knapp.  På detta sätt så samlas guru-poäng..

På så vis blir man lite tvingad att försöka svara sakligt och vettigt så att folk blir hjälpta..

Dessutom kan ju medlemmar se om just det svaret hjälpte på just det problemet också..

Skriver man bara en massa nonsens etc. så får man inte procentuellt lika många gurupoäng och det drar alltså snarare ner poängen. 

Äsch.. En lös idé i alla fall  😛

Den här idén gillade jag. Lite svårare att genomföra, men desto högre värde.

En annan svår genomförd men värdefull funktion jag har efterfrågat är att man skulle kunna se vad en användare i snitt gett för betyg på andras låtar. På så vis skulle vi blotta (och därmed mestadels slippa) de som alltid röstar lägsta betyg utan motivering och säkert ofta utan att ens lyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Den här idén gillade jag. Lite svårare att genomföra, men desto högre värde.

En annan svår genomförd men värdefull funktion jag har efterfrågat är att man skulle kunna se vad en användare i snitt gett för betyg på andras låtar. På så vis skulle vi blotta (och därmed mestadels slippa) de som alltid röstar lägsta betyg utan motivering och säkert ofta utan att ens lyssna.

NEJ!

Jag håller med Violiner till fullo.

Och på vad grundar du din teori om att dom som röstar bottenbetyg inte lyssnar på låtarna? Vill du bara ha maxpoäng? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Den här idén gillade jag. Lite svårare att genomföra, men desto högre värde.

En annan svår genomförd men värdefull funktion jag har efterfrågat är att man skulle kunna se vad en användare i snitt gett för betyg på andras låtar. På så vis skulle vi blotta (och därmed mestadels slippa) de som alltid röstar lägsta betyg utan motivering och säkert ofta utan att ens lyssna.

NEJ!

Jag håller med Violiner till fullo.

Och på vad grundar du din teori om att dom som röstar bottenbetyg inte lyssnar på låtarna? Vill du bara ha maxpoäng? 😛

Vad är det du skriker NEJ för?

Om du hade läst hela tråden hade du sett att jag är emot en massa status-nivåer och hierarkiska organisationer, men det där med en extra stjärna för många hjälpande svar kan jag gilla. Det är två skilda saker.

Anledningen att jag (och flera med mig) misstänker att vissa som ger bottenbetyg inte alltid lyssnar på låten i sig är att de aldrig ger någon motivering. Aldrig. Inga undantag. Jag tar gärna emot bottenbetyg om jag bara får veta varför, så jag vet vad det är jag kan göra bättre. Sånt är ju mer utvecklande än toppbetyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, mina samlade åsikter.

Hacke: Jag har sett tendensen & diskusisonen om dessa eviga nollpoängsröstare. De verkar finnas. Men att införa snittbetyg tror jag ändå inte på, eftersom det (hur dumt det än låter) kan påverka hur folk röstar, och ärlig kritik är det viktigaste. Det är störigt, men lättare då att bara ignorera enstaka nollpoängsröster.

Om antalet nivåer: Jag sluter mig till lobbygruppen mot fler nivåer. Men några humoristiska namn - ja, varför inte.

Om guru/stjärngrejen: Intressant idé. Även om det i praktiken innebär en till nivå, och jag nu säger mot mig själv, gillar jag idén. Dessa skulle bli som forumets husfarfar, hjälpsamma personer att lita på... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du skriker NEJ för?

Om du hade läst hela tråden hade du sett att jag är emot en massa status-nivåer och hierarkiska organisationer, men det där med en extra stjärna för många hjälpande svar kan jag gilla. Det är två skilda saker.

Anledningen att jag (och flera med mig) misstänker att vissa som ger bottenbetyg inte alltid lyssnar på låten i sig är att de aldrig ger någon motivering. Aldrig. Inga undantag. Jag tar gärna emot bottenbetyg om jag bara får veta varför, så jag vet vad det är jag kan göra bättre. Sånt är ju mer utvecklande än toppbetyg.

Edit: Här buggar det hejvilt...

Haha, sorry, är lite speedad. Jag skriker "NEJ" till Guru-stjärn-idén då jag såg ett riktigt mardrömsscenario framför mig baserat på Violiners inlägg och en del egna, kortvariga, erfarenheter av dylika forum.

Det hade varit ypperligt i en perfekt värld men det kommer skita sig nånstans tror jag. Som Olsberg skrev: "...kan leda till att liten inte syns och att stor blir större." t.ex.

Jag har läst hela tråden och står på samma sida som du ang. statusnivåerna.

Jag faller väl inte under kategorin "evig nollpoängsröstare", snarare tvärtom, men ett snittbetyg är ju faktiskt en bra idé om det finns ett problem med "eviga nollpoängsröstare" samtidigt som jag håller med milton ang. problematiken med det.

Jag kanske bara är för konservativ för mitt eget bästa men tycker ändå att forumet är bra som det är.

Varför skulle jag ge mig in i den här tråden... 😛

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande idé. Man skulle kunna ersätta de 1-3 "plupparna" som ligger under avataren med en stjärna om en medlem har nått gurustatus.

EDIT: Idén med gurustatus är bra för nya medlemmar som ännu inte vet vems inlägg denne bör läsa lite extra noga i en diskussion om problemlösning. Ser också en risk i att det bara är inlägg från gurumedlemmar som kommer läsas i sådana diskussioner - kan leda till att liten inte syns och att stor blir större.

antalet inlägg på detta forum tycker jag är ett ganska dåligt bevis på kunskap, varför skulle man läsa ett inlägg med gurustatus mer noggrant?? jättekonstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

antalet inlägg på detta forum tycker jag är ett ganska dåligt bevis på kunskap, varför skulle man läsa ett inlägg med gurustatus mer noggrant?? jättekonstigt.

För att om två olika inlägg i samma tråd motsäger varandra så kan det vara värt att veta vem det är som anses vara kunnigast inom området av de andra här på forumen.

(man skall alltså lyssna på Claes, inte mig ifall vi skulle motsäga varandra.) 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

antalet inlägg på detta forum tycker jag är ett ganska dåligt bevis på kunskap, varför skulle man läsa ett inlägg med gurustatus mer noggrant?? jätte

Guruidén bygger på att andra personer klickar på en knapp invid dennes inlägg som en indikation på att inlägget var relevant och löste ett problem.

Om en person får många sådana "röster", kan guru-status delas ut. Bygger alltså inte alls på hur många inlägg som har gjorts, utan andra medlemmars upplevda kvalitet av dennes tidigare inlägg.

Måste också flika in att inga sådana här funktioner finns i nuvarande forumprogram. Ska titta på det inför uppdateringen - men det ligger en bra bit fram i tiden oavsett. (om ingen är duktig på att hacka Invision och vill lägga lite fritid på det, vill säga!) *hint, hint*

Link to comment
Dela på andra sajter

(man skall alltså lyssna på Claes, inte mig ifall vi skulle motsäga varandra.)  😉

Det kan väl disskuteras 😄

Det kan man inte alls diskutera. Jag är självklart en större Guru eftersom jag har skrivit fler inlägg... 😉😉

Jag ser titlarna mer som en kul grej - och inget annat. Det är mig fullständigt egalt om jag ligger på 3:e plats i antalet inlägg, som jag gör just nu (skryt, skryt :rolleyes: ) eller om jag är någonstans i mitten - eller rentav sist. Det som är viktigt för mig, är att någon har nytta av mina inlägg och att jag lär mig något nytt av andras inlägg.

En sorts guldstjärna för inlägg som har hjälpt är kanske en sak att titta på, men risken är att det kan bli något "politiskt" över det, så att man hellre ger en person guldstjärnan än en annan, för att man generellt gillar den ena personen bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

En sorts guldstjärna för inlägg som har hjälpt är kanske en sak att titta på, men risken är att det kan bli något "politiskt" över det, så att man hellre ger en person guldstjärnan än en annan, för att man generellt gillar den ena personen bättre...

Det är en poäng. Jag anser att vi låter den här idén vila, mogna (eller ruttna?) tills dess att vi vet om det ens är genomförbart eller ej. Det känns i dagsläget inte som en prioriterad funktion för forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

FYI: För att kallas Veteran, ska man nu ha 1000 inlägg mot tidigare 500. Ledsen Itzhak, Thimmie, k9 och hegobald, men jag tror ni är med.

Fanken jag som var så nära... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

FYI: För att kallas Veteran, ska man nu ha 1000 inlägg mot tidigare 500. Ledsen Itzhak, Thimmie, k9 och hegobald, men jag tror ni är med.

det är lugnt, jag fortsätter att spamma lite. (oerhört korkat (edit:tycker jag) att överhuvudtaget använda nivåer som "veteran", om de ändå är något som ändras under tiden. skulle vara roligt att veta hur du tänkt där, olsberg)

för ett år sedan vara men veteran efter 500 inlägg och nu behövs det 1000. och vad är det egentligen -mot bakgrund av detta- du vill att ordet "veteran" ska betyda/signalera, eftersom du kände dig tvungen att ändra förutsättningarna?

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

FYI: För att kallas Veteran, ska man nu ha 1000 inlägg mot tidigare 500. Ledsen Itzhak, Thimmie, k9 och hegobald, men jag tror ni är med.

Så alla de som låg mellan 500 och 1000 föll nu tillbaka till medlems-status? Höhö.

Vad nu det spelar för roll egentligen, det är ju bara iiiiiiiinternet. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

FYI: För att kallas Veteran, ska man nu ha 1000 inlägg mot tidigare 500. Ledsen Itzhak, Thimmie, k9 och hegobald, men jag tror ni är med.

Så alla de som låg mellan 500 och 1000 föll nu tillbaka till medlems-status? Höhö.

Vad nu det spelar för roll egentligen, det är ju bara iiiiiiiinternet. :rolleyes:

bara internet säger mannen med över 2700 inlägg 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

En sorts guldstjärna för inlägg som har hjälpt är kanske en sak att titta på, men risken är att det kan bli något "politiskt" över det, så att man hellre ger en person guldstjärnan än en annan, för att man generellt gillar den ena personen bättre...

att betygsätta personer är naturligtvis väldigt fånigt, av samma anledning som det har pekats på här. ja, såvida man inte vill förstärka hirarkin här, för då är det ju bra.

alternativet är ju att poängsätta själva trådarna, efter hur väl man tycker att de behandlar ett ämne. detta kan åtminstone ha en praktisk funktion när någon använder sökmotorn och tycker sig få upp för många träffar.

för övrigt vill jag bara säga att den här tråden påminner mig om eu-debatten för 11 år sedan, där fanns det starka argument av typen "jag tycker att det är en kul grej"

jag är emot graderingar. när nu det tagits beslut om att ändra nivån för att bli ansedd som veteran, kan jag inte dra någon annan slutsats än att nivåindelningen anses vara av viss vikt.

frågan är vad man vill att budskapet ska vara; för nykomlingar, vanliga medlemmar, såväl som veteranerna själva?

Link to comment
Dela på andra sajter

FYI: För att kallas Veteran, ska man nu ha 1000 inlägg mot tidigare 500. Ledsen Itzhak, Thimmie, k9 och hegobald, men jag tror ni är med.

Så alla de som låg mellan 500 och 1000 föll nu tillbaka till medlems-status? Höhö.

Vad nu det spelar för roll egentligen, det är ju bara iiiiiiiinternet. :rolleyes:

bara internet säger mannen med över 2700 inlägg 😆

Va? Har jag?! 😮 Nääääää väääääl....? 😆

Skämt o sido, Vet-status kanske skulle baseras på procent av de flitigaste postarna istället för antal poster.

Jämför Mensa; inträdeskravet är att man ska tillhöra de 2% av befolkningen som har hösta IQ-resultaten. För några år sedan innebar det 129 i IQ, idag innebär det 131.

Om vi håller 500 som gräns kommer vi till sist ha fler veteraner än medlemmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...